GrupaPNS – kreatywność i reklama dla firm logo Odkrywaj

Jak projektować plakaty? Anatomia projektowania plakatów

JJeśli lubisz nasze artykuły, pokochasz to co robimy dla klientów!

11 lutego, 2017

Plakaty reklamowe to popularny nośnik informacji marketingowej

W formie jaką znamy pojawiły się już w XVII wieku, choć ze względu na technologię i czas produkcji było to medium wymagające sporo cierpliwości oraz nie małych nakładów pieniężnych. Ich idea jednak ewoluowała w ciągu kolejnych wieków do bliższej nam, współczesnej silnie skomercjalizowanej odsłony.

anatomia-plakatu-projektowanie

Dziś plakaty wykorzystywane są głównie jako medium do przekazywania informacji w miejscach publicznych o dużym natężeniu pieszego ruchu. Ich zaletą jest niski jednostkowy koszt produkcji oraz długi okres oddziaływania nie wymagających specjalnych przygotowań technicznych czy nadzoru.

W tym artykule postaramy się przyjrzeć nieco bliżej jakie elementy wpływają na efektywność plakatu  reklamowego.

Czym jest efektywność plakatu?

Jak w każdej dziedzinie, również tutaj coś może być wykonane dobrze lub nawet znakomicie, a czasami po prostu źle lub kiepsko. Nadużyciem byłoby więc stwierdzenie, że każdy plakat jest tak samo skuteczny w realizacji swojego celu i nie możemy wpłynąć na jego wykonanie. Aby jednak to ocenić potrzebujemy konkretnych, obiektywnych miar na bazie których moglibyśmy porównać efektywność jego działania.

Najprostszym i jednocześnie najistotniejszym wyznacznikiem jest sposób i skuteczność przekazywania informacji przez plakat oraz w dłuższej perspektywie zainteresowanie konsumenta danym produktem/wydarzeniem etc.

Wielu klientów korzystających z usług projektowania plakatów reklamowych  zapomina o bardzo istotnym fakcie – wstępnie żadnego konsumenta nie interesuje to, co ma on do przekazania. Może to być najlepszy event w tym roku lub najlepsza promocja miesiąca ale nasz plakat to jedynie kropla w morzu informacji marketingowej zalewającej przechodniów na ulicach naszych miast.

Zdolność pochwycenia ich uwagi w ciągu zaledwie 1-3 sekund, gdy przechodzą obok niego jest wyzwaniem samym w sobie.

Co wpływa na skuteczność plakatu?

Czytelność

Plakat musi być czytelny i choć brzmi to banalnie, wiele materiałów jakie możemy spotkać w naszych miastach tej podstawowej zasady nie spełnia.

Duży nagłówek i jasno komunikujące przekaz zdjęcie to wszystko czego konsument potrzebuje aby wstępnie ocenić czy jest zainteresowany tym, co mamy mu do zaoferowania. A to już ważny krok do tego, aby chciał uzyskać więcej informacji – podejść/zatrzymać się i doczytać szczegóły.

czytelny-plakat-reklamowy

Zwięzłość

Każde słowo użyte na plakacie ma znaczenie. Jeśli coś można przekazać sloganem bądź nagłówkiem -należy przeredagować treść aby pasowała do tego modelu. Niestety ale w praktyce nikt nie będzie poświęcał swojego czasu na lekturę całych akapitów naszego tekstu. Po prostu – nie ma na to czasu i chęci, zwłaszcza jeśli taki plakat jest intruzem w lokalnej przestrzeni konsumenta.

Atrakcyjność

Generalizując możemy powiedzieć, że im coś jest prostsze, tym ma mniej okazji do odstraszenia dużej grupy odbiorców charakteryzującej się różnymi gustami. Odpowiedni dobór czcionek, koloru i układu elementów do tematu naszego plakatu to istotne decyzje wpływające na jego skuteczność.

Pamiętaj – gusta są różne. To, że Ty masz swoją wizję projektu nie oznacza, że każdy podzieli Twoje zdanie.

