GrupaPNS – kreatywność i reklama dla firm logo

Słownik pojęć dotyczących tworzenia stron internetowych

JJeśli lubisz nasze artykuły, pokochasz to co robimy dla klientów!

25 czerwca, 2022

Operowanie branżowym sloganem i skrótami myślowymi przychodzi naturalnie, gdy działa się od lat w branży projektowania stron internetowych

Ze względu na dość złożony charakter produktu, jakim jest firmowa strona www – konieczność komunikacji z klientem, wymaga używania często prostego języka do opisywania zawiłych zagadnień, systemów oraz filozofii projektowania. O ile strony www towarzyszą nam już od wielu dekad i pewne pojęcia są powszechnie znane – diabeł tkwi jak zawsze w szczegółach.

Poniżej przedstawiamy zbiór najbardziej powszechnych zwrotów, pojęć i definicji na jakie można natknąć się podczas procesu tworzenia firmowej strony www

Slownik Pojec Dotyczacych Tworzenia Stron Internetowych

Spis treści: Słownik pojęć – strony internetowe

AJAX

Nie, nie chodzi o popularny płyn do podłóg. AJAX to skrót od słów “Asynchronous JavaScript and XML“, służy głównie do dynamicznej obsługi skryptów oraz pobierania, przetwarzania i zapisywania danych bez konieczności odświeżania całej witryny. Mówiąc wprost jest to technologia pozwalająca na wykonywanie operacji z danymi bez potrzeby przeładowania strony, przekierowania użytkownika na inną podstronę itp.

Najprostszym przykładem jest system wyszukiwarki Google, gdzie dane są ładowane już przed zakończeniem wpisywania szukanej frazy. Jeszcze kilka lat temu, musielibyśmy klikać “szukaj” i czekać aż cała witryna się odświeży a następnie wyświetli wyniki.

Baza danych

Strony internetowe budowane na systemach CMS przechowują swoje treści właśnie w bazach danych. Strona internetowa pobiera te zapisy i umieszcza odpowiednie teksy w strukturze witryny – od linków w menu, po właściwą treść artykułu.

Captcha

To nic innego jak system / skrypt mający na celu ograniczenie dostępu botów i automatycznych systemów do funkcji naszej witryny – najczęściej formularza kontaktowego. System typu Captcha w swojej popularnej odsłonie prosi nas o  przepisanie kodu z obrazka, nim będziemy mogli potwierdzić wysyłkę treści.

Certyfikat SSL

Cartyfikat SSL zainstalowany na serwerze szyfruje dane przesyłane pomiędzy Twoją witryną a użytkownikiem, znacząco utrudniając ich odczytanie przez podmioty trzecie. Jest to współcześnie wymagany standard i oceniany jako istotny czynnik tankujący dla wyszukiwarki Google.

CMS / System Zarządzania Treścią

Content Management System (CMS) – przed ich pojawieniem wszystkie witryn musiały być aktualizowane ręcznie poprzez przepisanie ich kodu. System CMS jest zbiorem aplikacji, funkcji i modułów pozwalających w głównej mierze na prostą edycję treści, aktualizację i zarządzanie witryną. Usprawnia on prace nad daną stroną www, nie wymusza znajomości zagadnień technicznych i daje administratorowi kontrolę nad jej funkcjami.

CSS / Kaskadowe Arkusze Stylów

Brzmi kosmicznie, prawda? Najprościej mówiąc CSSy są to zbiory poleceń okreslających w jaki sposób przeglądarka ma wyświetlić poszczególne elementy witryny. Od koloru tła, szerokości witryny, rozmieszczenia modułów, rodzaj, rozmiaru i koloru czcionki itp. Przed pojawieniem się CSS’ów witryny i ich elementy musiały być kodowane bezpośrednio i wielokrotnie wewnątrz danej strony. Rewolucja jaka nadeszła spowodowała odejście od stosowania tabel jako elementu konstrukcyjnego i umożliwiła na oddzielenie treści od stylizacji i formatowania ich wyglądu. CSS’y stosujemy do dziś i są sercem każdej strony www.

