Kreatywność dla małych i średnich firm

GrupaPNS sp. z o.o. / Roździeńskiego 9, 41-300 Dąbrowa Górnicza

notifications
Recenzje materiałów reklamowych

Ulotki reklamowe i ich skuteczność [ aktualizacja 2019 ]

JJeśli lubisz nasze artykuły, pokochasz to co robimy dla klientów!

Marzec 23, 2015

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Pomimo upływu lat ulotki reklamowe nadal pozostają jednym z najpopularniejszych narzędzi  reklamy

Ich fizyczna forma, relatywnie niskie koszty produkcji oraz dystrybucji to niewątpliwe zalety medium, które zyskało przychylność wielu biznesów na przestrzeni ostatnich 15 lat. Dowolność formy, treści oraz przekazu czynią z nich pożądane i częste stosowane narzędzie marketingowe. Jak jednak wygląda kwestia ich skuteczności? Czy w ogóle ktoś zwraca na nie uwagę? W tym artykule postaramy się przedstawić kilka faktów i danych dotyczących skuteczności wykorzystania ulotek reklamowych jako nośnika informacji skierowanej do klienta.

Projektowanie ulotek reklamowych dla firm – sprawdź ofertę designu GrupyPNS.

ulotki-reklamowe-ich-skutecznosc

Pytanie jest proste – czy ulotki są skuteczne?

Odpowiedź oczywiście już tak prosta nie jest – zależy od elementów i wartości jakie uznamy za wystarczające oraz jaki wskaźnik konwersji nas usatysfakcjonuje. Duży wpływ na skuteczność ma fakt, że konsument może daną broszurę zachować i zapoznać się z treścią w dogodnym dla siebie momencie  – bez presji czasowej i decyzyjnej.

Statystyki pokazują iż ponad 50% gospodarstw domowych przechowuje u siebie różne rodzaje ulotek – możemy założyć iż w celu ewentualnego skorzystania z oferty/informacji w czasie późniejszym.  Co ciekawe ulotki zawierające pewną formę rabatu/upustu cenowego są przechowywane zdecydowanie dłużej niż broszury pozbawione takiej formy promocji. 89% Konsumentów jest w stanie przypomnieć sobie fakt iż otrzymali konkretną ulotkę z ofertą. Aby skontrastować te dane – jedynie 35% badanych było w stanie przypomnieć sobie otrzymanie propozycji ofertowej za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Badania pokazują również i 78% konsumentów mających styczność z ulotką reklamową “rzuca okiem” na jej zawartość przed pozbyciem się jej całkowicie. Natomiast  23% czyta ją dokładnie zapoznając się z zamieszczoną treścią. Co daje całkiem przyzwoite wartości, zwłaszcza jeśli weżniemy pod uwagę, że ponad 60% konsumentów ignoruje zupełnie reklamy przekazywane za pośrednictwem telewizji a ponad 80% omija reklamy prasowe.

[ Aktualizacja 2018 ] – skuteczność ulotek na bazie badań

Opierając się na nieco świeższych danych – brytyjska DMA (Direct Marketing Association) przeprowadziła dość szczegółowe badania dotyczące zachowań konsumentów będących adresatami kampanii reklamowych na bazie fizycznych ulotek. Wśród najciekawszych odkryć wymienić można:

  • 79% odbiorców zachowuje lub przekazuje znajomemu ulotki dystrybuowane do skrzynki pocztowej,
  • 89% badanych pamięta otrzymanie materiału marketingowego drogą pocztową – odsetek większy  niż w przypadku innych form promocji,
  • ulotki ze zniżkami i kuponami promocyjnymi są zachowywane 33% częściej niż materiały bez form zachęty,
  • liderem w dystrybucji ulotek pozostaje branża handlowa.

Realna konwersja wynosi jednak około 1%. Oznacza to, że na każde 100 rozdystrybuowanych ulotek teoretycznie udaje nam się pozyskać 1 klienta. Oczywiście jest to kwestia indywidualna dla każdego biznesu – dla dealera samochodowego sprzedanie jednego pojazdu przy koszcie 100 ulotek jest znakomitym modelem reklamy. W przypadku dużo tańszych produktów i usług koszt kampanii może jednak po prostu nie być opłacalny.

