Firmowa strona internetowa współcześnie jest niezbędnym elementem funkcjonowania nawet małej firmy i lokalnego biznesu
Ale o tym banale przecież wszyscy doskonale wiedzą. Problem pojawia się w momencie gdy temat analizowany jest głębiej i firma jest proszona o wskazanie celu jaki witryna ma realizować, jak będzie mierzona jej skuteczność oraz jak wyglądać ma długofalowa strategia jej rozwoju.
Oczywiście firmy są różne i nawet w sektorze MSP wewnętrzne zróżnicowanie produktów, celów i grup docelowych konsumentów jest w istocie ogromne.
W tym artykule postaramy się przybliżyć kilka bardzo istotnych kwestii względem projektowania stron www dla małej firmy – niezbędnych na niej elementach, popularnych mitach i kwestiach często pomijanych latami w tracie użytkowania.
Spis treści
- Czy każda firma potrzebuje strony www?
- Dobry design
- Marketing internetowy i trendy www
- Strategia pozyskiwania klientów
- Content marketing dla strony www małej firmy
- Optymalizacja SEO
- Optymalizacja konwersji strony www
- Social media
- Wersja mobilna
- Wymogi prawne
- Kopie zapasowe i profilaktyka
- Zarządzanie stroną www a czas firmy
- Dodatkowe informacje na temat strony www dla malej firmy
Czy każda firma potrzebuje strony www?
Odpowiedź brzmi- nie. Czasami w zależności od modelu działania firmy, jej zasięgu i strategii promocji, tworzenie własnej strony internetowej może być nie najlepszą inwestycją jeśli chodzi o reklamę czy przekazywanie informacji. Oczywiście są to zazwyczaj bardzo niszowe biznesy o specyficznym charakterze ale warto ten fakt czytelnie zaznaczyć.
Jeśli działamy jednak w sektorze B2C (business-to-consumer) – możliwość obsługi przez witrynę naszych klientów w sposób wygodny, całodobowy i bez konieczności angażowania ograniczonych zasobów małej firmy – jest niezwykle silnym atutem.
Również firmy sektora B2B (business-to-business) znajdują wiele korzyści – głównie w postaci budowy wizerunku i wiarygodności marki na rynku.
Dobry design
Nie oszukujmy się. Już za 120zł można kupić gotowy szablon strony, który wypełnimy treściami i podmienimy w nim logo. Nasza nowa strona www dla małej firmy może być gotowa w ciągu kilku dni i równie szybko opublikowana w sieci. Wiąże się z tym jednak kilka problemów, które bardzo szybko stają się oczywiste dla stosujących tego typu praktyki.
Przede wszystkim żadna profesjonalna firma web-designerska nie bawi się w dostosowywanie szablonów. Można to porównać do szefa kuchni ekskluzywnej restauracji, który potrawy zamawia w fast-foodzie i serwuje u siebie pod swoim nazwiskiem. Czy jest to legalne? Tak, ale niesmak pozostaje.
Design strony internetowej wynika z wizerunku biznesu – a współcześnie nawet mała firma (a nawet w szczególności) musi zadbać o odpowiedni image aby przebić się przez liczne grono konkurentów. Biorąc pod uwagę, że taka strona zazwyczaj reprezentuje nas latami – pozorna oszczędność może się wraz z upływem czasu skumulować w realną sumę pieniędzy jakie nasza firma straci przez zły wizerunek.
Marketing internetowy i trendy www
Sprzedaż i promocja w internecie rozwinęły się niesamowicie w ciągu ostatnich 15 lat. Dziś kupowanie online jest dla nas naturalne, podczas gdy kilkanaście lat temu sceptycy twierdzili że nikt nie zaryzykuje zapłaty za towar jaki widzi tylko i wyłącznie na ekranie własnego monitora.
Wbrew pozorom internet jest niezwykle konkurencyjnym medium jeśli chodzi o sprzedaż produktów i usług – potrzebny jest solidny plan aby nasza firmowa strona www przynosiła efekty.
W praktyce większość mały firm decydując się na stronę internetową ogranicza się do wytycznych polegających na zrobieniu czegoś “ładnego“, nie biorąc zupełnie pod uwagę iż warstwa wizualna to maksymalnie 50% zawartości ich witryny. Firmowe strony www nie są też aktualizowane latami – zwykle do momentu gdy ich kod jest już tak archaiczny, że przestaje działać na nowych wersjach oprogramowania serwerów lub design jest tak przestarzały, że nawet właściciel nie jest w stanie tego obronić.
