GrupaPNS – kreatywność i reklama dla firm logo Odkrywaj

Strona www nie działa – pomocy! Poradnik

JJeśli lubisz nasze artykuły, pokochasz to co robimy dla klientów!

24 czerwca, 2019

Jak każdy element technologii również i strona internetowa może czasami odmówić nam posłuszeństwa

Powodów jej niedyspozycji może być wiele – od chwilowych problemów technicznych po bardziej poważne awarie, włamania i uszkodzenia systemu CMS lub samych treści. O ile zdiagnozowanie objawów jest wręcz banalnie łatwe (po prostu witryna nie funkcjonuje jak powinna lub nie działa wcale), dotarcie do konkretnych przyczyn i ich wyeliminowanie już zazwyczaj tak oczywiste nie jest.

strona-www-nie-dziala-pomoc-poradnik

W tym artykule postaramy się przedstawić najczęstsze scenariusze awaryjności stron internetowych i sposoby dzięki którym sam rozwiążesz problem lub zadecydujesz o pomocy profesjonalisty w tym zakresie. Zaczynamy!

1. Po pierwsze – nie panikuj

Czasami niedyspozycje w działaniu serwisów www są powodowane chwilowymi przerwami w dostępie do usług po stronie dostawcy hostingu. Standard świadczonych usług zależy zwykle od ceny, jednak nawet w podobnych przedziałach kwotowych % czas bezawaryjności może być zróżnicowany pomiędzy poszczególnymi firmami.

Przed podjęciem jakichkolwiek kroków i wszczęcia alarmu w firmie – upewnij się, że niedziałająca strona www je po prostu przejściowym problemem, który ustąpi samoistnie (przynajmniej z naszej perspektywy). Oczywiście przesadne odwlekanie zajęcia się problemem gdy okaże się on bardziej złożony również nie jest zalecane. Zwłaszcza jeśli firma opiera swoją sprzedaż na kanale internetowym i realnie traci pieniądze z powodu niedostępności witryny.

2. Sprawdź czy opłaciłeś serwer oraz domenę w terminie

W naszej pracy wielokrotnie spotkaliśmy się z przypadkami, gdy klienci najzwyczajniej zapominają uregulować opłatę za usługi hostingu i rejestracji adresu strony na kolejny rok. W efekcie po przekroczeniu konkretnego terminu usługi te zostają wyłączone co daje wyraźny sygnał aby zainteresować się tymi sprawami.

Większość dostawców tych usług nie kasuje ich od razu lecz jedynie “zamraża” – dając jeszcze około dwóch tygodni na uregulowanie faktur, po których opłaceniu obsługa zostaje wznowiona i wszystko wraca do normy. Jeśli jednak spóźnimy się z płatnością w tym okresie – wszystkie dane jak zawartość serwera, kont pocztowych itp. zostaną bezpowrotnie usunięte.

Gdzie mogę sprawdzić okres ważności usług strony www?

  • W panelu klienta firmy, w której wykupiłeś hosting i domenę.
  • Jeśli odbierasz faktury elektronicznie – powinieneś otrzymać informacje e-mail o wygasającym terminie ważności.
  • W przypadku domen – datę ważności można sprawdzić w Krajowym Rejestrze Domen.

3. Sprawdź czy dostawca serwera nie informuje o awarii lub trwających pracach

Od czasu do czasu coś może się po prostu popsuć i wymagać naprawy po stronie dostawcy serwera. Może to powodować czasowy brak dostępu do strony internetowej, usług prowadzonych w ramach hostingu np. poczty e-mail, baz danych itp.

Na stronie internetowej firmy w której wykupiłeś serwer powinieneś znaleźć dział informacji klienta lub przejrzeć kanały social media czy nie opublikowano informacji o trwających pracach lub awariach. Ostatecznie możesz bezpośrednio skontaktować się z dostawca hostingu aby potwierdzić swoje obserwacje z działem obsługi klienta.