Przeprowadzone badania zapewne nie brały również pod uwagę jakości wykonanych materiałów reklamowych – z tego względu wartość 1% należy traktować z pewnym dystansem. Jest to zapewne wypadkowa mniej i bardziej wykonanych poprawnie projektów ulotek, wezwań do działania oraz specyficznych branż i ich grup docelowych.

Co wpływa na skuteczność ulotek?

Chcąc rozbić czynniki wpływające na skuteczność ulotek reklamowych, możemy wyróżnić:

Czytelność przekazu

Komunikat powinien być zwięzły i od razu zrozumiały. Mało który odbiorca ma czas oraz chęci aby wczytywać się rozbudowane akapity tekstu. Przekaz musi być łatwo przyswajalny bez zbędnych ozdobników i “rozwadniania” tematu.

Jeśli konieczne jest przekazanie obszernych treści – najlepiej odesłać odbiorcę na dedykowaną stronę www.

Format

Większa ulotka jest łatwiej zauważalna i trudniej jest się jej pozbyć. To również więcej miejsca na treści i grafikę, które nie muszą być upychane na siłę kosztem wielkości poszczególnych elementów. Poprawia to czytelność oraz przyswajalność zawartości projektu.

Ograniczona paleta barw

Więcej nie znaczy zawsze lepiej – pstrokata i wielobarwna ulotka o ile ma zastosowanie w pewnych branżach i grupach odbiorców, zwykle jednak zrobi słabe wrażenie – rozpraszając czytelnika zamiast skupiać jego uwagę na rzeczach istotnych.

Im więcej barier przed potencjalnym klientem – tym mniejsza skuteczność ulotki.

Call to action

Klient nie zawsze wie, czego tak naprawdę od niego chcemy. Jasno określone call-to-action a więc komenda do działania pozwala zwiększyć skuteczność w praktycznie każdej formie reklamy. “Kup”, “Zadzwoń”, “Skorzystaj teraz” – to tylko przykłady jak prosty i pozornie nieistotny element daje olbrzymią różnicę.

Inicjatywa do działania

Zachęcając klientów do podjęcia działania można na wiele sposobów. Najprościej jest zaoferować czasowy rabat cenowy, dodatkowe benefity lub po prostu dorzucić drugi produkt w cenie pierwszego. Konsument ma wtedy realny interes w tym, aby nasza ofertą się zainteresować i z niej skorzystać – co wpływa realnie na większą skuteczność ulotki.

ulotki-reklamowe-ich-skutecznosc-2

Jak można sprawdzić skuteczność ulotek?

Aby ocenić skuteczność naszej kampanii ulotkowej potrzebujemy przede wszystkim policzyć ile sztuk udało nam się rozdystrybuować oraz ile konsumentów faktycznie zareagowało na naszą ofertę. O ile pierwsza wartość jest banalna do określenia – śledzenie interakcji klienta w przypadku fizycznego medium wydaje się pozornie niemożliwe.

Promocje, kupony i vouchery z ulotką

Najprostszym sposobem zliczenia naszej skuteczności jest dołączenie do ulotki promocji lub rabatu otrzymywanego w momencie fizycznego przekazania jej w sklepie lub punkcie usługowym. Dzięki temu możemy policzyć ile osób zdecydowało się na skorzystanie z oferty, ile pieniędzy u nas wydali oraz jakie koszty poniosła nasza firma na pozyskanie 1 konwersji z kampanii.

Landing page lub subdomena

Do mierzenia skuteczności możemy wykorzystać naszą stronę www, jeśli posiada ona odpowiednie narzędzia analityczne.

Przygotowanie pod dedykowanym adresem specjalnej podstrony, która zawierać będzie uzupełnienie oferty z ulotki – skłoni konsumenta do odwiedzenia danego adresu url. Takie odwiedziny witryny możemy następnie zliczyć i analizować – w pewnym sensie konwertując klienta analogowego w jego cyfrowy odpowiednik. Istotne jest oczywiście aby podstrona nie była dostępna z innego miejsca na naszej witrynie – tworząc wyizolowaną część serwisu tylko dla użytkowników, którzy wpiszą adres bezpośrednio z ulotki.

