GrupaPNS – kreatywność i reklama dla firm logo Odkrywaj

Kolor w reklamie i marketingu

JJeśli lubisz nasze artykuły, pokochasz to co robimy dla klientów!

10 września, 2022

Kolory są jedną z najistotniejszych części wizerunku naszej firmy i jej marki


Niewielu z nas jest w stanie wyobrazić sobie świat bez kolorów Towarzyszą nam od urodzenie i pomagają w poznawaniu otaczającej nas rzeczywistości. Od błękitu nieba, którego odcień informuje nas o porze dnia po kolor liści sygnalizujący rychłe nadejście jesieni – barwy są od zawsze istotnym elementem naszego życia.

Kolor Reklamie Marketingu

Niektóre w przeszłości były przypisane władcom jako symbol władzy i bogactwa. Dziś kształtujemy je dowolnie, korzystając z pozornie nieskończonej palety odcieni i tonów – dobierając ulubione kompozycje dla naszych domów, ubrań, pojazdów czy czegoś tak pozornego jak tapeta w smartfonie .

Kolory wpływają na nas podświadomie, oddziałując na mózg i nasz stan emocjonalny – tym samym wpływając w pewnym stopniu na nasze zachowanie. W tym artykule postaramy się przybliżyć temat kolorów stosowanych w reklamie i marketingu.

Projekty graficzne dla firm

Czym jest kolor?


Nie będziemy tu przytaczać ściśle naukowych teorii i definicji. Warto jednak poświęcić kilka słów wstępu wyjaśnieniu, czym są widziane przez nas barwy.

Kolory jakie widzimy są efektem odbicia światła od danego obiektu, które następnie trafia do naszego oka i jako sygnał jest interpretowane przez mózg w konkretny sposób. Różne powierzchnie pochłaniają część fali elektromagnetycznej jaką jest światło – dlatego ostatecznie obiekty na jakie patrzymy, różnią się od siebie kolorem.

Ludzkie oko jest w stanie dostrzec jedynie ok 40% spectrum barw i co ciekawe – nie są to barwy “właściwe” lecz jedynie interpretacja wynikająca z naszego układu nerwowego oraz zmysłu wzroku. Osoby dotknięte daltonizmem będą na przykład widziały niektóre barwy w zupełnie innych sposób niż osoby zdrowe.

Synestezja jest rzadkim zjawiskiem, które w jednej ze swych odmian pozwala osobom na “widzenie” dźwięków – gdzie bodźce odbierane przez zmysł słuchu są interpretowane przez mózg jako widzialne barwy.

Kolor jako narzędzie w reklamie i marketingu


Zostało udowodnione już dawno, że poszczególne barwy wpływają na ludzkie zachowanie. Jak łatwo się domyślić, tego typu wiedza znalazła bardzo szybko zastosowanie praktyczne – zwłaszcza jeśli chodzi o obszar gdzie wpływ na konsumenta ma największe znaczenie – w reklamie i marketingu.

Dobór odpowiednich barw stał się więc sztuką samą w sobie – mogącą wspomóc wysiłki kampanii reklamowej, budowy tożsamości firmy i jej identyfikacji wizualnej. Kolor stał się istotny – bardzo istotny.

Temperatura koloru

Kolory możemy sklasyfikować ze względu na ich barwę jako “ciepłe” i “chłodne”. Ze względu na ten podział zmieniają się ich właściwości i sposób oddziaływania na konsumenta.

Kolory ciepłe – np. czerwień, pomarańcz, żółty – wywołują u nas skojarzenia z promieniami słońca, ciepłem, ogniem itp.  Z tego względu napełniają energią, odwołują się do żywych emocji i burzliwości.

Temperatura Barw Kolory Cieple

Kolory chłodne – np. niebieski, fioletowy, zielony – mają działanie uspakajające przywodząc skojarzenia natury, nieba i wody. Wpływają pozytywnie na procesy myślowe i działanie kreatywne.

Temperatura Barw Kolory Zimne

Pierwsze wrażenie wywoływane przez kolor

Barwa i kształt są jednymi z pierwszych bodźców jakie odbieramy, a jak mawia się w marketingu – klient wyrabia sobie opinię w ciągu kilku pierwszych sekund styczności z ofertą. Odpowiedni dobór barw ma więc bardzo istotne znaczenie w zwiększeniu wartości sprzedaży. Scharakteryzujmy pokrótce poszczególne kolory i odczucia jakie wzbudzają przy pierwszym kontakcie.

