Emai: biuro@grupapns.pl    Mob: 696 617 895   Siedziba: Dąbrowa Górnicza, Podlesie 3 41-300

Fakty i mity stron www #1 – zasada trzech kliknięć

Maj 1, 2017

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Prawie każdy właściciel strony internetowej słyszał o zasadzie „trzech kliknięć”

Jest to bardzo popularna i rozpowszechniona praktyka, która zakłada, że użytkownik powinien móc dotrzeć do praktycznie każdej podstrony witryny w przeciągu zaledwie trzech klików. Ten model funkcjonuje od lat i po dziś dzień jest przez wielu projektantów stawiany jako złota zasada profesjonalnie wykonanego serwisu internetowego.

 zasada-trzech-klikniec-mit

W tej serii artykułów staramy się przybliżać i ukazywać błędy w popularnych przekonaniach w obrębie tworzenia i zarządzania stronami www. Kwestionując i ścierając z twardymi danymi pewne przyzwyczajenia i błędne twierdzenia wpływające na postrzeganie witryn i zachowań w ich obrębie.

Zasada trzech kliknięć –  to przecież logiczne!

Na pierwszy rzut oka, wszystko brzmi bardzo spójnie – chcemy aby użytkownik miał łatwy dostęp do najważniejszych treści i nie musiał przeszukiwać serwisu aby dotrzeć do swojego celu.  Im dłuższą drogę konsument ma do przebycia powoduje ona u niego:

  • frustrację,
  • niezadowolenie,
  • zwiększa chęć wyjścia z witryny,
  • zmniejsza szansę na sprzedaż,
  • zmniejsza szansę na kontakt.

W rzeczywistości są to jednak twierdzenia całkowicie błędne

Internet w ciągu ostatnich 10 lat bardzo się zmienił, jak również i zmieniliśmy się my jako internauci. Dzisiejszy konsument nie przeszukuje sieci w taki sam sposób jak jego odpowiednik z ostatniej dekady. Zasada trzech klików zrodziła się bardzo dawno temu i dziś dzięki odpowiednim narzędziom jesteśmy w stanie oszacować korzyści ze stosowania tego typu filozofii we współczesnym webdesignie.

W ostatnim czasie przeprowadzono wiele miarodajnych badań obalających mit trzech kliknięć na stronie www. O ile metodologia badań jest różna – w tym artykule przytoczymy rezultat analiz, które najlepiej oddają pozorność stosowania tego prawa.

Co mówią twarde dane? Przestań liczyć kliki!

Badania przeprowadzone przez Joshua Porter’a – renomowanego konsultanta oraz inżyniera interfejsów – zakładały analizę zachowań użytkownika w porównaniu do ilości kliknięć jakie musi pokonać aby wykonać powierzone mu zadanie.  Grupa 44 użytkowników otrzymała 640 zadań do wykonania, podczas których zgromadzono bazę danych liczącą ponad 8.000 kliknięć. Jakie wnioski wyciągnięto z tego eksperymentu?

MIT: Im użytkownik musi więcej klikać, tym szybciej opuści stronę

FAKT: Nie ma relacji pomiędzy ilością 3-kliknięć a porzuceniem witryny

zasada-trzech-klikniec

Część badanych była skłonna pozostać na witrynie nawet do 24 kliknięć aby dotrzeć po interesujących ich informacji. Badacze nie odnotowali żadnego wyraźnego i gwałtownego odpływu użytkowników w okolicach progu magicznych trzech klików – oni po prostu klikali dalej.

Problem jaki próbuje rozwiązać zasada trzech kliknięć w tym aspekcie – jest pozorny i realnie nie istnieje. Wynika to główniej mierze z obawy iż konsument ma do dyspozycji pod ręką setki witryn oferujących podobne usługi jak nasza – ale w praktyce dużo trudniej utracić uwagę odwiedzającego serwis niż się wielu osobom wydaje.

MIT: Im użytkownik musi więcej klikać, tym spada jego satysfakcja

FAKT: Nie ma istotnej relacji pomiędzy ilością kliknięć a satysfakcją konsumenta.

zasada-trzech-klikniec-zadowolenie

Pomimo drobnej fluktuacji wykresu nie następuje żaden dramatyczny spadek poziomu satysfakcji w stosunku do przebytej przez niego drogi. Co istotne – klienci nie byli bardziej zadowoleni z witryn, gdzie te kluczowe informacje były dostępne w ciągu 3-ch kliknięć.

Paradoksalnie istnieją przypadki, gdzie wydłużenie ścieżki dla klienta spowodowało wzrost zadowolenia i ułatwiło nawigację -poprzez lepszą architekturę treści serwisu i sposób prezentacji danych.

Źle interpretujemy feedback od konsumentów

Jeśli zapytamy użytkownika czy frustruje go konieczność wielokrotnego klikania – praktycznie każdy odpowie – że tak.  Ta informacja zwrotna jest jednak niekompletna i źle interpretowana przez projektantów i zarządzających stronami internetowymi.

Konsumenta nie frustruje ilość klików – lecz zmarnowany czasy gdy informacja do której ostatecznie dotarł nie jest satysfakcjonująca. Podobnie jak w życiu – jeśli odbywamy długą wędrówkę aby zobaczyć panoramę gór, lecz na miejscu odkrywamy że z powodu mgły nic nie widać – rodzi to frustrację. W przeciwnym wypadku jednak cała przebyta droga była by warta naszej „nagrody” za wysiłek.

Sedno problemu więc nie tkwi długości ścieżki – lecz braku satysfakcji klienta z tego, co znalazł na jej końcu.

Podsumowując zasadę trzech kliknięć

Sama idea tej reguły jest słuszna, aczkolwiek jak pokazuje powyższy przykład rzeczywistość bywa całkiem odmienna od utartych schematów. Bezrefleksyjne powielanie wzorców może przynieść więcej szkody i pożytku – ograniczając kreatywność i praktyczne rozwiązania celem osiągnięcia wyimaginowanych korzyści.

Źródło badań: https://articles.uie.com/three_click_rule/

Powrót na górę
strony-internetowe-fakty-mity-klient-min

Fakty i mity stron www #3 – klient nie jest jak ...

Strony internetowe są często tworzone w sposób aby zaspokoić ego zamawiając...

mity-stron-www-wybor-klienta-min

Fakty i mity stron www #2 – o ilości opcji i wy...

Od strony marketingu zaoferowanie konsumentowi wyboru od dawna jest postrzegane ...

opieka-strona-www-2017-min

Opieka nad stroną www – dlaczego firmy ją ...

Usługa administracji nad firmową stroną internetową to szereg korzyści dla ...

anaotomia-plakatu-min

Anatomia projektowania plakatów...

Plakaty reklamowe to popularny nośnik informacji marketingowej W formie jaką z...

trandy-2017-strony-www-min

Trendy w stronach internetowych na 2017...

Początek nowego roku to idealny czas aby wybiec w przyszłość webdesignu W ty...

jak-poprawic-strone-www-min

Jak możesz natychmiast poprawić swoją stronę w...

Modernizacja i rozwijanie strony internetowej nigdy się nie kończy Czynniki wp...

Nie mam strony www
Potrzebuję czegoś ekstra
Mam już stronę www
Potrzebuję kogoś, kto ją ogarnie
Potrzebna mi grafika
Do reklamowania firmy

GrupaPNS - Strony internetowe - Tworzenie, projektowanie obsługa

GrupaPNS