Kreatywność dla małych i średnich firm

GrupaPNS sp. z o.o. / Roździeńskiego 9, 41-300 Dąbrowa Górnicza

notifications
Recenzje materiałów reklamowych

Jak reklamować firmę?

JJeśli lubisz nasze artykuły, pokochasz to co robimy dla klientów!

Luty 1, 2016

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Każdy biznes bardzo szybko staje przed problemem pozyskania uwagi konsumenta

Jak reklamować firmę – temat reklamy jest oczywiście bardzo szeroki i poświęcono mu niezliczone ilości książek, artykułów, postów i innego rodzaju publikacji. 

Zwłaszcza w dzisiejszych czasach możliwości firm w tej dziedzinie są wręcz niezwykłe w stosunku do tego jak reklamowa rzeczywistość wyglądała jeszcze 20 lat temu. Zmieniły się nie tylko metody i media lecz również gusta, oczekiwania i zachowania konsumentów.

jak-reklamowac-firme

Rynek jest hiperkonkurencyjny – próżno szukać branży w której jedna firma ma monopol. Dziś nawet w przypadku wdrożenia nowinki technicznej praktycznie natychmiastowo pojawiają się rozwiązania symulujące lub bliźniaczo podobne jej funkcjonowanie. Problemem nie staje się więc co sprzedać – tylko jak to zrobić.

Co chcemy reklamować i do kogo dotrzeć?

Pytanie z pozoru proste – no, naszą firmę! W rzeczywistości bywa jednak dość zwodnicze ze względu na wewnętrzne zróżnicowanie produktów i ich grup docelowych. W zależności od tego co produkujemy, jakie usługi oferuje i dla kogo są one skierowane – nasza strategia reklamowa będzie ulegać wewnętrznej segmentacji.

Musimy więc określić:

  • grupy docelowe dla naszych produktów/usług,
  • określić przedział wiekowy konsumentów należących do tych grup,
  • określić gdzie przebywają/co czytają/gdzie możemy pochwycić ich uwagę,
  • ustalić w jaki sposób dociera do nich nasza konkurencja.

Segmentacja wymusza zastosowanie osobnego podejścia do każdego reklamowanego produktu, pozwala jednak precyzyjnie celować w oczekiwania odbiorców – czy to w formie dopasowanego przekazu, treści, stosowanego medium czy stylu wizualnego. Wrzucając wszystko co oferujemy do jednego worka chcemy zwykle zaoszczędzić na materiałach promocyjnych, a jak wiadomo – jak coś jest od wszystkiego…

Konieczność wyróżnienia

Częstym błędem jest ślepe kopiowanie konkurencji w naszych przekazach reklamowych. Niemal odruchowo sięgamy po wzorce, o których nie mamy pojęcia czy są skuteczne, czy generują jakiekolwiek zainteresowanie. Po prostu – “oni” robią tak, “my” zrobimy tak samo, co w rezultacie powoduje niebezpieczny efekt domina.

Efekt polega na tym, że gdybyśmy wzięli 5 losowych ulotek restauracji z naszego miasta zapewne wszystkie posiadałyby identyczny przekaz tylko ubrany w nieco inną szatę. Klasyczne “smacznie i tanio” jest czymś co oczywiście konsument oczekuje od nas usłyszeć ale to czego nie wyraża to podświadome łaknienie czegoś wyjątkowego, innego, co zwróci jego uwagę. 

wyroznienie-w-reklamie

Mając przed sobą praktycznie 5 identycznych ulotek, jego wybór jest silnie nacechowany losowością. Każdy kolejny biznes dołączający do tego schemat dodatkowo “rozwadnia” znaczenie takiego przekazu – tak samo jak dziś słowo “profesjonalny” stosowane w ofertach praktycznie nic nie znaczy, bo przecież każdy jest profesjonalny, choć często tylko z nazwy.

Złamanie schematu o ile wydaje się być nielogiczne, ryzykowne i zmusza nas do opuszczenia “strefy komfortu” pozwala zapaść w pamięć konsumentowi a przecież o to w reklamie chodzi.

Reklama może być dla firmy szkodliwa

Niewiele osób zdaje sobie jednak z tego sprawę, że komunikat i jego forma jaka trafia do odbiorców nie musi tylko przynosić pozytywnych efektów. Zasada “nie ważne jak, byle mówili” nie ma przełożenia na prowadzenie współczesnego biznesu – słowo wędruje bowiem bardzo szybko.

Do negatywnych skutków złej reklamy możemy zaliczyć:

  • spadek zaufania do firmy/produktu,
  • tworzenie negatywnych konotacji z marką,
  • obraza uczuć/wartości odbiorców,
  • wprowadzanie w błąd konsumenta,
  • i inne…

Co może być ich powodem?

  • niechlujnie wykonane materiały promocyjne,
  • sprzeczność komunikatu z ofertą,
  • próba “szokowania” lub “rozbawienia” odbiorców,
  • brak spójności wizualnej,
  • i inne…

Niestety ale branża reklamowa jest przepełniona firmami i osobami, które starają się sprzedać swoje usługi jako w pełni profesjonalne. Często jednak po prostu nie widzą co robią a napływ klientów powodowany zazwyczaj absurdalnie niskimi cenami za usługi, fałszywie utwierdza innych w podejmowanie z nimi współpracy.

Strony internetowej jak gpjp.pl pokazują straszliwy obraz branży reklamowej. Nie tyle pod względem, że ktoś wykonał coś potwornego w odbiorze, ale z powodu iż zamawiający taką formę reklamy zaakceptował i powiedział: “Tak, z tym chcę wyjść do klienta”.

szkodliwa-reklama-spa

Jak reklamować firmę?