  • Pełen energii i pasji – Czerwony, Żółty,
  • godny zaufania, konserwatywny, profesjonalny – Niebieski,Błękitny,
  • ekologiczny – Zielony, Niebieski,
  • elegancki – Czarny, Złoty, Srebrny, Fioletowy,
  • wysokiej jakości – Czarny, Złoty, Srebrny,, Biały
  • radosny – Żółty, Pomarańczowy.

Zastosowanie kolorów w praktyce


Nasza biznesowa komunikacja wizualna wymaga tego, aby wybrać konkretną paletę barw – użytkowaną na przestrzeni rozmaitych kanałów docierania do klienta – od zwykłych ulotek po reklamę internetową. O ile decydując się na wybór palety możemy kierować się jedynie własnymi preferencjami – warto rozważyć psychologiczne aspekty użycia takiej a nie innej barwy.

Biały i czarny

Wysoko kontrastujące barwy, które można mieszać i łączyć z całą paletą pozostałych kolorów. Niejednokrotnie stosowane w minimalistycznych kompozycjach lub jako dominująca barwa w kompozycji. Odpowiednio kształtowane daję wrażenie profesjonalizmu i nowoczesności marki.

Czerwony

Sprowadza skojarzenia młodości, emocji i pasji. Idealny do zbudowania identyfikacji dynamicznej, pełnej energii marki skierowanej do osób w młodym wieku.

Niebieski

Wzbudza zaufanie i wyraża siłę. Jedna z najczęściej stosowanych barw w marketingu – w pewnym stopniu neutralny i akceptowany przez duże grono odbiorców.

Zielony

Wprowadza w nastrój spokoju, wzrostu oraz oczywiście skojarzeń z naturą. Stosowany przez wiele firm z branży “EKO” jak również powiązanych z działalnością na rzecz zwierząt i przyrody.

Żółty

Kolor optymizmu i dobrych emocji. Odpręża i wzbudza poczucie zaufania – zapewne związane z pozornym postrzeganiem ciepła, słońca.

Różowy i fioletowy

Pobudzają wyobraźnie i wpływają na poprawę kreatywnego myślenia. Nie są to barwy często stosowane w przekazie reklamowym ze względu na przysłowiowe “pobudzanie klienta do myślenia” 🙂

Jakie kolory firmowe są najpopularniejsze?


Wybór barw firmowych różni się w zależności od sektora w jakim działa firma oraz do jakiej grupy docelowej kieruje swój produkt / usługę. Analiza 520 marek pod kątem ich kolorystyki, rysuje dość interesujący obraz kolorowego brandingu.

  • Branża restauracyjna – czerwień,
  • branża komunikacyjna / IT – niebieski,
  • Linie lotnicze – niebieski,
  • Odzież i akcesoria – czerń,
  • Branża samochodowa – szary / srebrny,
  • Remonty i wykończenia – niebieski / pomarańczowy,
  • Leki i farmacja – niebieski / pomarańczowy,
  • Chemia użytkowa – zielony / czerwony.

Dlaczego tego typu informacja jest dla nas istotna przy zakładaniu nowej firmy lub planowaniu modernizacji naszego brandingu? Z jednej strony pokazuje trendy rynkowe wyznaczane przez dużych graczy. Z drugiej – może być impulsem do zwrócenia się ku całkowicie odmiennej kolorystyce aby nasza marka wybiła się spośród grona bliźniaczo wyglądającej konkurencji.

Jakie kolory preferują klienci?


Uniwersytet Maryland w USA (źródło) przeprowadził badania na grupie 2000 kobiet i mężczyzn – pytając jaki jest ich ulubiony kolor. Rozkład barw według płci wygląda bardzo zbliżono, acz nie był identyczny.

Do ulubionych kolorów zaliczono

Mężczyźni

  • Niebieski – 42%
  • Zielony – 25%
  • Fioletowy – 12%
  • Czerwony – 8%

Kobiety

  • Niebieski – 29%
  • Fioletowy – 27%
  • Zielony – 19%
  • Czerwony – 9%

Najmniej preferowane kolory

W tej grupie dominuje brąz – 24-25%. Żółty – 18-20% oraz Pomarańczowy – ok. 16%.

