Skuteczność strony www można mierzyć na bazie jej zdolności do generowania ruchu
Pozyskiwanie odwiedzin jest jednym z głównych celów w zarządzaniu stroną internetową. Jeśli nikt jej nie odwiedza – nie ma znaczenia jak dobre i ciekawe treści czy oferty na niej prezentujemy, efekt będzie marny. Istnieje wiele metod i technik pozyskiwania odwiedzających – od optymalizacji, skupianiu się na wyszukiwarkach po zastosowanie social media czy pewnych form reklamy tradycyjnej.
Projektowanie stron www w ofercie web designu Grupy PNS.
W tym artykule przybliżymy Państwu główny podział i różnice pomiędzy ruchem płatnym a tym generowanym organicznie.
Ruch organiczny
Szukając czegoś w wyszukiwarce otrzymujemy listę różnych stron w zależności od naszego zapytania. Algorytm umieszcza je tam w odpowiedniej kolejności na bazie teoretycznej przydatności zawartości tych stron do szukanego przez nas zagadnienia, produktu czy usługi.
Za każdym razem gdy konsument kliknie w link i wejdzie na stronę w ten sposób, mówimy o ruchu organicznym. Sam “akt” wejścia nie jest bezpośrednim wynikiem zainwestowanych pieniędzy, lecz bardziej rezultatem długofalowej pracy włożonej w witrynę i zawarte na niej treści. Ot tacy “darmowi” potencjalni klienci na naszej stronie internetowej.
Plusy ruchu organicznego:
- teoretycznie bezpłatny,
- wysoka pozycja zapewnia stały dopływ konsumentów,
- wg. badań użytkownicy 8x częściej klikają w linki organiczne niż płatne.
Minusy ruchu organicznego:
- wymaga publikowania treści,
- wymaga optymalizacji SEO,
- pozycja jest zmienna w zależności od konkurencji.
Ruch płatny
Ruch generowany w sposób płatny wiąże się z poniesieniem pewnych kosztów aby konsumenci zaczęli napływać do naszego serwisu. Może to mieć charakter płatnych linków w wyszukiwarce, reklamy na serwisach zewnętrznych, remarketingu, wpisów sponsorowanych i innych technik, za które mówiąc wprost – musimy komuś zapłacić.
Linki w Google opatrzona znakiem “reklama” są właśnie taką formą płatnego ruchu – jeśli w nie klikasz, dana firma płaci za twoje wejście odpowiednią stawkę. Czy Twoje wejście przełoży się natomiast na realny pieniądz – złożenie zamówienia / kontakt z firmą – pozostaje już osobną kwestią.
O ile zbudowanie silnego strumienia w ruchu organicznym zajmuje miesiące a nawet lata – ruch płatny pozwala niemal ekspresowo uzyskać efekty. Ta forma polecana jest dla nowych witryn i firm dopiero wkraczających na rynek bez silnej obecności w sieci.
Plusy ruchu płatnego:
- szybkie generowanie odwiedzin,
- możliwość targetowania grupy klientów,
- niezależny od jakości strony / SEO.
Minusy ruchu płatnego:
- dość wysokie koszty,
- nie nadaje się do wszystkiego,
- wymaga stałych nakładów pieniężnych,
- przestaje działać bez finansowania.
Co jest lepsze?
Tutaj nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Dobór metody jest uwarunkowany w głównej mierze na bazie branży oraz typu produktu i usługi jaki chcemy promować.
Niemniej żadna płatna kampania nie będzie ekonomicznie tak efektywna jak potencjalny ruch wygenerowany poprzez obecność naszej strony na pierwszej pozycji wyników wyszukiwania, jeśli oczywiście dane hasło jest popularne i szukane przez klientów.
Warto więc zaplanować długofalową strategię rozbudowywania treści i budowy struktury treści i od czasu do czasu wspierać się kampaniami płatnymi dla lepszego efektu lub pozyskania odbiorców za pośrednictwem innych kanałów.