Blogowanie stało się ostatnio bardzo modnym i popularnym zajęciem
Mogłoby się wydawać iż blogują wszyscy, wszędzie i o każdej porze – pisząc od tematów kulinarnych przez relacje z wydarzeń po całkiem prywatne przemyślenia na temat życia. Ktoś mógłby więc zapytać: “Dlaczego twoja firma nie ma swojego bloga?“.
Odpowiedzi byłyby zapewne różne – od braku czasu, braku potrzeby lub po prostu brak pomysłu. Niezależnie od tego jakie jest stanowisko twojego biznesu w tej kwestii, współczesny klient blogi czyta i wyciąga wnioski. W tym artykule postaramy się zmotywować twoją firmę do rozważenia prowadzenia takiej formy komunikacji z klientem.
Projektowanie stron www – sprawdź ofertę
Czym tak właściwie jest Blog?
Zacznijmy od postawienia podstawowego pytania – czym tak właściwie jest blog? Według przyjętej definicji jest to typ strony lub podstrony internetowej składającej się zazwyczaj z krótkich, często aktualizowanych treści, które są uszeregowane w sposób chronologiczny podobnie jak w klasycznym dzienniku.
Początki blogowania sięgają roku 1999, kiedy to pojawiły się pierwsze narzędzia i aplikacje umożliwiające na tyle łatwą edycję treści, że spowodowała ona dosłowną eksplozję ilości blogów z kilkunastu tysięcy do współczesnych kilkudziesięciu milionów w skali globalnej.
Blogi dzielą się na dwie zasadnicze kategorie:
Blogi prywatne
Stanowiące mix prywatnych przemyśleń, wrażeń, zdjęć – ot taki internetowy pamiętnik.
Blogi biznesowe
Wykorzystywane jako narzędzie do komunikacji pomiędzy firmą a klientem, służące do dzielenia się wiedzą i doświadczeniem. Oczywiście na potrzeby tego artykułu skupimy się na drugiej kategorii.
Jakie korzyści daje mojej firmie blog?
Praktycznie każda firma posiada już dziś własną stronę www, ten fakt nie powoduje już u klienta efektu “WOW!”, stało się to po prostu pewnym “oklepanym” standardem. Konkurencyjność polega między innymi na odróżnieniu się od innych, więc coraz więcej firm szuka lepszych metod na komunikację z klientem, prezentowanie swojego profesjonalizmu oraz budowanie zaufania.
Blog firmowy pozwala na publikację treści w nieco luźniejszej atmosferze niż standardowa oferta biznesowa widoczna na stronie. Artykuły mogą traktować o kwestiach branżowych, ostatnich realizacjach lub zawierać praktyczne porady dla obecnych i przyszłych klientów.
Tanio i efektywnie
Blogowanie to relatywnie tania metoda reklamy w sieci, która nie wymaga olbrzymich nakładów pracy oraz planowania. Każdy post jaki publikujesz pracuje dla ciebie długoterminowo, generując ruch do witryny przez wiele miesięcy lub nawet lat.
Świetne efekty SEO
Tworzenie postów na witrynie poprawia jej pozycję w wyszukiwarkach – ciekawe treści z bloga, którymi dzielą się klienci na innych stronach dają podobny efekt jak do płatnych działań pozycjonerów. Każdy pojedynczy post to dodatkowy link w wyszukiwarce, przez który użytkownik może trafić na twoją stronę internetową.
Twój biznes ma głos
Blog pozwala twojej firmie i marce na pokazanie swojego drugiego oblicza, często bardziej ludzkiego i interesującego, które nie skupia się wyłącznie na sprzedaży i oferowaniu usług lub produktów. Pozwala na dialog z konsumentami na nieco innych warunkach niż oficjalna oferta firmy.
Zmusza do myślenia
Prowadzenie firmowego bloga skłania do lepszego interesowania się branżą, zadawania sobie pytań dotyczących potrzeb klientów oraz ostatecznie skompresowanie tego w formie posta. Niezależnie czy piszesz go samodzielnie, zlecasz to pracownikowi lub obsługuje twoją firmę zewnętrzna agencja – blogowanie zmienia sposób myślenia o promocji i metodzie pozyskiwania zainteresowania potencjalnych klientów.
Pozwala na opowiedzenie historii
Blog to takie miejsce na twojej stronie, gdzie możesz uchylić rąbka tajemnicy odnośnie procesu pracy, produkcji, ludzi składających się na dany biznes itp. Opowiedz swoim klientom co robisz i jako możesz im pomóc!