E-commerce

Pod tym terminem kryją się wszystkie rozwiązania techniczne i praktyczne, mające na celu wspieranie sprzedaży za pośrednictwem internetu. Od systemów sklepowych, przez bramki płatności online po całą paletę wtyczek, pluginów i modułów o komercyjnym przeznaczeniu.

Farma linków

Jest to witryna lub ich grupa, która wymienia się linkami w celu sztucznego podbicia wartości strony w oczach wyszukiwarki Google. Praktyki te są przy dużej intensywności określane jako niedozwolone i mogą spowodować nałożenie kary lub usunięcie witryny z indeksu. Nowsze wersje algorytmu Google są wrażliwe na próby sztucznego generowania linków.

Katalogi SEO

Witryny/katalogi firm odznaczające się wysoką ranga domeny. Dodawanie do nich wpisów i linków zwrotnych do stron internetowych ma na celu sztuczne podbicie wartości witryny w oczach wyszukiwarki i zwiększenie tym samym jej pozycji.

Niezwykle popularne w przeszłości, obecnie utraciły nieco swoją praktyczność na rzecz innych technik i rozwiązań.

Favicon

Jeśli spojrzysz w górę, na zakładkę tej podstrony w swojej przeglądarce, zapewne dostrzeżesz przy tytule nasze logo. To jest właśnie Favicon – po prostu mała ikonka o wymiarach 16×16 lub 32×32 pikseli pomagająca w odróżnieniu twojej strony oraz identyfikująca ją w momencie dodania do ulubionych lub zapisania na pasku zakładek.

Front i zaplecze witryny

Frontem strony www nazywa się wszystko to, co widzi odwiedzający: menu, treści, linki, slajdery, zdjęcia, funkcje specjalne itd. Jest to cała witryna i jej elementy z jakimi użytkownik wchodzi w interakcje, do jakich ma dostęp i jakie może oglądać.

Zaplecze strony www to termin używany do opisania m.in panelu administracyjnego, struktury treści, skryptów i systemu CMS. Zwykły użytkownik nie ma do nich wglądu, chociaż to one warunkują jak będzie działać strona z której korzysta.

Hosting

Strona aby funkcjonować w sieci musi być umieszczona na jakimś serwerze, z którym będą łączyć się internauci. Mianem hostingu określa się zwykle usługę utrzymania strony na serwerze świadczoną na rzecz danego właściciela witryny.

HTML

Hypertext Markup Language – język programowania służący do tworzenia stron internetowych. Niby tyle, ale aż tyle 🙂 Jego rolą jest dostarczanie treści do użytkownika poprzez okno przeglądarki, podczas gdy CSS służy do formatowania tych treści. Podstawowy budulec każdej strony www.

Landing Page

Zyskujące rosnącą popularność, landing page’e są wyrazem wzrostu świadomości marketingowej właścicieli stron internetowych. Są to specjalnie zaprojektowane i przygotowane strony docelowe dla kampanii marketingowych, których celem jest skłonienie użytkownika do zakupu konkretnego produktu.

Zamiast przeglądać całą stronę i szukać konkretnej rzeczy, klient dostaje uszytą na miarę podstronę, która opisuje 1 produkt lub usługę i zazwyczaj zakańcza ofertę wezwaniem do działania.

Link zwrotny / backlink

Linki zwrotne są to odnośnik jakie prowadzą z innych stron w sieci do twojej witryny. Im większa ich liczba ze stron o wysokiej wartości domeny, tym twoja witryna pojawi się wyżej w wynikach wyszukiwania. To tak w ekstremalnym uproszczeniu – gdyż nie jest to jedyny czynnik wpływający na pozycjonowanie strony.

Meta dane i meta tagi

Meta dane są to informacje przekazywane przeglądarce i wyszukiwarkom, opisujące zawartość treści jakie posiada dana strona. Meta dane umieszcza się w meta tagach – specjalnych znacznikach, wśród których wymienić możemy choćby tytuł strony, jej opis czy sposób kodowania znaków.

