Na wstępie kilka słów wprowadzenia. Seria Zrób to sam z PNS! To cykl artykułów jakie planujemy zamieścić na naszym blogu odnoszących się do stron internetowych, gdzie postaramy się pokazać proste triki i przydatne informacje, jakie nasi klienci i odwiedzający będą mogli zaadoptować w praktyce dla swoich witryn. Tym razem zaczniemy do spraw podstawowych a więc czym jest PageRank i dlaczego jest istotny dla każdej witryny w sieci.
Czym jest PageRank?
W skrócie: PageRank to system rankingowy Google, na bazie którego wyszukiwarka ocenia wszystkie strony znajdujące się w indeksie wyników. Strona z większym PR ma dużo większe prawdopodobieństwo pojawiania się w wynikach wyżej niż inne strony o mniejszych wartościach wskaźnika. Nieco bardziej szczegółowo: PageRank to algorytm, który opiera się na naturze sieci bazującej na strukturze linków pomiędzy witrynami. Najprościej mówiąc Google interpretuje odnośnik na stronie A do strony B jako oddanie 1 głosu na tą witrynę. Niemniej nie liczy się tylko sama ilość “oddanych głosów”, lecz również kto je oddaje (strona źródłowa linku) i jak bardzo jest to strona istotna i wartościowa z punktu widzenia Google.
Firmowe strony internetowe – oferta GrupaPNS
A tak po ludzku: Im więcej linków prowadzi na daną stronę internetową tym teoretycznie więcej osób dzieli się jej adresem w sieci, co jest przez Google rozumiane iż posiada ona ciekawą, wartościową treść na dany temat i ludzie chętnie udostępniają ją między sobą na innych stronach. Powoduje to wzrost wskaźnika PR i podbicie strony w wynikach wyszukiwania. Oczywiście tak jak zostało już wcześniej wspomniane Google nie bierze pod uwagę wyłącznie suchej ilości linków jakie prowadzą pod dany adres, lecz również co znajduje się na tych innych stronach oraz jaka jest zawartość merytoryczna strony docelowej. W pewnym uproszczeniu można powiedzieć, że jeśli serwis o tematyce np. rowerowej zamieści link do strony np. traktującej o ozdobach świątecznych – nie będzie to miało takiego efektu, w momencie gdyby tematyka obu tych serwisów była zbieżna.
Jak sprawdzić PageRank twojej strony internetowej?
PageRank witryny można sprawdzić bardzo prosto korzystając z wielu serwisów oferujących bezpłatnie tego typu usługę, lub zainstalować dodatek do przeglądarki internetowej,który będzie wyświetlał wartość każdej odwiedzanej przez nas strony np. w momencie gdy chcemy sprawdzić jak radzi sobie nasza konkurencja.
http://www.page-rank.pl
PageRank może przybrać wartości poczynając od 0 do 10. PR0 zwykle identyfikuje nową witrynę w sieci, lub pozbawioną wystarczającej ilości linków zwrotnych. PR1-2 to zwykle standardowy poziom widziany dla witryn firmowych i małego biznesu. Od PR4-5 możemy mówić o popularnej witrynie, do której kieruje całkiem pokaźna ilość odnośników w internecie. Oczywiście wartości 7 i w górę zwykle są obejmowane przez jedne z największych portali typu facebook itp.
PR Strony linkującej | Wartość linku w odniesieniu do PR |
PR0 | ~ 1 |
PR1 | ~ 5 |
PR2 | ~ 25 |
PR3 | ~ 125 |
PR4 | ~ 625 |
PR5 | ~ 3.000 |
PR6 | ~ 15.000 |
PR7 | ~ 78.000 |
PR8 | ~ 390.000 |
PR9 | ~ 1.950.000 |
PR10 | ~ 9.700.000 |
Źródło: linksmanagment.com Wiemy już, że w linkowaniu liczy się jakość a nie ilość. Jeśli sprowadzimy zatem ocenę jakości strony do poziomu PR – im większy PR witryny A, tym odnośnik będzie miał większy wpływ na wzrost PR witryny B. Jak widać w powyższej tabeli potrzeba ok. 3.000 linków ze stron o PR0 aby nasza witryna otrzymała PR5. Oczywiście jest to uogólnienie, gdyż 1 link ze strony o PR9 nie powoduje naszego automatycznego skoku o 5 pozycji – brane jest pod uwagę dużo więcej czynników. Przykładem tego jest wspominany facebook, gdzie wrzucenie linku na tablicę nie powoduje odczuwalnej zmiany w wynikach – po prostu algorytm wie, że tak popularny serwis działa w ten sposób i analizuje linki wychodzące z niego w inny sposób.
Dlaczego i jak powinieneś zadbać o wysoki PR swojej strony?
Najprościej mówiąc trzeba zadbać o pozyskiwanie wartościowych linków dla naszej witryny. Jak to się robi? Do technik “białych” należy przede wszystkim tworzenie treści w sieci – różnego rodzaju wpisy, blogi itp. (również wpis, który obecnie czytasz), gdzie możesz podzielić się swoją wiedzą na temat danej dziedziny lub zainteresować odwiedzającego. Być może ktoś odwoła się do twojego artykułu gdzieś w internecie, wklei link do niego na forum lub własnej stronie o podobnej tematyce. Jest to proces czasochłonny, lecz wraz z biegiem czasu: 1. buduje solidną sieć , 2. kreuje wizerunek jako eksperta w danej dziedzinie, 3. pełni funkcję marketingowe, 4. rozbudowuje witrynę co jest również odnotowywane przez Google. Podlinkowanie do strony własnego profilu w Google+ powoduje również wzrost jej pozycji w wynikach. Źródłem tego jest fakt iż przyznając się do autorstwa treści na danej stronie, niwelujemy anonimowość w sieci i bierzemy osobistą odpowiedzialność za jej zawartość – co jest w rezultacie nagradzane wyższą pozycją. Do technik “szarych” zaliczamy m.in pozycjonowanie, gdzie jedną z czynności bardzo często jest tworzenie “fikcyjnych” odwołań do naszej strony poprzez umieszczanie linku do witryny w różnego rodzaju katalogach, stronach zapleczowych itp. O ile nie jest to wprost penalizowane przez Google, to istnieją skrypty (i wykonawcy), którzy automatyzują cały proces umieszczając w sieci w bardzo krótkim czasie mnóstwo bliźniaczych kopii tekstu i linków do danej strony www. W rezultacie po zakończeniu takiego działania Google odnotowuje nagły, gwałtowny wzrost zainteresowania stroną (podbicie w górę w wynikach), lecz równie szybko następuje zahamowanie przyrostu odnośników i nagły spadek – co jest interpretowane właśnie jako próba “sztucznego” oszukania wyszukiwarki, mogąca skończyć się nałożeniem filtra na stronę lub dożywotnim usunięciem strony z indeksu. Jeśli się już na to decydujemy – trzeba to robić z głową, nie liczyć na szybkie efekty i starać się tworzyć unikalne kopie treści do każdego linku.
Podsumujmy – dlaczego należy zwrócić uwagę na PageRank strony firmowej?
Ponieważ dotyczy on każdej strony w indexie Google, nieważne czy jest to mała strona lokalnej firmy czy duży portal społecznościowy. Przekłada się on na naszą pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania co tym samym oznacza dla nas darmową reklamę. Proces budowy solidnego PR jest co prawda mozolny i wymagający, lecz przynosi długoterminowe korzyści i pozwala zdystansować się od konkurencji w danej branży, która nie będzie w stanie w krótkim czasie “przeskoczyć” naszą pozycję dla danego zapytania w wyszukiwarce.