z Strona internetowa cena - co się na nią składa? - GrupaPNS Strony www Katowice Sosnowiec Dąbrowa Górnicza

Strona internetowa cena – co się na nią składa?

Czerwiec 16, 2018

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Projektowanie stron www jest dziedziną owianą wieloma błędnymi stereotypami wynikającymi z braku dostatecznej wiedzy o procesie ich kreacji

Dla przeciętnego kupującego tego typu produkt bardzo trudno jest ocenić realną skalę projektu, zakres i typ działań wchodzących w jego skład oraz czas potrzebny na zrealizowane. Im bardziej coś jest skomplikowane – tym więcej czasu i energii wymaga od nas jako konsumenta do wgłębienia się w szczegóły – w rezultacie mało kto faktycznie to robi.

strona-internetowa-cena-promo

Przeciętny zamawiający projekt i wykonanie strony internetowej operuje zazwyczaj utartymi schematami i uproszczeniami, które pozwalają mu opisać wyrób o dużej złożoności.

W tym artykule postaramy się przybliżyć Tobie, drogi czytelniku – skąd wynika cena strona internetowej.

Tworzenie stron internetowych

We współczesnych czasach nie będzie nadużyciem stwierdzenie, że prawie każdy jest w stanie zbudować stronę internetową. Liczne kursy web designu, kreatory czy nawet gotowe szablony dostępne w sieci znacząco ułatwiają pokonanie bariery technicznej obecnej wyraźnie jeszcze kilka lat temu.

Projektowania stron internetowych uczone są już dzieci w szkołach,  jako przyjazny wstęp do innych form programowania a dostęp do nowoczesnych narzędzi i programów zdecydowanie usprawnia wiele procesów, które w przeszłości trzeba było wykonywać ręcznie.

Musimy więc pamiętać, że o ile każdy może wykonać stronę www – nie oznacza to że od razu jest ona profesjonalnie wykonana tylko z tego powodu, że wyświetla się w przeglądarce.

Dlaczego ceny stron www są tak różne?

Przede wszystkim bazując na powyższych informacjach musimy powiedzieć sobie jasno – że cena strony www nie wynika tylko i wyłącznie z tego, że ktoś potrafi ją wykonać. Na tak silnie nasyconym rynku klient płaci za cechy produktu jak jakość, kreatywność, innowacyjność, stopień rozbudowania, funkcje specjalne, zapamiętywalny design, UX user experience itd.

Piłkarze grający na mistrzostwach świata nie są bogato opłacani dlatego, że umieją kopnąć piłkę – to potrafi każdy. Ich wysokie płace wynikają z faktu, że robią to lepiej od innych i nie inaczej jest w świecie projektowania stron internetowych.

O ile firm oferujących usługi budowy stron www jest cała masa – po prostu niektóre z nich oferują tragiczny poziom wykonania, podczas gdy pozostałe realizują wysoki standard  za który chcą otrzymać adekwatną zapłatę.

Niestety branża web-designerska ma duży problem z komunikowaniem tego przekazu swoim konsumentom, którzy niejednokrotnie padają ofiarami partyzanckich działań, tanich chwytów i obietnic bez pokrycia. Słabi ale ekstremalnie tani wykonawcy i czarna strefa wypierają legalnie działające firmy stawiające na na ilość sprzedanych witryn, lecz jakość i wizerunek własnej marki.

strona-internetowa-cena-2

Cena strony internetowej – za co tak naprawdę płacimy

Realnie mówiąc koszt wykonania strony www może wahać się od 30 zł do kilkudziesięciu tysięcy w zależności od oczekiwań i wymagań zamawiającego oraz modelu realizacji projektu przez wykonawcę.

Elementy za które klient realnie płaci to:

Unikatowość

Gotowe do użycia szablony stron www można zakupić już od 100 zł i cieszyć się identyczną witryną jaką zakupiły dziesiątki jeśli nie setki firm. Szablony oczywiście mają też swoje zastosowania ale w kwestii wizerunki firmy i budowania własnej marki wypadają niezwykle słabo i negatywnie wpływają na postrzeganie firmy wyrażając „taniość”, „byle-jakość” oraz brak zaangażowania w kontakt z klientem przez internet.

