Kolory są jedną z najistotniejszych części wizerunku naszej firmy i jej marki
Niewielu z nas jest w stanie wyobrazić sobie świat bez kolorów Towarzyszą nam od urodzenie i pomagają w poznawaniu otaczającej nas rzeczywistości. Od błękitu nieba, którego odcień informuje nas o porze dnia po kolor liści sygnalizujący rychłe nadejście jesieni – barwy są od zawsze istotnym elementem naszego życia.
Niektóre w przeszłości były przypisane władcom jako symbol władzy i bogactwa. Dziś kształtujemy je dowolnie, korzystając z pozornie nieskończonej palety odcieni i tonów – dobierając ulubione kompozycje dla naszych domów, ubrań, pojazdów czy czegoś tak pozornego jak tapeta w smartfonie .
Kolory wpływają na nas podświadomie, oddziałując na mózg i nasz stan emocjonalny – tym samym wpływając w pewnym stopniu na nasze zachowanie. W tym artykule postaramy się przybliżyć temat kolorów stosowanych w reklamie i marketingu.
Spis treści
Czym jest kolor?
Nie będziemy tu przytaczać ściśle naukowych teorii i definicji. Warto jednak poświęcić kilka słów wstępu wyjaśnieniu, czym są widziane przez nas barwy.
Kolory jakie widzimy są efektem odbicia światła od danego obiektu, które następnie trafia do naszego oka i jako sygnał jest interpretowane przez mózg w konkretny sposób. Różne powierzchnie pochłaniają część fali elektromagnetycznej jaką jest światło – dlatego ostatecznie obiekty na jakie patrzymy, różnią się od siebie kolorem.
Ludzkie oko jest w stanie dostrzec jedynie ok 40% spectrum barw i co ciekawe – nie są to barwy “właściwe” lecz jedynie interpretacja wynikająca z naszego układu nerwowego oraz zmysłu wzroku. Osoby dotknięte daltonizmem będą na przykład widziały niektóre barwy w zupełnie innych sposób niż osoby zdrowe.
Synestezja jest rzadkim zjawiskiem, które w jednej ze swych odmian pozwala osobom na “widzenie” dźwięków – gdzie bodźce odbierane przez zmysł słuchu są interpretowane przez mózg jako widzialne barwy.
Kolor jako narzędzie w reklamie i marketingu
Zostało udowodnione już dawno, że poszczególne barwy wpływają na ludzkie zachowanie. Jak łatwo się domyślić, tego typu wiedza znalazła bardzo szybko zastosowanie praktyczne – zwłaszcza jeśli chodzi o obszar gdzie wpływ na konsumenta ma największe znaczenie – w reklamie i marketingu.
Dobór odpowiednich barw stał się więc sztuką samą w sobie – mogącą wspomóc wysiłki kampanii reklamowej, budowy tożsamości firmy i jej identyfikacji wizualnej. Kolor stał się istotny – bardzo istotny.
Temperatura koloru
Kolory możemy sklasyfikować ze względu na ich barwę jako “ciepłe” i “chłodne”. Ze względu na ten podział zmieniają się ich właściwości i sposób oddziaływania na konsumenta.
Kolory ciepłe – np. czerwień, pomarańcz, żółty – wywołują u nas skojarzenia z promieniami słońca, ciepłem, ogniem itp. Z tego względu napełniają energią, odwołują się do żywych emocji i burzliwości.
Kolory chłodne – np. niebieski, fioletowy, zielony – mają działanie uspakajające przywodząc skojarzenia natury, nieba i wody. Wpływają pozytywnie na procesy myślowe i działanie kreatywne.
Pierwsze wrażenie wywoływane przez kolor
Barwa i kształt są jednymi z pierwszych bodźców jakie odbieramy, a jak mawia się w marketingu – klient wyrabia sobie opinię w ciągu kilku pierwszych sekund styczności z ofertą. Odpowiedni dobór barw ma więc bardzo istotne znaczenie w zwiększeniu wartości sprzedaży. Scharakteryzujmy pokrótce poszczególne kolory i odczucia jakie wzbudzają przy pierwszym kontakcie.
- Pełen energii i pasji – Czerwony, Żółty,
- godny zaufania, konserwatywny, profesjonalny – Niebieski,Błękitny,
- ekologiczny – Zielony, Niebieski,
- elegancki – Czarny, Złoty, Srebrny, Fioletowy,
- wysokiej jakości – Czarny, Złoty, Srebrny,, Biały
- radosny – Żółty, Pomarańczowy.
