Każda strona www jest inna.
Nie jest to rewolucyjne odkrycie aczkolwiek konieczne aby zrozumieć złożoność usługi budowy witryny od podstaw oraz rolę Ciebie jako zamawiającego w tym procesie. Jeśli trafiłeś na tą stronę zapewne masz za zadanie taki brief stworzyć. Być może uda nam się pomóc 🙂 Osoba lub zespół odpowiedzialny za realizację twojego projektu powinien przeprowadzić Cię przez wszystkie etapy procesu tworzenia. Nim jednak to nastąpi konieczne jest przekazanie w sposób czytelny i kompleksowy twoich oczekiwań, potrzeb oraz preferencji względem zamawianego produktu.
Firmowe strony internetowe – oferta GrupaPNS
Podobnie jak w przypadku wizyty w restauracji – stwierdzenie “zjadłbym coś” jest zbyt ogólnikowe aby otrzymać w pełni satysfakcjonujące nasz gust danie. Im lepiej przekażesz swoje myśli, tym lepszy i bardziej sprecyzowany produkt otrzymasz.
Czym tak właściwie jest brief?
Pomyśl o nim jako o dokumencie zawierającym odpowiedzi, na które i tak musiałbyś odpowiedzieć w trakcie procesu tworzenia. Jego treść pozwala projektantom szybko oszacować twoje potrzeby, ocenić potrzebne rozwiązania oraz docelowy styl witryny. Ponadto, co nie jest oczywiste na pierwszy rzut oka – skłania on do przemyśleń i zwięzłego formułowania konkretnych wytycznych. Brief składa się zazwyczaj z kilku głównych “działów” tematycznych dotyczących różnych aspektów projektu. Podobnie jak w każdej innej ankiecie pytania mają różny charakter: od otwartych po pytania tak/nie. Poniżej przedstawiamy przykładowe pytania na jakie powinieneś odpowiedzieć.
Przykładowy Brief Strony Internetowej
Wstęp – poznajmy się!
Projektanci chcieliby wiedzieć z kim pracują i jaki docelowo biznes przyjdzie im obsługiwać. W kilku zwięzłych paragrafach napisz:
- Kilka słów o swojej firmie,
- opisz czym się ona zajmuje, jakie produkty oferuje,
- jaka jest grupa docelowa,
- jak długo działa na rynku,
- spróbuj opisać swoją firmę używając max. 10 słów,
- co wyróżnia ją od konkurencji?
Modernizacja strony internetowej
Jeśli zwracasz się z prośbą odświeżenia/przebudowy aktualnej strony www warto abyś odpowiedział na następujące pytania:
- Jaka jest motywacja do zmiany?
- Co podoba się w obecnej witrynie?
- Co należy koniecznie zmienić?
- Kiedy została stworzona?
- Jak wyglądają statystyki ruchu?
Projektowanie nowej witryny firmowej
Na chwilkę się zatrzymajmy w tym miejscu. Odpowiedzi jakich udzielisz w tym dziale są bardzo istotne, gdyż przekładają się bezpośrednio na projekt jaki otrzymasz i ostatecznie – gotową stronę www. Warto więc poświęcić nieco więcej czasu na przemyślenie swoich oczekiwań i sformułowanie konkretnych wytycznych dla projektantów.
- Jakie cele ma realizować nowa witryna?
- Jaką kolorystykę preferujesz?
- Czy ma być ona responsywna (urządzenia mobilne) ?
- Jaka jest twoja USP – unikatowa propozycja sprzedaży?
- Jakie strony ci się podobają (podaj adresy url)?
- Jakie są strony bezpośredniej konkurencji (podaj adresy url)?
Treści i funkcjonalność
Zawartość tekstowa witryny to jej największy atut i zasób warunkujący jej pozycję w wyszukiwarce, wpływ na potencjalnego konsumenta oraz główny powód odwiedzin strony przez użytkownika. Przemyślenia i konkretne decyzje dotyczące zawartości powinny być rozpatrywane na samym początku projektu – tak aby był on maksymalnie zoptymalizowany do jej prezentacji.
- Czy firma posiada czas zasoby potrzebne do tworzenia treści dla witryny?
- Czy firma dysponuje własnymi tekstami, zdjęciami, grafikami itp.
- Czy firma posiada logo w formie pliku wektorowego?
- Czy firma posiada księgę znaku/wytyczne dot. identyfikacji wizualnej?
- Czy przewidywane są jakieś funkcjonalności specjalne? (np. blog, newsletter itp.)
Sprawy techniczne
Dotyczą kwestii uruchomienia i utrzymania witryny w sieci.
- Czy firma posiada własną domenę?
- Czy firma posiada własny serwer?
- Czy serwer obsługuje bazy danych MySQL?
- Czy serwer posiada jakieś ograniczenia?
Zarządzanie, serwis i opieka
W tym dziale odpowiadamy na pytania związane z długofalowym utrzymaniem witryny, aspektem jej serwisu, zabezpieczenia oraz kopii zapasowej na wypadek awarii.
- Kto będzie odpowiedzialny za zarządzanie stroną?
- Czy firma posiada czas, zasoby i umiejętności aby wykonywać to samodzielnie?
- Czy jako zamawiający jesteś zainteresowany pakietem opieki?
Szacunkowy budżet projektu
Określenie widełek przewidzianego budżetu na realizację projektu jest bardzo istotnym elementem zapytania ofertowego. Pozwala to bezpośrednio określić agencji czy wymagania stawiane przez klienta są realne do spełnienia przy oderwanej przez niego kwiecie wynagrodzenia. Pozwala to również już na wstępie oszacować możliwość zastosowania alternatywnych rozwiązań.
- Jaki budżet firma planuje przeznaczyć na realizację?
- Jaki budżet firma przeznacza na zarządzanie i serwis witryny?
Oraz kilka pytań ogólnych
Czyli zaganianie nie pasujące do pozostałych działów.
- Kto będzie osobą decyzyjną w sprawie projektu?
- Jaki jest ostateczny termin realizacji?
- Czy w ramach projektu agencja będzie musiała współpracować z zew. firmami?
Podsumowanie
Przed przystąpieniem do jakiejkolwiek pracy warto mieć plan działania – tym planem w przypadku web designu jest wstępny brief. Czas, zasoby i pieniądze są ograniczone, więc aby ich nie marnować wymagana jest czytelna komunikacja na linii klient – agencja. Poświęcenie odrobiny czasu na uzupełnienie tego prostego dokumentu pozwala kreować rozwiązania szyte na miarę potrzeb zamawiającego.