Projektowanie strony www dla klienta z branży fotografii może być nie lada wyzwaniem.
Witryna oparta w głównej mierze o portfolio zdjęciowe wymusza inne podejście niż w przypadku “klasycznej” witryny biznesowej, której struktura jest zazwyczaj w pewnym stopniu ujednolicona. Nawigacja, stopka, menu boczne i główny blok treściowy mogą istnieć lub mogą być zupełnie zbędne w zależności od kreatywnego podejścia i oczekiwań klienta. W tym artykule postaramy się przyjrzeć nieco bliżej branży usług fotograficznych i jej wpływie na sposób tworzenia stron www dla niej.
Firmowe strony internetowe – oferta GrupaPNS
Portfolio fotograficzne online pełni dwie podstawowe funkcje.
Pierwszą z nich jest oczywiście prezentacja dorobku zdjęciowego właściciela. Druga natomiast realizuje się poprzez przyciąganie nowych klientów dla jego biznesu. Struktura strony fotografa zwykle składa się z trzech głównych sekcji:
- O nas
- Galeria zdjęć
- Kontakt
Prosto i przejrzyście. Potencjalny klient może zapoznać się z pracami, a gdy już pochwycimy jego uwagę, będzie mógł dowiedzieć się nieco więcej o samym ich autorze, którego zapewne rozważa wynająć. Podstrona kontakt na stałe wpisała się w projekt praktycznie każdej strony komercyjnej i zarobkowej.
Co wyróżnia najlepsze strony fotografów?
W trakcie procesu tworzenia witryny pada wiele pytań natury technicznej jak i praktycznej dotyczących wyglądu i funkcjonowania finalnej realizacji. Jakich rozmiarów zdjęć użyć? Czy kompresować zdjęcia? Ile zdjęć zamieścić? To tylko niektóre z nich. Cechą wspólną najlepszych stron o charakterze portfolio zdjęciowego są:
- Prezentowany materiał, który ogranicza się do najlepszych fotografii, nie setek zdjęć z każdej sesji przez które klient musi przebrnąć odnajdując w końcu “perełki”.
- Zdjęcia w wysokiej rozdzielczości, nawet kosztem czasu ładowania witryny.
- Prosty i czytelny komunikat, jak można nawiązać kontakt z autorem zdjęć.
- Stosowanie HTML5 w zastępstwie Flash’a.
- Blog pozwalający na tworzenie treści w zorientowanej na obraz witrynie.
Garść porad dla twojej obecnej lub przyszłej strony:
1. Określ grupę docelową i wyprzedź jej oczekiwania
O ile może się wydawać, że “zdjęcia to zdjęcia” – branża fotograficzna jest wewnętrznie bardzo zróżnicowana. Mamy fotografię ślubną, której strony zwykle toną w bieli i delikatnych akcentach. Fotografię sportową stawiającą na dynamizm i energię. Fotografię komercyjną i produktową, gdzie liczy się odpowiednie uchwycenie modela czy produktu. W zależności od tego w jakiej gałęzi tego rynku działasz, twoi klienci będą operować takimi schematami. Zapewne twoja strona nie będzie pierwszą jaką odwiedzą, co możesz wykorzystać, aby ich zadziwić lub rozwinąć lepiej klasyczny schemat.
2. Stawiaj na dynamiczną treść
Nic tak nie zniechęca klienta jak brak zmian na stronie. Współczesna witryna powinna dać Ci możliwość zmiany jej zawartości – od podmiany zdjęć do publikowania nowych galerii. Rozdziel poszczególne zdjęcia na odpowiadające im kategorie, co ułatwi klientowi poruszanie się po stronie i zmniejszy czas oczekiwania na załadowanie poszczególnych galerii.
3. Minimalizm i kontrast to twoi przyjaciele
Klient wchodzi na witrynę fotografa, aby oglądać zdjęcia i kropka. Niema żadnej potrzeby stosowania wyszukanych i złożonych układów grafiki, wymyślnych czcionek lub niecodziennej nawigacji. Ostatecznie chodzi o przedstawienie prac, które jeśli są na odpowiednim poziomie – obronią się same. Strona www w tym przypadku stanowi jedynie tło i w żadnym wypadku nie powinna wybijać się na pierwszy plan. Czerń i biel nadają się do tego idealnie, pozwalając twoim zdjęciom przejąć główną narrację.
