Początek nowego roku to idealny czas aby wybiec w przyszłość webdesignu
W tym artykule spróbujemy przewidzieć kilka kluczowych trendów, które być może staną się nowymi standardami określającymi profesjonalną stronę www. Jak jednak uczy nas historia – trendy pojawiają się i znikają a głównym czynnikiem ich powszechnego zastosowania są opinie konsumentów i użytkowników.
Poniższa lista nie ma więc uniwersalnego charakteru a jedynie ma na celu przybliżenie co bardziej ciekawych, szalonych i nowatorskich koncepcji testowanych w branży zarówno przez wielkie międzynarodowe korporacje, jak i indywidualnych projektantów.
Material Design
Google opracowało własny zunifikowany system komunikacji wizualnej, który zebrało pod nazwą „Material Design”. Łączy on w sobie teorię, zasoby oraz narzędzia do tworzenia cyfrowych doświadczeń i interfejsów użytkownika. Ot zbiór zasad i rozwiązań praktycznych dla projektantów, który używa „materiału” jako metafory.
W ostatnim czasie wiele z usług Google takich jak wyszukiwarka, dysk i inne – zmieniły swój interfejs aby odzwierciedlać tą filozofię. Wraz z nimi wielu samodzielnych projektantów również rozpoczęło budować witryny i aplikacje w oparciu o te wytyczne.
Możemy spodziewać się, że ten trend zyska na sile w 2017 roku.
Czytaj więcej o Material Design
Minimalistyczny webdesign
Zmianę w trendach można zaobserwować w sposobie projektowania stron głównych witryn. Zamiast przytłaczać konsumenta olbrzymią ilością informacji, grafik i treści – wiele firm decyduje się jedynie na zaakcentowanie kluczowych działów poprzez układ kart/kafli – stanowiących odnośniki do właściwych podstron.
W efekcie zwiększa to przejrzystość i ułatwia nawigowanie po witrynie oraz skracając czas potrzebny użytkownikowi na dotarcie w miejsce docelowe. Wszak im większy „szum wizualny” na ekranie – ty łatwiej o rozproszenie uwagi.
Redukcja rozmiarów menu
Będąc pośrednio związanym z podejściem minimalistycznym do projektowania stron www – trend w wycofywaniu się z przesadnie rozbudowanych stryktur menu może przybrać na sile w 2017 roku. U jego podstaw leży prosta filozofia – konsument i tak nie przejrzy 100% zawartości witryny, stąd eksponowanie przed nim olbrzymiej ilości linków, kategorii i działów jedynie powiększa frustrację i utrudnia nawigowanie.
Nowo zaprojektowana strona www IKEA zawiera np. jedynie 5 linków w głównym menu – pozwalając szybko znaleźć to, czego szukamy.
Nacisk na subtelne animacje
Efekty ruchu, przejść i skalowania elementów stają się co raz łatwiejsze w implementacji wraz ze wzrostem obsługi przez rozmaite, nowoczesne przeglądarki. Delikatne efekty podkreślające interakcje z poszczególnymi elementami strony www dodają warstwę tak potrzebnego wizualnego komunikatu.
Strona internetowa staje się bardziej reaktywna, mniej statyczna i po prostu przyjemniejsza dla oka. Nie jest to jeszcze poziom dedykowanych aplikacji czy programów komputerowych, ale kierunek w jakim zmierzamy i możliwości oferowane przez narzędzia dostępne projektantom wskazują, że taka będzie najbliższa przyszłość.
Niezależne strony www
Od strony marketingu stron www obserwujemy trend polegający na rozdzielaniu głównych witryn z dużą ilością treści, działów i produktów na osobne, samodzielnie funkcjonujące strony poświęcone konkretnej tematyce.
Pozwala to na dopasowanie witryn pod konkretny produkt/usługę, nadanie im indywidualnego charakteru i lepszą obsługę konsumenta o konkretnych potrzebach i zainteresowaniach. Z punktu widzenia SEO i promocji pozwala to targetować konkretne frazy/grupy docelowe – choć oczywiści w przypadku wielu stron wiąże się z dodatkowymi kosztami.
Przeciwdziała to też nadmiarowi informacji i rozrostowi witryn do niebotycznych rozmiarów, gdzie trudno o optymalizację i gromadzenie szczegółowych danych dla klientów zainteresowanych konkretnym produktem/usługą.
Naprawdę duże czcionki
Na przestrzeni kilku ostatnich lat stosowanie czcionek o dużych rozmiarach upowszechniło się. Ich wymiar praktyczny polega na zaakcentowaniu i skupieniu uwagi konsumenta na konkretnym komunikacie – na wyróżnieniu go z pośród grona innych elementów na ekranie.
W roku 2017 nic nie zapowiada, aby ta tendencja się odwróciła – wręcz przeciwnie, co raz większe grono zamawiających i projektantów skłania się do stosowania ich jako metody wizualnego przekazu, choć instynktownie oczekujemy czegoś stonowanego i nie rzucającego się tak bardzo w oczy.
Jaskrawe kolory
Jasne, ostre i żywe kolory będą królować w tym roku jako fundament komunikacji wizualnej zarówno w dziedzinie projektowania stron www jak i innych form projektowania. O ile preferencje dotyczące barw są sprawą indywidualną i subiektywną – w praktyce stosowanie jaśniejszej palety barw wpływa pozytywnie na konsumenta i przykuwa jego uwagę.
Kolorem roku 2017, który odzwierciedla symbolicznie nastroje oraz wyraża globalną kulturę został GREENERY ,PANTONE 15-0343.
Abstrakcyjne układy
Jednym z bardziej niszowych trendów jakie zaznaczą się w tym roku są abstrakcyjne i niestandardowe układy stron www. W branży webdesignu bardzo wiele mówi się o fakcie, że współczesne projektowanie dla internetu jest niezwykle schematyczne. Rezultatem takiego stanu rzeczy jest z jednej strony praktyczność – możliwość łatwego rozpoznania w układzie przez użytkownika co do czego służy i instynktowne nawigowanie bo stronie. Z drugiej opieranie się właścicieli witryn na znanych rozwiązaniach, nie poszukiwanie innowacyjności i chęć poniesienia ryzyka.
Niektórzy jednak wyłamują się z takiego sposobu myślenia i eksperymentują z bardziej abstrakcyjnymi formami prezentowania treści. Zapewne nie stanie się to rynkowym standardem, ale pozwoli niektórym marką zaistnieć w gronie konkurencji.
Powrót na górę