Przyjrzyjmy się zatem części opcji i narzędzi reklamy jakie pozostają do dyspozycji współczesnych firm. A możliwości są naprawdę spore – do dopasowania w zależności od branży, grupy docelowej i posiadanego budżetu.

Reklama drukowana

Której przedstawiać zapewne nie trzeba – nie mam chyba osoby na ziemi, która nie miałaby styczności z ulotką reklamową. Sam druk jednak posiada bardzo szeroki zakres możliwości i produktów.

  • Wizytówki,
  • Ulotki,
  • Plakaty,
  • Katalogi,
  • Rollupy,
  • Teczki ofertowe,
  • Torby reklamowe,
  • Koperty firmowe,
  • Bilbordy,
  • Reklama w prasie,
  • Okleiny pojazdów,
  • i inne…

Reklama internetowa

Czyli relatywnie młoda gałąź reklamy, która szturmem wzięła znaczną część rynku na przestrzeni ostatnich 20 lat. Zmieniła nasze podejście do prowadzenia biznesu i otworzyła możliwości do tej pory będące sferą science-fiction.

  • Strony internetowe,
  • E-sklepy,
  • Reklama w wyszukiwarkach,
  • Kampanie banerowe,
  • Kampanie e-mailowe,
  • Reklama w serwisach,
  • Katalogi stron,
  • Newslettery,
  • Social media,
  • Kampanie wirusowe,
  • Materiały video,
  • i inne…

Odzież reklamowa

Szacuje się, że rynek odzieży reklamowej i nowej “inteligentnej” odzieży, której pierwsze elementy już możemy obserwować – smartwatch’e, Google Glass itp. będzie rósł gwałtownie w ciągu najbliższych lat.

  • Koszulki,
  • Bluzy,
  • Kurtki,
  • Czapki,
  • Szaliki,
  • Smycze,
  • i inne..

smart-watch-odziez-reklamowa

Content merketing

Czyli treści, treści, treści – ponieważ wiedzy, informacji i porad szukają nasi konsumenci. Ustanawiając naszą pozycję jako fachowca w danej dziedzinie zwiększamy naszą wiarygodność jednocześnie promując produkt czy usługę.

  • Blogi,
  • Artykuły sponsorowane,
  • Materiały video,
  • Infografiki,
  • Biuletyny,
  • i inne…

Gadżety reklamowe

Wszechobecne na różnego rodzaju targach i wystawach, szkoleniach i dystrybuowane wśród obecnych klientów. Fizyczne elementy, przypominające konsumentowi o naszej firmie a i często reklamujące ją wśród nowych odbiorców.

  • Kubki,
  • Smycze,
  • Długopisy,
  • Piłki,
  • Parasole,
  • Pendrive’y,
  • Maskotki,
  • i inne…

Konieczność powtórzenia komunikatu

Konsumenci są stale bombardowani różnego rodzaju komunikatami reklamowymi – część z nich zapamiętują, część z nich ucieka jednak ich uwadze. Istotną cechą reklamy jest potrzeba powtórnej ekspozycji, gdyż wtedy w mózgu konsumenta tworzy się pewna relacja, rozpoznawalność i często – ciekawość.

Każdy z nas zapewne w minionym tygodniu obejrzał/usłyszał łącznie dziesiątki, jeśli nie ponad setkę reklam. Zapewne 95% z nich nie będziemy w stanie wymienić, nie będziemy w stanie podać nazwy firmy i czego dana reklama dotyczyła. Przy repetycji reklamy “wdrukowuje” się ona w naszą podświadomość i choć z czasem zaczyna być irytująca, z pewnością zostaje zauważona niż komunikat, który zobaczyliśmy raz i to było na tyle.

Podsumowanie

Jak w większości działań biznesowych – reklama również wymaga przemyślenia, analizy i oceny skuteczności aby w przyszłości nie popełniać tych samych błędów. Ilość dostępnych możliwości może z początku przytłaczać i wprawiać w zakłopotanie – zwłaszcza młode, wkraczające na rynek firmy.

Istotne jest stopniowe testowanie – co działa a co nie w kombinacji z naszym produktem/usługą i daną grupą docelową. Po odnalezieniu złotego środka możemy dopiero myśleć o rozszerzeniu kampanii o nowe elementy lub zwiększeniu skali obecnych działań.

Mamy nadzieję, że ten artykuł zainspiruje Państwa do poszukiwania nowych możliwości w reklamowaniu swoich biznesów.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Powrót na górę
Projektujemy
pierwsze wrażenie

Projekty graficzne / Projektowanie stron wwww

GrupaPNS to wieloletnia i doświadczona agencja internetowa, która swoje działania opiera na silnych fundamentach autorskich projektów oraz programów opieki nad klientami. Tworzymy strony www na terenie całego kraju, w tym: Katowic, Sosnowca, Dąbrowy Górniczej.

biuro@grupapns.pl
Napisz do nas!
+48 516 359 012
Poniedziałek – piątek 10:00-15:00
GrupaPNS sp. z o.o.
Roździeńskiego 9
41-300 Dąbrowa Górnicza

Strony www

Projekty graficzne

O marce

Realizacje

Różności

Ciasteczka

Niniejsza strona www wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka) do rozszerzenia swojej funkcjonalności. Korzystając z witryny wyrażasz zgodę na ich stosowanie na swoim urządzeniu.

Jak Twoja strona www traci pieniądze

Dowiedz się i samodzielnie zdiagnozuj 7 najczęstszych błędów powodujących, że Twoja strona www mniej zarabia.

Kup teraz 15 pln