Kreatywność dla małych i średnich firm

GrupaPNS sp. z o.o. / Roździeńskiego 9, 41-300 Dąbrowa Górnicza

notifications
Recenzje materiałów reklamowych

Przestań traktować swoją stronę www jak ulotkę

JJeśli lubisz nasze artykuły, pokochasz to co robimy dla klientów!

Maj 11, 2014

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Impulsem do napisania tego artykułu była dość ciekawa rozmowa przeprowadzona z naszym niedoszłym klientem.

Upraszczając całą historię – zamawiający był zaskoczony kwotą jaka została mu przedstawiona w ramach wyceny strony internetowej dla jego firmy. Rezultatem tego była ostatecznie rezygnuja ze współpracy z GrupąPNS. Swoje stanowisko klient argumentował faktem, iż koszt jak musiałby ponieść na uruchomienie witryny mógłby przeznaczyć na druk i dystrybucję materiałów drukowanych (w tym wypadku ulotek) i uzyskałby dzięki temu dużo lepszy efekt.

strona-internetowa-nie-ulotka-grupapns

Przyjrzyjmy się zatem kwestią związanym z takim punktem widzenia, naszej opinii dlaczego jest to złe podejście oraz generalnymi błędami popełnianymi przez firmy, które swoją stronę internetową traktują właśnie jak papierową ulotkę.

Kilka wstępnych pytań na początek…

Aby wprowadzić Cię w temat zadamy takie oto pytania:

  • Czy twoja ulotka może odtwarzać filmy video?
  • Czy ulotka pozwala ci pobrać dodatkowe materiały?
  • Czy możesz na ulotce przejść do dodatkowej zawartości, gdy już przejrzysz całość treści?
  • Czy ulotka pozwala ci kupić za jej pośrednictwem produkt lub usługę?

Oczywiście pytamy retorycznie ale ważnym i realnym faktem jest, że wielu właścicieli firm i prezesów planuje, oczekuje lub nawet wymusza od projektantów podejście “tradycyjne” do medium, którego głównym założeniem jest interaktywność.

ulotka-a6-ilosc-wyrazow

Strona wizytówka jako przykład, że nie każdemu witryna jest potrzebna…

Realnym przykładem są tak zwane “strony wizytówki” z którymi chyba każdy internauta spotkał się poszukując w sieci produktu, usługi lub informacji. W zdecydowanej większości posklejane na szybko, nie przekazujące wartościowych informacji,  zawierające zazwyczaj tylko “świętą trójcę” podstron – o firmie, ofertę i kontakt z datą ostatniej aktualizacji rok temu.

Wrzucone w sieć bo przecież “każdy mieć musi”,  realnie nie służą nikomu – firmom, które są ich właścicielami, odwiedzającym, którzy przywykli do lepszego traktowania i zaspokajania ich potrzeby wiedzy.

Cała zawartość takie strony zwykle zmieściłaby się na ulotce formatu A5 i to wraz z reprezentacyjną grafiką. Dlaczego? Ponieważ z takim zamysłem została ona stworzona.

Dlaczego taki sposób myślenia jest błędny?

Ulotka, broszura czy nawet drukowany katalog są nośnikami informacji o ograniczonej pojemności. Nie można upchnąć 30 stron tekstu, danych i rysunków na formacie 2 stronach formatu A4. Co za tym idzie – raz zaakceptowane i wytworzone produkty drukowane nie mogą zostać zmodyfikowane szybko i łatwo, gdyż wymaga to ich ponownego zaprojektowania, następnie wysłania do druku i dystrybucji z czym wiążą się oczywiście koszty.

Korzystając poprawnie ze strony internetowej oprzyj się o jej mocne strony i cechy – możliwość edycji praktycznie dowolnej ilości treści o każdej porze, która jest dostępna natychmiast dla twoich klientów, czytelników czy przypadkowych internautów. Treść ta lub “content” może być interaktywna, multimedialna, skłaniać osobę do podjęcia działania już tu, teraz  i w tej chwili – nie po 3 godzinach gdy wróci do domu  z twoją ulotką głęboko zakopaną z innymi dokumentami.

