Facebook i jego siostrzane serwisy stopniowo wkraczają w fazę spadków, obrazującą odpływ użytkowników z platform cyfrowego giganta
Powstanie mediów społecznościowych na zawsze zmieniło sposób w jaki korzystamy z internetu. Facebook stał się symbolem tej rewolucji – kumulując olbrzymią ilość aktywnych kont osób porywanych, firm i instytucji.
Każdy produkt ma jednak swój cykl życia i również popularna do niedawna platforma, musi mierzyć się z dynamicznie zmieniającym się otoczeniem rynkowym, nową konkurencją na polu mediów społecznościowych i trendami w sieci.
W tym artykule odpowiemy na pytanie – dlaczego Facebook powoli upada i dlaczego jest to istotne, dla wielu firm i przedsiębiorstw.
Strony internetowe dla firm – sprawdź naszą ofertę
Spis treści
Dlaczego Facebook traci użytkowników?
Źródeł takiego trendu możemy doszukiwać się w wielu czynnikach, wśród których wymienić możemy:
Facebookowi po prostu brakuje ludzi na Ziemi
W 2022 liczba aktywnych, miesięcznych użytkowników Facebooka zemknęła się w liczbie 2.934 miliarda. (źródło). W praktyce oznacza to, że kto miał założyć konto w serwisie – już to zrobił, co znacząco redukuje potencjał wzrostu bazy użytkowników w przyszłości.
Biorąc pod uwagę, że niektóre kraje jak Chiny czy Rosja wprowadziły rządowe zakazy korzystania z platform giganta – duży procent globalnych internautów, nie będzie mógł w legalny sposób korzystać z platform korporacji Meta.
Nowe pokolenie rozpoczyna korzystanie z internetu
Młodzież wchodząca do cyberprzestrzeni w naturalny sposób, nie chce korzystać z platform społecznościowych, na których przebywają ich rodzice. Choć może się to wydawać banalnym elementem – obserwujemy to w przypadku nowych mediów jak TikTok, gdzie średnia wieku użytkownika wynosi zaledwie 25 lat. (źródło).
Do Facebooka zostaje już doszywana łatka serwisu dla “dziadersów” – starszego pokolenia milenialsów.
Regulacje prawne dotyczące śledzenia i profilowania użytkowników
Facebook zbudował swoją potęgę na inwigilacji użytkowników i algorytmach profilowania. W ostatniej dekadzie, wiele się pod tym względem zmieniło w obszarze regulacji prawnych.
W Europie wdrożono RODO, świadomość użytkowników względem ochrony ich danych wzrosła, jak również dostawcy oprogramowania wbudowali domyślnie funkcje maskujące aktywność w sieci.
Główny filar zarobkowy platformy został więc znacząco ograniczony w swobodzie przetwarzania i gromadzenia danych.
Serwis od wszystkiego ale bez wyrazistej tożsamości
Facebook swego czasu aspirował do “bycia internetem”. Na przestrzeni lat próbował rozszerzać funkcjonalność chociażby o zyskujące popularność media video, streaming czy platformy sprzedażowe.
Uniwersalność stała się jednak główną bolączką serwisu, gdyż na rynku istnieje konkurencja, która specjalizuje się w dostarczaniu tylko konkretnych form treści – robiąc to lepiej i sprawniej. Chociażby platforma YouTube względem materiałów video.
O ile we wstępnej fazie boomu social-mediowego taka forma “misz-masz’u” treści była dla użytkowników atrakcyjna, współcześnie oczekują oni bardziej precyzyjnego i spersonalizowanego contentu.
Co to jest Metaverse i dlaczego nie zadziała?
Dlaczego jest to narastający problem dla firm?
Wiele biznesów postawiło na profil na Facebooku jako bezpłatna alternatywę posiadania własnej strony internetowej. Był on prosty w uruchomieniu, łatwy w obsłudze i pozwalał na obecność firmy w sieci.
W przypadku stopniowego ubywania użytkowników z platformy – profile firmowe będą stopniowo tracić ruch a finalnie mogą stać się całkowicie bezużyteczne.
Sednem pr4oblemu jest fakt, że profil i jego treści są nietransferowalne
Nie ma możliwości migracji naszych 10-letnich treści z profilu czy 20 tys. followersów na inne, konkurencyjne platformy społecznościowe. Nie da się bezpośrednio przejść z obecności firmy z Facebooka na TikTok’a – przynajmniej nie bez znaczących strat i budowaniu profilu od zera.
Wiele firm zderzy się więc z realiami, gdzie kilku lub kilkunastoletni wkład pracy w budowę profilu po prostu pójdzie na marne. Mechanizm ten może być powtórzony wielokrotnie – gdyż po TikTok’u pojawi się zapewne inny serwis, do którego masowo będą przenosić się użytkownicy. Internetem rządzą trendy.
Dlaczego więc firmowa strona internetowa to zawsze dobry pomysł?
W tym aspekcie, głównym atutem strony internetowej jest to, że mamy pełną kontrolę nad naszymi treściami. Możemy je przenosić pomiędzy domenami, pomiędzy systemami CMS, aktualizować je i optymalizować pod SEO. Nawet 10-letni artykuł może zostać ulepszony i opublikowany ponownie w celu generowania ruchu na witrynie.
W sytuacji gdy w danym serwisie społecznościowym zabraknie użytkowników – jako biznes nie możemy temu przeciwdziałać.Pozostaje nam tylko przejść do nowej platformy i rozpocząć budowę obecności od zera.
Strona internetowa jest uniwersalna – współcześnie działa na prawie każdym urządzeniu typu “smart”, jest łatwo dostępna i nie wymaga logowania lub tworzenia kont przez użytkowników.
Strona internetowa czy profil w social media?
Podsumowując – co z tym Facebookiem dla firm?
Przed nami kolejne przesilenie w cyberprzestrzeni, na które muszą przygotować się przedsiębiorcy.
Biznesy, które od lat prowadzą swoje serwisy www – ponownie zyskają, podczas gdy konkurencja bazująca na social-mediach jako kanele komunikacji z klientem będzie musiała ponieść znaczne środki i zasoby aby zapewnić sobie podobny poziom oddziaływania – już na nowych platformach społecznościowych.
Marketingowo najlepszym modelem jest łączenie obydwu kanałów – samodzielnej, niezależnej strony www oraz suplementujących ją profili social-media.