Konsumenci mają różne wyobrażenia na temat procesu projektowania ulotek reklamowych
Postanowiliśmy więc podzielić się z Państwem naszym procesem twórczym – aby lepiej zobrazować wkład pracy w tego realizację oraz czas wymagany na stworzenie tego co by nie było – indywidualnego dzieła. Charakterystyka branży reklamowej sprawia, że projekty są niejednokrotnie tworzone pod klienta, indywidualnie – a co za tym idzie, wymagają poświęcenia i skupienia uwagi tylko konkretnemu zleceniu.
W tym artykule scharakteryzujemy pokrótce poszczególne etapy procesu protektorowanie ulotek.
Sprawdź naszą ofertę projektowania ulotek reklamowych dla firm!
Spis treści
Czym jest ulotka reklamowa?
Nośnikiem reklamowym, którego cechą jest relatywnie niski koszt powielania oraz łatwość dystrybucji. Ulotki dostępne są w rozmaitych rozmiarach i formach od poręcznych A6’tek po nawet pełnostronne A4’ki. Ulotki mogą również być składane w formie folderów na różne sposoby – na pół, na 3 i więcej zagięć.
Ulotkę możemy podzielić na dwa elementy:
- Projekt graficzny – czyli naszą reklamę / komunikat / informację jaką chcemy przekazać konsumentowi.
- Arkusz papieru – na jakim owy projekt zostanie nadrukowany.
Jakość obu tych elementów może mieć znaczenie w skuteczności pozyskiwania klientów przez ulotkę. Mało czytelny komunikat, czy papier niskiej jakości przekłada się na pewien % utraconych zapytań. Jeżeli uwzględnimy wielkonakładowe kampanie – utrata 10% klientów przy 10 tys. nakładzie daje nam potencjalnie 1 tys. straconych szans. Jest to problem marketingowy, który może i powinien być rozwiązany na etapie projektowania ulotki.
Ulotki – FAQ pytania i odpowiedzi
Jak tworzymy ulotki reklamowe?
Przejrzyjmy zatem krok po korku procesowi tworzenia takiej ulotki. Warto nadmienić, że jest to nasza firmowa filozofia i proces działania – inne podmioty i studia graficzne, mogą podchodzić do tematu zupełnie w inny sposób.
Etap 1 – Wywiad z klientem i wycena prac
Na tym etapie przyjmujemy zamówienie, ustalamy docelowy format dla ulotki oraz dopytujemy o preferencje wizualne zamawiającego (barwy, układ treści itp.). Pojawiają się również kwestie jak dostarczenie logo w odpowiednim formacie, elementy marki, zdjęcia produktów itp. elementy wizualne.
Istotne jest również określenie grupy docelowej odbiorców ulotki, sposobu jej dystrybucji, nastawieniu na kampanię masową czy odbiór bardziej w stylu “premium”.
Przygotowywana jest również wycena prac graficznych oraz druku – jeśli klient chce zrealizować go w naszej firmie. Po akceptacji warunków, przystępujemy do właściwych prac.
Etap 2 – Wstępna obróbka surowej treści ulotki
Częstym problemem na jaki napotykamy to chęć umieszczenia przez zamawiającego bardzo dużej ilości informacji na ograniczonej powierzchni ulotki. Surowa treść w ilości 2 stron A4 po prostu fizycznie nie zmieści się na ulotce formatu A6, której obszar to 1/2 kartki A4. Zważając, że do tego dochodzą elementy wizualne + ogólna kompozycja komunikatów – nierzadko teksty należy zredukować do bardziej kompaktowej formy.
To czysty marketing – czytelny komunikat, wyróżnienie przedmiotu oferty, korzyści dla klienta ze współpracy + czytelne wezwanie do działania. Paradoksalnie im więcej treści umieścimy, tym mniej z nich przeczyta odbiorca. Ulotka to nie książka – to inwazyjny materiał reklamowy, który ma tylko chwilę na przekazanie odbiorcy sedna oferty.