Zastosowanie kolorów w praktyce
Nasza biznesowa komunikacja wizualna wymaga tego, aby wybrać konkretną paletę barw – użytkowaną na przestrzeni rozmaitych kanałów docierania do klienta – od zwykłych ulotek po reklamę internetową. O ile decydując się na wybór palety możemy kierować się jedynie własnymi preferencjami – warto rozważyć psychologiczne aspekty użycia takiej a nie innej barwy.
Biały i czarny
Wysoko kontrastujące barwy, które można mieszać i łączyć z całą paletą pozostałych kolorów. Niejednokrotnie stosowane w minimalistycznych kompozycjach lub jako dominująca barwa w kompozycji. Odpowiednio kształtowane daję wrażenie profesjonalizmu i nowoczesności marki.
Czerwony
Sprowadza skojarzenia młodości, emocji i pasji. Idealny do zbudowania identyfikacji dynamicznej, pełnej energii marki skierowanej do osób w młodym wieku.
Niebieski
Wzbudza zaufanie i wyraża siłę. Jedna z najczęściej stosowanych barw w marketingu – w pewnym stopniu neutralny i akceptowany przez duże grono odbiorców.
Zielony
Wprowadza w nastrój spokoju, wzrostu oraz oczywiście skojarzeń z naturą. Stosowany przez wiele firm z branży “EKO” jak również powiązanych z działalnością na rzecz zwierząt i przyrody.
Żółty
Kolor optymizmu i dobrych emocji. Odpręża i wzbudza poczucie zaufania – zapewne związane z pozornym postrzeganiem ciepła, słońca.
Różowy i fioletowy
Pobudzają wyobraźnie i wpływają na poprawę kreatywnego myślenia. Nie są to barwy często stosowane w przekazie reklamowym ze względu na przysłowiowe “pobudzanie klienta do myślenia” 🙂
Jakie kolory firmowe są najpopularniejsze?
Wybór barw firmowych różni się w zależności od sektora w jakim działa firma oraz do jakiej grupy docelowej kieruje swój produkt / usługę. Analiza 520 marek pod kątem ich kolorystyki, rysuje dość interesujący obraz kolorowego brandingu.
- Branża restauracyjna – czerwień,
- branża komunikacyjna / IT – niebieski,
- Linie lotnicze – niebieski,
- Odzież i akcesoria – czerń,
- Branża samochodowa – szary / srebrny,
- Remonty i wykończenia – niebieski / pomarańczowy,
- Leki i farmacja – niebieski / pomarańczowy,
- Chemia użytkowa – zielony / czerwony.
Dlaczego tego typu informacja jest dla nas istotna przy zakładaniu nowej firmy lub planowaniu modernizacji naszego brandingu? Z jednej strony pokazuje trendy rynkowe wyznaczane przez dużych graczy. Z drugiej – może być impulsem do zwrócenia się ku całkowicie odmiennej kolorystyce aby nasza marka wybiła się spośród grona bliźniaczo wyglądającej konkurencji.
Jakie kolory preferują klienci?
Uniwersytet Maryland w USA (źródło) przeprowadził badania na grupie 2000 kobiet i mężczyzn – pytając jaki jest ich ulubiony kolor. Rozkład barw według płci wygląda bardzo zbliżono, acz nie był identyczny.
Do ulubionych kolorów zaliczono
Mężczyźni
- Niebieski – 42%
- Zielony – 25%
- Fioletowy – 12%
- Czerwony – 8%
Kobiety
- Niebieski – 29%
- Fioletowy – 27%
- Zielony – 19%
- Czerwony – 9%
Najmniej preferowane kolory
W tej grupie dominuje brąz – 24-25%. Żółty – 18-20% oraz Pomarańczowy – ok. 16%.
Czytaj więcej – statystyki marketingowe
Podsumowanie – kolor w reklamie i marketingu
Pomijając specyficzne wady wzroku – klient nie jest w stanie odrzucić wpływu koloru przy kontakcie z daną marką. Jak każdy element wizerunku, również ten element może być optymalizowany ze względu na grupę docelową lub filozofie danego brandu.
Oczywiście w praktyce wiele firm decyduje się na opcję bezpieczną – kopiowania konkurencji oraz mechanizm pierwszych skojarzeń (widoczny np. w barwie żółtej nadużywanej w branży fotowoltaicznej). Czasami warto jednak wyróżnić się od innych i pójść pod prąd – wszak sednem reklamy marketingu jest zwrócenie na siebie uwagi i bycie zapamiętanym.