GrupaPNS – kreatywność i reklama dla firm logo Odkrywaj

Tworzenie stron www – jak rozmawiać z projektantem?

JJeśli lubisz nasze artykuły, pokochasz to co robimy dla klientów!

20 czerwca, 2016

Projektanci to takie dziwne istoty, do których nie ma zazwyczaj jednoznacznej instrukcji obsługi.

Każda firma funkcjonująca na współczesnym rynku prędzej czy później będzie musiała podjąć wyzwanie dogadania się z osobą z branży kreatywnej. Doświadczenie to będzie zapewne ciekawe, choć czasami może okazać się sporym wyzwaniem i wartościową lekcją na przyszłe lata.

W tym artykule postaramy się pokazać w jaki sposób komunikować swoje potrzeby, w jakiej formie przekazywać krytykę oraz ja sprawić aby projektant był szczęśliwy ze współpracy z Twoim biznesem 🙂

jak-rozmawiac-z-projektantem-1

Choć będziemy nawiązywać głównie do projektowania stron www, wyznaczniki z tego artykułu można stosować przy innych formach pracy twórczej.

Kim tak właściwie jest projektant?

Projektant jest osobą, która ma za zadanie rozwiązać konkretny problem – czy to w kwestii kreacji strony www, interfejsu aplikacji, designu identyfikacji wizualnej firmy lub innych form kreatywnej pracy wymagających wcześniejszego planowania.

Dobry projektant to taki, który posiadają wiedzę i praktyczne doświadczenie w swoim fachu. Stale doskonali swój warsztat i podąża za najnowszymi trendami. Nie opiera on swojej pracy o przeczucie, lecz twarde dane naukowe i statystyczne. Sam proces projektowania jest więc w głównej mierze rozwiązywaniem problemów – czytelności, kompozycji, funkcjonalności itd.

Oglądając dobrze zaprojektowany materiał reklamowy czy stronę www przyjmujemy to jako pewnik, pomijając fakt, że ktoś spędził sporo czasu na przemyśleniu, wypróbowaniu i realizacji takiej a nie innej koncepcji. Cel jest oczywisty gdy się do niego dotrze, lecz droga zwykle jest długa, zawiła i pełna przeszkód.

Potrzebujesz projektu grafiki reklamowej – sprawdź ofertę!

Do You speak Design?

Na początku może się wydawać, że projektant i zamawiający mówią do siebie w zupełnie innych językach. Wszak klient chce tylko prostą stronę www lub zwyczajną ulotkę, podczas gdy projektant zadaje mu masę pozornie niepotrzebnych i niezwiązanych z tematem pytań.  Język designu, podobnie jak marketingu korzysta z wielu branżowych zwrotów i skrótów myślowych, które u nieobytego rozmówcy mogą wprowadzać poczucie zagubienia.

Jako, że projektant współpracował zapewne z dużo większą ilością klientów niż zamawiający z liczbą projektantów – to zwykle na tym pierwszym spoczywa obowiązek odpowiedniego poprowadzenia procesu kreacji oraz uzyskania wszelkich potrzebnych informacji przed rozpoczęciem realizacji zlecenia.

Umiejętność sprawnego komunikowania się z projektantem w jego języku z pewnością przyspiesza cały proces i pozwala ostatecznie na powstanie znacznie lepszego produktu, jeśli obie strony rozumieją swoje punkty widzenia.

Jak więc rozmawiać z projektantem?

Po pierwsze – o czym wiele klientów zapomina – to projektant jest specjalistą w swojej dziedzinie. W ferworze prac jednak wielu zamawiających o tym zapomina i stara się przejąć kontrolę nad procesem twórczym. O ile oczywiste jest, że to klient płaci za pracę i musi być ostatecznie zadowolony z jej efektu – w praktyce jednak często jego pomysły nie mają nic wspólnego z tym, co nazwalibyśmy “dobrym designem”.