Trendy są trudnym elementem do uchwycenia i sprecyzowania. Po prostu pewne motywy stają się z czasem przestarzałe, klienci są nimi znudzeni i każde nowe, świeże podejście budzi silniejszą reakcję jako bodziec do działania. Najlepiej zbadać to na samym sobie – oglądając stare reklamy telewizyjne.
Na papierze wszystko się zgadza – są te same elementy jakie widzimy często w dzisiejszych produkcjach ale jednak współcześnie wywołuje to w nas tylko uśmiech i refleksję: “To ludzie kiedyś się na to łapali?“. Taką samą reakcję może wzbudzać strona www.
Strategia pozyskiwania klientów
Firmowa strona www nie będzie działać sama z siebie – te czasy minęły już dawno. Konieczne jest przemyślenie i zaplanowanie sposobu w jaki nasza firma będzie pozyskiwać konsumentów na witrynę oraz konwertować ich na swoich klientów.
W dużym uproszczeniu możemy wyróżnić 2 główne kanały pozyskiwania:
Metody tradycyjne:
- Wizytówki, ulotki itp. materiały firmowe,
- reklama zewnętrzna – banery, bilbordy itp.,
- reklama prasowa,
- networking,
- i inne.
Metody internetowe:
- ruch organiczny,
- płatne kampanie,
- artykuły sponsorowane,
- i inne.
Na potrzeby tego artykułu skupimy się na ruchu organicznym i płatnych kampaniach, ponieważ z naszego doświadczenia klienci tutaj mają największe trudności w zrozumieniu różnic tych dwóch systemów.
Ruch organiczny z wyszukiwarek – pojawia się gdy klient wpisze w wyszukiwarkę np. hasło “strony www Katowice“, zobaczy w wynikach naszą stronę i kliknie w link. Teoretycznie jest to więc bez kosztowa metoda pozyskiwania klienta.
Niestety tylko teoretycznie. Na pierwszej stronie wyników Google ilość miejsca jest ograniczona i aby dostać się do czołówki, zwłaszcza na bardzo proste i popularne frazy – trzeba zainwestować bardzo dużo czasu i pieniędzy w celu optymalizacji witryny, pozycjonowania i monitorowania efektów.
Niestety nie robiąc nic nasza konkurencja nas po prostu wyprzedzi, bo również liczy na “darmowy” ruch.
Płatne kampanie reklamowe – to po prostu kupowanie reklamy naszej strony www w wyszukiwarce, która pojawi się nad wynikami organicznymi lub na stronach partnerskich.
Zaletą jest to iż bardzo szybko możemy pozyskać stabilny napływ klientów do naszej strony www. Minusem jest fakt, że płacimy za każde kliknięcie w link/baner prowadzący do witryny. W przypadku popularnych fraz lokalnych dla dużych miast – kwoty te mogą sięgać kilkudziesięciu złotych za klik, często będąc poza budżetem większości małych firm.
Każda firma musi wypracować własną strategię względem pozyskiwania klientów na stronę www. Wrzucenie witryny do sieci i oczekiwanie wymiernych efektów jest nierealistycznym podejściem do tematu www.
Czytaj więcej: Ruch organiczny a ruch płatny na stronie www
Content marketing dla strony www małej firmy
Wiele mikro i małych biznesów względem strony www zamyka się mentalnie w pudełeczku “5 podstron“. Nieśmiertelne “home, o nas, oferta, galeria i kontakt“. Czy to wystarcza? Być może niektórym firmom tak ale trzeba powiedzieć iż jest to poziom zerowy, minimum wkładu i kreatywności jakie możemy włożyć w naszą stronę internetową aby można ją było opublikować w sieci.
Prosty w formie element jak blog firmowy daje konsumentowi powód aby ponownie odwiedzić naszą witrynę – w przeciwieństwie do sytuacji gdy przez 5-8 lat nie dzieje się na niej nic nowego. Na blogu możemy poruszać rozmaite tematy branżowe, odpowiadać na popularne pytania klientów lub po prostu reklamować naszą działalność.
