Chcąc rozreklamować imprezę lub event potrzebujemy efektownych materiałów graficznych
Plakaty są w tym obszarze jednym z podstawowych narzędzi przekazywania informacji – mając zastosowanie zarówno w formie fizycznej po wydrukowaniu jak i elektronicznej – udostępnianej w mediach społecznościowych.
Warto pamiętać, że ów plakat może być pierwszym, jeśli nie jedynym źródłem informacji dla osoby zainteresowanej wzięciem udziału w planowanym wydarzeniu. Dlatego tak istotne jest aby jego projektowanie odpowiednio przemyśleć, zaplanować i skutecznie zrealizować.
W tym artykule postaramy się przybliżyć najważniejsze kwestie związane z projektowaniem plakatów na wydarzenia i eventy.
Określ jakiego formatu ma być plakat
Wybór formatu ma podstawowe znaczenie, gdyż określa ilość miejsca jaką możemy zagospodarować na treści i grafikę.
Plakaty o większych rozmiarach są łatwiej zauważalne, są widoczne z daleka i nie wtapiają się tak łatwo w otoczenie. Większy format oznacza jednak zwiększone koszty druku i dystrybucji – należy mieć na względzie budżet jaki chcemy przeznaczyć na tą formę promocji.
Plakaty wielkoformatowe wymagają również dostarczenia zdjęć o wysokiej rozdzielczości aby uniknąć efektu rozmycia i pikselozy obrazu. Wykonane własnoręcznie fotografie np. z telefonu mogą nie nadawać się do użytku.
Załącz na plakacie wszelkie niezbędne informacje
Mając określony format, możemy przejść do planowania naszej zawartości merytorycznej.
Tutaj należy zawrzeć wszelkie niezbędne informacje, jednak nie przesadzając z poziomem szczegółowości. Jest mało prawdopodobne aby większość odbiorców czytała plakat “od deski do deski” – zwykle skupiają się oni na najważniejszych hasłach i punktach projektu.
Tworząc treści należy trzymać się hierarchicznego sposobu myślenia – co jest bardziej a co mniej istotne w naszym komunikacie. Elementy niezbędne należy jasno eksponowane, podczas gdy dodatkowy opis powinien ustępować miejsca na przykład krzykliwej grafice.
Listy punktowe oraz slogany również sprawdzają się idealnie dzięki możliwości szybkiego czytania i przyswajania. Nie bój się pustych przestrzeni, tzw. “white space” w designie jest kluczowym elementem każdego profesjonalnego projektu plakatu. Kompozycja jak i sam odbiorca potrzebuje przerw i nie może być bombardowany nieustannym strumieniem informacji oraz bodźców.
Obowiązkowo dodaj wezwanie do działania (call to action) – komunikujące co chcesz aby zrobił odbiorca Twojego plakatu: Zapisz się! Zarezerwuj! Przyjdź! i tym podobne.
Postaw na jaskrawe kolory plakatu
Żywe, pstrokate i nasycone barwy z pewnością przyciągną wzrok przechodniów – a o to nam właśnie chodzi. Dobór palety barw zapewne będzie zależny od tematu lub motywu wydarzenia – jednak zawsze można w projekcie graficznym przemycić bardzo wyraźny kontrast pomiędzy kolorami.
Blada i stonowana paleta barw sprawi, że plakat w otoczeniu nie będzie wychodził na pierwszy plan – znacząco obniżając jego skuteczność.
Dowiedz się więcej na temat koloru w reklamie i marketingu.
Grafika na plakacie jest bardziej istotna niż treść
Dlaczego? Ponieważ będzie to pierwszy bodziec jaki odbierze przechodzień. Zdefiniuje on w jego wyobrażeniach klimat, formę oraz oczekiwania względem wydarzenia lub eventu nim przeczyta on choć jedną linijkę tekstu.
Przyswojenie treści wymaga zdecydowanie więcej czasu niż “zawieszenie oka” na ciekawym motywie grafiki. Jeśli stosujemy jednakowy styl wizualny na wszystkich materiałach promocyjnych, ułatwi to identyfikację naszego wydarzenia oraz wielokrotnie przypomni o nim przy użyciu rozmaitych kanałów promocji. Osiągnięcie tego samym tekstem nie jest możliwe lub przynajmniej efektywne kosztowo.
W kwestii projektu graficznego plakatu – nie należy przesadzać z nadmiarem wodotrysków i efektów. Zwykle jeden, dobrze przemyślany motyw zapadnie w pamięć bardziej niż złożona i skomplikowana kompozycja zdjęć, grafik i ogólnego chaosu.
Zrób wydruk testowy
Ze względu na techniczny proces przygotowania plików do druku oraz samego wydruku – kolory jakie będzie widzieć zamawiający na etapie projektowania zazwyczaj będą delikatnie odbiegać od rzeczywistości.
Wiele drukarni umożliwia zrealizowanie wydruku testowego od 1 szt. pozwalającego ocenić efekt prac na żywo i naniesienie koniecznych korekt i poprawek przed realizacją pełnego nakładu. Mamy dzięki temu pewność, że wszystko wygląda tak jak powinno – jeśli paleta barw jest dla nas elementem kluczowym.
Podsumowując
Plakat na wydarzenie i jego projektowanie jest wbrew pozorom bardzo skomplikowanym procesem wymagającym podejmowania kluczowych decyzji, które mają bezpośredni wpływ na jego skuteczność a co za tym idzie – zwrot z poniesionych kosztów.
Dobrze zaprojektowany plakat wesprze proces skutecznej promocji wydarzenia, nada mu indywidualnego charakteru oraz zasieje pierwsze nasiona zainteresowania. Praktyka pokazuje jednak, że w tym obszarze organizatorzy eventów nadal mają sporo lekcji do odrobienia – stosując niejednokrotnie chałupnicze metody tworzenia materiałów reklamowych, nawet gdy jest to część ich komercyjnej działalności.