Ten poradnik pomoże Ci zrozumieć jaką strukturę i formę powinny przyjąć treści na stronie internetowej
Pisanie tekstów na stronę www z początku wydaje się dość proste, jest jednak kilka istotnych elementów na które powinieneś zwrócić uwagę dodając jakąkolwiek nową podstronę lub wpis na blogu. Teksty w internecie funkcjonują bowiem nieco inaczej niż w tradycyjnych mediach i powinny być przygotowywane w odpowiedniej formie aby maksymalizować ich skuteczność – na poziomie technicznym, jak i marketingowym.
Niezależnie czy przygotowujesz się do stworzenia strony www czy chcesz poprawić optymalizację tekstów – ten artykuł okaże się niezwykle pomocny w tym procesie.
Firmowe strony internetowe – oferta GrupaPNS
Z tego posta dowiesz się między innymi:
- jak analizować potencjał danego tematu,
- co to są nagłówki i dlaczego trzeba je stosować,
- ile minimalnie znaków powinien zawierać tworzony tekst,
- jak poprawnie wstawiać i opisywać obrazy i linki,
- jak umieszczać słowa kluczowe w treści,
- co to jest content copy.
Jak dobierać temat i tytuł tekstu na stronę www?
A więc postanowiłeś sam stworzyć treść dla swojej witryny – pierwszym krokiem jest oczywiście obranie tematu na jaki chcesz pisać. Będzie on naturalnie wpływał na takie elementy jak tytuł, treść i użyte zdjęcia. Pisać możesz oczywiście o wszystkim, ale dla potrzeb tego artykułu przyjmiemy, że chcesz stworzyć post dotyczący twojej działalności i chciałbyś przyciągnąć za jego pomocą więcej odwiedzających na stronę.
Temat wpisu możesz obrać sam na bazie potrzeb klientów, którzy dopytują się o daną kwestię lub stworzyć coś, czego szukają inni – w tym celu warto skorzystać z pomocy Google i wpisać nasz wymyślony temat w wyszukiwarkę.
W tym przykładzie zakładamy, że prowadzisz e-sklep ogrodniczy. Pomysłem na tekst jest informacja jak pielęgnować kwiaty. Google mówi nam w tym momencie czego szukają internauci – na bazie tych informacji możemy próbować uderzyć w hasło ogólne “jak pielęgnować kwiaty” lub zawęzić nasz artykuł do bardziej szczegółowego, skupiając się na danym gatunku.
Dla bardziej precyzyjnych statystyk, można skorzystać z narzędzia do planowania słów kluczowych w panelu Google Ads, który poda nam szczegółowe dane pochodzące z wyszukiwarki Google.
Dlaczego jest to istotne?
Tytuł twojej podstrony czy posta na blogu jest jedną z najważniejszych informacji dla wyszukiwarki na bazie której klasyfikuje ona całą treść znajdującą się w danym wpisie i umieszcza ją w wynikach wyszukiwania na dane hasło.
Wybierając temat ogólny mamy więc olbrzymią konkurencję w postaci setek tysięcy stron gdzie pojawia się tekst”jak pielęgnować kwiaty“. Zawężając temat i uszczegóławiając go – maleje nam automatycznie konkurencja i rosną szansę bycia zauważonym w wyszukiwarce.
Wyzwaniem jest więc znalezienie odpowiedniego balansu – pomiędzy tematem, który będzie poszukiwany przez wielu użytkowników, jednak na tyle szczegółowym aby nasza witryna realnie wypozycjonowała go i ktoś miał szansę nas dostrzec.
Nagłówki treści na stronę www – H1, H2, H3 i pozostałe
Treści umieszczane na stronach www powinny być budowane według standaryzowanego schematu. Nawet ten artykuł podzielony jest od strony jego kodu na poszczególne nagłówki oraz sekcje.
Nagłówki powinny opisywać zawartość akapitów tekstów następujących po nich. Jest to konieczne ze względu na sposób w jaki wyszukiwarka Google analizuje treści witryn – kładąc większy nacisk na zawartość słów w nagłówkach, w tym H1 – używanym jako znacznik tytułu podstrony.
Poza H1 możesz stosować dowolną ilość nagłówków – jednak nie przesadzaj i zachowaj zdrowy rozsądek w proporcjach. Spamowanie nagłówkami w tekście, jak również próby umieszczania całej treści jako nagłówka lub powtarzanie w nich ciągle tych samych słów kluczowych będzie uznane jako próba oszukania wyszukiwarki i może skończyć się nałożeniem karnego filtra na twoją stronę internetową.
Jak długi powinien być tekst na stronę internatową?
Tekst na stronę internetową powinien być przede wszystkim ciekawy, informacyjny i aktualny – jego długość uzależniona od wyczerpania przez nas tych cech.
Jeśli zależy nam na najlepszej optymalizacji SEO – treść danego artykułu powinna zawierać średnio od 2100 do 2400 słów. Liczby te pochodzą z analizy najwyżej tankujących treści w sieci, choć warto wspomnieć iż sama długość to nie wszystko i wiele, wiele innych czynników wpływa na pozycję w wyszukiwarce 🙂
Sam fakt, że nasze treści są dłuższe, nie czyni ich lepszymi od tekstów konkurencyjnych.
Blog firmowy – zalety i dlaczego go potrzebujesz
Formatowanie i uzupełnienie naszych tekstów
Mając “rdzeń” tekstowy naszego tekstu – warto uzupełnić go o dodatkowe elementy oraz formatowanie, usprawniające czytelność.