4. Stosuj tylko zdjęcia w wysokiej rozdzielczości
Oczywiście odbije się to na czasie ładowania danej podstrony, jednak klienci szukając profesjonalisty do wynajęcia oczekują odpowiedniej jakości usługi, którą ciężko dostrzec na obrazie o wymiarach 300x300px. wielkości miniaturki na facebooku. Pochwal się swoim warsztatem i pokaż różnicę pomiędzy twoją pracą, a zdjęciami wykonywanymi smarfonem.
5. Ogranicz ilość zdjęć do najlepszych pozycji
Tak wiemy, że zapewne masz setki zdjęć z jednej sesji dla klienta i chciałbyś się nimi pochwalić. W praktyce jednak odwiedzający twoją stronę i tak nie poświęci czasu, aby przejrzeć je wszystkie, wyrabiając sobie opinię jedynie na kilku pierwszych egzemplarzach. Duża ilość podobnych fotografii w pewnym momencie stanie się nużąca, dlatego warto wybierać najsilniejsze pozycje z portfolio do głównej galerii.
6. A czy wiesz w jakiej kolejności najlepiej układać zdjęcia?
Technika jest dość prosta gdy się chwilkę nad nią zastanowić. Twoje najlepsze pracę umieść na początku, nieco słabsze w środku i zakończ ponownie bardzo dobrymi fotkami. Dlaczego? Umieszczając silne fotografie na wstępie od razu przykuwasz uwagę odwiedzającego, który rzecz naturalna – chce więcej. Po drodze będzie musiał przebrnąć przez nieco gorsze prace, jednak na koniec ponownie ma do czynienia z najlepszymi zdjęciami. Tak samo jak w przypadku książek – świetny wstęp i dobre zakończenie rekompensują wady opowiadanej historii.
7. Krótkie informacje o sesjach pozwolą opowiedzieć historię.
Odwiedzający są ciekawi twojej pracy, dla kogo pracowałeś i z jakiej okazji dobyła się dana sesja. Dodaje to kontekst do galerii, które bez niego pozostawiają olbrzymie pole do interpretacji klienta. W operującej obrazem stronie, 1-2 zdania opisu do sesji pozwolą ci opowiedzieć przebieg danego pokazu, ślubu, imprezy itp. oraz nadadzą osobisty charakter fotografiom, których bohaterowie nie będą już dla widza zupełnie anonimowi.
Czego należy unikać:
- Nigdy, przenigdy nie daj sobie wmówić, że stosowanie Flash’a do czegokolwiek na twojej stronie to dobry pomysł.
- Przeładowywania 1 podstrony olbrzymią ilością zdjęć – stosuj pod-galerie i kategorie.
- Tani hosting wiąże się zwykle z limitem danych jakie dana strona może przesłać. Witryna fotografia z racji na ilość i rozmiar zdjęć pożera go natychmiastowo.
- Nie traktuj po “macoszemu” podstrony “o mnie”. Często jest to jedyne miejsce gdzie klient może dowiedzieć się kilku słów na twój temat.
- Nie szalej z zabezpieczeniami. Jeśli ktoś chce ukraść twoje zdjęcia – zrobi to, niezależnie od ilości blokad i przeciwdziałań.
Podsumujmy to wszystko
Współcześnie internet jest olbrzymi polem do popisu dla fotografów. Serwisy społecznościowe jak i osobiste witryny pozwalają na wymianę obrazami, ich komentowanie i udostępnianie innym. A jeszcze nie tak dawno temu wszystko to musiałoby się odbywać drogą tradycyjnej, fizycznej prezentacji. Któż nie pamięta kolejek po odbitki zdjęć z wakacji, naświetlonego filmu itp. przygód 🙂 Strona www dla fotografa to niezwykle praktyczne narzędzie i obecnie stanowi serce każdego profesjonalisty działającego w branży.