Prostota

Badania pokazują, że konsumenci nie są w stanie zapamiętać więcej niż ok. 5 elementów/informacji obecnych jednocześnie w danym przekazie. W praktyce oznacza to, że wszystko ponad ten limit albo zostanie zapomniane lub nadpisze już przyswojone przez konsumenta dane. Szum informacyjni i chęć  przekazania najmniejszych szczegółów działa więc przeciwko nam.

Pytania na jakie musisz odpowiedzieć jako zamawiający

Projektowanie plakatów jest sztuką. Oczywiście, można wrzucić na arkusz papieru wszystkie informacje, dopełnić całość odrobiną zdjęć i technicznie również otrzymamy plakat. Wirtuozeria polega jednak na subtelności, grze słów i obrazu oraz dopasowaniu doświadczenia oglądającego do naszego przekazu.

Nim zlecisz wykonanie plakatu – przygotuj następujące informacje:

  • Określ grupę docelową – do kogo skierowana jest wiadomość z plakatu, jaki jest profil społeczny, wiekowy, płciowy,
  • określ główną myśl/ideę jaką ma przekazać plakat,
  • określ najważniejszą informację jaką konsument powinien zapamiętać,
  • określ miejsca gdzie plakat będzie eksponowany.

Kilka elementów o jakich często się zapomina

Większy znaczy lepszy

Im większy format plakatu, tym proporcjonalnie wzrasta jego efektywność. Konsumenci po prostu w sposób odruchowy skupią swój wzrok na optycznie większym elemencie w przestrzeni i na dłużej przykuje on ich uwagę. Jeśli będą musieli podejść do mniejszego plakatu aby go rozczytać – stworzy to dodatkową barierę, której większość z nich nie będzie chciała pokonywać.

rozmiar-plakatu-reklamowego

Test odległości

Skoro już mówimy o rozmiarze – istotną cechą dobrego plakatu jest jego zdolność do bycia rozczytanym z dużej odległości. Wszak konsument nie zawsze będzie bezpośrednio w jego pobliżu i zaprojektowanie go w taki sposób aby maksymalizować zasięg jest kluczowe.

Jeśli dysponujesz projektem – otwórz go na pełnym ekranie monitora i oddal się na odległość ok. 3-5 mętów. Jeśli nadal będziesz w stanie całkiem dobrze rozszyfrować jego przekaz, to znaczy że został wykonany w przemyślany sposób.

Test 3-ch sekund

Kolejnym testem jaki można wykonać samemu to tzw. test 3-sekund. Polega na pokazaniu danej osobie naszego plakatu, ale w tym bardzo ograniczonym oknie czasowym. Jeśli badany nie będzie w stanie w tym czasie określić poprawnie czego dotyczy plakat oraz jaki jest jego główny komunikat – skłania to do przeprojektowania jego elementów.

Listy punktowe działają lepiej niż akapity tekstu

Pomagają szybciej przekazać istotne informacje i nie wymagają od czytającego aż takiego skupienia. Maksimum informacji przy minimalnej ilości tekstu.

Tekst powinien być justowany do lewej strony

O ile niektórych nierówne zakończenie linii tekstu doprowadza do szału – badania pokazują, że tekst wyrównany do lewej jest czytelniejszy i mniej męczy oczy z powodu regularnych odstępów pomiędzy poszczególnymi wyrazami.

Co powinieneś zrobić przed drukiem plakatów?

Rozważ wydruk testowy i oceń go na żywo

Wydruk testowego egzemplarza to idealna metoda na sprawdzenie jak plakat zachowa się w rzeczywistości, czy kolory po wydruku zachowają odpowiednie odcienie oraz czy wielkość poszczególnych treści nie wymaga powiększenia.

Sprawdź czy plik jest w palecie CMYK

Pliki do druku powinny być tworzone z zachowaniem palety CMYK, która różni się od tej używanej przez monitory (RGB). W praktyce może to oznaczać, że barwy widoczne na ekranie będą nieznacznie odbiegać od tych w finalnym wydruku. Próba publikacji np. w internecie plakatu w palecie CMYK spowoduje bardzo intensywne przekłamanie kolorów.