4. Sprawdź dostępne limity w ramach wykupionego hostingu

Zwłaszcza tańsze usługi hostingowe dostępne na rynku oferują niższą cenę kosztem nałożenia odgórnych limitów dla kont hostingowych. Może to być ograniczona powierzchnia dysku na pliki witryny, zawartość skrzynek e-mail lub nawet limity transferu danych, po którego wyczerpaniu konieczne jest dokupienie większego przydziału dla naszej witryny.

Gdzie mogę znaleźć informację o limitach hostingu?

  • Jeśli takie limity występują – powinny być wyszczególnione w panelu klienta lub panelu serwera firmy dostarczającej usługę.
  • Obsługa klienta powinna bez problemu sprawdzić czy nasz serwis przekroczył parametry mogące powodować jego przeciążenie lub niepoprawne działanie.

bledy-na-stronie-www

5. Sprawdź czy po wejściu na stronę pojawia się komunikat o błędzie

Uszkodzona strona www może dostarczyć nam kilku informacji jeśli uruchomimy ją w przeglądarce. Do najpopularniejszych kodów błędów zaliczyć możemy:

403 Forbidden

Kod błędu oznacza, że nawiązano poprawnie połączenie z serwerem ale brak jest odpowiednich uprawnień aby wyświetlić zawartość którą staramy się wywołać.

Błąd ten zazwyczaj związany jest z nieodpowiednimi ustawieniami uprawnień dla plików lub powoduje go zablokowanie dostępu do konkretnych folderów / plików np. aby chronić użytkownika przed aktywacją zainfekowanej witryny.

404 Nie znaleziono

Powszechnie znany błąd 404 informuje nas, że serwer nie odnalazł elementów, które staramy się wywołać. Słowem coś tu było – ale już tego w tym miejscu nie znajdziemy..

W takim wypadku należy sprawdzić zawartość katalogu strony na serwerze FTP i potwierdzić, że wszystkie niezbędne pliki znajdują się gdzie powinny. Błąd tez może również mieć często swoje podłoże w błędnej konfiguracji struktury linków i wymaga sprawdzenia ustawień systemu CMS.

503 Service Unavailable

Usługa niedostępna – oznacza że serwer jest przeciążony lub niedostępny.

Błąd o tym numerze może świadczyć o chwilowej przerwie w dostępnie do usług lub przeciążeniu zasobów np. poprzez wzmożony ruch na wtrynię, który wykracza poza możliwości wykupionej przez nas opcji hostingu.

504 Gateway Timeout

Przekroczenie czasu zapytania – oznacza, że serwer wykorzystał limit czasowy na wykonanie konkretnej operacji i nie był w stanie jej zakończyć.

Źródłem błędu 504 może być np. niepoprawnie działający skrypt witryny powodujący zapętlenie zapytań do serwera, których nie jest on w stanie przetworzyć w konkretnym przedziale czasu.

Błędy PHP

Niektórzy dostawcy hostingów podnoszą wersję PHP działającą na serwerze i wycofują jej starsze odsłony w celu aktualizacji oprogramowania i podnoszenia atrakcyjności oferty. W praktyce jednak może to powodować problemy po stronie systemu CMS i generować błędy, które w rezultacie wyłączą witrynę.

Wyświetlanie błędów PHP powinno domyślnie być wyłączone, gdyż dostarcza informacji o typie i miejscu ulokowania skryptów na naszej witrynie. Jeśli jest ono aktywne zobaczymy zazwyczaj komunikat w formie linijki tekstu na białej stronie:

Fatal error: Uncaught Error: [] operator not supported for strings in /var/www/vhost.example.com/includes/menu/index.php:240

Jeśli raportowanie jest wyłączone – zazwyczaj błędy PHP objawiają się po prostu białą stroną bez żadnego kodu w źródle witryny. W tym przypadku samodzielnie niewiele zdziałamy, gdyż źródło problemu może być niezwykle złożone i wymaga sprawdzenia indywidualnych skryptów w systemie strony.

6. Sprawdź czy domena nie została dodana do rejestru witryn dokonujących ataków

Jeżeli nasza strona www padła ofiarą złośliwego oprogramowania lub wstrzyknięcia kodu – może zostać dodana do specjalnej listy adresów “ryzykownych”. W praktyce oznacza to, że zarówno wyszukiwarka Google jak i nowoczesne przeglądarki będą blokować do niej dostęp w celu ochrony użytkowników przed potencjalnym zagrożeniem.

