Kreatywność dla małych i średnich firm

notifications

Strona wizytówka dla firmy – jak marnujesz pieniądze

JJeśli lubisz nasze artykuły, pokochasz to co robimy dla klientów!

Wrzesień 15, 2014

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Strona wizytówka – słowo wytrych pojawiające się w niezliczonej liczbie zapytań od klientów.

Jej magiczność polega na przekonaniu iż może skutecznie realizować poszczególne funkcje reklamowe, być reprezentatywna i efektywnie generować naszej firmie klientów. Jej cechami są zazwyczaj niski koszt wykonania, prostota i mała ilość podstron. Witryny tego typu zazwyczaj po uruchomieniu nie są nigdy aktualizowane aż do momentu kolejnej modernizacji, wymuszonej zmianą trendów i starzeniem się designu. W tym artykule postaramy się przekonać Ciebie, drogi czytelniku, że era stron wizytówek już dawno przeminęła.

strona-wizytowka-dla-firmy

Sprzedawcy marzeń i strona wizytówka

Na wstępie musimy wyjaśnić sobie pewną sprawę. Zapewne niektóre osoby potraktują ten artykuł z góry jako próbę skłonienia ich do skorzystania z naszej oferty lub “naciągnięcia” na większe koszty. Jest to naturalna reakcja człowieka w momencie, gdy ktoś burzy nam utarty, powszechny, lecz ostatecznie błędny pogląd na pewne kwestie. Nie chcemy cię do niczego namawiać drogi czytelniku – decyzję ostatecznie i tak zapewne już podjąłeś. Jednak nasza pozycja na rynku pozwala nam ukazywać rzetelne fakty a nie sprzedawać marzenia i bajki aby tylko uchwycić jakiegoś klienta. Artykuł pozostawiamy twoim przemyśleniom.

Projektowanie stron www – sprawdź ofertę profesjonalnego webdesignu.

Krótka lekcja z historii sieci

W połowie lat ’90 ubiegłego wieku rozpoczął się w Polsce proces masowej komputeryzacji gospodarstw domowych oraz budowy infrastruktury potrzebnej do uzyskania dostępu do sieci. Były to czasy hałaśliwych modemów, internetu płatnego za impulsy, zawrotnych prędkości łącza oraz kafejek internetowych. Dla konsumentów był to nowy świat – nikt nie słyszał o e-handlu, ze strachem kupowano i sprzedawano towary na Allegro a posiadanie nawet najbardziej prymitywnej witryny budziło zachwyt wśród znajomych. Mało kto korzystał z Google. Królowały wyszukiwarki Wirtualnej Polski, Interii oraz Onetu. Chcąc kupić stół, klient wpisywał w pasek przeglądarki wymyślony przez siebie na poczekaniu adres: “www.stoly.pl” – jeśli była tam witryna, to można było poszukiwania uznać za udane.

porady-strona-www

Narodziny strony wizytówki

Strony wizytówki powstały z potrzeby obecności w sieci firm i przedsiębiorstw. Mało skomplikowane pod względem wyglądu i treści były idealnym produktem oferowanym przez początkujących webdesignerów dla klientów, którzy nie mieli zielonego pojęcia o obecności w sieci, promocji czy ogólnym marketingu. Prawda jest taka, że mało kto miał wtedy witrynę, więc sam fakt jej posiadania powodował efekt “WOW”, budował prestiż i podnosił wiarygodność biznesu. Z czasem coraz więcej podmiotów zbudowało własne strony www a wraz ze wzrostem konkurencji pojawiła się potrzeba wyróżnienia się od innych.

Jak to wygląda współcześnie

Jako konsumenci okrzepliśmy i poznaliśmy przeróżne smaki sieci. Narodziły się pokolenia, dla których świat bez internetu pozostaje kwestią opowieści i legend. Poznaliśmy media społecznościowe i blogi, dostrzegliśmy plusy nowoczesnego marketingu oraz materiałów online video. To co było jeszcze niedawno standardem, dziś jest już niedopuszczalne, utożsamiane z kiczem i brakiem profesjonalizmu – a sieć ciągle prze naprzód, wraz z nią rosną wymagania użytkowników. 

strona-wizytowka-dla-firmy-2

Ale co z tym marnowaniem pieniędzy?

