W jaki sposób analityka ruchu firmowej strony www może pomóc w prowadzeniu biznesu i podejmowaniu decyzji?
W erze sztucznej inteligencji i big data – dostęp do zbiorów danych i statystyk buduje przewagę konkurencyjną. Źródłem tych danych może być firmowa strona internetowa, na łamach której, potencjalni klienci wchodzą w interakcję z naszą marką i jej katalogiem produktów lub usług.
O ile istnieje wiele narzędzi i systemów do gromadzenia statystyk ruchu strony www – na potrzeby tego artykułu skupimy się na rozwiązaniu Google Analitycs.
Spis treści
Google Analytics to potężne narzędzie do wglądu w zachowania Twoich klientów
Dostarczy nam ono szczegółowych informacji na temat m.in odwiedzających naszą witrynę użytkowników, danych jak na nią trafili oraz jak się po niej poruszali. Kompleksowe zestawienia liczb, adresów URL i towarzyszących im działań potencjalnego klienta – służą do precyzyjnej optymalizacji stron internetowych pod oczekiwania konkretnych grup docelowych.
Strony internetowe dla firm – oferta
Dlaczego Twoja firma powinna analizować ruch na stronie www?
Firmy traktujące poważnie swoje strony internetowe ciągle je udoskonalają. Dostęp do realnych, dynamicznych danych pozwala na kształtowanie witryny w oparciu o wiedzę a nie przeczucie lub niepoprawne wzorce, kopiowane od konkurencji.
Kondycja strony www będzie bezpośrednio odbijać się w jej statystykach – wskazując obszary wymagające poprawy oraz sekcje, które radzą sobie znakomicie i powinny być utrwalane. Co warto podkreślić – narzędzie to działa automatycznie, nie wymaga stałej uwagi i jest całkowicie bezpłatne.
Statystyki ruchu pomogą Twojej firmie odpowiedzieć na pytania:
- Ile odwiedzin ma moja strona www?
- Jak kształtuje się trend odwiedzin?
- Z jakich innych witryn użytkownicy trafiają na moją?
- Czego użytkownicy szukają w Google trafiając na stronę?
- Jakie podstrony najczęściej czytają?
- Na których podstronach spędzają najmniej czasu?
- Na których podstronach wychodzą z witryny?
- Jak wygląda ścieżka ich ruchu po stronie?
- Gdzie mieszkają?
- Jaki % użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych?
- I wiele innych…
Obsługa stron internetowych – oferta
Odbiorcy – czyli kto przegląda stronę www
Google Analitycs pozwala nam przede wszystkim zliczyć ilość odwiedzin strony w danym okresie czasu. Dane te są rozszerzane o ilość odsłon poszczególnych podstron przypadających na 1 użytkownika oraz czas jaki spędza na naszej witrynie.
Moduły profilujące pozwalają na oszacowanie położenia geograficznego odwiedzającego – od kraju, po region z którego się łączy. Ciekawym zestawieniem jest również struktura demograficzna użytkowników, uwzględniająca wiek oraz płać.
Statystyki gromadzą tez informacje o typie urządzenia z jakiego odwiedzono stronę (komputer lub smartphone) – a w bardziej technicznych aspektach nawet segmentują przeglądarki internetowe i używane rozdzielczości ekranu.
Pozyskiwanie – skąd na stronę trafiają użytkownicy?
W obszarze pozyskiwania możemy dowiedzieć się jakimi kanałami trafiają na naszą stronę użytkownicy. Od bezpłatnych wyszukiwań w Google, płatnych kampanii, wejść bezpośrednich przez wpisanie adresu w przeglądarkę po odesłania z innych stron www i social mediów.
Dane te pozwalają oszacować czy nasza strona www dobrze się pozycjonuje, czy nasza kampania social-mediowa przynosi efekty lub czy rozdanie 5000 ulotek wygenerowało dodatkowe zainteresowanie i tym samym ruch na naszej witrynie.
Ciekawe statystyki marketingowe
Zachowanie – co na stronie www robią odwiedzający?
Możliwość podejrzenia zachowań klientów na naszej witrynie, może dostarczyć konkretnych uwag i przemyśleń na temat jej charakteru, sposobu działania lub prezentacji samej oferty. Otrzymamy tutaj strukturę treści sortowaną według liczby odwiedzin poszczególnych podstron – uwidaczniając elementy najpopularniejsze wśród klientów.
W tym dziale ponadto spotkamy się z rozbudowanym wykresem ilustrującym przepływ użytkowników pomiędzy poszczególnymi podstronami. Ścieżki ich wędrówek pozwalają zrozumieć sposób poruszania się po stronie. Jeśli z jakiś powodów klient nie podąża zamierzoną przez nas drogą lub lejkiem zakupowym, być może witryna potrzebuje lekkiej modyfikacji.
Podsumowanie – statystyki odwiedzin strony www
Profesjonalny marketing, jak i web design – bazują na twardych danych przy procesie podejmowania decyzji. Statystyki strony internetowej to obecnie jedno z najskuteczniejszych narzędzi w dostarczaniu firmie informacji na temat jej oferty i klientów – niezależnie od skali prowadzonej działalności.
Proces samodoskonalenia, musi być oparty o wiarygodne źródła informacji – pomimo jednak bezpłatnego charakteru tego typu narzędzi analitycznych, wiele firm nadal z nich nie korzysta.