Przebudowa firmowej strony internetowej może być jednym z największych wyzwań marketingowych stawianych przed biznesem
Podejmowane już na etapie planowania decyzje, będa bowiem wpływać na wizerunek firmy w sieci, jej pozycję w wyszukiwarkach jak również formę obsługi klienta – na nadchodzące lata. Aby proces modernizacji przebiegł możliwie bezstresowo – musimy się do niego odpowiednio przygotować, odpowiadając na kilka istotnych pytań, które uformują zarys naszej przyszłej – odświeżonej – strony internetowej.
W tym artykule przedstawimy 5 najważniejszych punktów jakie trzeba rozważyć nim rozpocznie się proces modernizowania strony www.
Modernizacja strony internetowej – oferta
Spis treści
- Na czym polega modernizacja strony internetowej?
- Co motywuje modernizację naszej strony www?
- Jaki cel chcemy osiągnąć przez modernizację?
- Z czym obecna strona www sobie nie radzi?
- Co jest kluczowym elementem a co dodatkiem na stronie?
- Jakie mamy plany na przyszłość względem strony www?
- Dlaczego modernizowanie stron internetowych jest bardziej skomplikowane od tworzenia strony od zera
- Jak się więc przygotować do modernizacji strony internetowej?
Na czym polega modernizacja strony internetowej?
Modernizacja strony www, najogólniej mówiąca jest procesem odświeżenia witryny i dostosowania jej do współczesnych standardów lub nowych oczekiwań właścicieli. Najprostszym porównaniem jest tu analogia remontu, gdzie po latach użytkowania domu należy coś poprawić, usprawnić lub zakonserwować.
Tempo zmian w internecie jest bardzo dynamiczne i przyjmuje się, że pełna modernizacja strony www powinna być dokonywana w odstępach ok 4-5 letnich. Wpływają na to zmiany technologii, trendów, designu jak i oczekiwań samych konsumentów.
Wyszukiwarka Google – dla przykładu – od kilku lat ocenia witryny na bazie ich dostępności na urządzeniach mobilnych. Warto skontrastować to z danymi, iż 93% stron www małych firm nie spełnia tego kryterium technicznego. Co to oznacza w praktyce? Google nie wyświetla takiej strony w wyszukiwarce na smartphonie. Dlaczego jest to istotne dla firmy? Ponad 50% ruchu w internecie odbywa się już za pośrednictwem urządzę przenośnych i wszystko wskazuje, że trend ten będzie tylko wzrasać.
1. Co motywuje modernizację naszej strony www?
Źródła motywacji mogą mieć różnorodny charakter – od chęci odświeżenia designu po konieczność wprowadzenia nowych funkcji i rozwiązań technicznych. Modernizacja strony www może więc mieć charakter jedynie częściowy lub kompleksowy – wiążący się ze budową witryny od podstaw.
Źródła motywacji mogą być wewnętrzne – np. wdrożenie nowych form usług lub produktów, przebudowa struktury personalnej firmy lub zmiana filozofii marki. Lub zewnętrzne – np. informacje przekazywane przez użytkowników o niskiej jakości doświadczeniach z naszą witryną.
Wśród najczęstszych przyczyn modernizacji, wymienić można:
- Brak wersji mobilnej / responsywnej,
- brak systemu CMS,
- przestarzały system CMS,
- zainfekowanie strony złośliwym oprogramowaniem,
- przestarzały design witryny,
- przestarzałe technologie np. Flash.
Strona internetowa firmy – co powinna zawierać?
2. Jaki cel chcemy osiągnąć przez modernizację?
Przed nawiązaniem kontaktu z potencjalnym wykonawcą warto jasno określić cel modernizacji. Pomoże to lepiej zrozumieć projekt i dobrać lub zasugerować rozwiązania lepiej dopasowane do realizacji danej koncepcji.
Co nowa strona ma osiągnąć? Czy ma sprzedawać produkty online czy tylko służyć za bazę informacyjną na temat oferty usług? Jakiej interakcji oczekujemy od konsumenta? Jaką ścieżkę ma przebyć aby osiągnąć nasz cel? Dane tego typu pozwalają stworzyć kompleksowy obraz witryny i zbudować lepszy model jej struktury treści – często usprawniając sposób poruszania się po stronie internetowej.
Idealnie aby cel był mierzalny, bazujący na wartości liczbowej, którą będzie można porównać przed i po procesie.
3. Z czym obecna strona www sobie nie radzi?
Posiadając już stronę internetową mamy do dyspozycji dość pokaźne źródło informacji, nieocenionych przy procesie modernizacji.
Jeśli firma śledzi statystyki ruchu, powinna skupić się na przeanalizowaniu danych i zachowań konsumentów na witrynie. Co najczęściej czytają? Jakie podstrony odwiedzają? Jakie czynniki mogą wpływać na fakt iż nie nawiązują kontaktu pomimo ekspozycji oferty?
