Cena strony internetowej jest jednym z pierwszych pytań jakie zadaje zamawiający
Przez niektóre firmy rozpatrywana przez pryzma jedynie kosztu i wymogu obecnych czasów – przez inne, jako wartościowe narzędzie komunikacji z klientem i serce kampanii promocyjnych.
W tym artykule chcielibyśmy przekazać Tobie kilka ważnych informacji, zanim zdecydujesz się na wybór tej czy innej firmy lub osoby, która wykona dla Ciebie nową stronę www lub zmodernizuje tą już istniejącą. Postaramy się również odpowiedzieć tym samym na pytanie – ile kosztuje podstawowa strona www?
Projektowanie stron internetowych dla firm – GrupaPNS
Słowem wstępu
Zacznijmy od małej scenki z życia: klient wysyła zapytanie dotyczące stworzenia witryny firmowej do kilku wykonawców. Zwykle treść wygląda mniej więcej tak:
“Zlecę wykonanie prostej strony www dla firmy, fajna grafika 5 podstron, formularz kontaktowy, serwer+domena.”
Nie trzeba długo czekać, aż pojawią się pierwsze odpowiedzi. Problem leży w tym, że ich rozbieżność cenowa w ekstremalnych przypadkach może wynosić od 100 do kilkunastu tysięcy złotych. Scenariusz tego typu powtarza się bardzo często – dlaczego tak się dzieje?
Skąd tak skrajne rozbieżności wycen tworzenia stron internetowych?
Na rynku w pewnym uproszczeniu funkcjonują 2 grupy wykonawców – amatorzy i profesjonaliści.
Stworzenie strony internetowej w dzisiejszych czasach nie jest żadnym wyczynem, jednak budowa skutecznego narzędzia jest procesem długim, precyzyjnym i wymagającym nie tyle samej wiedzy co doświadczenia.
Amatorzy nastawieni są na szybki zysk i wykonają witrynę w kilka godzin aby po prostu “była”. Profesjonalne agencji i wykonawcy spędza ten czas tylko na ustalaniu potrzeb Twojej firmy, jej celów związanych z witryną jak można je zrealizować.
Oczywiście jest to pewne uproszczenie – nie zawsze wysoka cena idzie w parze jakością, jak i są osoby wykonujące świetne witryny w przystępnych cenach. Warto jednak patrzeć na otrzymywane oferty ze świadomością, że zakres prac może być zgoła różny jak i finalny efekt w postaci strony internetowej, jaka zostanie z nami na lata.
- W sieci istnieje bardzo dużo stron, które dawno powinny z niej zniknąć lub zostać przebudowane – w rezultacie większość klientów nie chce mieć nowoczesnej witryny, a kopię stron które mu się już opatrzyły – większość niskiej jakości, statycznych, nierozwijanych – co propaguje złe wzorce i wyobrażenia na temat własnej witryny.
- Brak wiedzy na temat ilości i specyfiki pracy oraz wymaganej wiedzy przy projektowaniu stron www prowadzi do uproszczeń – wszakże to przecież tylko trochę tekstu i parę zdjęć wrzucone do internetu. Każdy umie to zrobić dobrze, szybko i na pewno nie drogo.
Czytaj również: Strona internetowa firmy – co powinna zawierać w 2022 roku?
Ile kosztuje nowa strona internetowa?
Wszystko zależy od pełnej specyfikacji – czego potrzebujesz, jakie rozwiązania mają być wdrożone oraz ile podstron zawiera witryna.
Średnia cena rynkowa waha się zwykle od 2500 – 6000 zł dla normalnej witryny firmowej bez specjalnych funkcjonalności.
Ile kosztuje modernizacja strony internetowej?
Cena modernizacji strony www jest zależna od źródłowej witryny i zakresu prac. Elementy jak system CMS na jakim działa, ile treści zawiera oraz z jakich modułów korzysta. Fachowe przeprowadzenie modernizacji ma znaczenie choćby dla epaktów SEO witryny i może mieć negatywne skutki w postaci drastycznej utraty już wypracowanej pozycji, jeśli zostanie wykonane niepoprawnie.
Wycena przyjmuje więc tu wymiar indywidualny.