Projektant nie jest narzędziem w rękach klienta, które ma realizować jego wizję.  Projektant jest twórcą, który ma stworzyć coś wyjątkowego z optymalnym wykorzystaniem swojej wiedzy i umiejętności. Po co go zatrudniać, jeśli chcemy rdzeń jego pracy wykonać za niego?

web-designer-comysli2

Kluczem do dobrej komunikacji są 3 magiczne pytania, których nikt nigdy nie zadaje:

  • Dlaczego zostało to tak zrobione?
  • Jaki problem to rozwiązuje?
  • To dobra praktyka ponieważ…?

Pozwalają one projektantowi na wyrażenie fachowej opinii dlaczego element X wygląda jak wygląda i jaką funkcję ma pełnić w takiej formie. Brak komunikacji w tym zakresie wynika z faktu upraszczania procesu twórczego przez klienta. Na przykład: elementy na stronie www są tak ułożone bo ładnie wyglądają, podczas gdy w praktyce przemawiają za tym dane analityki ruchu i praktyk UX.

Zadawaj pytania

Nie ma czegoś takiego, jak za dużo pytań – projektant naprawdę chętnie na nie odpowie.

Jeśli natomiast będzie miał problemy z wyjaśnieniem i umotywowaniem dlaczego coś zostało zaprojektowane w dany sposób – jest duże prawdopodobieństwo, że nie zna się za dobrze na swoim fachu. Po prostu projektowanie nie jest procesem opartym na przypadku – zdolność fachowego wyjaśnienia konkretnych decyzji jest wyznacznikiem jego jakości.

Zadawanie pytań pomaga również lepiej zrozumieć wizję i kierunek zamawiającemu. Projektant może bowiem mieć już w głowie całkiem uformowany wizerunek finalnej realizacji – co oczywiste, który ciężko od razu przedłożyć w formie przyjaznej dla osób decyzyjnych.

Pytania mogą również być kierowane od projektanta do zamawiającego, zwykle uszczegóławiające konkretne elementy projektu lub prosząc o ocenę postępu bieżących prac.

Jak krytykować pracę projektanta?

Póki jako zamawiający jesteśmy zadowoleni z efektów pracy, wszystko jest w porządku.

Problemy pojawiają się często w momencie gdy trzeba przekazać jakąś krytyczną informację zwrotną, aby projektant dokonał zmian i poprawek wedle naszych oczekiwań.

Designerzy nie są nieomylni i nie są jasnowidzami aby za każdym razem trafiać w 100% w oczekiwania swoich klientów.  Proces twórczy ma więc charakter stopniowy – zwykle od ogółu do szczegółu, kiedy dopracowuje się poszczególne elementy zlecenia. Umiejętność odpowiedniego formułowania krytyki pozwala szybciej naprowadzić prace na właściwe tory i zaoszczędzić nam sporo czasu, korekt i nerwów.

jak-oceniac-projektanta

Nigdy nie ograniczaj się do słów “nie podoba mi się”.

W ten sposób wydajesz osąd bez podawania zupełnie żadnej argumentacji co wpłynęło na podjęcie takiej oceny.

Taka informacja nie sygnalizuje żadnych konkretnych problemów do rozwiązania – co uniemożliwia odniesienie się do poszczególnych aspektów projektu.  Należy również pamiętać, że osobiste preferencje nie muszą pokrywać się z potrzebami i oczekiwaniami na przykład konsumentów do których skierowany jest materiał reklamowy.

Zawsze:

  • wskazuj indywidualne elementy jakie należy poprawić,
  • wskazuj te elementy, jakie oceniasz pozytywnie,
  • skupiaj się na celu do osiągnięcia a nie samym projekcie,
  • nigdy nie zakładaj reakcji konsumenta,
  • nie projektuj za projektanta,
  • nie proś o opinię innych osób (zwykle każdy coś by zmienił po swojemu).