Okruszki

Okruszki nie są niczym innym jak ścieżką nawigacyjną, która pokazuje gdzie aktualnie znajduje się użytkownik. Umieszczane zwykle na górze strony www, przyjmują formę ciągu stron i podstron: Home > Oferta > Produkt1 itp.

Open Source

Open source jest typem licencji na zasadach której dane oprogramowanie jest udostępniane publicznie – zwykle nieodpłatnie lub za symboliczną kwotę. Projekty open source są tworzone i rozwijane przez grupy pasjonatów i ochotników pracujących nad danym systemem, programem lub aplikacją.

Plugin / Wtyczka

Jest to kod, program, aplikacja udostępniana przez osoby trzecie, która pozwala na rozszerzenie funkcjonalności danej strony www o nowe możliwości. Większość systemów CMS korzysta z nich aby zapewnić elastyczność i prostotę integracji nowych pomysłów i rozwiązań bez konieczności przepisywania całego systemu od podstaw.

Płynny layout

Układy elementów na stronie są stworzone w taki sposób, aby w przypadku zmiany szerokości ekranu witryna automatycznie dopasowała się do nowych wymiarów okna przeglądarki internetowej.

Strona responsywna

Responsywne strony internetowe są tworzone w takiej formie, aby dynamicznie skalować się do urządzeń o różnych rozmiarach ekranów. Niezależnie czy przeglądamy ją na komputerze stacjonarnym, czy na telefonie – jest to ta sama witryna, ze znacznie zmniejszonym układem.

Strony responsywne są współcześnie standardem jeśli chodzi o projektowanie witryn.

Szablon / Layout

O ile większość ludzi interpretuje termin “szablon” w odniesieniu do “gotowca”  wyglądu całej strony, technicznie jest odrobinę inaczej. Mianem layoutu określamy rozmieszczenie elementów i ich wygląd na danej podstronie. Współczesne witryny budowane  są w oparciu o szablonowy układ modułów, używany przez system CMS do dynamicznego zapełniania go treścią.

Przeglądając podstrony danej witryny zapewne wyglądają one podobnie, choć treść jest inna, prawda? System używa bowiem tego samego layoutu dla nich wszystkich. Rozwiązanie to usuwa konieczność powielania całego układu dla każdej pojedynczej podstrony – wystarczy 1 wzorzec i powiązanie go z odpowiednimi podstronami.

Sztywny layout

Termin ten oznacza, że dana witryna ma maksymalną, niezmienną szerokość ustawioną przez projektanta. Strona nie będzie się tym samym dopasowywać do szerokości ekranu na urządzeniach mobilnych, jednak taka metoda daje większą kontrolę nad wyglądem i funkcjonowaniem witryny.

Współcześnie jednak rozwiązanie to jest w praktyce całkowicie nieużywane.

Tagi HTML

Są to elementy określające w jaki sposób dana część/treść strony ma być interpretowana. Tagi mają formę otwarcia i zamknięcia np. <p>To jest akapit</p> i każda witryna jaką odwiedzasz ma ich mnóstwo, choć są nie dostrzegalne. Zamknięcie danego tekstu w konkretnym tagu może dla przykładu warunkować czy ten tekst będzie linkiem czy jedynie zostanie pogrubiony.

Transfer

O ile większość z nas zna pojęcie transferu jako szybkości przesyłu danych naszych łącz internetowych, występuje ono również w nieco innej formie. Transfer jest to także maksymalna ilość danych jaką dany serwer może przetworzyć w ramach danego pakietu abonamentu.

Twoja strona internetowa to albowiem dane, które są wysyłane do każdego użytkownika za każdym razem gdy odwiedza twoją podstronę lub ją nawet odświeża.  Jeśli dana witryna ma duże natężenie ruchu limity transferu mogą zostać pochłonięte dość szybko i generować dodatkowe koszty. Większość poważnych dostawców usług hostingowych nie stosuje ich jednak, wiąże się to jedynie z nieco większą opłatą roczną.