O ile jest niezwykle mało prawdopodobne, że nasz lokalny konkurent skorzysta akurat z tego samego gotowca co my, to jednak łatwo sobie wyobrazić jak negatywne skutki może nieść taki zbieg okoliczności.

Unikatowość strony www jest więc bardzo istotnym aspektem w profesjonalnym web designie. Tworzone jest coś niepowtarzalnego, specjalnie dla danego klienta i nikt inny nie otrzyma bliźniaczo podobnej realizacji.

Czas

Projektowanie stron www, jak i zachowanie ich unikatowości wymagają zazwyczaj mozolnej, ręcznej pracy – od projektu po jego wdrożenie. Specyfika tego procesu nie pozwala realizować taśmowo nieskończenie wielu projektów przez jeden zespół projektowy.

Zamawiający płaci więc za czas – a mówiąc konkretniej za utrzymanie projektantów w czasie gdy dla niego pracują, gdyż rozłożenie kosztów pensji na wiele projektów jest zazwyczaj ograniczone.

W brutalnym uproszczeniu jeśli realizacja strony potrwa miesiąc i pracuje przy niej 5 osób -koszt powinien wynieść ok 10.000zł, gdyż każdy zaangażowany nie ma innego źródła dochodu w tym czasie.

Oczywiście zawsze coś uda się wcisnąć pomiędzy czas w jakim klient odnosi się do poprawek ale jeśli ktoś proponuje ofertę gdzie będzie 30 dni pracował za 400zł – zastanów się za co on będzie żył przez ten okres i jaki zysk ma z tego (o ile działa legalnie) jako firma po odliczeniu kosztów.

Kreatywność

Projektowanie stron www wymaga sporej dozy kreatywności jeśli chcemy wykonać wysokiej jakości produkt. Dlaczego? Firmowa strona internetowa jest elementem wizerunku marki – zazwyczaj pierwszym miejscem w którym klient ma styczność z naszym biznesem.

Co oczywiste chcemy zaprezentować się mu jak najlepiej, wyróżnić się od konkurencji oraz być zapamiętanym na tyle aby wrócił ponownie do nas.

Konsumenci oglądają setki stron miesięcznie i stworzenie ciekawego projektu, przyjaznego dla użytkownika wymaga czasu, umiejętności i niejednokrotnie skasowania dotychczasowej pracy aby zacząć od zera z czymś zupełnie świeżym.

Doświadczenie i wiedza

Im jesteśmy w czymś lepsi i bardziej biegli – oczekujemy wyższej zapłaty za naszą pracę. Doświadczenie wpływa na rozmaite aspekty strony internetowej – sprawność jej budowy, stosowanie lepszych technik perswazji czy po prostu sprawniejszego funkcjonowania jako kompleksowy produkt.

Tworzenie stron www łączy aspekt sztuki i artyzmu z twardą technologią oraz marketingiem.

Niejednokrotnie spotykamy się z przeświadczeniem, że „informatycy budują strony www” – co jest podstawowym błędem wynikającym z niewiedzy. „Informatyka” stanowi w najlepszym wypadku 1/3 równania profesjonalnej strony www i formuła pozbawiona którejkolwiek części równania da nam niekompletny finalny produkt.

Różnica między młodzikiem a weteranem web designu jest zazwyczaj ogromna, a bardziej doświadczony wykonawca nie będzie konkurował ceną.

Autorskie rozwiązania

Pod tym terminem kryją się wszelkie elementy strony internetowej wykonywane na zamówienie klienta.

Może to być dosłownie wszystko – od projektu grafiki, systemu CMS do zarządzania witryną, indywidualnych skryptów i aplikacji webowych, integracji z zewnętrznymi systemami itp.

