z Jak Twoja strona www straszy klientów - GrupaPNS Strony www Katowice Sosnowiec Dąbrowa Górnicza

Jak Twoja strona www straszy klientów

Październik 13, 2018

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Projektowanie stron internetowych jest sztuką, która w rękach sprawnych twórców zwiększa wartość marki

Internet to jednak olbrzymia przestrzeń gdzie nierzadko można trafić na swoiste „potworki” – strony www firm, organizacji i instytucji, które w ten czy inny sposób odstraszają swoich użytkowników lub są na tyle nieatrakcyjne i niefunkcjonalne, że budzą realny niepokój potencjalnych klientów.

strona-www-dla-firmy-straszy-klientow

Strona www firmy jest bowiem jej wizytówką – zapewne pierwszym kanałem kontaktu z jakim dany konsument będzie mieć do czynienia i na bazie jakiego podejmie decyzję o ewentualnej współpracy.

W tym artykule przyjrzymy się czym Twoja strona www może straszy klientów.

Nie ma idealnych stron internetowych

Perfekcja z zasady nie jest możliwa do osiągnięcia – możemy się do niej próbować zbliżyć ale to wymaga czasu, którego upływ zmienia wyznaczniki czym „perfekcyjna” strona być powinna. To błędne koło. Nie pomaga tutaj również fakt subiektywnego postrzegania medium jakim jest witryna www – każdy z nas ma własne gusta, oczekiwania oraz doświadczenia, których nie da się zebrać w całość pod postacią jednej, skonkretyzowanej strony www. Nie oznacza to jednak, że nie warto próbować.

Prowadząc analizę ruchu na stronie możemy bardzo łatwo odnaleźć jej obszar wymagające dodatkowej uwagi lub nie generujące interesujących nas efektów (np. sprzedaży, próby kontaktu itp.).

Proces zarządzania stroną www w dużej mierze opiera się właśnie na odnajdywaniu tych obszarów, testowanie zmian i modyfikacji w celu osiągnięcia możliwie najwyższego wskaźnika konwersji dla precyzyjnie określonego celu.

O ile klient usatysfakcjonowany jest z perspektywy firmy łatwy do zidentyfikowania, ten którego nasza strona www kolokwialnie mówiąc „wystraszy”, nie pozostawi po sobie żadnej prostej informacji zwrotnej identyfikującej problem, którego jako administratorzy strony nie jesteśmy być może świadomi.

Tworzenie stron www dla firm – GrupaPNS

Aż 75% konsumentów ocenia wiarygodność firmy na bazie jakości jej strony www

A jak wiemy z psychologii sprzedaży – pierwsze wrażenie wyrabia się w ciągu 1-2 sekund po kontakcie z daną osobą lub medium. Jeśli wypadnie ono słabo – zmiana tego sposobu postrzegania przez danego konsumenta jest niezwykle trudna do osiągnięcia i wymaga sporo czasu w kontraście do kilku sekund, które mogą zrujnować nasz wizerunek i to niezależnie od jakości produktów lub usług jakie świadczymy.

Tak krótki czas oceny wiarygodności opiera się głównie na wyglądzie strony, jej elementach wizualnych oraz ogólnej czytelności i „klimacie”. Jeśli nie aktualizowaliśmy strony pod tym względem od lat – możemy spodziewać się, że potencjalny klient szybko ją opuści albo zwiąże z naszą marką negatywne skojarzenia co wzbudzi wątpliwości, obawy i powszechną niechęć. Czyniąc tym samym nowoczesny i atrakcyjny design www kluczowym elementem w obecności firmy w internecie.

strona-www-dla-firmy-straszy-klientow-2

Co odstrasza klientów z Twojej strony www?

Problemy ze stroną www nie zawsze są łatwo identyfikowalne dla jej właściciela, istnieją jednak pewne schematy powielane wielokrotnie na tysiącach stron do których zaliczyć możemy:

1. Brak czytelnego komunikatu na stronie głównej

Prawda jest bolesna – nikt nie ma czasu ani ochoty czytać Twoją stronę www”od deski do deski”. Profesjonalny projekt strony www zakłada budowę jej treści w taki sposób aby użytkownik szybko dowiedział się co oferujesz, jakie są najistotniejsze cechy produktu/usługi oraz jak może nawiązać współprace.

