Strony internetowe w ciągu ostatnich 20 przeszły przez wiele etapów rozwoju – jednym z nich była rewolucja mobilności oferowana przez smartphone’y
Trudno dziś wyobrazić sobie, braku dostępu do internetu w ruchu – jak pokazują statystyki blisko 50% serfowania w sieci, odbywa się współcześnie za pośrednictwem urządzenia mobilnego.
Nie było tak jednak zawsze – początkowe etapy rozwoju internetu i ograniczeń technologicznych sprawiały, że aby serfować po sieci musieliśmy być przykuci do komputera stacjonarnego. Wraz z popularyzacją internetu mobilnego oraz drastycznym wzrostem komfortu przeglądania witryn na telefonie – projektanci stron internetowych musieli dostosować swoją filozofię i technikę do zmieniających się trendów.
Strony internetowe dla firm – sprawdź ofertę
Responsywna strona internetowa – co to jest?
W najprostszych słowach – responsywność strony internetowej jest jej zdolnością do dopasowywania się do ekranów różnych urządzeń – od monitora komputera po mały ekranik smargphone’a.
Witryna jaką widzimy na komputerze i telefonie jest tą samą stroną, jednak jej układ ulega wizualnym modyfikacjom w celu zapewnienia możliwie największego komfortu przeglądania.
Efekt ten osiąga się przy użyciu kilku technik i rozwiązań technicznych – m.in wykrywaniem przez witrynę typu urządzenia, rozdzielczości ekranu użytkownika i ładowaniem adekwatnych do niej skryptów modyfikujących co widzimy.
W przeszłości strony internetowe były projektowanie “na sztywno” – to znaczy wartości odległości elementów w kodzie, wielkości czcionek itp. miały jedną, niezmienną, podaną przez programistę wartość. W witrynach responsywnych wielkość czcionki tytułu będzie różna w zależności od powierzchni ekranu. Zmianie musiała więc ulec cała filozofia projektowania stron internetowych, gdzie “kompaktowy” witryny musi być już zakładana na etapie tworzenia koncepcji.
Dlaczego responsywna strona internetowa jest potrzebna?
Responsywna strona internetowa to współcześnie standardowe rozwiązanie w obszarze web designu.
Dbamy w ten sposób nie tylko o pozytywne doświadczenia klienta / użytkownika na naszej witrynie – lecz również stanowi ona istotny czynnik rankingowy dla wyszukiwarki Google. Witryny niemobilne nie są wyświetlane w wynikach wyszukiwania na urządzeniach mobilnych. Logiką takiego rozwiązania jest fakt, iż Google zależy na przekazanie najlepiej dopasowanych treści do zapytania – a strona niemobilna, nie będzie czytelna i praktyczna dla użytkownika właśnie w ten sposób korzystającego z internetu.
Strona internetowa zaprojektowana w sposób responsywny, może ponadto obsłużyć olbrzymi zakres urządzeń, rozdzielczości ekranów i modeli produktów. Od tabletu z dużym ekranem po nawet smartwatch’a.
Strona internetowa firmy – co powinna zawierać w 2022 roku?
Czym się różni strona responsywna od dedykowanej strony mobilnej?
W mobile chodzi o 2 elementy – czytelność oraz czas ładowania strony internetowej.
Strona responsywna – dopasowuje się (jest elastyczna) z wersji komputerowej do mobile. Co za tym idzie elementy jak zdjęcia, filmy, grafiki i elementy witryny – są wspólne dla obu wersji. Rodzi to wiele wyzwań pod względem optymalizacji.
Dla przykładu: jeśli mamy na wersji PC duże zdjęcie na całą szerokość ekranu – możemy je oczywiście przeskalować do mniejszego ekranu telefonu. O ile wizualnie zachowamy spójność, to rozmiar pliku (KB/MB) będzie bardzo duży. Wypadałoby przygotować osobny plik, tylko dla użytku na mniejszym urządzeniu.
Dedykowana wersja mobilna – jest tworzona jako osobna strona www, na która użytkownicy mobilni są przekierowywani. Może ona wyświetlać te same treści co wersja standardowa – ale różnica polega na tym, że od strony technicznej jest znacząco “odchudzona”, gdyż nie musi zawierać elementów stworzonych z myślą o komputerach PC. Występuje tu więc znacznie lepsza optymalizacja, lecz musimy zarządzać i serwisować w praktyce 2 osobne witryny.
Modernizacja strony internetowej – oferta
Responsywne strony www – statystyki
Oto zbiór statystyk dotyczących korzystania z wersji mobilnej stron internetowych.
- 72% badanych oczekuje wersji mobilnej na stronie www firmy,
- 94% badanych opuści stronę internetową, jeśli nie posiada wersji mobilnej,
- 50% sprzedaży w internecie odbywa się obecnie na urządzeniach mobilnych,
- 49.1% całego ruchu w internecie odbywa się już na urządzeniach przenośnych
- 34% badanych korzysta z internetu tylko z urządzenia przenośnego,
Poczytaj więcej: Statystyki marketingowe na 2022 rok