GrupaPNS – kreatywność i reklama dla firm logo Odkrywaj

Wizerunek firmy i kilka słów o nim

JJeśli lubisz nasze artykuły, pokochasz to co robimy dla klientów!

13 października, 2014

Każda firma czy tego chce czy nie, posiada swój własny wizerunek.

Jest to pewien zasób, który może posłużyć jako wartość dodana w wielu aspektach biznesowej działalności.  Jego natura bywa jednak grymaśna i budowany latami pozytywy “image” może równie szybko zostać zniwelowany poprzez losową, acz spektakularną wpadkę.

Projekty graficzne dla firm – sprawdź ofertę.

wizerunek-firmy

Wiele osób z nowego pokolenia przedsiębiorców dostrzega istotność wizerunku w budowie sprawnie funkcjonującego biznesu. Często planując go z wyprzedzeniem, przed samym dopracowaniem sprzedawanego produktu lub usługi. Niestety równie liczne grono firm podchodzi do sprawy ze sporym dystansem, opierając swoje istnienie i rozpoznawalność jedynie na płaszczyźnie niskiej ceny.

W tym artykule postaramy się przybliżyć pojęcie wizerunku firmy oraz korzyści z jego precyzyjnego formowania.

Co to jest wizerunek firmy?

Aby zacząć mówić o pojęciu wizerunku, musimy wpierw pokusić się o wyjaśnienie terminu tożsamości firmy. Jest ona zbiorem wielu elementów, które określają czym jest firma, jaki ma cel i w jaki sposób dąży do jego realizacji. Identyfikując te składowe możemy przejść do terminu wizerunku, który stanowi zewnętrzną projekcję tożsamości firmy do jej otoczenia.

Potrzeba posiadania własnego wizerunku przyszła naturalnie wraz ze wzrostem ilości kupców jeszcze w czasach starożytnych. Wyroby znakowano symbolami konkretnych sprzedawców lub gildii handlowych, aby konsument mógł łatwo rozpoznać pochodzenie produktu i przypisać mu skojarzenia.

Gdy przeskoczymy kilkaset lat do przodu, wiele się w tym aspekcie nie zmieniło – nadal królują marki.

Choć dany biznes ma duży wpływ na kreowanie swojego wizerunku, to w rzeczywistości klienci również biorą aktywny udział w jego formowaniu. Różne grupy docelowe konsumentów, poprzez swoje oczekiwania względem danego produktu lub usługi wymuszają ten lub inny sposób jego prezentacji, komunikacji i promocji.

Dotyczy on każdego szczebla hierarchii danej organizacji – od kierownictwa, po szeregowych pracowników.

co-to-jest-wizerunek-firmy

Dlaczego jest on tak istotny?

Ponieważ 99% firm działa w warunkach rynku nasyconego, gdzie występuje liczna konkurencja oferująca gorszy, podobny, identyczny lub lepszy zakres usług i produktów od naszej oferty.

Dzisiejszy konsument bardzo rzadko decyduje się na zakup produkt świadomie, skupiając się na jego rdzeniu i analizując rzeczywiste fakty. Natomiast chętnie kupujemy pod urokiem chwili, wpływem obietnic i perspektywie magicznego ulepszenia naszego życia lub otoczenia.

Innymi słowy coraz mniej ważny staje się sam produkt a wzrasta znaczenie sposobu jego prezentacji, promocji i zaufania konsumenta względem firmy, że ta dotrzyma złożonych niebezpośrednio obietnic. Liczy się prestiż użytkowania, możliwość należenia do danej grupy konsumentów lub chęć posiadania czegoś co jest poza zasięgiem innych.

Silny wizerunek skraca proces decyzyjny konsumenta, buduje zaufanie i niweluje opory. Pozwala na przypisanie danemu produktowi lub usłudze zestawu cech, choć konsument nie miał z nim jeszcze styczności.

Ostatecznie spaja on wszelką formę działania firmy w czytelny, spójny i łatwo rozpoznawalny komunikat dla świadomości konsumenta.

wizerunek-marki-produktu

Dlaczego dbają o niego nawet małe firmy?

Ponieważ powiedzenie “jak cę widzą, tak cię piszą” jest nadal bardzo aktualne. Duże podmioty rynkowe o wypracowanej pozycji nie muszą aż tak bardzo przejmować się budowaniem świadomości u odbiorców. Sprawa ma się nieco inaczej w przypadku mniejszych graczy, do których konsumenci podchodzą często z dużym brakiem zaufania. Pierwszy kontakt może być czasami tym ostatnim.

  • Wizerunek pozwala na wysłanie komunikatu dla twojego idealnego klienta,
  • interesujące Cię grupy konsumentów wiedzą, że zwracasz się z ofertą do nich,
  • wiedzą czego mogą się spodziewać po twoich produktach,
  • klienci łatwo mogą przekazać informację innym o twojej firmie,
  • pozwala na opisanie biznesu poprzez zestaw cech a nie samego charakteru działalności,
  • daje możliwość kreowania większej ceny za produkt.

Rynek nie jest hermetyczny – nie ma podziału na duże i małe podmioty. Każdy rywalizuje ze sobą o klienta poprzez wypełnienie odpowiedniej niszy lub większy dostęp do konsumentów.

 Identyfikacja wizualna

W większości wypadków klient mający po raz pierwszy styczność z nowym biznesem i jego ofertą jest wystawiony na działanie elementów identyfikacji wizualnej danej firmy.

W jej skład wchodzi bardzo wiele części składowych – od określonej palety barw, czcionek, sposobu rozmieszczenia elementów na materiałach promocyjnych po tak oczywiste kwestie jak logo, strona internetowa czy projekty materiałów promocyjnych.