Wstrzyknięcie złośliwego kodu

W przypadku zhakowania naszej witryny, bardzo prawdopodobne jest, że jej pliki zostały zainfekowane złośliwym kodem, którego nie powinno tam być. “Wstrzyknięcie” kodu spoza witryny pozwala atakującemu na wykonywanie różnorodnych operacji za pośrednictwem naszego serwera – od wgrywania własnych plików po modyfikowanie treści, danych logowania itp.





Bardzo dobrze mi się współpracuje z Grupa PNS Europe. To już kolejna strona www, którą zamówiłam w tej firmie. Szybki kontakt, profesjonalizm, piękna grafika i krótki czas wykonania usługi. Polecam👍
Ewa Rach
Ewa Rach
07/09/2022
Dodaje pięć zasłużonych gwiazdek. Bardzo szybkie odpowiedzi i realizacja. Z pewnością zostanę z tą firmą na dłużej :)
Sandra Spychalska
Sandra Spychalska
01/08/2022
Współpracuję z firmą PNS już od jakiegoś czasu i ani razu się nie zawiodłam. Grupa PNS stworzyła dla mojej szkoły językowej piękną stronę internetową, tworzy bardzo ładne, estetyczne grafiki reklamujące firmę, a sam pan Michał, który jest naszym "opiekunem" jest zawsze bardzo uprzejmy i spełnia moje prośby w ekspresowym tempie. Krótko mówiąc, usługi na najwyższym poziomie - polecam.
Sylwia K
Sylwia K
26/07/2022
Polecam firmę szybka realizacja zleceń. Pełen profesjonalizm.
K
K
02/05/2022
Szybka realizacja zlecenia, sprawny i bardzo miły kontakt. Profesjonalniści. Polecam w 100%.
Miras M
Miras M
06/04/2022
Polecam firmę PNS. Doradztwo i sugestie bardzo ciekawe, szybka realizacja. Przede wszystkim bardzo dobry kontakt. Naprawdę warto:)
Sebix Sebix
Sebix Sebix
29/03/2022
Polecam serdecznie współpracę z Grupą PNS Europe. Pan Michał to specjalista i fachowiec w swojej dziedzinie. Indywidualne podejście do klienta i bardzo dobry kontakt sprawiają, że współpraca układa się rewelacyjnie a wyniki są adekwatne do ustaleń. Zadowolenie 100%! :-)
Sylwia N
Sylwia N
04/03/2022
Współpracuję z Grupą i Panem Michałem w ramach działań Fundacji Mam Marzenie od wielu lat. Wszystko zawsze na najwyższym poziomie, sprawnie i szybko - Grupa PNS robi dla nas wszystko pro bono. Bardzo wszystkim polecam - grafiki sprawiają, że nasze akcje przyciągają jeszcze większe rzesze ludzi - a co za tym idzie spełniamy jeszcze więcej marzeń chory dzieci. Dziękujemy i polecamy! Fundacja Mam Marzenie
Marcin Czerwiński
Marcin Czerwiński
28/02/2022

Zwiększaj swoją wiedzę...

Regularnie publikujemy artykuły z tematyki marketingu, projektowania stron www, ich zarządzania jak również i projektów graficznych i szeroko rozumianej reklamy.

Odwiedź naszego bloga
Blog firmowy - sprawdź

Wybrane realizacje

Wykonujemy szeroki zakres realizacji od stron www przez projeky graficzne ulotek, plakatów, wizytówek, brandingu dla firm oraz ogólnych materiałów wizualnych do komunikacji z klientem.

Zobacz portfolio


Realizacje dla klientów
Polityka Cookies

Niniejsza strona www wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka) do rozszerzenia swojej funkcjonalności. Korzystając z witryny wyrażasz zgodę na ich stosowanie na swoim urządzeniu.

Nasza polityka prywatności