Firmowe strony internetowej często pozostają bez nadzoru przez długi czas
Korzystając z nadejścia wiosny chcielibyśmy więc zwrócić uwagę na istotne aspekty utrzymania i higieny witryny firmowej i skłonić Państwa do przeglądu waszych serwisów 🙂
Dlaczego warto to zrobić? Nieaktualne lub wprowadzające w błąd informacje, zdjęcia i treści mogą negatywnie wpływać na konsumenta. Warto więc poświęcić przynajmniej te kilka chwil w roku (choć zaznaczmy – najlepiej robić to regularnie) na doprowadzenie wszystkiego do stanu optymalnej funkcjonalności.
Oto kilka istotnych punktów i porad jakie pomogą Państwu przeprowadzić wiosenne porządki na stronie www.
Modernizacja strony internetowej – sprawdź naszą ofertę.
Sprzątamy zawartość firmowej witryny
Kopia zapasowa strony internetowej
Nim zaczniemy cokolwiek modyfikować – koniecznie musimy wykonać kopię strony aby gdyby coś poszło nie tak – można było łatwo i szybko przywrócić ją do pełnego funkcjonowania. Kopia zagwarantuje, że nie utracimy na zawsze przez pomyłkę usuniętych treści i nie uszkodzimy strony www w sposób, gdzie nie będzie się dało jej uratować.
Przegląd statystyk ruchu
Nasze porządki rozpoczniemy od zajrzenia w statystyki ruchu witryny aby określić kilka istotnych wartości, które pomogą nam lepiej zrozumieć naszą stronę www, naszego potencjalnego klienta oraz ostatecznie wpłyną na rodzaj i sposób wprowadzania zmian na witrynie.
Dla początkujących adeptów najistotniejsze będą informacje:
- jakie podstrony są najchętniej czytane przez użytkowników,
- jakie podstrony są najmniej odwiedzane,
- jakie są strony docelowe oraz strony wyjścia z witryny,
Wiedza na te tematy wskaże nam te elementy nad którymi musimy popracować, które możemy rozwijać aby działały lepiej oraz gdzie tracimy uwagę konsumenta.
Przegląd treści strony internetowej
Zacznijmy więc od najbardziej popularnych podstron. Czy informacje na nich są wystarczające? Czy można dopisać do nich dodatkowe treści, o które ciągle pytają klienci? Być może brakuje na nich wezwania do działania, danych kontaktowych itp? Na te i inne pytania musisz znaleźć odpowiedź samodzielnie.
Przejrzyj zawartość merytoryczną swojej strony:
- zaktualizuj lata obecności firmy na rynku,
- zaktualizuj pole “copyright”, jeśli występuje,
- sprawdź czy strona kontakt ma aktualne dane,
- dopisz nowe fakty do strony “o firmie”,
- dodaj nowe grafiki do slajdera,
- i inne.
Pamiętaj! Nigdy nie usuwaj starych treści z witryny, chyba że mogą potencjalnie wprowadzić w błąd konsumenta. Taka podstrona ma pewną wartość dla wyszukiwarek i tym samym wpływa na całą witrynę. Dużo lepszą praktyką jest przetworzenie ich/napisanie od nowa – aby były znów pełnowartościowym zasobem.
Nasza strona internetowa w wyszukiwarce
Fakt, że twoja strona internetowa się nie zmienia nie oznacza, że świat ją otaczający również stoi w miejscu.
Nowe wydania przeglądarek oraz zmiany w interpretowaniu kodu mogą powodować, że twoja strona www nie będzie wyświetlać się poprawnie na najnowszych wersjach oprogramowania. Nie zdarza się to często i jest kwestią bardzo indywidualną – niemniej warto otworzyć naszą witrynę na kilku popularnych przeglądarkach i sprawdzić czy wszystko wygląda jak powinno.
Jeśli nie – naprawa będzie zapewne wymagała modyfikacji kodu strony i musi być wykonana przez osobę zaznajomioną w kwestiach technicznych.
Flash? Jeszcze go masz?
Flash umarł. Jeśli twoja strona www korzysta z jakiejś jego formy lub jest całkowicie zbudowana w oparciu o tą technologię – mamy dla Ciebie złą wiadomość. Trzeba będzie zaplanować gruntowną modernizację. Już dziś flash nie jest obsługiwany przez urządzenia mobilne (po prostu nie działa) a wielkimi krokami jest również wycofywany z urządzeń stacjonarnych na rzecz innych rozwiązań.