Krotka odpowiedź brzmi tak: inwestujesz w coś, co realnie nie będzie działać. A teraz rozwińmy tą myśl. Chcielibyśmy abyś teraz wziął głęboki oddech i odpowiedział sam przed sobą na pytanie: “Po co mojej firmie strona internetowa?“? Bo ma ją każdy? Bo trzeba ją mieć? Bo chce się reklamować? – to popularne przykłady odpowiedzi z jakimi spotykamy się w naszej codziennej pracy. Musisz jednak zrozumieć, że ich źródło leży dużo głębiej w problemach jakie ma lub może mieć w przyszłości twoja firma. Problemy:

  • problem ze zdobyciem klienta,
  • problem z nienadążaniem za konkurencją,
  • problem z prezentacją oferty klientom,
  • problem ze zbyt małą reklamą.

Potrzeby:

  • potrzeba zwiększenia dochodu,
  • potrzeba utrzymania się na rynku,
  • potrzeba dostosowania się do wymagań rynku,
  • budowa prestiżu i wizerunku marki,
  • słowem – zaistnienie.

W polskiej branży webdesignu tylko mały % firm podchodzi do realizacji uwzględniając te elementy. Większość po prostu sprzedaje ci witrynę jak każdy zwykły produkt, ot taką przysłowiową “lodówkę” z marketu byle tylko domknąć transakcję.

Klasyczne “Nic więcej mi nie potrzeba.”

Przeciętna strona wizytówka składa się ze strony głównej,  o firmie, oferty oraz kontaktu. Daje nam to więc w porywach 4-5 podstron o łącznej zawartości treści mieszczącej się na 2-4 kartkach A4.  Przeciętny użytkownik internetu odwiedza średnio 2,646 podstron i 89 domen w ciągu 1 miesiącadane raportu Nielsen 2010. Mianem geniusza marketingu można by nazwać osobę, która jest przy użyciu 4 stron tekstu i odrobiny grafiki w stanie zbudować efektywne i trwałe rozwiązanie wspominanych wyżej problemów i potrzeb. I raczej pracowałaby jako kierownik marketingu dla dużych korporacji a nie oferowała swoje usługi za 300zł na serwisach ofertowych. Ale każdy wierzy w co chce :) Być może twoja firma uważa, że nic więcej jej nie potrzeba. Sęk w tym, że strona jest dla twoich klientów a nie dla twojego biznesu i to oni określają czego od niej oczekują. Oczywiście żaden z odwiedzających nie powie Ci tego wprost aby stało się to dla Ciebie jasne – nawet trafiając na twoją witrynę po prostu szybko z niej uciekną. Po przejrzeniu twoich 3 podstron mają jeszcze 85 do przejrzenia tego samego dnia. 

strona-wizytowka-dla-firmy-3

 Wypozycjonujemy i będzie git!

A tak, strona wizytówka i pozycjonowanie. Jeden z najpopularniejszych współczesnych mitów na którym liczne firmy pozycjonerskie generują większość dochodu. Zamiast suchego tłumaczenia, zajęcie interaktywne :) Chcielibyśmy abyś wyobraził sobie iż jedziesz olbrzymią autostradą. Jesteś w trasie już bardzo długo, ostatni zajazd minąłeś wiele kilometrów temu i zaczyna ci doskwierać głód. Ale oto jest, znak kierujący na przydrożną restaurację! Pierwszy od dziesiątek kilometrów – oczywiście skręcasz a wraz z tobą inni podróżni, również szukający chwili wytchnienia. Po przybyciu na miejsce okazuje się jednak, że budynek restauracji się sypie. Wnętrze jest brudne i przypomina wystrój z poprzedniej epoki (w złym znaczeniu :). Menu posiłków zawiera tylko 3 pozycje a całokształt poddaje pod wątpliwość gastronomiczne uzdolnienia szefa kuchni. Skorzystałbyś czy odjechał? Jak myślisz ile osób dziennie odwiedza knajpę aby po chwili natychmiast wrócić na trasę? Czy doklejenie szyldu “Tanio i smacznie!” rozwiązałoby problem? Mamy nadzieję, że jest to pytanie retoryczne.