Otrzymujemy coś, co wykonawca zaprojektował samodzielnie i oferuje na określonych warunkach – nie odsprzedaje gotowych rozwiązań czy pół-produktów. Tego typu prace wymagają ponownie – czasu i zasobów firmy, a więc mają bezpośrednie odzwierciedlenie w cenie.

Bezpieczeństwo i wsparcie

Profesjonalna firma projektująca strony internetowe daje gwarancję jakości swojego produktu, nie jest anonimowa i nie znika gwałtownie gdy pojawiają się problemy. Zamawiając usługę web designu u wiarygodnego wykonawcy mamy pewność że możemy zwrócić się do niej w chwili potrzeby a obecność na rynku skłania do zachowania wysokich standardów obsługi klienta i budowy pozytywnego wizerunku.

Z drugiej strony spektrum mamy szarą strefę i osoby zajmujące się projektowaniem stron dorywczo.

Pakiet korzyści i stopień ryzyka jest tutaj dla zamawiającego zdecydowanie większy gdyż takim osobom/podmiotom nie zależy na dobrej opinii i długoterminowej współpracy. Zazwyczaj opierają swoją propozycję sprzedaży na bardzo niskiej cenie, krótkim okresie dopracowywania projektu i szukaniem natychmiast kolejnych klientów.

Kupując produkt jakim jest strona www płacimy więc za bezpieczeństwo i wsparcie po sprzedażowe – jeśli go oczekujemy od wykonawcy, nie dziwmy się że cena jaką nam oferuje musi zapewnić finansowanie tego typu usług/cech.

strona-internetowa-cena-3

Cena strony www – na co rozkładają się pieniądze?

Na wstępie powiedzieliśmy sobie, że klienci w branży web designu mają tendencję do upraszczania procesu kreacji witryny. Istotne jest aby uzmysłowić na co konkretnie składają się / co finansują środki jakie przeznacza on na budowę strony www.

O ile każda firma / wykonawca działa nieco inaczej – poniżej ogólny schemat kosztów i elementów na jakie wydatkowany jest budżet klienta.

Obsługa klienta i kontakt – czas pracownika potrzebny na ustalenie potrzeb, oczekiwań oraz warunków współpracy nie jest dla firmy darmowy choć wielu klientów postrzega go za taki. Czas poświęcony zamawiającemu na omówienie pewnych kwestii czy przekazanie informacji o projekcie jest pracą dla niego, za którą ostatecznie musi zapłacić.

Koszt zakupu zdjęć / filmów / grafik – fotografie stosowane na stronach www nie są darmowe i wymagają wykupienia licencji do użytkowania ich w formie surowej lub poddając obróbce graficznej. Jeśli nie dostarczasz wykonawcy własnych zdjęć lub grafik – nabędzie on je dla Ciebie w celu zrealizowania projektu. Koszt oczywiście jest doliczany do ceny strony www.

Pensje / wynagrodzenie grafików i programistów – jeśli realizują oni dla Ciebie pracę przez 2 miesiące, musisz być gotów ponieść koszty utrzymania ich w tym okresie. Koszt ten może być zminimalizowany w ramach realizacji kilku zleceń ale każdy zamawiający musi patrzeć na siebie jako „sponsora” utrzymującego na czas pracy fachowego rzemieślnika.

Zysk firmy – po opłaceniu wszystkich powyższych kosztów firma musi jeszcze mieć coś z tego dla siebie. Pewien procent kwoty budżetu musi więc wykraczać poza koszty wykonania witryny aby taki biznes miał w ogóle sens funkcjonowania.

Cennik strony internetowej – dlaczego go nie ma?

Strona www nie jest produktem. Nikt nie idzie do magazynu i wyciąga gotowy wyrób, do jakiego może doliczyć mniejszy lub większy procent marży i na tym zakończyć sprzedaż. Nawet gotowe szablony stron wymagają dodatkowej pracy aby były zdatne do publikacji w sieci.

Strona www jest co więcej produktem indywidualnym i spersonalizowanym, dlatego operowanie cennikami z odgórnie ustalonymi kwotami realizacji – praktycznie nie ma sensu. Większość elementów witryny można rozwiązać na kilkanaście sposobów – wymagających więcej lub mniej czasu na zaprojektowanie i finalne dopracowanie.

