Strona internetowa to serce prawie każdej kampanii marketingowej.
Na temat jej walorów w budowaniu własnej marki oraz praktycznym wymiarze w przekazywaniu informacji powiedziano i napisano już wiele. Rzadko jednak zwraca się uwagę na te aspekty własnej strony www, które powodują efekt odwrotny od zamierzonego – zniechęcając lub odstraszając konsumenta od zawarcia transakcji. Istnieje wiele czynników, które skumulowane całkowicie niwelują wartość dodaną firmowej witryny. Niektóre z nich wynikają z błędnego podejścia, inne pojawiają się wraz z upływem czasu i braku poświęcanej uwagi. Poniżej prezentujemy kilka wybranych problemów z tej tematyki.
1. Nieaktualne informacje
Przeprowadzono wiele badań w kwestii reakcji konsumentów na nieaktualne i przestarzałe informacje na stronie www. Wyniki ankiet nie pozostawiają złudzeń – witryna, która nie przejawia żadnych oznak życia jest dla nich w zdecydowanej większości sygnałem aby zakończyć współpracę. Istotą problemu jest nie tyle brak rzetelnej informacji dla potencjalnego klienta, co poczucie lekceważenia rodzące się z zerowego wysiłku firmy w pozyskanie jego uwagi. Konsument chce takiego samego poziomu obsługi i traktowania jakby odwiedził nas osobiście w siedzibie firmy lub punkcie sprzedaży.
2. Trudności z odnalezieniem witryny
Słowo konkurencja nabiera w sieci nowego znaczenia, nigdzie bowiem nie znajdzie się tylu podmiotów operujących w ramach danej gałęzi rynku z dostępem do olbrzymiej liczby potencjalnych klientów. O ile w dzisiejszych czasach rzadkością są witryny nieprzyjazne w żadnym stopniu dla wyszukiwarek, zawsze można to zrobić lepiej. Poleganie właścicieli firm na bazowym indeksowaniu witryny w wyszukiwarce przyniesie średnie efekty. Konieczne staje się analizowanie ruchu i ciągła optymalizacja w połączeniu z tworzeniem nowych treści (jak np. blog) aby z biegiem czasu stworzyć obszerną i skuteczną obecność w sieci.
Projektowanie stron www dla biznesu – GrupaPNS, kreatywność dla firm.
3. Niskiej jakości materiały wizualne
Już od roku 1986 na amerykańskich uniwersytetach prowadzono badania dotyczące wpływu materiałów wizualnych na proces decyzyjny konsumenta. Produkty i oferty o atrakcyjnej, przyjemnej dla oka prezentacji wybierane były średnio o 43% częściej niż wyroby konkurencyjne. Obecnie żyjemy w czasach, gdzie komunikat wizualny ma dużo większe znaczenie – dzielimy się zdjęciami, filmami w sieci, dużą popularnością cieszą się internetowe memy i serwisy video. Nie jest istotne jak bardzo atrakcyjną mamy ofertę, jeśli nie jest odpowiednio podana. Tak samo jak nie ważny jest smak wyśmienitej potrawy, jeśli podana zostanie na papierowym talerzyku z plastikowymi sztućcami. Niweluje się w ten sposób całe “doświadczenie” i ładunek emocjonalny.
4. Zła paleta barw
Identyfikacja wizualna to jedna, wspólna koncepcja spajająca wszystkie materiały firmy. Niewiele firm jednak przykłada do niej dużą uwagę, zazwyczaj ograniczając się do zachowywania tej samej palety barw na przestrzeni lat. Problem pojawia się w momencie, gdy dane kolory nie przekładają się na atrakcyjną dla oka kompozycję, lecz są koniecznie wymagane przez osobę decyzyjną. Trzymanie się na siłę i mocne akcentowanie firmowych barw może czasami powodować przesycenie – wszakże, każdy z nas preferuje inne kolory 🙂
5. Trudności przy kontakcie
Strona www ma za zadanie w pewnym stopniu odciążyć firmę z wysiłku obsługi klienta. Nie oznacza to jednak, że konsument powinien być całkowicie pozbawiony możliwości interakcji ze sprzedawcą. Dane kontaktowe powinny być łatwo dostępne i prezentowane w czytelny sposób. Ich brak jest jednoznacznym sygnałem, że mamy do czynienia z nierzetelnym biznesem. Bycie łatwo dostępnym poprzez wiele opcji kontaktu dodatkowo buduje zaufanie. Szybka, rzetelna i kompleta odpowiedź na pytania klienta to dobra droga do zamknięcia transakcji.