Ekspozycja nie jest równa konwersji

Pozycjonowanie pomaga w teorii zwiększyć ilość wejść na stronę www. Nie oznacza to jednak, że użytkownik z automatu będzie chciał zostać naszym klientem. Możemy mieć i 1.000.000 odwiedzin dziennie, lecz z tej liczby żadna osoba nie musi nawiązywać z nami relacji biznesowych.  Jeśli promujemy coś co jest mało atrakcyjne dla konsumenta, nie możemy liczyć na efekty. Jeśli przyjmiemy, że koszt pozyskania 1 odwiedzin klienta z kampanii wynosi 1zł, to w momencie gdy opuści on stronę bez nawiązywania kontaktu – jesteśmy stratni. Co więcej, najprawdopodobniej nigdy na naszą witrynę już nie powróci bo realnie nie ma do czego (3 podstrony, nigdy nie zmieniane). A co gdyby firma prowadziła np. blog? Co gdyby klient nawet jeśli nie był zainteresowany ofertą w tym momencie, mógł poszerzyć swoją wiedzę w danej dziedzinie? Miałby do czego wracać – czy wtedy nasza początkowa złotówka nie generowałaby nam przypadkiem więcej darmowych wejść, zwracając koszty poniesione na kampanię? Ale tak, przecież niektórym wystarczy strona wizytówka :)

Podsumowanie

Temat moglibyśmy ciągnąć jeszcze dość długo, gdyż jest wiele kwestii, które umykają klientom podczas podejmowania decyzji o formie i sposobie prowadzenia strony www. Chcielibyśmy ten artykuł podsumować w taki sposób: jeśli myślisz o budowie strony www lub jej modernizacji zastanów się kilka razy czego potrzebuje twoja firma, czego po niej oczekujesz a jeśli nie dysponujesz odpowiednim budżetem to odłóż projekt w czasie.  Zaoszczędzisz sobie tym samym frustracji, nerwów i poczucia wyrzucenia pieniędzy w błoto z braku efektów. Po prostu strona wizytówka to dziś za mało. Jej formuła się zdewaluowała, tak jak kiedyś siła wpisu w książce telefonicznej. Być może Ty nie widzisz potrzeby, być może twoja najbliższa konkurencja też tego nie widzi – ale ktoś tam w sieci z tego korzysta, wkłada dodatkową pracę i wyciąga dodatkowe korzyści.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Powrót na górę
Projektujemy
pierwsze wrażenie

Projekty graficzne / Projektowanie stron wwww

GrupaPNS to wieloletnia i doświadczona agencja internetowa, która swoje działania opiera na silnych fundamentach autorskich projektów oraz programów opieki nad klientami. Tworzymy strony www na terenie całego kraju, w tym: Katowic, Sosnowca, Dąbrowy Górniczej.

biuro@grupapns.pl
Napisz do nas!
+48 516 359 012
Poniedziałek – piątek 10:00-15:00
GrupaPNS sp. z o.o.
Dąbrowa Górnicza

Strony www

Projekty graficzne

O marce

Realizacje

Różności

Ciasteczka

Niniejsza strona www wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka) do rozszerzenia swojej funkcjonalności. Korzystając z witryny wyrażasz zgodę na ich stosowanie na swoim urządzeniu.

Menu
Home Kontakt Blog

Jak Twoja strona www traci pieniądze

Dowiedz się i samodzielnie zdiagnozuj 7 najczęstszych błędów powodujących, że Twoja strona www mniej zarabia.

Kup teraz 15 pln