Obrazy i zdjęcia w treści strony internetowej
Jeśli chodzi o obrazy – ich obecność w tekście poza oczywistymi walorami estetycznymi, dodatkowo oddziaływają pozytywnie na pozycję w wyszukiwarce. Umieszczenie grafiki sprawia również, że link do naszego tekstu pojawi się w wynikach wyszukiwania grafiki w Google.
Warto zadbać aby nasze zdjęcia były dobrej jakości, możliwie unikalne a nazwy plików odwoływały się do tekstu: nie wgrywajmy plików o nazwie “IMG002124.jpg”, lecz zmieńmy je na “kwiaty-doniczkwe.jpg”. Przygotowanie nazw w ten sposób pozwoli Google określić, co znajduje się na zdjęciu – aby jeszczer bardziej usprawnić ten proces, należy stosować specjalne atrybuty “ALT“. Do czego służą?
Atrybut alt w przeszłości służył w celach zastępowania obrazów tekstowym opisem na przeglądarkach, które nie obsługiwały grafiki. Oczywiście współcześnie każda przeglądarka obsługuje wyświetlanie zdjęć i grafik, atrybut ALT pozwala jednak precyzyjnie opisać zawartość zdjęcia i podbić ocenę SEO dla podstrony.
Wstawianie linków do tekstów
Z pozoru prosta sprawa – kopiujemy adres, tworzymy hiperłącze i po sprawie. Błąd!
Zacznijmy od tego iż linki w tekście można sklasyfikować na 2 typy: wewnętrzne i zewnętrzne.
- Linki wewnętrzne – odnoszą się do treści wewnątrz twojej witryny. Powiedzmy gdy chciałbyś linkować z danego tekstu do np. produktu lub opisu usługi w innej części witryny. Linki w menu strony również zaliczamy do linków wewnętrznych.
- Linki zewnętrzne – to wszystkie odnośniki do innych, obcych stron na które chciałbyś przekierować czytającego.
Ważne aby nasz link zawierał tzw. anchor text – jego treść składała się ze słów opisujących witrynę do której linkujemy. Zamiast pisać: “kliknij tutaj“, warto przekształcić taki odnośnik w “oferta kwiaty doniczkowe” Przykładem dla naszej witryny będą strony www katowice. Przyjmuje się również za dobrą praktykę umieszczenie co najmniej jednego linku w treści artykułu.
Kopiowanie tekstów z innych źródeł
Kopiowanie treści wprost z innych stron internetowych może mieć negatywne skutki. Zwykle efektem takich praktyk jest nałożenie przez Google karnego filtra – co powoduje iż nasza strona znika z wyników wyszukiwania na dane frazy lub jest znacznie “spychana” niżej w indeksie.
Jest to forma penalizacji właściciela witryny za nieuczciwe praktyki. Filtr może zostać nałożony automatycznie przez algorytm lub ręcznie przez pracownika Google.
Oczywiście mówimy tu o sytuacji ordynarnego przyklejania tekstu w niezmienionej formie na witrynę – cytowanie innych źródeł lub powoływanie się na nie, jest jak najbardziej dozwolone. Problem ten może dotknąć głównie strony bazujące na opisach katalogowych produktów, gdzie jedna specyfikacja jest zazwyczaj powielana wiele razy na stronach dystrybutorów. Pewne modyfikacje treści są jak najbardziej wskazane.
Pisanie artykułów vs. strony sprzedażowe
Warto nadmienić, że treści powinny przyjąć różną formę w zależności od ich przeznaczenia. Artykuł na bloga – jak ten, będzie wyglądał nieco inaczej niż tekst potrzebny do strony sprzedażowej, landing-page kampanii czy nawet stronę główną witryny.
Artykuły przyjmują formę znaną nam ze szkolnych rozprawek i serwisów newsowych – wstęp, rozwinięcie i zakończenie.Teksty sprzedażowe wymagają jednak odrobinę więcej finezji przy procesie tworzenia:
- Warto podzielić treść na poszczególne, krótkie sekcje składające się z nagłówka i 2-3 zdań opisu,
- dobrym pomysłem jest stosowanie list punktowych, gdyż ułatwiają one czytelność,
- należy unikać długich, rozbudowanych akapitów – większość użytkowników “skanuje” treść podstrony a nie czyta jej “od deski do deski”,
- w tekście sprzedażowym warto rozpocząć od określenia obietnicy dla klienta, którą spełni nasz biznes, następnie korzyści ze współpracy i finalnie cech usługi lub produktu.
Content decay – gnicie i śmierć naszych tekstów
Content decay jest relatywnie nowym zjawiskiem, z którym przyjdzie się zmierzyć wielu firmom, blogerom i właścicielom witryn. Wyszukiwarka Google rankuje treści na bazie ich przydatności dla użytkownika – w dużym skrócie, chodzi o to aby były kompleksowe, wiarygodne, estetyczne i aktualne.
Treść w internecie ma więc pewien okres “świeżości”, po którego upływie rozpoczynają proces gnicia aby ostatecznie zniknąć z wyszukiwarki. Szukając dziś informacji na dany temat, raczej mało prawdopodobnym jest aby tekst nieaktualizowany od 10 lat oferował tą samą jakość, co świeża, tegoroczna publikacja. Nowe treści wypychają starsze – co będzie silnie wymuszać modernizację stron internetowych i ich treści.