Czytaj więcej – statystyki marketingowe

Podsumowanie – kolor w reklamie i marketingu


Pomijając specyficzne wady wzroku – klient nie jest w stanie odrzucić wpływu koloru przy kontakcie z daną marką. Jak każdy element wizerunku, również ten element może być optymalizowany ze względu na grupę docelową lub filozofie danego brandu.

Oczywiście w praktyce wiele firm decyduje się na opcję bezpieczną – kopiowania konkurencji oraz mechanizm pierwszych skojarzeń (widoczny np. w barwie żółtej nadużywanej w branży fotowoltaicznej). Czasami warto jednak wyróżnić się od innych i pójść pod prąd – wszak sednem reklamy marketingu jest zwrócenie na siebie uwagi i bycie zapamiętanym.



Szanujemy naszych klientów. Żadne treści na naszej stronie NIE zostały automatycznie wygenerowane przez sztuczną inteligencję.



Bardzo dobrze mi się współpracuje z Grupa PNS Europe. To już kolejna strona www, którą zamówiłam w tej firmie. Szybki kontakt, profesjonalizm, piękna grafika i krótki czas wykonania usługi. Polecam👍
Ewa Rach
Ewa Rach
07/09/2022
Dodaje pięć zasłużonych gwiazdek. Bardzo szybkie odpowiedzi i realizacja. Z pewnością zostanę z tą firmą na dłużej :)
Sandra Spychalska
Sandra Spychalska
01/08/2022
Współpracuję z firmą PNS już od jakiegoś czasu i ani razu się nie zawiodłam. Grupa PNS stworzyła dla mojej szkoły językowej piękną stronę internetową, tworzy bardzo ładne, estetyczne grafiki reklamujące firmę, a sam pan Michał, który jest naszym "opiekunem" jest zawsze bardzo uprzejmy i spełnia moje prośby w ekspresowym tempie. Krótko mówiąc, usługi na najwyższym poziomie - polecam.
Sylwia K
Sylwia K
26/07/2022
Polecam firmę szybka realizacja zleceń. Pełen profesjonalizm.
K
K
02/05/2022
Szybka realizacja zlecenia, sprawny i bardzo miły kontakt. Profesjonalniści. Polecam w 100%.
Miras M
Miras M
06/04/2022
Polecam firmę PNS. Doradztwo i sugestie bardzo ciekawe, szybka realizacja. Przede wszystkim bardzo dobry kontakt. Naprawdę warto:)
Sebix Sebix
Sebix Sebix
29/03/2022
Polecam serdecznie współpracę z Grupą PNS Europe. Pan Michał to specjalista i fachowiec w swojej dziedzinie. Indywidualne podejście do klienta i bardzo dobry kontakt sprawiają, że współpraca układa się rewelacyjnie a wyniki są adekwatne do ustaleń. Zadowolenie 100%! :-)
Sylwia N
Sylwia N
04/03/2022
Współpracuję z Grupą i Panem Michałem w ramach działań Fundacji Mam Marzenie od wielu lat. Wszystko zawsze na najwyższym poziomie, sprawnie i szybko - Grupa PNS robi dla nas wszystko pro bono. Bardzo wszystkim polecam - grafiki sprawiają, że nasze akcje przyciągają jeszcze większe rzesze ludzi - a co za tym idzie spełniamy jeszcze więcej marzeń chory dzieci. Dziękujemy i polecamy! Fundacja Mam Marzenie
Marcin Czerwiński
Marcin Czerwiński
28/02/2022

Zwiększaj swoją wiedzę...

Regularnie publikujemy artykuły z tematyki marketingu, projektowania stron www, ich zarządzania jak również i projektów graficznych i szeroko rozumianej reklamy.

Odwiedź naszego bloga
Blog firmowy - sprawdź

Wybrane realizacje

Wykonujemy szeroki zakres realizacji od stron www przez projeky graficzne ulotek, plakatów, wizytówek, brandingu dla firm oraz ogólnych materiałów wizualnych do komunikacji z klientem.

Zobacz portfolio


Realizacje dla klientów