Bardzo wiele artykułów poświęca się tematyce kosztów stworzenia strony internetowej – niewiele mówi się jednak o elementach wpływających na jej wartościowość
Nie jest odkrywczym stwierdzenie, że każda strona www jest inna – od formy wizualnej, architektury treści po swoją grupę docelową, do której jest skierowany jej przekaz. Firmowa strona internetowa jako narzędzie w biznesie, daje olbrzymie pole kształtowania własnej przestrzeni w sieci i pomimo eksplozji social-mediów, nadal stanowi wyznacznik wiarygodności marki.
W jaki sposób możemy obiektywnie ocenić wartość danej strony internetowej? Co generuje wartość dodaną, wykraczającą poza koszt jej wykonania? W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.
Strony internetowe dla firm – oferta
Zmiana wartości strony www z czasem
Warto na wstępie zaznaczyć, że wartość strony www nie jest tożsama z kosztem jej powstania czy utrzymania. Nakłady poniesione na realizację strony internetowej – choć istotne, nie są jedynym składnikiem równania wartości.
Droga w opracowaniu witryna, która nie spełnia swojego zadania, będzie dużo mniej wartościowa niż jej tańszy odpowiednik – osiągający lepsze wyniki, konwersję czy docierający do szerszego grona odbiorców.
Co więc wpływa na wartość strony www?
Przyjrzyjmy się najważniejszym elementom.
Design i grafiki na stronie www
Jeśli nasza strona internetowa posiada unikalne zaprojektowany / autorski wygląd – jest on elementem budującym wartość w kontraście do setek tysięcy witryn korzystających z gotowych szablonów i motywów.
- Od strony marketingowej – buduje on unikalny wizerunek i rozpoznawalność,
- Od strony finansowej – jest wart więcej niż “gotowiec” za kilkaset złotych.
Jeśli nasza strona www posiada autorskie grafiki lub fotografie wykonywane na zamówienie – również i one zwiększają wskaźnik wartości witryny jako całości.
Posiadane zasoby treści
Treści czy to w formie ofertowej lub blogowej definiują każdą stronę www. Im więcej, dobrej jakości tekstów posiadamy na witrynie – tym zwiększa się jej potencjał oddziaływania.
Stworzenie treści kierowanych do konkretnego odbiorcy wymaga czasu, wiedzy i pomysłu (chyba, że stawiamy na automatyzację przy użyciu systemów AI). Niemniej, teksty na stronie są jej głównym atutem i nawet w scenariuszu likwidacji witryny – warto je zachować lub odsprzedać.
Jak pisać teksty na stronę internetową?
Liczba podstron
Liczba podstron powiązana jest bezpośrednio z tekstami – im więcej treści, tym więcej podstron i w efekcie linków w wyszukiwarce Google, po których mogą odnaleźć nas klienci.
Choć nie jest to regułą – witryna z 5 podstronami po prostu jest o wiele mniej skuteczna, niż jej odpowiednik z 100-ką postów na rozmaite tematy branżowe. Jak pokazują dane statystyczne – olbrzymia liczba klientów odkrywa biznesy za pośrednictwem ich firmowych blogów.
Blog firmowy – zalety i dlaczego go potrzebujesz
Wiek domeny
Im dłużej utrzymujemy daną domenę – tym jest ona bardziej wiarygodna w oczach wyszukiwarki. Google zna nas po prostu dłużej i nie musi tak rygorystycznie pilnować, czy treści jakie publikujemy na stronie nie powinny pojawiać się wysoko w wynikach wyszukiwania.
Domeny wygasające, o długich okresach funkcjonowania są często przechwytywane i wykorzystywane przez agencje SEO do budowy zaplecza treści i linków dla innych stron internetowych.
Pozycja w wyszukiwarce
Jeśli o wyszukiwarkach mowa – pozycja naszej strony na dane frazy ma olbrzymi wpływ na jej obiektywną wartość. Uzyskanie wysokiej pozycji jest procesem czasochłonnym, wymagającym olbrzymiej ilości pracy i stałego martwienia się o działania konkurencji. Raz wypracowana pozycja nie jest dana na zawsze, lecz pożądana przez wielu.
Generowany ruch / liczba użytkowników
Strona www z silnie ustabilizowaną pozycją, może wygenerować od kilku do kilkuset tysięcy wejść miesięcznie, które można poddać procesowi konwersji na klienta. Dostęp do stałego strumienia nowych osób lub już istniejącej bazy użytkowników pozwala na wiele działań marketingowych i generowania zysku.
Warto również pamiętać, że “nowe” witryny często zaczynają z pułapu zerowej i muszą stopniowo wypracowywać swoją pozycję.
Funkcje i moduły specjalne
Nasza witrynę możemy wzbogacić o różnorodne moduły, pluginy i funkcje rozszerzające jej użyteczność. Od kalkulatorów, konfiguratorów produktów, paneli klienta, chatbotów po generowane przez użytkowników treści.
Tego typu oprogramowanie jest obarczone pewnymi kosztami wdrożenia i konfiguracji – często niedostępne z powodu barier technicznych lub finansowych dla rynkowych konkurentów.
Obsługa stron internetowych – oferta
Podsumowanie
Strona internetowa często rozpatrywana jest przez pryzmat kosztów a nie korzyści. Odpowiednio nadzorowana i rozwijana z czasem, może zwielokrotnić swoją wartość na przestrzeni lat.
Wiele firm nie jest jednak świadoma zasobów jakimi dysponuje w formie witryny – zasobów, które mogą zostać spieniężone nawet w momencie likwidacji strony internetowej lub samego biznesu.