Statystyki związane z prowadzeniem firmowego bloga (2022 rok)
Nie musisz wierzyć nam na słowo w temacie firmowego bloga – oto porcja kilku interesujących faktów i statystyk na temat blogowania w sieci.
- Szacuje się, że miesięcznie globalnie czytanych jest około 20 bilionów postów blogowych.
- Przeciętny post na bloga tworzony jest przez ~ 3,5 godziny.
- Firmy prowadzące bloga otrzymuję o 97% więcej linków zwrotnych do swoich witryn.
- 77% użytkowników internetu czyta blogi.
- 72% marketerów internetowych określa tworzenie treści jako najlepszą strategię SEO.
- Firmy prowadzące regularne bloga otrzymuję o 50% więcej zapytań niż ich konkurencja.
- Blisko 70% marketerów przyznało się do używania bloga w swoich działaniach na social mediach.
- 57% marketerów wyjawiło, że pozyskało klienta bezpośrednio przez blogowanie.
- 53% marketerów przyznaje, że blogowanie jest jednym z priorytetów strategii firmy.
Od czego zacząć tworzenie firmowego bloga?
Przede wszystkim aby rozpocząć swoją przygodę twoja firma potrzebuje bloga 🙂
W zależności od systemu CMS z jakiego korzysta twoja witryna, uruchomienie takiej funkcji może być mniej lub bardziej skomplikowane. W tym celu najlepiej udać się z zapytaniem do firmy projektującej witrynę, z pewnością udzieli ona szczegółowych informacji.
W sieci dostępne jest wiele bezpłatnych platform do blogowania typu Blogger itp., które oferują założenie i możliwość prowadzenia bloga bezpłatnie. Poważne firmy jednak nie korzystają z tego typu rozwiązań, gdyż posiadają własne witryny firmowe i nie muszą posiłkować się zewnętrznymi aplikacjami.
Ponadto pisząc posty na zew. serwisach w większości wypadków twoja główna witryna nie uzyska maksymalnego efektu SEO związanego z tworzeniem treści oraz wiele czytelników zapewne nigdy nie trafi na twoją stronę firmową, choć umieścisz czytelny link na stronie bloga.
Opracuj strategię
Blog, jak i firmowa strona www to pewne zobowiązanie, które będzie towarzyszyć twojemu biznesowi zapewne do końca. Przed opublikowaniem swojego pierwszego postu zastanów się:
- dla kogo piszesz?
- jakie tematy branżowe interesują twoją grupę docelową?
- jaki temat posta byłby na tyle ciekawy, aby użytkownicy udostępniali go znajomym?
- czego szukają twoi klienci w sieci?
- zapoznaj się z podstawowymi zasadami tworzenia treści na stronach www,
- pomyśl jak często będziesz publikować treści?
Kilka przykładowych tematów, które mogą cię zainspirować
Jak to mawiają, bycie w czymś do niczego jest pierwszym krokiem do zostanie ekspertem w danej dziedzinie. Jeśli nie zatrudniasz do pisania postów zawodowego copywritera, poniższe podpowiedzi być może okażą się pomocne przy formułowaniu jednego z pierwszy postów na blogu.
- Odpowiedz na najczęstsze zadawane przez klientów pytania.
- Obal złe stereotypy dotyczące twojej branży.
- Jaka jest historia i jaka była motywacja założenia firmy?
- Kim są ludzie pracujący w twojej firmie?
- Czego potrzeba aby znaleźć pracę w branży?
- Jak wygląda przeciętny dzień z życia firmy?
- Skomentuj nowy trend rynkowy.
- Skomentuj sytuację w branży.
- Udziel porad dotyczących twoich produktów.
- Udziel porad praktycznych dla danego zagadnienia.
- Poleć coś do obejrzenia/przeczytania swoim klientom.
- Z czym mają najwięcej problemów twoi klienci?
- Podsumuj ostatni rok działania firmy.
- Zrecenzuj książkę lub inną publikację branżową.
- Co jest dla twojej firmy największym wyzwaniem?
Podsumujmy nasze rozważania
Firmy mogą się wzbraniać przed taką formą budowy wizerunku. Nie zmienia to jednak faktu iż zupełne odrzucenie tej opcji reklamy i promocji oddaje przewagę innym biznesom, które z tego korzystają. Oczywiście efekty nie muszą być natychmiastowe, ale wytrwałość i konsekwencja działania z pewnością przełożą się z czasem na większą konwersję, bezpłatne kliknięcia i ostatecznie – ilość zamówień.
Zacząć możemy w każdym momencie, potrzeba jedynie odrobiny determinacji i chęci działania 🙂