Witryna pozwala śledzić zachowania użytkowników – czego szukają na twojej stronie, jak do niej trafiają? Wykorzystując te dane można optymalizować jej zawartość. Żaden klient nie “wraca” do ulotki aby sprawdzić co pojawiło się na niej nowego.

Analiza kosztowa: druk kontra strona www

Argument z początku artykułu był prosty – zainwestowanie w materiały drukowane daje lepszy efekt i jest bardziej opłacalne. Przyjrzyjmy się tej opinii…

Na koszt stworzenia ulotki (a6) składają się:

  • Projekt graficzny: 50-100 zł netto
  • Druk (1000szt): ok. 90 zł netto
  • Dystrybucja: ok. 400 zł netto.

Razem daje nam to kwotę ok. 600zł netto. Całkowita kwota stworzenia standardowej strony www to około 1000zł netto.

wykres-druk-vs-strona-www

Co można zaobserwować?

Różnica poniesionych nakładów finansowych to około 400zł netto na korzyść opcji drukowanej. Niemniej porównując obie opcje musimy wziąć pod uwagę kryterium czasu oddziaływania, które w przypadku ulotek jest bardzo krótkie. Jednorazowa kampania ulotkowa w ciągu kilku dni straci całkowicie swoją siłę. Nadanie jej ponownego pędu wiąże się z drukiem i dystrybucją (490zł netto).  Biorąc pod uwagę iż kampanię przeprowadzać będziemy raz w miesiącu – koszty całkowite użytkowania zaczną rosnąć dość gwałtowanie wraz z upływem czasu.

Strona www nim zostanie wyparta przez rozwiązania nowej generacji zwykle służy około 3-4 lat swojemu właścicielowi. O ile trzeba zaznaczyć iż generuje dodatkowe koszty poza wstępnymi (serwer, domena), jej oddziaływanie i dostępność wynoszą praktycznie 24 godziny, 7 dni w tygodniu. Nie musimy inwestować gdy chcemy zamieścić nową informację ogłosić promocję lub opublikować wpis na blogu taki jak ten.

Podsumujmy nasze rozważania

Większość firm traktuje swoje witryny właśnie jak ulotki, w których stworzenie wkładają jednorazowy wysiłek i próbują zyskać aprobatę odwiedzających oferując ten sam niezmieniony content przez lata. W dzisiejszych czasach systemów CMS, platform społecznościowych i pełnej multimedialności sieci – taki sposób myślenia po prostu jest archaiczny i niezgody ze współczesnymi wymogami obecności w sieci.

Oczywiście nadal, zwłaszcza w Polskim internecie pełno tego typu witryn, co potęguje u właścicieli firm uczucie, że tak powinno być i na tym to polega. Brak efektów jest zwykle najbardziej dotkliwym świadectwem, że większość nie zawsze ma rację a najlepiej uczyć się na błędach – ale innych.

Ostatecznie klient będzie chciał dowiedzieć się czegoś więcej, pozyskać nowe informacje poza tymi oferowanymi na małym kawałku papieru – zapewne skorzysta w tym momencie z sieci.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Powrót na górę
Projektujemy
pierwsze wrażenie

Projekty graficzne / Projektowanie stron wwww

GrupaPNS to wieloletnia i doświadczona agencja internetowa, która swoje działania opiera na silnych fundamentach autorskich projektów oraz programów opieki nad klientami. Tworzymy strony www na terenie całego kraju, w tym: Katowic, Sosnowca, Dąbrowy Górniczej.

biuro@grupapns.pl
Napisz do nas!
+48 516 359 012
Poniedziałek – piątek 10:00-15:00
GrupaPNS sp. z o.o.
Roździeńskiego 9
41-300 Dąbrowa Górnicza

Strony www

Projekty graficzne

O marce

Realizacje

Różności

Ciasteczka

Niniejsza strona www wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka) do rozszerzenia swojej funkcjonalności. Korzystając z witryny wyrażasz zgodę na ich stosowanie na swoim urządzeniu.

Jak Twoja strona www traci pieniądze

Dowiedz się i samodzielnie zdiagnozuj 7 najczęstszych błędów powodujących, że Twoja strona www mniej zarabia.

Kup teraz 15 pln