Dziedzina projektowania stron internetowych zmieniała się bardzo dynamicznie na przestrzeni dwóch dekad
Weterani branży z nostalgią wspominają czasy, gdy tworzyli witryny w oparciu o tabele, a fani multimediów wracają myślami do epoki Flash’a i eksplozji kreatywności w internecie.
Nie można jednak nie dostrzec, że ostatni czasy w branży web designu zapanowała lekka stagnacja. Po intensywnym okresie wzrostu i eksperymentowania, zagościło projektowanie oparcie na sprawdzonych ale jakże utartych schematach.
W tym artykule podzielimy się naszymi przemyśleniami, dlaczego współczesne strony www są tak nudne w porównaniu ze swoimi poprzednikami.
Obsługa stron internetowych – oferta
Mobile i jego wpływ na sektor stron www
Nasze dywagacje powinniśmy rozpocząć od zaznaczenia na osi czasu bardzo istotnego momentu dla branży – wdrożenia internetu dla urządzeń mobilnych.
Wraz z tym osiągnięciem, pojawiły się nowe wyzwania dla projektantów – jak zbudować stronę www działającą na tak małym ekranie? Jak nią zarządzać? Czy stworzyć zupełnie osobny, dedykowany serwis dla mobile czy “odchudzić” wersję witryny na PC?
Wraz z upływem lat i rozwojem technologii – użytkowanie mobilne internetu zaczęło doganiać oraz ostatecznie przegoniło komputery stacjonarne już w 2016 roku. W 2024 ruch mobilny wyniósł 64% całości ruchu w internecie.
Presja mobilna zaczęła więc wywierać olbrzymi wpływ na to jak kształtowały się strony www w ostatniej dekadzie. Od aspektów typowo użytkowych i design’u – bo obowiązkowe wersje mobilne / responsywne warunkujące indeksowanie i pozycję strony w wyszukiwarce Google.
W 2024 roku Google ogłosiło, że nie będzie dłużej indeksowało stron www pozbawionych wersji mobilnej.
Responsywne strony internetowe – o ekranach Twoich klientów
Jak wpłynęło to na projektowanie stron www?
Od strony wizualnej zamknęło to kompozycję strony www do małego, pionowego prostokąta – tworząc konieczność zmiany dotychczasowego sposobu myślenia o prezentacji treści i rozlokowaniu komponentów. Mniej miejsca na ekranie to większy ścisk, mniejszy efekt “WOW” i mniej komfortowa – choć przenośna – interakcja z witryną.
Problem z optymalizacją
Wersja mobilna strony www stała się więc w wielu sektorach wersją główną / domyślną. Uwagę zaczęły skupiać aspekty stron www, które do tej pory nie były problematyczne – ich rozmiar, czas ładowania czy multimedialność. Komputer radził sobie z nimi bez problemu – urządzenie przenośne już znacznie gorzej.
Google zaczęło stopniowo zwiększać wagę optymalizacji jako czynnika warunkującego pozycję strony w wyszukiwarce. Każdy z nas słyszał o 3 sekundach, jakie klient jest skłonny poczekać na załadowanie witryny, po upływie których opuści stronę.
Jak wpłynęło to na projektowanie stron www?
Web design paradoksalnie musiał więc wykonać krok wstecz.
Gdy inne media elektroniczne kwitły i korzystały z większych rozdzielczości ekranów, światłowodów i silniejszych procesorów – na strony www narzucono odgórne ograniczenia, których przekroczenie było i jest postrzegane jako brak profesjonalizmu.
Jedynym wyjściem było więc wykonywanie cięć w projektach poprzez ograniczanie kreatywności, limitowanie zasobów i maksymalne skracanie czasu ładowania. Ironią jest fakt, że współcześnie możemy pobierać gigabajty danych w sekundy, a zakładamy, że strona www powinna zmieścić się na starodawnej dyskietce.
Jak się przygotować do modernizacji strony internetowej?
Standaryzacja, szablony i kreatory stron www
Projektowanie stron www dojrzało z czasem na tyle, że wypracowało praktyczne i zrozumiałe dla wszystkich standardy i schematy. Od formy nawigacji, wszechobecnych stopek po nieśmiertelny schemat podstron “o nas, oferta i kontakt”.
Ten aspekt web designu pozwolił z czasem na powstanie gotowych szablonów stron www do łatwej implementacji, a przyszłość przyniosła interaktywne kreatory do budowy witryn bez użycia i znajomości kodu.
Jak wpłynęło to na projektowanie stron www?
Wszyscy ściągają od innych – kopiując utarte schematy i traktując każde odejście od normy jako coś wpływającego negatywnie na odbiór witryny czy komfort jej użytkowania.
Kreatywność stała się elementem ryzyka, odejściem od bezpiecznego wzorca – górnego, poziomego menu i slajdera na stronie głównej.
W efekcie wiele witryn jest do siebie bliźniaczo podobna, nie odbiegając znacznie od “suchego” dokumentu niewykorzystującego całego potencjału medium w jakim operuje.
Strona WWW dla małej firmy – co musisz wiedzieć
Strona www w dobie social mediów i AI
Social media miały być końcem indywidualnych stron www, a co niektórzy snuli wizje, że Facebook zastąpi cały internet. Obecnie boom na rozwiązania AI rodzi te same niepokoje wśród projektantów i właścicieli stron internetowych.
Ciężko jest precyzyjnie oszacować wpływ AI na sektor web designu – zwłaszcza w kontekście dostępu do treści i informacji. Optymistyczne jest jednak to, że systemy te potrzebują danych do trenowania i nie mogą “zlikwidować” dostawców tych informacji – a więc treści w internecie.
Jak wpływa to na projektowanie stron www?
Prognozujemy, że charakter firmowej strony internetowej ulegnie zmianie – z funkcji typowo informacyjnej na formę interaktywnego doświadczenia pod kuratelą danej marki.
Witryna stanie się autorską przestrzenią w sieci, którą możemy formować w dowolny sposób a funkcje informacyjne / komunikacyjne przeniosą się do narzędzi AI.
Strona internetowa czy profil w social media?
Podsumowanie
Dlaczego więc współczesne strony www są tak nudne? Bo nuda jest prostym i bezpiecznym rozwiązaniem na potrzeby masowej konsumpcji – gdzie ilość przeważa nad jakością doświadczenia. Gdzie chwilowa inter5akcja przewyższa długoterminowe zyski z indywidualizmu.
Oczywiście każda firma znajdzie agencję / projektanta gotowych do realizacji swojej wizji strony www. Rola edukacyjna branży powinna jednak opierać się na założeniu, że nie zawsze proste oznacza lepsze i efektywne.