Czytaj więcej: Modernizacja strony internetowej
Pełny proces tworzenia strony internetowej
Zacznijmy od tego, że nie istnieje coś takiego jak “prosta strona“,. To tak jakby powiedzieć, że dana operacja jaką ma wykonać chirurg jest “prosta” – dla niego po latach praktyki i nauki być może, jednak dla Ciebie będzie zawsze poza zasięgiem. Powiesz: “Przecież ma tylko 5 podstron”, nie bierzesz jednak pod uwagę iż dzisiaj można zaimplementować tyle technologii w jedną podstronę, że jej koszt przewyższy cenę całej witryny – nie mówiąc o aplikacjach webowych.
Musisz na początku zrozumieć jedną ważną rzecz – nie kupujesz produktu, który po prostu ktoś ściąga z półki i podaje ci na ladzie. Nie kupujesz strony, a wynajmujesz rzemieślnika i artystę lub ich cały zespół aby stworzył dla ciebie unikatowy wyrób z pogranicza informatyki, sztuki i zimnego marketingu. Płacisz tym samym nie za sam gotowy wyrób, lecz za umiejętności i ich odpowiedni poziom, godziny nauki i zdobywania praktycznej wiedzy.
Porządna firma da z siebie wszystko (w ramach danego budżetu), gdyż traktuje twoją stronę osobiście-uczuciowo jako swoje “dzieło”, a nie wytwarzany masowo substytut przekładany z ręki do ręki.
#1 Brief strony internetowej i kontakt z klientem
Jak pisałem wyżej, mało który klient na początku rozmów sam wie czego chce. Jednym z głównych problemów jest uzyskanie od niego takich informacji oraz nakierować go na pewną wizję, która będzie zgodna z obecnie panującymi w sieci trendami. Im więcej szczegółów uzyskamy, tym lepiej zespół projektowy jest w stanie przelać to we wstępną wizję witryny.
#2 Design strony internetowej
Na tym etapie musimy zwykle sami określić jakiego typu rozwiązania i motywy będą najbardziej skuteczne dla branży zamawiającego. Jaki układ zastosować? Czy stosujemy dodatkową funkcjonalność w budżecie? Jak najlepiej zaprezentować dostarczone treści? Co wiemy o ryku docelowym? Jakie zdjęcia dobrać? To tylko nieliczne pytania z jakimi projektant musi zwykle radzić sobie sam.
Następnie przychodzi pora na wykonanie koncepcji wyglądu strony i zaproponowania grafiki. W zależności od projektu może być potrzebne od kilku do kilkunastu korekt lub wykonanie zupełnie nowej propozycji. W ramach tego etapu dobiera się również odpowiednie fotografie, obrabia te nadesłane przez klienta lub tworzy nowe grafiki do wykorzystania w treści strony
#3 Programowanie i uzupełnienie treści
Po akceptacji wyglądu następuje cięcie grafiki i programowanie jej w sposób, aby twoja przeglądarka internetowa mogła ją wyświetlić w formie klikalnej strony. Standardowo wdraża się obecnie system CMS/panel administracyjny do zarządzania treścią. Programuje specjalne funkcje jak np. newsletter, e-sklep, slajdery graficzne i inne w zależności od zlecenia. Zwykle na tym etapie wprowadza się też nadesłane przez ciebie treści i testuje funkcjonowanie całości, jednocześnie przyjmując poprawki i korekty jakie muszą być skorygowane według twoich wskazówek.
#4 Sprawdzenie, testowanie i uruchomienie
A więc finalne podsumowanie i sprawdzenie. Przerzucenie plików na serwer klienta oraz podpięcie całości i uruchomienie pod domeną. Sprawdzenie wyświetlania na różnych przeglądarkach, podpięcie statystyk odwiedzin, przekazanie haseł i dostępów i inne…
#5 Monitorowanie, nadzór i odpowiedzi na pytania klienta
Nawet po zakończeniu zlecenia klient ma zwykle masę pytań dotyczących funkcjonowania systemu, jego opcji lub czasem wymaga szkolenia osobistego z jego obsługi. I tak, również jest to uwzględnione w cenie bowiem nikt z “grzeczności” tego nie robi.
Czytaj również: Czy firma musi mieć stronę internetową?
Dlaczego więc tania strona internetowa to bzdura?
Odpowiedź jest prosta – bo konsumenci są naiwni i wierzą, że ktoś ma “magiczny” sposób aby opłacało mu się poświęcić około 2 tygodni autorskiej pracy nad ich projektem za 300-500 zł. Profesjonalna strona www jest DZIEŁEM a nie produktem ściąganym z półki. Nie można jej sprzedawać masowo – jest tworzona pod klienta.
