Czy strona internetowa firmy ma sens w dobie eksplozji mediów społecznościowych?
W 2021 roku firmy mają olbrzymie pole możliwości jeśli chodzi o ich obecność w internecie. Mnogość dostępnych platform społecznościowych, rozmaity charakter prezentowanych treści oraz baza użytkowników niejednokrotnie liczona w miliardach przemawiają za odrzuceniem idei firmowej strony internetowej i zadomowienie się na social mediach.
W tym artykule postaramy się przybliżyć zalety i wady stosowania social media oraz dlaczego własna strona internetowa nadal pozostaje jednym z najlepszych narzędzi marketingowych.
Projektowanie stron www – sprawdź naszą ofertę
Spis treści
- Twoja firma i socjal media
- Zalety posiadania strony internetowej vs profil w social mediach
- Podsumowując – socjal media czy strona www?
Twoja firma i socjal media
Niewątpliwą zaletą serwisów społecznościowych jest ekspresowy czas zakładania i aktywacji profilu. Dosłownie w ciągu 10 minut możemy przejść ze stanu nieposiadania konta do postowania naszych pierwszych treści.
Wśród zalet SM wymienić możemy:
- Są darmowe – nie wymagają inwestowania dużych kwot w uruchomienie profilu i branding.
- Są globalne – docierają do olbrzymiej ilości potencjalnych klientów i fanów Twojej marki.
- Są nastawione na interakcję – pozwalają na kontakt z klientem, wyrażanie opinii, udostępnianie treści znajomym itp.
- Są proste w obsłudze – nie wymagają fachowej wiedzy do zarządzania.
Wśród wad SM wymienić możemy:
- Ograniczony design – układ treści, kolorystyka oraz elementy możliwe do dostosowania pod swoją markę, są zwykle bardzo ograniczone.
- Otwarte forum – media społecznościowe to nie tylko miejsce pozytywnych odczuć względem Twojej firmy, lecz również złośliwości, negatywnych recenzji oraz awanturujących się klientów dających upust swoim emocjom.
- Brak własności – nigdy nie jesteś w pełni właścicielem swojego profilu i może on zostać usunięty z platformy bez pytania o zgodę.
Zalety posiadania strony internetowej vs profil w social mediach
Posiadanie firmowej strony internetowej ma wiele wspólnego z platformami SM. Serwisem społecznościowym jest w tym wypadku – Internet, a profilem – nasza witryna.
Masz pełną kontrolę nad swoją stroną
Począwszy od jej wyglądu, mechaniki, funkcji specjalnych po sposób nawigowania – profesjonalnie zaprojektowana strona www odzwierciedla potrzeby Twojej firmy i dostosowuje się dla niej. W social mediach to Twoja firma dostosowuje się do zasad i reguł działania obowiązujących na danej platformie.
Strona www może wyrażać kreatywność
Design witryny może całkowicie odbiegać od ogólnych szablonów i zaskakiwać oryginalnością. Dostępna współcześnie technologia pozwala projektantom na kształtowanie dowolnej formy naszych stron www. Oczywiście większość biznesów dla strony firmowej wybierze tradycyjny styl korporacyjny, jednak witryny produktowe lub przeznaczone dla kampanii reklamowych mogą już zdecydowanie odbiegać o utartych schematów i zaskakiwać swoją kreatywnością.
Profesjonalny image i wiarygodność
Zaprojektowanie strony www jest czasochłonnym i metodycznym procesem – generuje więc związane w tym koszty. Komunikuje jednak klientowi, że dana firma podjęła trud i wysiłek aby taką witrynę stworzyć. Profile SM dla kontrastu Tworzy się na tyle łatwo i bez kosztów, że ich posiadanie nie buduje wiarygodności i wizerunku firmy przy małej liczbie fanów / followersów.
Lepsza funkcjonalność
Własna strona internetowa pozwala na rozbudowę w czasie o dodatkowe moduły i funkcje – podczas gdy na serwisach SM jesteśmy skazani na opcje jakie w danym momencie oferuje platforma.
Na profilu SM nie utworzysz:
- formularza kontaktowego z dodatkowymi opcjami,
- nie umieścisz treści z konkurencyjnych serwisów,
- opcji e-commerce do zakupu produktu od ręki,
- systemu rezerwacji,
- systemu automatyzacji pobierania danych,
- katalogu produktów,
- i innych.
Lepsza widoczność w wyszukiwarce
Wyszukiwarki internetowe jak Google identyfikują czy dana witryna jest samodzielną stroną www czy treścią zamieszczoną na popularnym serwisie social media. Pozycjonowanie profilu na dane słowa kluczowe jest zdecydowanie bardziej utrudnione niż w przypadku własnej witryny a wachlarz dostępnych opcji ograniczony – jeśli zależy nam oczywiście na “bezpłatnym” ruchu a nie płatnych kampaniach reklamowych.
Podsumowując – socjal media czy strona www?
Prawidłowa odpowiedź brzmi: jedno i drugie. Profile społecznościowe powinny komplementować witrynę firmową – dając klientom miejsce do wyrażenia swojej opinii i interakcję z marką.
Firma potrzebuje jednak miejsca w sieci, gdzie będzie mogła dostarczyć konsumentowi lub partnerom biznesowym – szyte na miarę doświadczenie zgodne z potrzebami i filozofią firmy.