Dla przykładu: nasza-strona.pl/promocja

Kody QR

Kody QR choć nie przyjęły się do powszechnego użytku jak spodziewano się jeszcze kilka lat temu – mogą nam pomóc w rozmaity sposób aby śledzić aktywność naszej kampanii ulotkowej.

Zeskanowany przy użyciu telefonu kod może być przygotowany do wykonania rozmaitego zakresu funkcji – od przekierowania nas na konkretny adres URL, wybrania numeru telefonu lub wysłania e-maila na wskazany adres.

Ich zaletą jest mały rozmiar i uniwersalność, choć należy pamiętać iż nie każdy odbiorca będzie wiedział jak lub będzie skłonny do jego zeskanowania. Niemniej jako “pomocnicza” funkcja w liczeniu konwersji nie generuje żadnych dodatkowych kosztów poza umieszczeniem wzoru na projekcie graficznym ulotki.

Formularze zamówienia

Dołączanie do ulotki formularza zamówienia nie jest stosowane często. Idea polega na tym, aby klient mógł od razu wypełnić i złożyć zamówienie w oparciu o otrzymaną ofertę – wysyłając pocztowo wypełniony dokument. Współcześnie jednak ta forma działania została wyparta przez strony www, landing page’e oraz zmianę nawyków konsumentów.

Metoda jednak może nadal być skuteczna w określonych segmentach rynku i grupach docelowych.

Podsumowanie – skuteczność ulotek

Cyfrowe kanały dystrybucji stopniowo acz stabilnie pomniejszają wpływy w branży druku wielkonakładowego. Niemniej taka forma promocji nadal pozostaje efektywna kosztowo – nie wymaga dużych nakładów czasu i pieniędzy.

Małe i lokalne biznesy zdecydowanie bardziej korzystają na kampaniach ulotkowych, ponieważ znajdują się w obszarze interakcji konsumenta. Oczywiście najlepiej jest łączyć różne formy promocji tak, aby wspierały się wzajemnie a na bazie otrzymanych danych – skupiać się na rozwiązaniach najlepszych dla naszej firmy.

Pod względem analityki zachowań konsumentów – reklamy internetowe deklasują rywali oferując bardzo szczegółowe profilowanie, monitoring oraz działania re-marketingowe w wymiarze bliskim pełnej automatyzacji. Takich reklam jednak nie da się fizycznie zabrać za sobą, nie przypomną nam o ofercie gdy nie siedzimy zdała od komputera – ulotki mają więc swoją własną niszę, która wydaje się być niezagrożona przez cyfrową rewolucję.

Skuteczność jest wartością względną, indywidualną dla każdej firmy oraz jej strategii promocji i reklamy.

Statystyki wyraźnie pokazują, że pomimo zalewu mediów cyfrowych – klasyczna, papierowa forma broszury/ulotki pozostaje atrakcyjną, rozpoznawalną i nadal przynoszącą efekt formą reklamy. Ważne jednak, aby nie opierać swojej promocji wyłącznie na jednym filarze lecz dywersyfikować formy, metody i pomysły.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Powrót na górę
Projektujemy
pierwsze wrażenie

Projekty graficzne / Projektowanie stron wwww

GrupaPNS to wieloletnia i doświadczona agencja internetowa, która swoje działania opiera na silnych fundamentach autorskich projektów oraz programów opieki nad klientami. Tworzymy strony www na terenie całego kraju, w tym: Katowic, Sosnowca, Dąbrowy Górniczej.

biuro@grupapns.pl
Napisz do nas!
+48 516 359 012
Poniedziałek – piątek 10:00-15:00
GrupaPNS sp. z o.o.
Roździeńskiego 9
41-300 Dąbrowa Górnicza

Strony www

Projekty graficzne

O marce

Realizacje

Różności

Ciasteczka

Niniejsza strona www wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka) do rozszerzenia swojej funkcjonalności. Korzystając z witryny wyrażasz zgodę na ich stosowanie na swoim urządzeniu.

Jak Twoja strona www traci pieniądze

Dowiedz się i samodzielnie zdiagnozuj 7 najczęstszych błędów powodujących, że Twoja strona www mniej zarabia.

Kup teraz 15 pln