Projektowanie stron internetowych jest sztuką, która w rękach sprawnych twórców zwiększa wartość marki
Internet to jednak olbrzymia przestrzeń gdzie nierzadko można trafić na swoiste “potworki” – strony www firm, organizacji i instytucji, które w ten czy inny sposób odstraszają swoich użytkowników lub są na tyle nieatrakcyjne, że budzą realny niepokój przed skorzystaniem z usług firmy
Strona www firmy jest jej wizytówką – niejednokrotnie pierwszym medium kontaktu z jakim dany konsument będzie mieć do czynienia i na bazie którego podejmie decyzję o ewentualnej współpracy.
W tym artykule przyjrzymy się czym Twoja strona www może straszy klientów.

Spis treści
Strony www dla firm – kreatywnie w sieciPrzejrdź
Nie ma idealnych stron internetowych
Perfekcja z zasady nie jest możliwa do osiągnięcia – możemy się do niej próbować zbliżyć ale wymaga to czasu, którego upływ zmienia wyznaczniki czym “perfekcyjna” strona być powinna. To błędne koło. Nie pomaga tutaj również fakt subiektywnego postrzegania interakcji ze stroną www – każdy z nas ma własne gusta, oczekiwania oraz doświadczenia, których nie da się zebrać w całość pod postacią jednej, uniwersalnej strony www. Nie oznacza to jednak, że nie warto próbować.
Prowadząc analizę ruchu na stronie www możemy bardzo łatwo odnaleźć obszary wymagające dodatkowej uwagi lub nie generujące interesujących nas efektów (np. sprzedaży, prób kontaktu itp.).
Proces doskonalenia i zarządzania stroną www w dużej mierze opiera się na odnajdywaniu tych nisz, testowaniu zmian i modyfikacji w celu osiągnięcia możliwie najwyższego wskaźnika konwersji dla precyzyjnie określonego celu.
O ile klient usatysfakcjonowany jest z perspektywy firmy łatwy do zidentyfikowania, ten którego nasza strona www kolokwialnie mówiąc “wystraszy”, nie pozostawi po sobie żadnej łatwej informacji zwrotnej identyfikującej problem, którego jako właściciele stron nie jesteśmy być może świadomi.
Kiedy modernizować stronę www firmy?
Aż 75% konsumentów ocenia wiarygodność firmy na bazie jakości jej strony www
A jak wiemy z psychologii sprzedaży – pierwsze wrażenie wyrabia się w ciągu kilku sekund. Jeśli wypadnie ono słabo – zmiana sposobu postrzegania przez danego konsumenta jest niezwykle trudna do osiągnięcia i wymaga sporo czasu w kontraście do chwili która może zrujnować nasz wizerunek i to niezależnie od jakości produktów lub standardu usług jakie świadczymy.
Tak krótki czas oceny wiarygodności opiera się głównie na wyglądzie strony www, jej elementach wizualnych oraz ogólnej czytelności i “klimacie”. Jeśli nie aktualizowaliśmy witryny pod tym względem od lat – możemy spodziewać się, że potencjalny klient szybko ją opuści albo zwiąże z naszą marką negatywne skojarzenia.
Jak się przygotować do modernizacji strony internetowej?

Co odstrasza klientów z Twojej strony www?
Problemy ze stroną www nie zawsze są łatwo identyfikowalne dla jej właściciela, istnieją jednak pewne schematy powielane wielokrotnie na tysiącach stron, do których zaliczyć możemy:
1. Brak czytelnego komunikatu na stronie głównej
Prawda jest bolesna – nikt nie ma czasu ani ochoty czytać Twoją stronę www”od deski do deski”. Profesjonalny projekt strony www zakłada budowę jej treści w taki sposób aby użytkownik szybko dowiedział się co oferujesz, jakie są najistotniejsze cechy produktu/usługi oraz jak może nawiązać współprace.
Jeśli użytkownik po wejściu na stronę www musi zastanawiać się co oferujesz – jest dużo bardziej prawdopodobne, że ją opuści z frustracji i zniechęcenia.
Jak poprawić stronę www firmy – 10 elementów
2. Brak wersji mobilnej strony www
Współczesny standard w dobie urządzeń mobilnych i stałego dostępu do sieci. Jeśli Twoja strona www nie ma poprawnej wersji mobilnej – po prostu, robisz to źle.