Podsumowanie

Dobra komunikacja to klucz do sukcesu.

Zdolność do umiejętnego wyrażania swoich oczekiwań, preferencji oraz opinii usprawnia znacząco proces twórczy. Twój projektant będzie niezwykle szczęśliwy gdy zlecając nową pracę do wykonania zastosujesz się do tych prostych wyznaczników 🙂



Szanujemy naszych klientów. Żadne treści na naszej stronie NIE zostały automatycznie wygenerowane przez sztuczną inteligencję.



Bardzo dobrze mi się współpracuje z Grupa PNS Europe. To już kolejna strona www, którą zamówiłam w tej firmie. Szybki kontakt, profesjonalizm, piękna grafika i krótki czas wykonania usługi. Polecam👍
Ewa Rach
Ewa Rach
07/09/2022
Dodaje pięć zasłużonych gwiazdek. Bardzo szybkie odpowiedzi i realizacja. Z pewnością zostanę z tą firmą na dłużej :)
Sandra Spychalska
Sandra Spychalska
01/08/2022
Współpracuję z firmą PNS już od jakiegoś czasu i ani razu się nie zawiodłam. Grupa PNS stworzyła dla mojej szkoły językowej piękną stronę internetową, tworzy bardzo ładne, estetyczne grafiki reklamujące firmę, a sam pan Michał, który jest naszym "opiekunem" jest zawsze bardzo uprzejmy i spełnia moje prośby w ekspresowym tempie. Krótko mówiąc, usługi na najwyższym poziomie - polecam.
Sylwia K
Sylwia K
26/07/2022
Polecam firmę szybka realizacja zleceń. Pełen profesjonalizm.
K
K
02/05/2022
Szybka realizacja zlecenia, sprawny i bardzo miły kontakt. Profesjonalniści. Polecam w 100%.
Miras M
Miras M
06/04/2022
Polecam firmę PNS. Doradztwo i sugestie bardzo ciekawe, szybka realizacja. Przede wszystkim bardzo dobry kontakt. Naprawdę warto:)
Sebix Sebix
Sebix Sebix
29/03/2022
Polecam serdecznie współpracę z Grupą PNS Europe. Pan Michał to specjalista i fachowiec w swojej dziedzinie. Indywidualne podejście do klienta i bardzo dobry kontakt sprawiają, że współpraca układa się rewelacyjnie a wyniki są adekwatne do ustaleń. Zadowolenie 100%! :-)
Sylwia N
Sylwia N
04/03/2022
Współpracuję z Grupą i Panem Michałem w ramach działań Fundacji Mam Marzenie od wielu lat. Wszystko zawsze na najwyższym poziomie, sprawnie i szybko - Grupa PNS robi dla nas wszystko pro bono. Bardzo wszystkim polecam - grafiki sprawiają, że nasze akcje przyciągają jeszcze większe rzesze ludzi - a co za tym idzie spełniamy jeszcze więcej marzeń chory dzieci. Dziękujemy i polecamy! Fundacja Mam Marzenie
Marcin Czerwiński
Marcin Czerwiński
28/02/2022

Zwiększaj swoją wiedzę...

Regularnie publikujemy artykuły z tematyki marketingu, projektowania stron www, ich zarządzania jak również i projektów graficznych i szeroko rozumianej reklamy.

Odwiedź naszego bloga
Blog firmowy - sprawdź

Wybrane realizacje

Wykonujemy szeroki zakres realizacji od stron www przez projeky graficzne ulotek, plakatów, wizytówek, brandingu dla firm oraz ogólnych materiałów wizualnych do komunikacji z klientem.

Zobacz portfolio


Realizacje dla klientów
Polityka Cookies

Niniejsza strona www wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka) do rozszerzenia swojej funkcjonalności. Korzystając z witryny wyrażasz zgodę na ich stosowanie na swoim urządzeniu.

Nasza polityka prywatności