6. Lekceważenie działu “o firmie”
Dział o firmie często traktowany jest z dużo mniejszą uwagą niż segmenty ofertowe witryny. Sprawia bowiem wiele problemów – jak dużo napisać? co tam zamieścić? A przypadku młodych firm z oczywistych powodów, zbyt wiele powiedzieć nie można. Jednak czy tego chcemy, czy nie – klienci tam zaglądają, głównie chcąc pozyskać informacje z kim ewentualnie rozpoczną współpracę. W przypadku wielkich, rozpoznawalnych marek znaczenie działu się zmniejsza, lecz dla mniejszych podmiotów stanowi przesłanie co firma sobą reprezentuje i jak zamierza realizować swoje cele.
7. Wymuszanie rejestracji
Ukrywanie części treści na stronie internetowej za formularzem rejestracyjnym buduje wirtualny mur pomiędzy konsumentem a informacją jaką pożąda. Jak łatwo się domyślić, nie jest on raczej tym faktem zachwycony. Pozyskiwanie w ten sposób użytkowników i danych kontaktowych na potrzeby kampanii np. adresu email zwykle powoduje bardzo niską konwersję z tego typu bazy. O ile trzeba zachęcić konsumenta do powrotu na witrynę lub zapisania się na newsletter, tego typu praktyki przekładają się na bardzo duży wzrost porzuceń strony www wśród użytkowników.
8. Sprzedaż w starym stylu
Sprzedaż i marketing to dziedzina bardzo dynamiczna, która wymaga ciągłej zmiany podejścia, eksperymentowania i opracowywania własnych, działających metod. Wiele stron internetowych jest jednak wykonywanych jednym schematem, bez przemyślenia co i jak będą sprzedawać. O ile jeszcze kilka lat temu robili tak wszyscy, dziś bardziej świadomi przedsiębiorcy skrupulatnie aktualizują i przebudowują swoje oferty aby sprostać trendom, wymaganiom konsumentów lub zarobić na panującej modzie. Zdecydowana większość konsumentów kupuje pod wpływem emocji, konkurowanie jedynie na zasadzie niższej ceny już dawno przestało być opłacalne i przynosić wymierne korzyści.
9. Rozproszenie uwagi
KISS – Keep It Simple Stupid, to jedna z podstawowych zasad w sprzedaży. Nadmierne rozdmuchana oferta przeładowana mnogością działów, propozycji i opcji zazwyczaj jedynie utrudnia konsumentowi podjęcie decyzji. Skupienie się na swoich najbardziej dochodowych produktach lub usługach i ich eksponowanie na łamach witryny powinno być priorytetem. Następnie możemy myśleć o o uzupełnieniu oferty o szereg dodatków lecz nie promując ich w takim samym stopniu. Chcąc sprzedać wszystko na raz, prawdopodobnie nie sprzedamy nic gdyż klient zacznie analizować szczegóły a nie kupować pod wpływem chwilowej potrzeby.
10. Brak referencji lub udokumentowanych osiągnięć
Uczymy się na błędach, ale najlepiej robić to na błędach innych. Konsumenci przykładają dużą uwagę do opinii innych na temat twojego biznesu. Strona firmowa to idealne miejsce do podzielenia się opiniami klientów na temat twojej pracy, usług i produktów. Jeśli są pozytywne, wpłyną na dobry wizerunek firmy i zmniejszą obawy konsumentów przed podjęciem współpracy. Co więcej, będą miały efekt psychologiczny w postaci wzrostu zaufania i budowy pozycji wiarygodnego biznesu.
Brak efektów z posiadania strony www często nastraja negatywnie.
Witryna staje się wtedy niechcianą koniecznością, przymusem, dodatkowym obowiązkiem nakładanym na firmy przez konsumentów. W większości przypadków serce problemów leży jednak w złym podejściu, zarządzaniu i obsłudze lub oczekiwaniu efektów nieproporcjonalnych do wkładanej pracy. Strona internetowa jest zasobem firmy i jako taki powinna być efektywna. Jeśli efekt jest niezadowalający należy szukać źródła takiego stanu rzeczy i zaadaptować nowe pomysły, rozwiązania i porównać wyniki.
Opieka nad stroną www – oferta administrowania serwisem GrupyPNS.