Jeśli użytkownik po wejściu na stronę www musi zastanawiać się co oferujesz – jest dużo bardziej prawdopodobne, że ją opuści z frustracji i zniechęcenia.

2. Brak wersji mobilnej www

Współczesny standard w dobie urządzeń mobilnych i stałego dostępu do sieci. Jeśli Twoja strona www nie ma poprawnej wersji mobilnej w 2018 roku – po prostu, robisz to źle.

Tracisz w ten sposób pewien procent ruchy z urządzeń przenośnych a więc świadomie zamykasz się przed pewną grupą klientów szukających Twoich usług tym kanałem. Wyszukiwarka Google w swojej mobilnej odsłonie spycha obecnie niżej w wynikach strony niedostosowane do użytku na tabletach i smartphone’ach.

Trendy w firmowych stronach www w 2018 roku

3. Przeładowanie elementami

Przyswajanie informacji jest z punktu widzenia biologii procesem z pewnymi limitami – każdy z nas może przeanalizować tylko ograniczoną liczbę elementów w danej jednostce czasu.

Nierzadko źle wykonane strony www „zarzucają” użytkownika olbrzymią ilością linków, zdjęć i informacji – co w efekcie powoduj odwrotny efekt do zamierzonego i zignorowanie przez niego większości z nich. Dobrze zaprojektowana strona internetowa jest jak wpadająca w ucho piosnka – musi mieć swój rytm i melodię. Próbując upchnąć cały utwór w 10 sekundach uzyskamy po prostu niezrozumiały hałas.

4. Długi czas ładowania strony www

Jeśli już przesadzamy z ilością elementów na witrynie – odbija się to zazwyczaj na jej czasie ładowania, co jest istotną metryką zarówno od strony zachowania klienta jak i pozycjonowania i optymalizacji SEO.

Większość witryn firmowych w polskim internecie nie jest w ogóle optymalizowana pod względem szybkości.Niestety.

strona-www-dla-firmy-straszy-klientow-3

5. Niespójność

Przez niespójność rozumiemy kontrast pomiędzy pewnymi sekcjami/elementami strony www. Witryna oddana do użytku przez na przykład agencję interaktywną ma czytany i wyrazisty styl wizualny.

Zamawiający jednak chcąc zaoszczędzić – niejednokrotnie deleguje kwestie związane z zarządzaniem witryną wewnątrz własnej firmy, której prawnicy zazwyczaj nie są kompetentni aby taką odpowiedzialność przyjąć. W rezultacie często widzi się swoistą rozbieżność pomiędzy designem strony internetowej a nowymi elementami – dołożonymi do niej już samodzielnie przez właściciela.

Obniża to walory estetyczne witryny i sprawia wrzenie, że coś jest po prostu „nie tak”.

6. Egocentryzm i narcyzm

Potencjalnego klienta nie interesuje Twoja firma – interesują go korzyści jakie może uzyskać przez nawiązanie z nią współpracy.

Skupianie się zbytnio na zachwalaniu własnego biznesu przy całkowitym pominięciu potrzeb i oczekiwań docelowej grupy odbiorców – oraz nie wyrażeniu ich na stronie www to doskonała mieszkanka aby zniechęcić do siebie spore grono odbiorców.

Klient znalazł się na Twojej stronie ponieważ ma jakiś problem a prezentacja historii czy osiągnięć firmy (choć istotna) nie stanowi jego rozwiązania.

7. Zbyt duża liczba dostępnych opcji

Wraz ze wzrostem liczby opcji i wyborów jakich musi dokonać konsument – zmniejsza się skuteczność danego schematu konwersji.

Wybór powoduje bowiem potrzebę zastanowienia się, to rodzi wątpliwości których rezultatem jest po prostu rozmyślenie się i rezygnacja z zakupu. Konsumenci kupują impulsywnie a stawiając przed nimi bariery wyboru – utrudniamy ten proces i zachęcamy do bardziej racjonalnych zachowań (które niekoniecznie są dla nas korzystne jako sprzedawcy).

Fakty i mity stron www #2 – o ilości opcji i wyborach klienta

8. Łącznie skrajnych profili działalności na jednej witrynie

Często można w sieci spotkać strony firm i organizacji, które łączą kilka profili działalności na jednej stronie www. Powodem takiego stanu rzeczy są oszczędności związane z kreacją i zarządzaniem kilkoma, samodzielnymi stronami internetowymi.

