Wiele firm traktuje pozycjonowanie jako substytut strategii internetowej.
Spota liczba klientów pyta nas o pakiet łączony – stworzenie strony www oraz późniejsze pozycjonowanie witryny. Niewielu jednak w pełni rozumie czym tak naprawdę jest pozycjonowanie, jakie są jego formy oraz w jaki sposób tak naprawdę pomaga. Ot tak po prostu wszyscy się pozycjonują, więc przecież musimy i my.
W tym artykule postaramy się przedstawić kilka ogólnych informacji na temat pozycjonowania stron oraz dlaczego w większości wypadków nie jest ono skuteczne.
Firmowe strony internetowe – oferta GrupaPNS
Być na czele stawki
Pozycjonowanie zrodziło się jako odpowiedź na potrzebę właścicieli stron www, pojawienia się ich witryny na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Liczna konkurencja, rosnąca ilość stron oraz ograniczona ilość pozycji branych pod uwagę przez użytkownika w swoich poszukiwaniach, stworzyła naturalnie środowisko do rywalizacji.
Google analizuje stronę pod wieloma czynnikami umiejscawiając ją wyżej lub niżej w indeksie. Nieco więcej informacji o wskaźniku Page Rank w naszym artykule. Jest to jednak proces automatyczny, co oznacza, że dysponując odpowiednią wiedzą można w pewnym stopniu wpływać na poprawę pozycji – w sposób naturalny lub bardziej ryzykowny.
Badania nie kłamią – pierwsze 3 miejsca na liście dają najlepszy efekt jeśli chodzi o pozyskiwanie odwiedzin a im dalej współczynnik ten gwałtownie spada. Wiedzą o tym liczne firmy pozycjonerskie, które kuszą zazwyczaj tym samym sloganem: “TOP 3, 5, 10, szybko i tanio”.
W przypływie obietnic efektów łatwo zachłysnąć się wizją sukcesu, jest to jednak połowiczna prawda i już niebawem wyjaśnimy Ci dlaczego.
Co to właściwie jest pozycjonowanie?
Nie wchodząc w zbędne szczegóły: pozycjonowanie to zbiór zabiegów, czynności jakie można podjąć w celu poprawy pozycji witryny w indeksie Google. Istnieje wiele technik i sposobów pozycjonowania w tym:
1. Budowanie struktury linków z innych stron do naszej
Oszukujemy w ten sposób Google, które myśli, że zawartość naszej strony jest na tyle ciekawa, że użytkownicy sieci postanowili się ją dzielić z innymi – poprzez umieszczanie linków na zewnętrznych witrynach. Im więcej takich linków z wartościowych stron (o większym wskaźniku PageRank), tym teoretycznie dana strona pojawi się wyżej w indeksie.
Do tego służą m.in witryny jak katalog stron, top-listy itp. archiwa stron internetowych.
2. Optymalizację witryny
Poprawienie strony www pod względem technicznym aby jej zawartość była bardziej przyjazna dla wyszukiwarek. Istotne jest poprawne formatowanie treści, czytelna struktura linków, posiadanie mapy witryny, opisów zdjęć itp. Przy czym każda nowo powstała witryna w dzisiejszych czasach powinna takie funkcje zawierać w standardzie obsługi systemu CMS.
3. Tworzenie treści
Im więcej dobrej jakości treści i podstron tym lepiej dla samej strony www. Niestety większość firm pozycjonerskich ogranicza się jedynie do mało estetycznego “doklejenia” kilku akapitów tekstu do strony głównej – niczym plastra, których zapewni chwilowe efekty.
I teraz w odniesieniu do tych punktów zastanówmy się za co tak właściwie płacimy.
Ad. 1 Mamy tak nudną witrynę, że nikt nie chce jej udostępniać, trzeba więc to robić sztucznie.
Troszkę to smutne jeśli się nad tym zastanowić, prawda? 🙂 Płacimy pieniądze innej firmie aby rozpropagowała naszą stronę w sieci. A tak naprawdę nie potrzeba włożyć wiele wysiłku aby ten proces zautomatyzować – zwykły blog, taki jak ten daje możliwość klientowi na podzielenie się ze znajomymi ciekawym artykułem, którego celem NIE JEST SPRZEDAŻ.
Ile razy udostępniłeś znajomym surową ofertę z cenami innej firmy? Przypuszczamy, że nie zrobiłeś tego nigdy 🙂
Ad. 2 Posiadanie strony www to proces ciągły, nie jednorazowy zakup.
