GrupaPNS – kreatywność i reklama dla firm logo Odkrywaj

Zakładanie firmy od strony marketingu

JJeśli lubisz nasze artykuły, pokochasz to co robimy dla klientów!

13 czerwca, 2016

Decyzja o prowadzeniu własnego biznesu może być jedną z najważniejszych w życiu

Perspektywa pracy “na siebie” jak również tworzenia wartości w postaci usługi lub produktu, za który inni będą chcieli realnie płacić daje duże poczucie spełnienia i satysfakcji, choć droga do sukcesu zwykle jest bardzo trudna.

zakladanie-firmy-marketing-1

W tym artykule postaraliśmy się zebrać kilka porad, które jak mamy nadzieję pozwolą lepiej przygotować się do założenia własnej firmy.  Zakładamy przy tym, że masz już dość dobry pomysł co chcesz oferować swoim klientom – skupimy się więc na aspektach marketingowych i promocyjnych.

Zaplanuj Swoją firmę

1. Określ grupę docelową i swojego idealnego klienta

Jedną z najważniejszych rad jakie możesz otrzymać to taka, że nie da się zadowolić wszystkich i nie powinieneś próbować. Jak bardzo z pozoru niedorzecznie by to brzmiało – nie każdy klient jest wart uwagi Twojej firmy i w pewnych przypadkach po prostu lepiej jest odpuścić.

Klienci oczekujący jakości zapewne nie kupią produktu skierowanego do mas, jak również przeciętny Kowalski nie będzie zainteresowany produktem z naprawdę wysokiej półki jeśli ma do dyspozycji tańsze substytuty. Chodzi o to, aby 20% kupujących generowało dla Ciebie 80% zysku – a nie odwrotnie.

Zastanów się do kogo skierowany jest twój produkt lub usługa oraz czego ta grupa oczekuje. Jakie działania marketingowe do niej przemawiają?

2. Wybierz dobrą nazwę

Dobierając nazwę do naszego biznesu trzeba pamiętać o kilku istotnych sprawach.

  • Nazwa powinna być prosta i składać się z możliwie jak najmniejszej liczby słów,
  • powinna być unikatowa w celu odróżnia się od konkurencji i uniknięcia problemów prawnych,
  • powinna być “web-friendly” czyli pozbawiona znaków specjalnych,
  • oraz konkurencji w wynikach wyszukiwania aby klient znalazł nas a nie bliźniaczo brzmiąca konkurencję,
  • nazwa powinna być jednocześnie kreatywna i łatwa do zapamiętania,
  • odnosić się do biznesu lub jego produktu.

Przy procesie tworzenia nazwy koniecznie trzeba też sprawdzić dostępność nazwy dla domeny strony www oraz profili w popularnych portalach społecznościowych. NIGDY natomiast nie upubliczniamy nazwy przed “zaklepaniem” adresów/profili – wiele osób zajmuje się ich przechwytywaniem i żąda olbrzymich kwot za odstąpienie własności.

zakladanie-firmy-marketing-2

3. Zaprojektuj wartościowe logo

Problem z logo polega na tym, że zostaje z nami na całe lata i choć na początku działalności wydaje się zbędnym wydatkiem, pozorna oszczędność zemści się na nas w przyszłości.

Gdy już wszystkie materiały firmowe będą nim opatrzone, koszty re-designu loga rosną do niebotycznych kwot z racji konieczności ponownego wydrukowania np. broszur, reklam, ulotek, oklein pojazdów itp.  Klienci również nas z nim identyfikują i całkowite odejście od pierwowzoru jest zazwyczaj złym pomysłem.

Logo firmowe powinno odwoływać się do firmy, choć może mieć formę zupełnie abstrakcyjną – ostatecznie jego wartość będzie wynikać z subiektywnych odczuć konsumentów obcujących z twoim produktem, usługą lub samym biznesem.

4.  Stwórz profile społecznościowe przed budową strony www

Dlaczego? Zajmuje to ułamek czasu a pozwala już skupiać uwagę potencjalnego klienta nim serwis internetowy zostanie ukończony. Gdy to nastąpi – bardzo szybko można “przelać” tą uwagę na firmową witrynę, która we wczesnym okresie swojego istnienia nie wygeneruje dużego ruchu.

5. Przyłóż się do kreacji strony internetowej

Twoja firmowa witryna będzie zapewne jedynym miejscem, gdzie klient uzyska w pełni kompleksową informację na temat twoich produktów/usług, biznesie oraz jego ideach. O ile na początku nie będzie ona miała zbyt dużego ruchu, wraz z upływem czasu i regularnym dostarczaniem nowych treści może być głównym kanałem pozyskiwania klientów.

Do poczytania: Darmowe strony internetowe – dlaczego nie wszyscy z nich korzystają?