Testujemy funkcjonalność naszej strony www
Wygląd to nie wszystko – liczy się funkcjonalność. Poświęć dłuższą chwilę na sprawdzeniu czy wszystkie systemy strony www działają poprawnie i zgodnie z przeznaczeniem.
Systemy witryny
W zależności od typu i charakteru witryny mogą mieć różną formę – od bloga, newslettera po w pełni działający e-sklep czy CRM.
Postaw się w roli konsumenta i przetestuj czy narzędzia jakie dajesz mu do dyspozycji działają poprawnie. Z pewnością nasuną ci się pomysły co można jeszcze poprawić a jakie elementy należy całkowicie przebudować. Wbrew pozorom – niewielu użytkowników będzie na tyle miłych aby wskazać Twojej firmie, że coś nie działa jak należy. Obowiązek testów i serwisowania spoczywa więc na właścicielu strony internetowej.
Formularz kontaktowy
Jeśli twoja witryna ma wbudowany formularz kontaktowy – wyślij z niego testową wiadomość i sprawdź czy dociera na twoją skrzynkę. Przetestuj również działanie pola Capcha lub innego mechanizmu antyspamowego.
Jeśli na witrynie są inne metody kontaktu z twoją firmą – sprawdź czy wszystkie posiadają aktualne dane i działają sprawnie.
Opcje social-media
Serwisy społecznościowe od czasu do czasu aktualizują swoje narzędzia do dzielenia się treściami. Sprawdź czy konsumenci mogą łatwo udostępniać twoje strony, zdjęcia i filmy. Zapoznaj się z nowymi i popularnymi na rynku portalami społecznościowymi – rozważ wprowadzenie nowych narzędzi i metod łączenia się klientów z twoim biznesem.
Powiew świeżego contentu na naszej stronie internetowej
Jeśli już jesteśmy przy kwestiach porządkowo-odświeżających warto rozważyć dodanie kilku nowych treści aby ponownie rozpalić ciekawość odwiedzających.
Dodajemy nowe treści
Zawsze znajdzie się coś, co twoja firma będzie chciała przekazać światu.
- Dodatkowe informacje na temat twoich produktów/usług,
- treści o nowych produktach jakie pojawiły się w ofercie,
- planowane nowości na najbliższe miesiące,
- relacje z wydarzeń/targów w jakich firma brała udział,
- ciekawostki branżowe i nowości na rynku,
- i tym podobne.
Aktualizujemy zdjęcia i galerie
Nic tak nie zaskakuje jak firmowe zdjęcie z telefonem komórkowym z 1998 roku 🙂
Swoista świeżość zdjęć na naszej stronie internetowej mówi konsumentowi wiele o biznesie. Im większa przestrzeń pomiędzy aktualnością zdjęcia a stanem faktycznym – tym gorsze pierwsze wrażenie zrobimy. Oczywiście nie należy przesadzać i tworzyć całe galerie wypełnione zdjęciami z codziennego życia firmy – jednak często element unika naszej uwadze do kolejnej pełnej modernizacji witryny.
Potrzebujesz pomocy? Obsługa stron internetowych w ofercie GrupyPNS.
Uzupełniamy referencje
Jeśli firma gromadzi referencje, dyplomy, certyfikaty – warto na bieżąco aktualizować ich listę na stronie internetowej.
Nie chodzi tylko o pozytywny aspekt budowania zaufania w oczach konsumenta, ale również negatywny wydźwięk faktu iż ostatnia pozytywna opinia na temat naszego biznesu datuje 5 lat wstecz.
Podsumowując
Co na koniec? Po tej całej pracy jaką włożyliśmy w odświeżenie naszej strony, nie chcielibyśmy aby coś się z nią stało. Koniecznie po zakończeniu modyfikacji wykonujemy pełną kopię zapasową plików oraz (jeśli strona działa na systemie CMS) bazy danych witryny.
Oczywiście musimy nadmienić, że tego typu prace powinny być wykonywane regularnie w normalnym cyklu utrzymania i zarządzania witryną. Praktyka bywa jednak zgoła inna od teorii o czym doskonale wiemy i przynajmniej przeanalizowanie witryny raz do roku to nadal duży krok naprzód dla niektórych firm.
W przypadku pytań, wątpliwości oraz pomocy w dokonywaniu zmian pozostajemy oczywiście do dyspozycji 🙂