Objawia się to zazwyczaj stosownym komunikatem i pouczeniem dla użytkownika gdy próbuje on wejść na taką witrynę. Może oczywiście na własne ryzyko ominąć barierę – lecz realnie mało który klient zdecyduje się na taką loterię i możliwość np. uszkodzenia komputera lub urządzenia mobilnego przez instalację na nim złośliwych programów.

Gdy uporamy się z problemem i usuniemy jego źródło – możemy naszą “wyczyszczoną” stronę www aplikować o ponowne sprawdzenie i zniesienie blokady.

Gdzie mogę sprawdzić status mojej witryny?

Pod adresem: https://transparencyreport.google.com/safe-browsing/search

7. Sprawdź czy posiadasz zapisaną kopię zapasową strony www

Regularne wykonywanie kopii zapasowych naszych witryn to podstawowa profilaktyka w obszarze zarządzania stroną internetową. Kopia w sytuacji kryzysowej pozwala na całkowite odtworzenie witryny do stanu sprzed awarii oraz pomaga w pewnych przypadkach w diagnostyce problemu. Pomyśl o niej jako o swoistej polisie ubezpieczeniowej swoich danych, treści oraz pieniędzy wydanych na zaprojektowanie strony www.

W zależności od częstotliwości aktualizacji i publikowania zmian na witrynie – odstęp czasowy pomiędzy poszczególnymi kopiami powinien być ustalany indywidualnie pod specyfikę serwisu.

Jeśli nie posiadasz kopii zapasowej – skontaktuj się z dostawcą serwera. Część z firm przechowuje backup danych do kilku dni wstecz. O ile musi to nie naprawić samoistnie problemu – jeśli zauważyłeś go dość wcześnie przywrócenie takiej kopii może czasowo aktywować witrynę i pozwolić na utworzenie właściwej kopii.

W przypadku ataków automatycznych na popularne systemy  CMS jak WordPress czy Joomla – od wstrzyknięcia kodu do jego aktywacji i wyrządzenia szkody mogą minąć tygodnie lub miesiące. W takiej sytuacji nawet wgranie kopii zapasowej z zeszłego miesiąca nadal będzie obarczone złośliwymi plikami jakie trzeba ręcznie usunąć.

strona-www-shakowana-pomocy

8. Strona została zhakowana – co robić?

Jeśli w toku sprawdzania awarii ustalisz, że strona padła ofiarą włamania – najlepiej skontaktuj się profesjonalistą.

Zablokuj dostęp do witryny – aby chronić swoich klientów i nie uruchamiać wstrzykniętych skryptów.

Jest raczej mało prawdopodobne aby był to celowy jednostkowy atak wymierzony w Twoją firmę lecz raczej masowy i zautomatyzowany proces wykorzystywania luk w popularnych, darmowych systemach CMS i ich rozszerzeniach. W takim przypadku naprawa witryny zależeć będzie od typu złośliwego oprogramowania oraz szkód jakie wyrządziło w plikach i bazie danych witryny.

Część skryptów dodaje na przykład tylko niezauważalny na pierwszy rzut oka link służący do wykorzystania Twojej witryny do pozycjonowania innych stron www. Inne oblepią naszą stronę wyskakującymi reklamami a pewna grupa po prostu skupi się na jej uszkodzeniu.

Realny jest tutaj scenariusz gdzie witryny i jej danych nie uda się odzyskać – na przykład gdy zauważyliśmy problem po dłuższym czasie i nie posiadamy kopii zapasowej. Dane i treści mogą zostać nadpisane lub skasowane a zainfekowanie dziesiątek tysięcy plików naszego systemu CMS w praktyce oznacza instalację od zera.

Wbrew popularnemu przekonaniu – firma hostingowa nie udzieli pomocy w kwestii naprawa zhakowanej strony i w tym zakresie musimy kontaktować się albo z wykonawcą witryny lub inną firmą związaną z projektowaniem stron www.

Strona www nie działa – pomocy!