W rzeczywistości powoduje to jednak bardzo negatywne wrażenie wśród potencjalnych odbiorców / klientów – którzy w 90% przypadków odwiedzają witrynę z konkretnym problemem i „dodatkowa” zawartość nie ma dla nich żadnej wartości a wręcz tylko przeszkadza.

9. Żądanie zbyt dużej ilości informacji

Klient na wstępnym etapie kontaktu z firmą nie będzie chętny do wypełnienia szczegółowego, spersonalizowanego formularza aby na przykład nawiązać kontakt lub uzyskać dostęp do ukrytych zasobów witryny.

Konieczność przekazania często wrażliwych danych będzie działać niezwykle odstraszająco i formularze kontaktowe na pierwszym etapie kontaktu powinny zawierać możliwie jak najmniej pól.

10. Brak szyfrowania danych

W dobie RODO wszystkie strony przesyłające dane osobowe swoich klientów, jak również i wiadomości zwykłej komunikacji powinny korzystać z szyfrowania. Certyfikaty SSL dla domen internetowych to powoli wkraczający standard, zwłaszcza ze względu na pozytywny wpływ na ocenę witryny zabezpieczonej w ten sposób w wyszukiwarkach.

Jeśli strona nie posiada takiego certyfikatu – klienci nie będą skłonni do przekazywania jej swoich danych, co jest istotne a wręcz niezbędne na przykład w branży e-commerce.

A czy Twoja strona www straszy klientów?

Wiemy, że odpowiedź na to pytanie nie jest łatwa – jednak świadomość powszechnych błędów oraz negatywnych praktyk powinna pomóc zidentyfikować potencjalne problemy na Twojej stronie internetowej.

Kluczowe jest aby nie ignorować ich znaczenia, gdyż wpływają one nie tylko na wizerunek firmy w sieci lecz realnie przekładają się na ilość nawiązanych kontaktów czy sprzedanych online produktów. Tak samo jak żaden biznes nic chce aby klienci wybiegali zniesmaczeni z jego placówki – analogicznie należy zadbać aby odwiedziny firmowej strony internetowej były jak najbardziej pozytywnym doświadczeniem.

Powrót na górę

Zobacz również:

ulotki-reklamowe-poradnik

Ulotki reklamowe – co musisz wiedzieć 2019...

Ulotki reklamowe są  popularnym nośnikiem informacji Ich elastyczna forma poz...

strona-internetowa-cena-min

Strona internetowa cena – co się na nią sk...

Projektowanie stron www jest dziedziną owianą wieloma błędnymi stereotypami ...

strona-www-dla-malej-firmy-min

Strona WWW dla małej firmy – co musisz wied...

Firmowa strona internetowa współcześnie jest niezbędnym elementem funkcjonow...

rodo-a-strona-www-min

RODO a Twoja strona internetowa...

28 Maja wchodzą w życie nowe regulacje prawne dotyczące ochrony danych osobow...

trendy-strony-www-2018-min

Trendy w firmowych stronach www w 2018 roku...

Przyjrzyjmy się najciekawszym trendom i praktykom w firmowych stronach internet...

strony-www-mity-pusta-przestrzen-min

Fakty i mity stron www #5 – o pustej przestrzeni...

Pusta przestrzeń w projektowaniu ma bardzo istotne wpływ na charakter finalneg...

mity-stron-www-nagly-sukces-min

Fakty i mity stron www #4 – sukces przychodzi sz...

Wiele firm w branży tworzenia stron www opiera swoją sprzedaż na obietnicy sz...

strony-internetowe-fakty-mity-klient-min

Fakty i mity stron www #3 – klient nie jest jak ...

Strony internetowe są często tworzone w sposób aby zaspokoić ego zamawiając...

Nie mam strony www
Potrzebuję czegoś ekstra
Mam już stronę www
Potrzebuję kogoś, kto ją ogarnie
Potrzebna mi grafika
Do reklamowania firmy

GrupaPNS - Strony internetowe - Tworzenie, projektowanie obsługa

Polityka cookies

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich stosowanie.

Dodatkowe informacje

GrupaPNS