Etap 3 – Wizualna obróbka treści
Dysponując surowym i przygotowanym tekstem – na etapie prac wizualnych musimy odpowiedzieć na pytanie jakie treści są dla klienta najistotniejsze i w jaki sposób je eksponować aby zostały przyswojone oraz zapamiętane. Operujemy więc układem i wielkością elementów ulotki aby poukładać wszystko w czytelną i przejrzystą kompozycję. Przypomina to metaforycznie – układanie domku z klocków.
Jeśli ulotka jest wielostronna – treści są rozmieszczane na poszczególnych stronach aby zachować logiczny i merytoryczny ciąg dla czytelnika.
Etap 4 – Grafika i elementy wizualne
Naszą ulotkę trzeba następnie odrobinę uatrakcyjnić i nadać jej wyrazistego charakteru.
Grafika ulotki tworzona jest pod wymagania klienta, biorąc pod uwagę charakter branży oraz docelowej grupy, do której kierowana będzie broszura. O ile komunikat tekstowy może pozostawać bez zmian – oprawa wizualna ulotki jest w stanie drastycznie zmienić jej sposób postrzegania oraz odbioru.
Warto również pamiętać, że bodźce wizualne są pierwszymi odbieranymi przez konsumentów. Nie jestesmy w stanie kogoś przekonać do oferty, jeśli jej nie przeczyta. Nie przeczyta jej jednak, jeśli nie wyda mus się ona atrakcyjna w prezentacji.
Co ważne – etap ten nie odbywa się mechanicznie. Dużą częścią pracy jest poszukiwanie, eksperymentowanie z układem i grafiką, zmianą kolorów i rozmiaru elementów aby te prezentowały się jak najlepiej. Całość etapu może więc zająć od jednej do kilkunastu godzin w zależności od formatu, ilość treści i ich rodzaju.
Ulotki reklamowe i ich skuteczność
Etap 5 – Wstępny szkic oraz korekty i uwagi
Wstępna wizja ulotki jest prezentowana klientowi, który może już “fizycznie” ocenić jak produkt będzie mógł prezentować się finalne.
Z praktyki – jest niezwykle rzadkie aby zamawiający zaakceptował natychmiast pierwszą propozycję grafika. Realnie w tym etapie następuje seria zmian i modyfikacji, kształtujących ulotkę do formy akceptowalnej dla zamawiającego. Mogą być to drobne korekty w treści, wymiana kolorów lub w ekstremalnych przypadkach – całkowite skasowanie projektu i rozpoczęcie go od nowa.
Etap 6 – Przekazanie plików do druku
Jesli wszystko będzie już ok – przygotowujemy dla klienta pliki w formatach do druku (paleta CMYK, formaty ze spadami i marginesami wewnętrznymi). Jeśli klienta ma takie życzenie – pliki są również generowane w wersjach JPG do użytku w sieci.
Po opłaceniu faktury wysyłamy do klienta finalne wersje. Jesli druk realizowany jest u nas – po ostatecznym sprawdzeniu i akceptacji zostaje on zlecony drukarni.
Ulotki reklamowe – co musisz wiedzieć
Ulotki reklamowe są nadal popularnym nośnikiem informacji – nawet w 2022 roku Ich elastyczna forma pozwala na objęcie szerokiego grona zastosowań i rodzajów prezentowanych treści. Ulotki reklamowe towarzyszą nam od lat i choć współcześnie dużą rolę odgrywają nośniki cyfrowe – fizyczna, papierowa broszura nadal króluje w wielu formach promocji bezpośredniej.
Projektowanie ulotek reklamowych wymaga od nas wcześniejszego przemyślenia wielu jej aspektów – tak aby gdy zostanie już wydrukowana, optymalnie spełniała nasze oczekiwania i swoją funkcję. Poniżej prezentujemy kilka najważniejszych kwestii związanych z tym procesem – mamy nadzieję, że okażą się pomocne w Państwa przedsięwzięciach.
Ulotki reklamowe – co musisz wiedzieć