To jednak jak zawsze wymaga czasu, pomysłu i dyscypliny w kwestii regularnego prostowania. Oczywiście nie chcemy konkurować z serwisami informacyjnymi czy specjalizującymi się w naszej branży ale każdy artykuł to dodatkowa możliwość pozyskania nowego klienta.
Czytaj również: Content marketing a reklama tradycyjna
Optymalizacja SEO strony www
Search engine optimization, czyli w prostych słowach usprawnianie witryny aby wyszukiwarki internetowe oceniały ją jak najlepiej a to przekładało się na jej wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.
Zdecydowanej większości stron internetowych małych firm daleko do perfekcji w tym zakresie, co przekłada się nie tylko na możliwość odnalezienia naszego biznesu w Google ale również wpływa pośrednio na komfort użytkownika.
Wśród listy kryteriów/praktyk wyróżnić możemy między innymi:
- proste adresy URL,
- krótki czas ładowania treści,
- zoptymalizowane obrazy,
- odpowiednie proporcje słów kluczowych w treści,
- brak niepotrzebnych przekierowań,
- poprawne meta tagi,
- minimalizowanie kodu strony,
- i inne…
Optymalizacja konwersji strony www
Gdy już będziemy na naszej stronie mieli stabilny strumień nowych użytkowników, najchętniej chcielibyśmy im coś sprzedać lub skłonić do interakcji.
Konwersja w najprostszych słowach wyraża odsetek użytkowników/odwiedzających naszą www, którzy wykonają jakieś określone przez nas zadanie lub zrealizują cel.
Cele te mogą mieć różny charakter w zależności od swojego przeznaczenia i potrzeb firmy:
- kupno produktu,
- wypełnienie i wysłanie formularza,
- kontakt z firmą,
- wypełnienie ankiety,
- przeczytanie posta/oferty,
- kliknięcie w przycisk/link,
- itp.
Współczesne narzędzia analityczne dla stron www pozwalają na prześledzenie pełnej ścieżki potencjalnego klienta. Możemy dzięki temu identyfikować “gorące” sekcje strony – kumulujące najwięcej wejść oraz wykrywać problemy związane z naszą ofertę lub reklamą.
Dla przykładu: zmiana koloru przycisku na stronie głównej z czerwonego na zielony spowodowała spadek kliknięć o 20% w przedziale miesiąc do miesiąca. Sam zabieg kolokwialnie mówiąc – kosmetyka. Efekty – o 20% mniej klientów tam gdzie chcemy ich mieć.
W skali całej strony www dla małej firmy tego typu punktów/elementów do optymalizacji mogą być dziesiątki. Nierealne jest oczekiwanie iż firma projektująca stronę www przewidzi to już na etapie produkcyjnym. Jest to coś, co można wykonać dopiero dysponując realnymi danymi rzeczywistych zachowań klientów.
Social media
Boom na social media trwa w najlepsze i wiele firm przesadnie pokłada w nich wszystkie swoje nadzieje względem promocji i reklamy.
Jeśli firma oferuje usługi dla szerokiego grona konsumentów (np. jest to restauracja, kino, klub) efekty z własnego profilu na Facebooku będą zdecydowanie lepsze niż w przypadku przedsiębiorstwa produkującego podzespoły mechaniczne dla przemysłu.
Dysponując odpowiednim budżetem da się oczywiście wypromować wszystko ale realistycznie należy podchodzić do social media z dystansem i nie ulegać powszechnym “success stories” gdy jedna firma na milion zdobyła tysiące polubień i stała się globalnie znana w ciągu kilku miesięcy. Tak, to też się zdarza ale planowanie swoich działań w oparciu o ewentualną wygraną w lotto to nie najlepszy pomysł.
Zupełnie innym problemem dla małych firm jest ogarnięcie obecności w social media, która bywa niezwykle czasochłonnym zajęciem wymagającym regularności i kreatywności. Jeśli będziemy prostować raz na 3 miesiące – równie dobrze możemy ten czas przeznaczyć na bardziej efektywne zadania.
Wersja mobilna strony internetowej
Jest oczywiście obowiązkowa. Globalnie czas jaki spędzamy na przeglądaniu stron www za pośrednictwem urządzeń przenośnych stale wzrasta.
To komfort użytkowania dla klienta oraz współcześnie rynkowy standard ze względu na popularyzację wersji mobilnych i responsywnych stron www. Witryny niemobilne są gorzej oceniane przez roboty wyszukiwarek oraz nie pojawiają się wysoko w wynikach wyszukiwania na urządzeniach przenośnych – zastępowane stronami internetowymi dostosowanymi do mniejszych ekranów.