Jeśli firma stosuje cennik stron www to wynika to zazwyczaj z kilku powodów:

  • Stara się uprościć proces zakupowy dla klienta,
  • stosuje proste rozwiązania nie wymagające rozbieżności cenowych ze względu na stopień złożoności,
  • targetuje klientów o małych potrzebach lub niedostatecznej wiedzy,
  • targetuje ruch SEO na tego typu zapytania.

Co tracimy jako branża web designerska stosując cenniki?

  • Indywidualny i spersonalizowany charakter naszej pracy,
  • budujemy w kliencie przekonanie iż kupuje „gotowca”,
  • wykonujemy więcej pracy otrzymując mniej wynagrodzenia,
  • nie skupiamy się na potrzebach i ich zaspokojeniu, lecz z góry oferujemy rozwiązania teoretycznie pasujące do wszystkich.

Strona internetowa cena – bądź świadomym nabywcą

Jeśli planujesz w przyszłości zlecenie zaprojektowania strony www lub jej modernizację, pamiętaj że po drugiej stronie jest firma, która funkcjonuje jak każda inna w kraju – ma swoje koszty, inwestycje i pracowników których musi utrzymać i zatrzymać w swojej organizacji.

Cena strony www to nie tylko koszt samego produktu – to przede wszystkim wynagrodzenie dla zazwyczaj zespołu osób, które pracują w danym czasie aby dostarczyć ci unikatowy, niepowtarzalny produkt jakiego nie będą mogli sprzedać nikomu innemu. Jako świadomy konsument wspieraj biznesy odpowiedzialnie podchodzące do pracowników i oferujące wsparcie klientom już po zakończeniu realizacji.

Płacisz za jakość – choć nie zawsze jesteś w stanie ocenić ją obiektywnie. Płacisz za czas – potrzebny do osiągnięcia danej jakości. Płacisz za rozwiązania Twoich konkretnych problemów – co wymaga sporej ilości czasu.

Powrót na górę

Zobacz również:

strona-www-dla-malej-firmy-min

Strona WWW dla małej firmy – co musisz wied...

Firmowa strona internetowa współcześnie jest niezbędnym elementem funkcjonow...

rodo-a-strona-www-min

RODO a Twoja strona internetowa...

28 Maja wchodzą w życie nowe regulacje prawne dotyczące ochrony danych osobow...

trendy-strony-www-2018-min

Trendy w firmowych stronach www w 2018 roku...

Przyjrzyjmy się najciekawszym trendom i praktykom w firmowych stronach internet...

strony-www-mity-pusta-przestrzen-min

Fakty i mity stron www #5 – o pustej przestrzeni...

Pusta przestrzeń w projektowaniu ma bardzo istotne wpływ na charakter finalneg...

mity-stron-www-nagly-sukces-min

Fakty i mity stron www #4 – sukces przychodzi sz...

Wiele firm w branży tworzenia stron www opiera swoją sprzedaż na obietnicy sz...

strony-internetowe-fakty-mity-klient-min

Fakty i mity stron www #3 – klient nie jest jak ...

Strony internetowe są często tworzone w sposób aby zaspokoić ego zamawiając...

mity-stron-www-wybor-klienta-min

Fakty i mity stron www #2 – o ilości opcji i wy...

Od strony marketingu zaoferowanie konsumentowi wyboru od dawna jest postrzegane ...

zasada-trzech-klikniec-mit-min

Fakty i mity stron www #1 – zasada trzech kl...

Prawie każdy właściciel strony internetowej słyszał o zasadzie „trzec...

Nie mam strony www
Potrzebuję czegoś ekstra
Mam już stronę www
Potrzebuję kogoś, kto ją ogarnie
Potrzebna mi grafika
Do reklamowania firmy

GrupaPNS - Strony internetowe - Tworzenie, projektowanie obsługa

Polityka cookies

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich stosowanie.

Dodatkowe informacje

GrupaPNS