Tracisz w ten sposób pewien procent ruchy z urządzeń przenośnych a więc świadomie zamykasz się przed pewną grupą klientów szukających Twoich usług tym kanałem.
Wyszukiwarka Google w swojej mobilnej odsłonie obecnie usuwa już witryny z indeksu, nie optymalizowane pod te urządzenia. Warto również podkreślić, że ponad 50% ruchu w sieci odbywa się w sektorze mobile.
Co to jest responsywna strona internetowa?
3. Zbyt dużo elementów na raz
Przyswajanie informacji jest z punktu widzenia biologii procesem z pewnymi limitami – każdy z nas może przeanalizować tylko ograniczoną liczbę elementów w danej jednostce czasu.

Nierzadko źle wykonane strony www “topią” użytkownika olbrzymią ilością linków, zdjęć i informacji – co w efekcie powoduje odwrotny efekt do zamierzonego i zignorowanie większości z nich. Dobrze zaprojektowana strona internetowa jest jak wpadająca w ucho piosnka – musi mieć swój rytm i melodię. Próbując upchnąć cały utwór w 10 sekundach uzyskamy po prostu niezrozumiały hałas.
Czytelność treści i ich prezentacja odgrywa kluczową rolę a pusta przestrzeń jest dużo bardziej istotna niż mogłoby się pozornie wydawać.
4. Długi czas ładowania strony www
Jeśli już przesadzamy z ilością elementów na witrynie – odbija się to zazwyczaj na jej szybkości działania, co jest istotną metryką zarówno od strony zachowania klienta jak i pozycjonowania i optymalizacji SEO.
Klient nie czeka – w pewnym momencie po prostu odpuści naszą witrynę i uda się do konkurencji. Statystyki pokazują, że optymalny / akceptowalny przez użytkownika czas ładowania to ok. 2-4 sek.
Większość witryn firmowych w polskim internecie nie jest optymalizowana pod względem szybkości. Problem wykrywany jest często dopiero gdy wynajęta firma do pozycjonowania wskazuje, że nie jest w stanie osiągnąć dobrych rezultatów bazując na wskazanej stronie www.
Optymalizacja strony internetowej – co musisz wiedzieć?
5. Brak spójności wizualnej
Przez niespójność rozumiemy kontrast pomiędzy sekcjami / elementami strony www. Witryna oddana do użytku przez na przykład agencję interaktywną ma czytany i wyrazisty styl wizualny. Styl ten definiuje interfejs witryny, jego elementy istotne oraz hierarchię treści.
Zamawiający jednak chcąc zaoszczędzić, niejednokrotnie deleguje kwestie związane z zarządzaniem witryną wewnątrz własnej firmy, której prawnicy zazwyczaj nie są kompetentni aby taką odpowiedzialność przyjąć. W rezultacie często widzi się znaczną rozbieżność pomiędzy designem strony internetowej a jej nowymi elementami – dodanymi do niej już samodzielnie przez właściciela.
Obniża to walory estetyczne witryny i sprawia wrzenie, że coś jest po prostu “doklejone”.
6. Egocentryzm i narcyzm
Potencjalnego klienta nie interesuje Twoja firma – interesują go korzyści jakie może uzyskać przez nawiązanie z nią współpracy.
Skupianie się zbytnio na zachwalaniu własnego biznesu przy całkowitym pominięciu potrzeb i oczekiwań docelowej grupy odbiorców to doskonała mieszkanka aby zniechęcić do siebie klienta.
Klient znalazł się na Twojej stronie ponieważ ma jakiś problem a prezentacja historii czy osiągnięć marki (choć istotna) nie stanowi jego bezpośredniego rozwiązania. Doświadczenia web designu oraz badania marketingowe wskazują, że klient pragnie przede wszystkim uzyskać informacje o ofercie oraz dane kontaktowe – cała reszta to tylko dodatki, mające skłonić go do podjęcia decyzji zakupowej.
7. Zbyt duża liczba dostępnych opcji
Wraz ze wzrostem liczby opcji i wyborów jakich musi dokonać konsument – zmniejsza się skuteczność konwersji.