Przedstawiliśmy tutaj kilka najczęstszych przypadków awarii oraz błędów z jakimi może spotkać się przeciętna firma w ramach administrowania swoją stroną internetową. Temat nie jest jednak wyczerpany – choć ze względu na jego specyfikę zależny jest od stopnia wiedzy technicznej i umiejętności czytelnika. Pamiętaj, że nieumiejętne obchodzenie się z witryną internetową może pogorszyć sprawę lub utrwalić niechciane zmiany.

Gorąco zachęcamy do regularnego wykonywania kopii zapasowych – gdyż tylko one gwarantują 100% bezpieczeństwo i możliwość odzyskania witryny.



Szanujemy naszych klientów. Żadne treści na naszej stronie NIE zostały automatycznie wygenerowane przez sztuczną inteligencję.



Bardzo dobrze mi się współpracuje z Grupa PNS Europe. To już kolejna strona www, którą zamówiłam w tej firmie. Szybki kontakt, profesjonalizm, piękna grafika i krótki czas wykonania usługi. Polecam👍
Ewa Rach
Ewa Rach
07/09/2022
Dodaje pięć zasłużonych gwiazdek. Bardzo szybkie odpowiedzi i realizacja. Z pewnością zostanę z tą firmą na dłużej :)
Sandra Spychalska
Sandra Spychalska
01/08/2022
Współpracuję z firmą PNS już od jakiegoś czasu i ani razu się nie zawiodłam. Grupa PNS stworzyła dla mojej szkoły językowej piękną stronę internetową, tworzy bardzo ładne, estetyczne grafiki reklamujące firmę, a sam pan Michał, który jest naszym "opiekunem" jest zawsze bardzo uprzejmy i spełnia moje prośby w ekspresowym tempie. Krótko mówiąc, usługi na najwyższym poziomie - polecam.
Sylwia K
Sylwia K
26/07/2022
Polecam firmę szybka realizacja zleceń. Pełen profesjonalizm.
K
K
02/05/2022
Szybka realizacja zlecenia, sprawny i bardzo miły kontakt. Profesjonalniści. Polecam w 100%.
Miras M
Miras M
06/04/2022
Polecam firmę PNS. Doradztwo i sugestie bardzo ciekawe, szybka realizacja. Przede wszystkim bardzo dobry kontakt. Naprawdę warto:)
Sebix Sebix
Sebix Sebix
29/03/2022
Polecam serdecznie współpracę z Grupą PNS Europe. Pan Michał to specjalista i fachowiec w swojej dziedzinie. Indywidualne podejście do klienta i bardzo dobry kontakt sprawiają, że współpraca układa się rewelacyjnie a wyniki są adekwatne do ustaleń. Zadowolenie 100%! :-)
Sylwia N
Sylwia N
04/03/2022
Współpracuję z Grupą i Panem Michałem w ramach działań Fundacji Mam Marzenie od wielu lat. Wszystko zawsze na najwyższym poziomie, sprawnie i szybko - Grupa PNS robi dla nas wszystko pro bono. Bardzo wszystkim polecam - grafiki sprawiają, że nasze akcje przyciągają jeszcze większe rzesze ludzi - a co za tym idzie spełniamy jeszcze więcej marzeń chory dzieci. Dziękujemy i polecamy! Fundacja Mam Marzenie
Marcin Czerwiński
Marcin Czerwiński
28/02/2022

Zwiększaj swoją wiedzę...

Regularnie publikujemy artykuły z tematyki marketingu, projektowania stron www, ich zarządzania jak również i projektów graficznych i szeroko rozumianej reklamy.

Odwiedź naszego bloga
Blog firmowy - sprawdź

Wybrane realizacje

Wykonujemy szeroki zakres realizacji od stron www przez projeky graficzne ulotek, plakatów, wizytówek, brandingu dla firm oraz ogólnych materiałów wizualnych do komunikacji z klientem.

Zobacz portfolio


Realizacje dla klientów
Polityka Cookies

Niniejsza strona www wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka) do rozszerzenia swojej funkcjonalności. Korzystając z witryny wyrażasz zgodę na ich stosowanie na swoim urządzeniu.

Nasza polityka prywatności