6. Zaplanuj długofalowe działania

Mając nieco więcej czasu przed rozpoczęciem działalności – rozważ jakie czynności będziesz podejmował regularnie aby promować swój biznes. Opcji jest naprawdę wiele i ich dobór zależy od docelowej grupy konsumentów jaka Cię najbardziej interesuje. Może to być wszystko:

  • od pisania bloga i artykułów,
  • płatnych kampanii – AdWords, media społecznościowe, mailing,
  • prowadzenia newslettera,
  • dystrybucji ulotek i broszur,
  • tworzenia materiałów video,
  • lub innych form promocji…

Kilka słów o kliencie Twojej firmy

7. Nigdy niczego nie zakładaj

Wielu początkujących przedsiębiorców opiera swoje decyzje o przeczucie lub fałszywe wzorce z otoczenia – to oczywisty błąd. Decyduj na podstawie realnych, twardych danych w odniesieniu do Twojej firmy a nie rynkowego konkurenta. Do najpopularniejszych przewinień w tej materii należą:

  • klienta na to nie stać,
  • klient tego nie kupi,
  • klient nie rozumie produktu,
  • klient pójdzie do konkurencji,
  • i inne…

Dziś jak nigdy dostępne są narzędzia pozwalające nam uzyskać informację zwrotną od konsumenta – wykorzystaj to.

8. Klienci kupują korzyść, nie cechę

Nie wystarczy fakt, że twój produkt jest lepszy od produktu konkurencji na poziomie jego elementów – konsument podejmie decyzję o zakupie na bazie proponowanej dla niego wartości.

Opisując swój produkt nie skupiaj się więc na jego cechach, lecz każdą z nich postaraj się przekuć na subiektywną korzyść dla odbiorcy.  Dla przykładu, powiedzmy że sprzedajesz rowery:

Cecha produktu: wytrzymała konstrukcja,
Korzyść dla klienta: dłuższy czas eksploatacji/mniejsze koszty.

9. Słuchaj co mają do powiedzenia

Klienci to doskonałe źródło wiedzy na temat Twojej firmy i jej produktów. Dysponując odpowiednimi narzędziami i odrobiną samozaparcia możesz bardzo sprawnie reagować na precyzyjne pytania, oczekiwania oraz uwagi kupujących.  Tą wiedzę wykorzystasz następnie do optymalizacji oferty oraz swoich produktów aby lepiej zaspokajać potrzeby konsumenta.

zakladanie-firmy-marketing-3

O czym często zapominamy?

10. Łatwiej skłonić dawnego klienta do powrotu niż pozyskać nowego

Klient, który obcował już z naszą firmą ma pewne pojęcie czego może oczekiwać. W przypadku zwykłego konsumenta, brak wiedzy na temat naszej firmy stanowi pewną barierę, którą trzeba po prostu przełamać poprzez ekspozycję na ofertę czy reklamę. Nakłady pracy i kosztów w drugim przypadku są więc po prostu w naturalny sposób większe.

Warto opracować metody przypominania byłym klientom o naszej firmie – w formie promocji, podarunków lub ofert specjalnych.

11. Kopiowanie konkurencji to zwykle zły pomysł

Fakt, że ktoś odniósł szeroko rozumiany sukces nie oznacza, że kopiując jego kroki również znajdziemy się w dokładnie tym samym miejscu. Ślepe powielanie wzorców w najlepszym wypadku sprawi, że będziemy mierną kopią naszego konkurenta.

Na sukces firmy wpływa wiele czynników – część jest widoczna zewnętrznie, lecz równie duży fragment wynika z kultury organizacji, czasu debiutu na rynku czy wieloletniego doświadczenia.

Do poczytania: O kopiowaniu konkurencji słów kilka

12. Konkurowanie na bazie ceny jest słabe

Bowiem zawsze znajdzie się ktoś, kto zaoferuje podobny produkt lub usługę po znacznie niższym koszcie.  Niezależnie czy będzie to legalna firma lub działający “na czarno” podmiot, opieranie swojego marketingu i wizerunku na słowie “tanio” bardzo szybko przenosi odwrotny efekt niż się spodziewaliśmy.

Większość klientów nie ma problemu z płaceniem za wartościowy produkt, choć w pewnych sektorach zdominowanych przez duże korporacje oczywiście jest rozpieszczany produktami za przysłowiową złotówkę.

Wiele firm balansuje na granicy opłacalności, ponieważ niska cena to jedyna cecha jaką potrafią sprzedać swój produkt.

13. Marketing jest ważniejszy niż produkt

Dzięki niemu możemy nadać naszej firmie i jej produktom dowolnego charakteru, stworzyć indywidualny ładunek emocjonalny oraz kreować skojarzenia. Jeśli patrzymy więc na sprzedaż jedynie pod kątem wartości zakupionych egzemplarzy – odpowiednio dobrane działania marketingowe mogą przekształcić kiepski produkt w coś subiektywnie pożądanego przez kupującego.

