Wszyscy pozornie zdają się kochać te animowane pokazy slajdów na stronach internetowych.
Współcześnie stały się w pewnym stopniu wymagane przez zamawiających, którzy widząc na swojej witrynie element “animowany”, “ruszający się” odbierają to jako jej wartość dodaną – stanowiącą o prestiżu i profesjonalizmie.
W tym artykule postaramy się pokazać twarde dane obalające mit na temat praktycznych aspektów stosowania pokazów slajdów, slajderów i tym podobnych funkcjonalności na firmowych stronach www.
Czym właściwie jest ten “slajder”?
Slajder najogólniej mówiąc jest to funkcjonalność pozwalająca na wyświetlanie informacji w formie pokazu slajdów. Skrypty te posiadają różne formy i stopnie skomplikowania od prostych efektów przenikania zdjęć po rozbudowane animacje i efekty przejścia pomiędzy poszczególnymi elementami.
Teoretycznie stosowane są na stronie w celu bledziej atrakcyjnej prezentacji treści, jak również możliwości upchnięcia w ograniczonej przestrzeni dużej ilości informacji. Jak już wspomnieliśmy, wielu właścicieli stron traktuje je jako element stanowiący o jakości wykonanej witryny – na siłę upychając taki moduł, zazwyczaj na stronie głównej.
Slajdery stały się więc tanim i prostym sposobem na wywołanie efektu “WoW” u zamawiającego i przez ostatnie 2 lata taki sposób myślenia wiódł prym w tworzeniu stron www.
Dlaczego slajdery na stronach www są nieefektywne?
Sedno problemu tkwi w konwersji. Jeśli prezentujemy treści w slajderze chcemy aby klient dostrzegł je od razu, zwrócił na nie swoją uwagę i podjął interakcję – np. poprzez kliknięcie w link “czytaj więcej”. W praktyce niestety, jak pokazują badania – skuteczność takiej metody jest praktycznie znikoma.
Badania przeprowadzone na grupie witryn B2B z aktywnymi slajderami na stronie głównej zwróciły następujące dane:
- Wyświetlenia strony głównej – 729,882
- Łączne kliknięcia w slajder – 1,179
- Procent kliknięć – 0.16%
Jak łatwo zauważyć procent kliknięć jest niezwykle niski w stosunku do łącznej ilości wyświetleń. Oznacza to, że bardzo mało użytkowników wchodzi w bezpośrednią interakcję z treściami na slajderze, czyniąc go mało praktycznym i mało funkcjonalnym rozwiązaniem.
Co składa się na nieskuteczność slajderów?
Ślepota reklamowa
Nikt chyba nie lubi banerów i reklam na stronach jakie przegląda. Powszechnie wiadomo, że konsumenci wraz z biegiem czasu wypracowali naturalny odruch do “filtrowania” zawartości witryn – pozostając całkowicie “ślepi” na jakiekolwiek komunikaty reklamowe.
Slajder jest w pewnym sensie takim właśnie banerem reklamowym i jak widać w praktyce – użytkownicy unikają wchodzenia w interakcję z jego zawartością.
Problemy z SEO
Kompresja ograniczonej ilości treści w małe pakiety/slajdy nie jest najlepszą drogą do zyskania przychylności wyszukiwarek. Nierzadko slajder jest jedynym elementem nasyconym tekstem na całej stronie głównej – co odbija się na pozycji witryny w indeksie.
Dodatkowo slajdery, jako elementy łączące obraz/tekst i program do ich obsług – wydłużają czas ładowania stron internetowych nie oferując zbyt wiele w zamian.
Efekt skupienia uwagi
Ruch i zmieniające się elementy przykuwają uwagę – nie ma co do tego wątpliwości. Problem leży jednak w tym, że użytkownik całkowicie ignoruje pozostałą zawartość danej podstrony – a może być to treść jakiej na naszej witrynie tak właściwie szuka.
Slajder więc pożera olbrzymią ilość uwagi, nie generując dla nas żadnej wartości. Bardzo rzadko się również zdarza, aby użytkownik obejrzał wszystkie slajdy do końca. Część treści więc pozostaje dla niego całkowicie niewidoczna – pytanie więc po co ją tam umieszczać?
Zbyt duża ekspozycja
Chcąc “sprzedać” konsumentowi wszystko na raz najprawdopodobniej nie sprzedamy nic. Slajder w sposób agresywny prezentuje użytkownikowi treści, zwykle w dość sporej ilości i o różnej tematyce.
Powoduje to efekt podobny do oglądania spotów reklamowych w telewizji – najprawdopodobniej pod koniec bloku reklamowego mało kto z nas jest w stanie wskazać jaka oferta była wyświetlana jako pierwsza. Przesyt informacji w małym fragmencie czasu powoduje dezorientację i rozproszenie uwagi, gdyż konsument nie wie na czym powinien się skupić.
Dlaczego nie powinieneś stosować slajdera na swojej stronie?
Powodów jest całkiem sporo:
- są nieefektywne w tworzeniu konwersji i interakcji,
- spowalniają witrynę,
- są ignorowane przez użytkowników,
- rozpraszają uwagę,
- zmniejszają siłę przekazu ich komunikatu,
- źle działają na urządzeniach mobilnych,
- mają negatywny wpływ na SEO.
Skorzystaj z rozwiązań alternatywnych.
Istnieje wiele innych, bardziej praktycznych możliwości akcentowania ważnych dla firmy komunikatów.
- statyczna wiadomość z ciekawą grafiką,
- ciekawy materiał video,
- prezentacja głównej oferty firmy z linkiem do zakupu,
- stosuj statyczną galerię zdjęć.
Podsumowanie
Zbiegiem czasu powstał więc nam kolejny internetowy stereotyp, który jak mamy nadzieję udało nam się skutecznie obalić używając twardych argumentów 🙂
Pokazuje to jak bardzo różne mogą być “odczucia” od faktycznych, realnych danych zbieranych podczas codziennego korzystania z internetu konsumentów. Oczywiście w polskiej sieci zapewne ten negatywny wzorzec będzie powielany jeszcze przez kolejne kilka lat – niestety polski właściciel strony www jest bardzo oporny na zmiany.