Pomyśl, jako właściciel firmy – czy opłacałoby Ci się pracować 2 tygodnie, łącznie ponad 30h pracy dla 400zł? Lub inaczej – czy uważasz, że osoba lub zespół ludzi posiadających wysokiej jakości wiedzę i umiejętności będzie skłonna wyceniać swoje usługi tak nisko? Tutaj tkwi haczyk na jaki dajesz się złapać.
Tak jak w przypadku wspomnianego chirurga – nie jest on opłacany w stawce godzinowej, zarabiając np. 80zł za 5h operację. Opłacana jest natomiast jego wiedza i umiejętności, gdyż wykonuje on usługę specjalistyczną. A nikt przy zdrowych zmysłach nie skorzystałby z usług chirurga reklamującego się jako tani – “operacje za 80zł” brzmi absurdalnie, prawda?
Dlaczego więc wierzysz, że ze stronami internetowymi jest inaczej?
Pewnie, że są nie materialne, ale odwiedzający je klienci są jak najbardziej prawdziwi. Co więcej strona jest wartością firmy i dobrze zaprojektowana – narzędziem, które ma ci pomóc w realizacji pewnych celów i zamierzeń. Często spotykamy się z osobami, którzy zwracają się do nas o pomoc.
Historii tego typu słyszeliśmy mnóstwo: Wykonawca zerwał kontakt i nie odbiera telefonów, klient nie posiada żadnych danych do logowania się do strony i domeny, klient nie jest właścicielem domeny swojej strony www, strona znika z sieci/domena wygasa/serwer wygasa ponieważ niema jak go opłacić, klient ma pretensje, że inna firma ma bliźniaczo podobną stronę www do jego firmy itd. itp.
W większości tych przypadków jest jedna stała. Na pytanie ile Pan/Pani zapłacił/a, odpowiedź leży w granicach 100-500zł. Mówiąc wprost, komuś znudziło się bawienie w projektanta stron www i dał sobie spokój, zostawiając swoich klientów samych sobie z problemami.
Czytaj również: Strona internetowa dla firmy – od czego zacząć?
Następnym razem, gdy ktoś zaproponuje ci tanią stronę www bądź mądrzejszy
Po prostu porządna strona www, wykonana na odpowiednim poziomie i niosąca ze sobą pewien standard usług i samej obsługi klienta przez wykonawcę, jak wszystko w tym świecie kosztuje. I nie daj sobie wmówić inaczej.
Zastanów się na czym oszczędza wykonawca oferując taką cenę? Gdzie tkwi haczyk? Wyobraź sobie siebie np. na giełdzie samochodowej. Chcesz kupić sprawne i porządne auto. Gdy napotkasz sprzedawcę, który za 2000zł będzie obiecywał Ci najnowszy model pojazdu, z wszystkimi dodatkowymi funkcjami i “bajerami” – potraktujesz go poważnie, czy zapali ci się czerwona lampka? Ze stronami www jest tak samo – nie da się zaoferować jakości za 200zł, większość z nas robi to dla pieniędzy i oczekuje odpowiedniej zapłaty za swój wkład pracy. Dlatego też, większość wykonawców będzie się starała naciągnąć cię opowiadając marketingowe bajki.
Jak wiadomo, zawsze są odstępstwa od reguły i nie możemy generalizować. Niemniej przez te wszystkie lata widziałem już niejedno. Budżet oczywiście zwykle nie jest z gumy, ale warto zastanowić się czy aby nie lepiej odłożyć większą kwotę i wykonać coś naprawdę porządnie, wszakże będzie nam zapewne służyć przez kilka następnych lat.
Zwykłem mawiać: “Każdy umie kopnąć piłkę, nie każdy jednak gra w reprezentacji” – do tej branży pasuje to idealnie. Nie licz, że student zastąpi ci prawdziwego profesjonalistę i będzie dla ciebie dostępny 2 lata po finalizacji zlecenia, gdy będziesz potrzebować pomocy.
Potrzebujesz więcej informacji?
Bez obaw, mamy jeszcze dla Ciebie szereg artykułów, które chcielibyśmy abyś przeczytał zanim zdecydujesz się na zlecenie komuś realizacji strony www:
Projektowanie stron www a optymalizacja
Projektowanie stron www – redukcja kosztów w firmie na bazie firmowej witryny
Projektowanie firmowej strony www czy profil w social media?