Nie wystarczy jednak aby nasza strona www dla małej firmy, mówiąc kolokwialnie “poskładała” się do formatu pozwalającego na użytkowanie jej na smartphonie. Równie istotne są kwestie jak jej rozmiar (ilość danych jakie musi pobrać przeglądarka), typ plików i mediów oraz ogólna optymalizacja i praktyczność użytkowania.
Wymogi prawne
W zależności od tego do czego wykorzystujemy naszą firmową stronę www – konieczne może być zamieszczenie na niej różnego typu informacji wymaganych z powodu obowiązującego prawa.
Polityka i zgoda na użycie cookies – wprowadzone na terenie UE prawo nakazuje administratorom stron www informowanie użytkowników o fakcie i celach przechowywania na ich komputerach tak zwanych “ciasteczek“. Użytkownik powinien wyrazić zgodę na ich umieszczanie – choć w praktyce to praw pozostaje realnie martwe i irytujące internautów setkami okienek jakie musimy klikać/zamykać w ciągu serfowania po sieci.
RODO i przetwarzanie danych osobowych – wchodzące w maju 2018 roku przepisy zmieniają sposób w jaki firmy mogą posługiwać się informacjami o swoich klientach, pracownikach a nawet osobach trzecich. Wysłanie nawet formularza kontaktowego w którym użytkownik umieszcza swoje dane jak imię czy telefon – powinno być poprzedzone pełną formułką zgody na ich przetwarzanie przez naszą firmę.
Regulaminy serwisu / sklepu – jeśli chodzi o bardziej rozbudowane i złożone serwisy z którymi klienci mogą wchodzić w głębsze interakcje – konieczne jest zamieszczenie regulaminu ze zbiorem informacji o administratorze witryny, obowiązkach i zakazach dla użytkownika oraz między innymi procedurami działania w przypadku naruszeń. To swoista umowa pomiędzy konsumentem a właścicielem serwisu w którym tworzone jest konto.
Kopie zapasowe i profilaktyka strony firmowej
Przezorność jest zwykle nagradzana – regularne kopie danych i plików strony www to podstawa. Wszak to nasz majątek, który może bardzo łatwo i szybko zostać uszkodzony przez działania wewnętrzne (niepoprawna obsługa) lub zewnętrzne (cyberataki i złośliwe oprogramowanie).
Wśród małych firm przynajmniej z naszego doświadczenia – panuje błędne przekonanie, że to dostawca serwera/hostingu odpowiada za bezpieczeństwo strony internetowej. W praktyce firma hostingowa nie udzieli klientowi żadnej pomocy w przypadku uszkodzenia witryny, poza zablokowaniem jej całkowicie do momentu usunięcia problemu przez właściciela.
Brak kopii zapasowej danych może być bolesną nauczką – nierzadko uszkodzonej strony ni eda się naprawić lub taniej jest zbudować ją zupełnie nową, całkowicie od podstaw.
Zarządzanie stroną www a czas firmy
Zdecydowana większość stron www małych firm jest pozbawiona jakiegokolwiek nadzoru. Wynika to głównie z kwestii braku czasu i środków – zatrudnienie dedykowanego pracownika tylko do spraw strony internetowej i e-marketingu jest często poza budżetem małej firmy.
Obowiązki są więc delegowane na obecnych pracowników, którzy wykonują je dodatkowo w ramach swojej codziennej pracy lub zajmuje się nimi sam właściciel.
Ostatecznie firma traci czas, który mogłaby poświęcić na szereg innych działań – pracę z klientem, realizację zamówień czy wdrażanie nowych pomysłów. Outsourcing opieki nad stroną www jest więc zazwyczaj bardziej efektywną kosztowo formą zarządzania witryną.
Dodatkowe informacje na temat strony www dla malej firmy
Jeśli potrzebujesz więcej informacji, przeczytaj również:
- Trendy w firmowych stronach www w 2018 roku
- Modernizacja strony internetowej – jak się przygotować?
- Dlaczego praca nad stroną internetową nigdy się nie kończy
- Czy twoja strona www zatruwa ci biznes?
- O kopiowaniu konkurencji słów kilka
- Strona wizytówka dla firmy – jak marnujesz pieniądze