Istotne jest aby jeden styl i koncepcja zostały utrzymane na przestrzeni wszystkich wyżej wypomnianych elementów, celem utrzymania spójnego i rozpoznawalnego wizerunku. Klient jedynie rzucając okiem na ulotkę powinien z łatwością określić do jakiego podmiotu należy – tylko wtedy takie działanie ma sens.

identyfikacja-wizualna-firmy

Z doświadczenia wiemy, że w naszym kraju bywa z tym kiepsko.

Wiele firm przykłada bardzo mało uwagi do swojego wizerunku, identyfikacji wizualnej i jej odświeżaniu. Nie są odosobnione przypadki gdy logo klienta zostało wykonane np. w Wordzie lub jego finezja przedstawia poziom czwartoklasisty. Każdy materiał promocyjny wygląda jakby dotyczył zupełnie innej firmy a księga znaku to coś z popularnej serii o młodym czarodzieju.

Gdy próbujemy zwrócić uwagę firmy na negatywny wpływ tych elementów na biznes często spotykamy się z bardzo agresywną odpowiedzią. Lub w przypadkach bardzo patologicznych – stwierdzeniem, że lepszy wizerunek odstraszy klientów, którzy spodziewają się jak najniższej ceny.

Podsumujmy wizerunkowe rozważania

Przeciętny polski przedsiębiorca ocenia wizerunek jako niepotrzebny, mało istotny dodatek a inwestowanie w jego stratą czasu i pieniędzy. Niestety dla niego klient oczekuje czegoś więcej, bo tego uczą go wielkie, międzynarodowe korporacje. Nie chodzi tylko aby zjeść ciastko i zaspokoić głód lecz zjeść to ciasto ze stylem, prestiżem i aby wszyscy wiedzieli, że jemy ciastko nie byle jakie 🙂

Zapewne trend wraz z biegiem lat będzie ulegał odwróceniu, gdyż już dziś wiele dopiero otwierających się firm szuka u nas porady i fachowej obsługi na długo przed rozpoczęciem sprzedaży czegokolwiek.

Na koniec małe zadanie domowe: wybierz jedną pozytywną cechę spośród wizerunku twojej konkurencji, której brakuje twojemu biznesowi. Pomyśl nad sposobem włączenia jej do swojego brandingu.



Szanujemy naszych klientów. Żadne treści na naszej stronie NIE zostały automatycznie wygenerowane przez sztuczną inteligencję.



Bardzo dobrze mi się współpracuje z Grupa PNS Europe. To już kolejna strona www, którą zamówiłam w tej firmie. Szybki kontakt, profesjonalizm, piękna grafika i krótki czas wykonania usługi. Polecam👍
Ewa Rach
Ewa Rach
07/09/2022
Dodaje pięć zasłużonych gwiazdek. Bardzo szybkie odpowiedzi i realizacja. Z pewnością zostanę z tą firmą na dłużej :)
Sandra Spychalska
Sandra Spychalska
01/08/2022
Współpracuję z firmą PNS już od jakiegoś czasu i ani razu się nie zawiodłam. Grupa PNS stworzyła dla mojej szkoły językowej piękną stronę internetową, tworzy bardzo ładne, estetyczne grafiki reklamujące firmę, a sam pan Michał, który jest naszym "opiekunem" jest zawsze bardzo uprzejmy i spełnia moje prośby w ekspresowym tempie. Krótko mówiąc, usługi na najwyższym poziomie - polecam.
Sylwia K
Sylwia K
26/07/2022
Polecam firmę szybka realizacja zleceń. Pełen profesjonalizm.
K
K
02/05/2022
Szybka realizacja zlecenia, sprawny i bardzo miły kontakt. Profesjonalniści. Polecam w 100%.
Miras M
Miras M
06/04/2022
Polecam firmę PNS. Doradztwo i sugestie bardzo ciekawe, szybka realizacja. Przede wszystkim bardzo dobry kontakt. Naprawdę warto:)
Sebix Sebix
Sebix Sebix
29/03/2022
Polecam serdecznie współpracę z Grupą PNS Europe. Pan Michał to specjalista i fachowiec w swojej dziedzinie. Indywidualne podejście do klienta i bardzo dobry kontakt sprawiają, że współpraca układa się rewelacyjnie a wyniki są adekwatne do ustaleń. Zadowolenie 100%! :-)
Sylwia N
Sylwia N
04/03/2022
Współpracuję z Grupą i Panem Michałem w ramach działań Fundacji Mam Marzenie od wielu lat. Wszystko zawsze na najwyższym poziomie, sprawnie i szybko - Grupa PNS robi dla nas wszystko pro bono. Bardzo wszystkim polecam - grafiki sprawiają, że nasze akcje przyciągają jeszcze większe rzesze ludzi - a co za tym idzie spełniamy jeszcze więcej marzeń chory dzieci. Dziękujemy i polecamy! Fundacja Mam Marzenie
Marcin Czerwiński
Marcin Czerwiński
28/02/2022

Zwiększaj swoją wiedzę...

Regularnie publikujemy artykuły z tematyki marketingu, projektowania stron www, ich zarządzania jak również i projektów graficznych i szeroko rozumianej reklamy.

Odwiedź naszego bloga
Blog firmowy - sprawdź

Wybrane realizacje

Wykonujemy szeroki zakres realizacji od stron www przez projeky graficzne ulotek, plakatów, wizytówek, brandingu dla firm oraz ogólnych materiałów wizualnych do komunikacji z klientem.

Zobacz portfolio


Realizacje dla klientów
Polityka Cookies

Niniejsza strona www wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka) do rozszerzenia swojej funkcjonalności. Korzystając z witryny wyrażasz zgodę na ich stosowanie na swoim urządzeniu.

Nasza polityka prywatności