Realizacja projektu ulotki reklamowej może być niezwykle stresującym wyzwaniem
Mnogość osób i podmiotów realizujących tego typu zlecenia nierzadko przyprawia o ból głowy. Nie pomaga również fakt, że wiele firm i agencji reklamowych stosuje własną filozofię co do samego procesu tworzenia, wymaganych od klienta informacji oraz przebiegu współpracy od strony formalnej.
W tym artykule postaramy się naświetlić najważniejsze elementy i kwestie do rozważenia nim zgłosisz się po projekt ulotki promocyjnej.
Projektowanie ulotek – sprawdź ofertę
Spis treści
Ustal co ma zawierać ulotka i do kogo jest skierowana
Ulotka jest nośnikiem informacji a nasz mózg jak każdy system posiada swoje ograniczenia ilości danych jakie może przetworzyć w danej jednostce czasu. Im więcej szczegółów oferty będziesz chciał jednorazowo przekazać – tym skuteczność kampanii ulotkowej będzie stopniowo maleć, gdyż nikt nie ma ochoty wczytywać się w rozległe akapity tekstu aby dowiedzieć się co chcesz mu zaoferować.
Wybierz konkretny produkt / usługę i dobierz do niej grupę docelową odbiorców. Jakie pytania konsumenci mogą mieć na ich temat? Co może skłonić ich do współpracy? Jakie hasło przykuje ich uwagę? Co wyróżnia cię spośród konkurencji?
Ilość treści będzie zazwyczaj definiować format ulotki – od A6 do A4 w opcji jednostronnej, dwustronnej lub składanej. Informacje tego typu przekaż wstępnie projektantowi ulotki – będzie to istotny punkt wyjścia do przygotowania wstępnego projektu.
Zastanów się gdzie i jak ulotki będą dystrybuowane
Określenie metody dystrybucji ma również olbrzymie znaczenie na koncepcję wizualną projektu – definiuje ona czy ulotka ma być “krzykliwa” i przyciągać wzrok czy bardziej stonowana aby komponować się z innymi materiałami promocyjnymi firmy.
Miejsce, czas i grupa docelowa dystrybucji wpływa znacząco na sukces kampanii ulotkowej. Prezentując nasza ofertę osobom zupełnie ją niezainteresowanym jedynie tracimy czas i co za tym idzie – pieniądze.
Przygotuj treści na ulotkę
Profesjonalny grafik nie rozpocznie pracy bez posiadania kompletu treści. Dlaczego? Ponieważ to pod konkretny komunikat tworzona jest ulotka i wykonywanie jej “w ciemno” oznacza, że zawartość merytoryczna będzie doklejana do niej niejako “na siłę”.
Treści powinny być zwięzłe – najlepiej opisujące produkt/usługę sloganowo lub w postaci list punktowych, gdyż te formy nie wymagają dużego wysiłku od konsumenta aby je przyswoić. Poświęcając kilka akapitów tekstu na więcej przestrzeni dla elementów graficznych z pewnością zwiększy skuteczność ulotki.
Pomyśl o promocji lub rabacie
Koniecznie dodaj do ulotki jakąś formę promocji lub gratisu za jej okazaniem. Skłoni to konsumenta do zachowania broszury przy sobie i zabrania jej do biura czy własnego domu. Twojej firmie pozwoli to również na ocenę skuteczności ulotek reklamowych poprzez okazywanie ich w placówce przy zakupie.
Rabat nie musi być znaczący i nadszarpywać Twojego budżetu – chodzi o sam mechanizm psychologiczny, motywujący odbiorcę do powstrzymania się przed wyrzuceniem do kosza czegoś, co może przynieść mu konkretną wartość i korzyść.
Druk ulotek – w jakiej opcji i nakładzie?
Musimy również przemyśleć kwestię druku – na jakim papierze planujemy wydrukować ulotki oraz czy chcemy aby stosowane były dodatkowe opcje jak foliowanie czy lakierowanie. Najistotniejszy jest oczywiście nakład druku – zazwyczaj w im większej ilości kupujemy tym tańszy koszt jednostkowy druku ulotki.
Część agencji oferuje druk w ramach realizacji zamówienia lecz niektóre zrzucają tą kwestię na klienta, który musi samodzielnie kontaktować się z drukarnią – dopytaj o szczegóły!
Zapytaj o warunki realizacji projektu ulotki
Na rynku dostępnych jest wiele osób i firm zajmujących się projektowaniem ulotek reklamowych. Część z nich siłą rzeczy jest mniej lub bardziej profesjonalna w świadczeniu swoich usług – dlatego warto uzyskać informacje na temat konkretnego przebiegu takiego procesu.
- Nie każdy projektant oferuje nielimitowane korekty,
- nie każdy projektant udostępnia w cenie pliki źródłowe,
- nie każdy projektant wykonuje bezpłatnie wstępny projekt
Wczesne ustalenie wzajemnych oczekiwań i zobowiązań oszczędzi nam sporo stresu i straconego czasu.