Sprawdź wymiary plakatu

Jeśli plakat został zaprojektowany przy użyciu wyłącznie grafiki wektorowej, nie powinno być problemów z jeg przeskalowaniem do innych formatów. Niemniej elementy takie jak fotografie mogą już w takim procesie bardzo utracić na jakości. W praktyce bardzo rzadko możliwe jest bezstratne przeskalowanie plakatu z mniejszego formatu do większego.



Szanujemy naszych klientów. Żadne treści na naszej stronie NIE zostały automatycznie wygenerowane przez sztuczną inteligencję.



Bardzo dobrze mi się współpracuje z Grupa PNS Europe. To już kolejna strona www, którą zamówiłam w tej firmie. Szybki kontakt, profesjonalizm, piękna grafika i krótki czas wykonania usługi. Polecam👍
Ewa Rach
Ewa Rach
07/09/2022
Dodaje pięć zasłużonych gwiazdek. Bardzo szybkie odpowiedzi i realizacja. Z pewnością zostanę z tą firmą na dłużej :)
Sandra Spychalska
Sandra Spychalska
01/08/2022
Współpracuję z firmą PNS już od jakiegoś czasu i ani razu się nie zawiodłam. Grupa PNS stworzyła dla mojej szkoły językowej piękną stronę internetową, tworzy bardzo ładne, estetyczne grafiki reklamujące firmę, a sam pan Michał, który jest naszym "opiekunem" jest zawsze bardzo uprzejmy i spełnia moje prośby w ekspresowym tempie. Krótko mówiąc, usługi na najwyższym poziomie - polecam.
Sylwia K
Sylwia K
26/07/2022
Polecam firmę szybka realizacja zleceń. Pełen profesjonalizm.
K
K
02/05/2022
Szybka realizacja zlecenia, sprawny i bardzo miły kontakt. Profesjonalniści. Polecam w 100%.
Miras M
Miras M
06/04/2022
Polecam firmę PNS. Doradztwo i sugestie bardzo ciekawe, szybka realizacja. Przede wszystkim bardzo dobry kontakt. Naprawdę warto:)
Sebix Sebix
Sebix Sebix
29/03/2022
Polecam serdecznie współpracę z Grupą PNS Europe. Pan Michał to specjalista i fachowiec w swojej dziedzinie. Indywidualne podejście do klienta i bardzo dobry kontakt sprawiają, że współpraca układa się rewelacyjnie a wyniki są adekwatne do ustaleń. Zadowolenie 100%! :-)
Sylwia N
Sylwia N
04/03/2022
Współpracuję z Grupą i Panem Michałem w ramach działań Fundacji Mam Marzenie od wielu lat. Wszystko zawsze na najwyższym poziomie, sprawnie i szybko - Grupa PNS robi dla nas wszystko pro bono. Bardzo wszystkim polecam - grafiki sprawiają, że nasze akcje przyciągają jeszcze większe rzesze ludzi - a co za tym idzie spełniamy jeszcze więcej marzeń chory dzieci. Dziękujemy i polecamy! Fundacja Mam Marzenie
Marcin Czerwiński
Marcin Czerwiński
28/02/2022

Zwiększaj swoją wiedzę...

Regularnie publikujemy artykuły z tematyki marketingu, projektowania stron www, ich zarządzania jak również i projektów graficznych i szeroko rozumianej reklamy.

Odwiedź naszego bloga
Blog firmowy - sprawdź

Wybrane realizacje

Wykonujemy szeroki zakres realizacji od stron www przez projeky graficzne ulotek, plakatów, wizytówek, brandingu dla firm oraz ogólnych materiałów wizualnych do komunikacji z klientem.

Zobacz portfolio


Realizacje dla klientów
Polityka Cookies

Niniejsza strona www wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka) do rozszerzenia swojej funkcjonalności. Korzystając z witryny wyrażasz zgodę na ich stosowanie na swoim urządzeniu.

Nasza polityka prywatności