Fizyczne banery reklamowe są jedną z najpopularniejszych form reklamy outdoorowej
Charakteryzują się przede wszystkim relatywnie niskim kosztem zaprojektowania i wydruku w stosunku do czasu oddziaływania na potencjalnego klienta. Raz wyprodukowany baner może nam posłużyć miesiącami a nawet latami – oferując niezwykle pozytywną proporcję efektów do kosztów.
Jak z każdą formą reklamy – również i banery reklamowe muszą być zaprojektowane w profesjonalny sposób aby maksymalizować ich skuteczność. Poniżej przedstawiamy kilka najistotniejszych kwestii, jakie powinieneś rozważyć zamawiając baner reklamowy.
Informacje te będą pomocne projektantom w stworzeniu wizualizacji, która nie tylko będzie efektownie wyglądać lecz również efektywnie generować zainteresowanie konsumentów.
Banery reklamowe – sprawdź ofertę!
Spis treści
- 1. Co to jest baner reklamowy?
- 2. Czy banery reklamowe są skuteczne?
- 3. Jaki rozmiar baneru reklamowego wybrać?
- 4. Jak powinna wyglądać grafika baneru?
- 5. Jakie kolory baneru wybrać?
- 6. Jakie czcionki wybrać dla baneru reklamowego?
- 7. Ile kosztuje projekt i wykonanie banera reklamowego?
- 8. Czy można wykonać baner reklamowy samodzielnie?
1. Co to jest baner reklamowy?
Baner reklamowy to forma reklamy wizualnej, która ma za zadanie przyciągnąć uwagę odbiorcy i przekazać mu komunikat promocyjny.
Jest to zazwyczaj duża płachta materiału (najczęściej winylu, ale też siatki mesh czy tkaniny poliestrowej) z nadrukowaną grafiką i tekstem. Spotyka się je w przestrzeni publicznej – na budynkach, ogrodzeniach, przy drogach, na targach czy w punktach sprzedaży.
Służą do informowania o promocjach, wydarzeniach, budowania świadomości marki lub wskazywania lokalizacji firmy. Ich głównymi cechami są duża widoczność i trwałość (odporność na warunki atmosferyczne).
2. Czy banery reklamowe są skuteczne?
Tak – są formą reklamy “zrób i zapomnij”, która nie wymaga od nas specjalnej uwagi. Czas oddziaływania baneru jest równy czasowi jego ekspozycji – idąc w lata przed koniecznością jego odświeżenia.
Istotnymi czynnikami wpływającymi na skuteczność banerów jest ich lokalizacja i sposób zaprojektowania grafiki i przekazu. Czy znajduje się on na wysokości wzroku czy zawiśnie kilka metrów nad ziemią? Czy będzie blisko drogi czy być może w większej odległości od niej – to tylko niektóre aspekty, jakie należy wziąć pod uwagę.
To wszystko wpływa na sposób w jaki baner reklamowy musi komunikować swój przekaz – uwzględniając czy klient ma czas na spokojnie przyswojenie jego treści (np. stojąc na przystanku) lub jedynie “rzuci okiem” będąc w ciągłym ruchu podczas jazdy samochodem.
3. Jaki rozmiar baneru reklamowego wybrać?
Większy baner to większa czytelność i skuteczność w przykuwaniu uwagi. Choć oczywiście, zazwyczaj dostępna powierzchnia do jego umieszczenia jest ograniczona – powinniśmy się skłaniać ku większym rozmiarom niż ich mniejszym odpowiednikom.
W kwestii kosztów różnice nie są astronomiczne i zwiększenie banera 200x100cm do 300x150cm – optycznie daje bardzo dużą różnicę a nie nadwyręża portfela.
Do najpopularniejszych formatów należą: 200 x 100cm oraz 300 x 150 cm.
4. Jak powinna wyglądać grafika baneru?
Duży rozmiar to dużo miejsca, ale nie powód aby czynić z baneru ulotkę reklamową. Czas jaki klient poświęci na przyswojenie treści baneru reklamowego jest ograniczony (zwłaszcza jeśli porusza się samochodem) – im więcej tekstu, tym większa jego część nie zostanie odczytana. Wizualny chaos jaki spowoduje natłok informacji dodatkowo utrudni ich odczytanie.
Baner wizualnie powinien być prosty i ograniczać treści do niezbędnego minimum. Czytelny przedmiot oferty, dane kontaktowe, logo firmy i element graficzny do przykucia uwagi. Tyle wystarczy.
5. Jakie kolory baneru wybrać?
Bardzo istotną częścią projektu baneru jest odpowiedni dobór kolorystyki oraz kontrastu – zwłaszcza w warstwie tekstowej komunikatu.
Psychologicznie jesteśmy zaprogramowani do reagowania na intensywne, jaskrawe kolory – które w naturalny sposób przyciągają naszą uwagę. O ile dana marka może używać stonowanej, pastelowej kolorystyki – banery powinny być “soczyste” aby optymalnie wzbudzać zainteresowanie i wychodzić na pierwszy plan z otoczenia.
Dobry balans kolorów wpływa również na kontrast – gdzie należy rozważyć czytelność treści w przypadku zmieniających się warunków atmosferycznych lub odległości od odbiorcy. Słabo kontrastujący tekst będzie nieczytelny przy dużym nasłonecznieniu i po prostu stopi się z tłem.
Czytaj więcej – kolor w reklamie.
6. Jakie czcionki wybrać dla baneru reklamowego?
Odpowiedź jest prosta – czytelne!
Zdecydowanie należy unikać krojów szeryfowych (np. Times New Roman), gdyż o ile wglądają estetycznie, są trudniejsze w odczytaniu niż ich bezszeryfowe odpowiedniki (np. Arial). Im grubszy format – tym lepiej. W projekcie nie powinno się również nadużywać ilości rodzajów czcionek – gdyż wygląda to mało profesjonalnie i komplikuje odczytanie przekazu.
7. Ile kosztuje projekt i wykonanie banera reklamowego?
Ceny będą różnić się w zależności od wykonawcy i specyfikacji druku.
- Projekt graficzny: Od kilkudziesięciu do kilkuset złotych za prosty baner.
- Wykonanie (druk): Zależy od rozmiaru, materiału, techniki druku i nakładu. Kilkadziesiąt do kilkuset złotych za standardowy baner winylowy.
8. Czy można wykonać baner reklamowy samodzielnie?
Tak, ale to nie najlepszy pomysł. Obecnie dostępne są dziesiątki narządzi – w tym rozwiązania AI, które pomogą we własnoręcznym stworzeniu baneru reklamowego.
Sedno tkwi jednak w tym, że nie chodzi o samo stworzenie baneru co o jego skuteczność. Koszty wykonania projektu przez profesjonalnego grafika nie są olbrzymie a jego doświadczenie i praktyka mogą pomóc nam ustrzec się przed popełnieniem błędów, które staną się oczywiste dopiero po wydruku i ekspozycji.