Optymalizacja, analizowanie ruchu, wprowadzanie zmian – to prawie codzienność jeśli podchodzimy poważnie do własnej witryny. Większość sensownych wykonawców na rynku już w standardzie tworzy strony pozwalające na precyzyjną optymalizację pod konkretne słowa kluczowe.
Ad. 3 To zdarza się dość rzadko w ofertach pozycjonerów.
Najlepszy efekt na twoją pozycję w Google będzie miało pisanie postów i tworzenie nowych podstron. Wartościowe, długie artykuły to idealny sposób na budowę w szerszym czasie różnorodnej sieci tematów i linków, przez które użytkownicy mogą trafić na twoją stronę www. Nikt tak naprawdę nie zna się na twojej branży lepiej od Ciebie – podziel się wiedzą, a klienci przyjdą sami.
Więc co jest nie tak z tym pozycjonowaniem?
Zacznijmy od tego, że nie każde hasło/kombinacja fraz na jakie się pozycjonujemy przynosi efekty.
Jeśli osiągniemy pierwszą pozycję na dane słowa kluczowe, może okazać się, że tak naprawdę nikt ich nie wyszukuje, choć pozornie wydawały się strzałem w dziesiątkę. Porządne firmy pozycjonerskie przeprowadzą analizę wybranych przez ciebie fraz i ich potencjalnych efektów. Niemniej czasami ilość wyszukań jest tak mała, że w przełożeniu na kliknięcia jest nieopłacalna w porównaniu do kosztów poniesionych na działania pozycjonerów.
Trzeba jednak powiedzieć, że dobrze wykonane pozycjonowanie działa i robi to co do niego należy – generuje wejścia na stronę. To czy klient zdecyduje się na współpracę z Twoją firmą to zupełnie inna bajka.
Dlaczego przed emisją kampanii bilboardowych lub telewizyjnych dokonuje się badań wstępnych? Ponieważ pomimo olbrzymiej ekspozycji na komunikat reklamowy w tych kanałach promocji, wcale nie musi przełożyć się to na sprzedaż produktu. Oczywiście, naszą reklamę zobaczą miliony osób – jednak zamknięcie transakcji jest procesem dużo bardziej subtelnym i złożonym niż dotarcie z informacją do potencjalnego klienta.
I tak samo wygląda to z pozycjonowaniem – generuje ruch, nie generuje jednak sprzedaży.
Tak, możesz być 1 w Google na dane hasło. Tak, możesz mieć setki wejść dziennie ale nie mieć z tego żadnego zysku.
Dlaczego? Użytkownik klikając w pierwszy link spodziewa się jakości i nowoczesnego podejścia do sprzedaży – wszakże 1 pozycja do czegoś zobowiązuje. Nierzadko zastaje tam jednak obraz nędzy i rozpaczy, wspomnianego wcześniej “sztucznego” promowania w sieci czegoś, co nigdy nie powinno się znaleźć na 1 stronie wyników.
A twoja konkurencja jest tylko oddalona od 2 kliknięcia kilka pozycji niżej. To, że użytkownik znajdzie się na twojej witrynie, nie jest równoznaczne z przymusem zapoznania się z twoją ofertą. On ma po prostu dużo więcej opcji i jeśli nie pochwycisz jego uwagi od razu – stracisz klienta.
Ofiarami takiego stylu rozumowania padają zazwyczaj przedsiębiorcy i firmy myślące o swojej stronie www w sposób bardzo starodawny, nie przystający do współczesnych wymogów tego medium. Ostatecznie klient ocenia nas przez pryzmat oferty, sposobu jej podania a nie tego czy jesteśmy TOP 5 w wynikach wyszukiwania Google. Pozycjonowanie może napędzić nam widzów, lecz nie każdy musi zostać z nami na dłużej.
A warto również wspomnieć, że możemy pozycjonować się latami a i tak każdy “świeżak” przy odpowiednim budżecie, korzystając z usługi Google Adwords wskoczy praktycznie od razu nad naszą witrynę ze swoim linkiem 🙂
Podsumujmy
Mamy nadzieję, że nasze poglądy pozwoliły spojrzeć na zagadnienie pozycjonowania w nieco innym świetle – jak usługi dopełniającej a nie zastępującej odpowiednią strategię zarządzania stroną www. Być może skłonimy w ten sposób kogoś do refleksji na temat sposobu prezentacji swojej oferty i oceny skuteczności działań pozycjonerów względem swojego biznesu.