Wybór powoduje bowiem potrzebę zastanowienia się, to rodzi wątpliwości, których rezultatem jest po prostu rozmyślenie się i rezygnacja z zakupu. Konsumenci kupują impulsywnie a stawiając przed nimi bariery wyboru – utrudniamy ten proces i zachęcamy do bardziej racjonalnych zachowań (które niekoniecznie są dla nas korzystne jako sprzedawcy).
Wybór jednego wzoru tapety z pięciu dostępnych jest łatwy. Wybór z tysięcy wzorów staje się już procesem.
Fakty i mity stron www #2 – o ilości opcji i wyborach klienta
8. Łącznie niespójnych profili działalności na jednej witrynie
Często można w sieci spotkać strony firm i organizacji, które łączą kilka profili działalności na jednej witrynie. Powodem takiego stanu rzeczy są oszczędności związane z kreacją i zarządzaniem kilkoma, samodzielnymi stronami internetowymi.
W rzeczywistości powoduje to jednak bardzo negatywne wrażenie wśród potencjalnych odbiorców / klientów – którzy w 90% przypadków odwiedzają witrynę z konkretnym problemem i “dodatkowa” zawartość nie ma dla nich żadnej wartości a wręcz tylko przeszkadza w znalezieniu istotnych informacji.
Taka strategia rodzi też problemy SEO związane z pozycjonowaniem a od strony technicznej może przesadnie obciążać witrynę, jeśli poszczególne “sekcje” wymagają dedykowanych modułów i skryptów.
9. Żądanie od klienta zbyt dużej ilości informacji
Klient na wstępnym etapie kontaktu z firmą nie będzie chętny do wypełnienia szczegółowego, spersonalizowanego formularza aby na przykład nawiązać kontakt lub uzyskać dostęp do ukrytych zasobów witryny.

Konieczność przekazania często wrażliwych danych będzie działać niezwykle odstraszająco i formularze kontaktowe na pierwszym etapie “znajomości” powinny ograniczać się do niezbędnego minimum.
10. Brak certyfikatu SSL
W dobie RODO wszystkie strony przesyłające dane osobowe swoich klientów, jak również i wiadomości zwykłej komunikacji – powinny korzystać z szyfrowania. Certyfikaty SSL dla domen internetowych to obecnie standard, zwłaszcza ze względu na pozytywny wpływ na ocenę witryny zabezpieczonej w ten sposób w wyszukiwarkach.
Jeśli strona nie posiada takiego certyfikatu – klienci nie będą skłonni do przekazywania jej swoich danych, co jest niezbędne na przykład w branży e-commerce.
Współczesne przeglądarki również ostrzegą użytkownika, że witryna na którą próbuje się dostać nie jest zabezpieczona.
Obsługa strony internetowej – jak zabezpieczamy witryny klientów?
Czy Twoja firmowa strona www straszy klientów?
Wiemy, że odpowiedź na to pytanie nie jest łatwa – jednak świadomość powszechnych błędów oraz negatywnych praktyk powinna pomóc zidentyfikować potencjalne problemy na Twojej stronie internetowej.
Kluczowe jest aby nie ignorować ich znaczenia, gdyż wpływają one nie tylko na wizerunek firmy w sieci lecz realnie przekładają się na ilość nawiązanych kontaktów czy sprzedanych online produktów. Tak samo jak żaden biznes nic chce aby klienci wybiegali zniesmaczeni z jego placówki – analogicznie należy zadbać aby odwiedziny firmowej strony internetowej były jak najbardziej pozytywnym doświadczeniem.
Odkrywaj