Większość konsumentów nie ma czasu na dogłębne analizowanie rynku i ofert – kupują oni na bazie chwilowej emocji a nie suchych faktów.

14. Kluczem jest upór i powtórzenie

Działania marketingowe powinny mieć regularny charakter, trudno bowiem przy użyciu jednorazowej kampanii pozyskać znaczącą uwagę konsumentów.  Zamiast zarażać się brakiem efektów warto przemyśleć, co możemy zrobić lepiej lub pójść z naszym pomysłem w zupełnie innym kierunku.

Wartości zaangażowania powinny być mierzalne, do oceny które rozwiązania przemawiają do naszej grupy docelowej. Licząc na jednorazowy efekt “wow” z pewnością sprawisz sobie sporo frustracji.

15. Stwórz swój wizerunek jako eksperta w danej niszy

W ten sposób twoje opinie oraz oferowane usługi czy produkty będą lepiej postrzegane. Wszyscy bardziej cenimy rady fachowców  w swoich dziedzinach i jesteśmy bardziej skłonni im zaufać. Zastosowanie tego pozornie prostego chwytu pozwala nam odróżnić się od konkurencji i nawet w przypadku bardzo konkurencyjnego sektora wypracować indywidualny charakter firmy.

Pisanie artykułów i postów branżowych to idealna metoda na kreowanie takiego wizerunku.



Szanujemy naszych klientów. Żadne treści na naszej stronie NIE zostały automatycznie wygenerowane przez sztuczną inteligencję.



Bardzo dobrze mi się współpracuje z Grupa PNS Europe. To już kolejna strona www, którą zamówiłam w tej firmie. Szybki kontakt, profesjonalizm, piękna grafika i krótki czas wykonania usługi. Polecam👍
Ewa Rach
Ewa Rach
07/09/2022
Dodaje pięć zasłużonych gwiazdek. Bardzo szybkie odpowiedzi i realizacja. Z pewnością zostanę z tą firmą na dłużej :)
Sandra Spychalska
Sandra Spychalska
01/08/2022
Współpracuję z firmą PNS już od jakiegoś czasu i ani razu się nie zawiodłam. Grupa PNS stworzyła dla mojej szkoły językowej piękną stronę internetową, tworzy bardzo ładne, estetyczne grafiki reklamujące firmę, a sam pan Michał, który jest naszym "opiekunem" jest zawsze bardzo uprzejmy i spełnia moje prośby w ekspresowym tempie. Krótko mówiąc, usługi na najwyższym poziomie - polecam.
Sylwia K
Sylwia K
26/07/2022
Polecam firmę szybka realizacja zleceń. Pełen profesjonalizm.
K
K
02/05/2022
Szybka realizacja zlecenia, sprawny i bardzo miły kontakt. Profesjonalniści. Polecam w 100%.
Miras M
Miras M
06/04/2022
Polecam firmę PNS. Doradztwo i sugestie bardzo ciekawe, szybka realizacja. Przede wszystkim bardzo dobry kontakt. Naprawdę warto:)
Sebix Sebix
Sebix Sebix
29/03/2022
Polecam serdecznie współpracę z Grupą PNS Europe. Pan Michał to specjalista i fachowiec w swojej dziedzinie. Indywidualne podejście do klienta i bardzo dobry kontakt sprawiają, że współpraca układa się rewelacyjnie a wyniki są adekwatne do ustaleń. Zadowolenie 100%! :-)
Sylwia N
Sylwia N
04/03/2022
Współpracuję z Grupą i Panem Michałem w ramach działań Fundacji Mam Marzenie od wielu lat. Wszystko zawsze na najwyższym poziomie, sprawnie i szybko - Grupa PNS robi dla nas wszystko pro bono. Bardzo wszystkim polecam - grafiki sprawiają, że nasze akcje przyciągają jeszcze większe rzesze ludzi - a co za tym idzie spełniamy jeszcze więcej marzeń chory dzieci. Dziękujemy i polecamy! Fundacja Mam Marzenie
Marcin Czerwiński
Marcin Czerwiński
28/02/2022

Zwiększaj swoją wiedzę...

Regularnie publikujemy artykuły z tematyki marketingu, projektowania stron www, ich zarządzania jak również i projektów graficznych i szeroko rozumianej reklamy.

Odwiedź naszego bloga
Blog firmowy - sprawdź

Wybrane realizacje

Wykonujemy szeroki zakres realizacji od stron www przez projeky graficzne ulotek, plakatów, wizytówek, brandingu dla firm oraz ogólnych materiałów wizualnych do komunikacji z klientem.

Zobacz portfolio


Realizacje dla klientów
Polityka Cookies

Niniejsza strona www wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka) do rozszerzenia swojej funkcjonalności. Korzystając z witryny wyrażasz zgodę na ich stosowanie na swoim urządzeniu.

Nasza polityka prywatności