Co jest bardzo istotne – decyzje ZAWSZE powinny być podejmowane w oparciu o twarde dane a nie wyobrażenia, przeczucia lub bezmyślne kopiowane od konkurencji. Ciężko jest samemu obiektywnie spojrzeć na swój biznes porzucając zaangażowanie emocjonalne. Dane statystyczne tego problem nie mają i warto się z nimi zaprzyjaźnić.
Do tego dołożyć możemy wszelkie informacje otrzymane bezpośrednio od klientów – od braków w ofercie, trudnościach ze znalezieniem danej informacji, problemów technicznych i tym podobnych, mniej i bardziej uciążliwych doświadczeń.
4. Co jest kluczowym elementem a co dodatkiem na stronie?
Stając przed perspektywą modernizacji strony www bardzo łatwo popaść w przerost ambicji nad potrzebami, a w konsekwencji – możliwościami. Chęć wywołania przysłowiowego efektu “WOW”u konsumenta może paradoksalnie przynieść odwrotny efekt.
Jeśli biznes dba o stały dopływ treści na witrynie, jest bardzo prawdopodobne, że klienci odwiedzają taki serwis regularnie. Nagłe przysłowiowe “wywrócenie do góry nogami” układu treści, kolorystyki i funkcjonalności strony www może powodować u czytelnika frustrację i poczucie zagubienia.
Badania pokazują, że zasada KISS (Keep It Simple Stupid) ma przełożenie na interakcje z konsumentami – im mniej elementów rozpraszających uwagę, tym lepszą konwersję osiągamy. Być może latające menu w 3D fajnie wygląda – ale czy na dłuższą metę jest nam naprawdę potrzebne? Tak jak już mówiliśmy – praca nad stroną www nigdy się nie kończy. Nie trzeba od razu powodować eksplozję funkcji, treści i elementów wizualnych.
Warto określić “rdzeń” naszej strony internetowej – jej główną tożsamość i funkcję. Do tego stopniowo, z czasem obudowywać go nowymi elementami w oparciu o analizę danych i realnych oczekiwań konsumentów.
5. Jakie mamy plany na przyszłość względem strony www?
Modernizacja strony internetowej nie jest punktem końcowym – to dopiero początek. Jeszcze przed zleceniem usługi, warto rozważyć wieloletnie działania jakie firma będzie e realizować dzięki nowemu narzędziu.
Ma to na celu chronienie nas przed sytuacją, gdzie po wykonaniu zmian w witrynie – okaże się ona mało praktyczna lub jej koncepcja ulegnie natychmiastowej dezaktualizacji. Pozostawanie strony internetowej samej sobie na kolejne kilka lat -w naszej opinii – to marnowanie środków i potencjału. Jesli firmie brakuje wiedzy, pomysłów i zasobów – wsparcie w postaci obsługi strony internetowej, może okazać się bezcenne.
Dlaczego modernizowanie stron internetowych jest bardziej skomplikowane od tworzenia strony od zera?
W przypadku gdy strona internetowa jest projektowana od podstaw – nie istnieją żadne ograniczenia co do formy i struktury treści. Witryna już istniejąca posiada dla przykładu kilkadziesiąt do kilkuset podstron, postów, plików medialnych itp. elementów, które jeśli zostaną nieodpowiednio potraktowane – wpłyną na pozycję witryny w wyszukiwarce.
Nieodpowiedni proces modernizacji może zniweczyć lata pracy, co jest znacznie bardziej ryzykowne, jeśli nasza firma opiera się na stronie www jako głównym kanale sprzedaży / dotarcia do klienta. Ponownie posługując się tu analogią remontu – niezbyt dobrym pomysłem jest wyburzanie fundamentów, jeśli mamy postawione na nich ściany oraz dach.
Jak się więc przygotować do modernizacji strony internetowej?
Odpowiedź brzmi – kompleksowo. Wyobrażając sobie efekt finalny – naszą idealną witrynę i stopniowo rozpracowując proces jej powstawania – cofając się do fazy wdrożenia i ostatecznie planowania. Doświadczony web designer będzie wstanie wskazać dobre i złe aspekty niektórych rozwiązań, jak również doradzi jakie elementy często kopiowane od konkurencji – mogą nie sprawdzić się w praktyce.
Niestety w naszej zawodowej praktyce , często widzieliśmy procesy modernizacji / zmian stron internetowych, które niejednokrotnie cofały witryny od kilka etapów wstecz – obiecując niesamowite efekty, podczas gdy popełniane były podstawowe błędy na poziomie technicznym, marketingowym i designu.
Podkreślmy ponownie – źle przeprowadzona modernizacja, może zaszkodzić naszej stronie bardziej niż jej całkowity brak. Nie jest to proces, który powinien być przeprowadzany na szybko i z potrzeby chwili, przez mało doświadczonych projektantów.