GrupaPNS – kreatywność i reklama dla firm logo Odkrywaj

Profesjonalne strony internetowe – czy opłaca się je tworzyć?

BLOG
JJeśli lubisz nasze artykuły, pokochasz to co robimy dla klientów!

21 lutego, 2016

Przyjrzyjmy się kreacji www od strony biznesowej

Odpowiedź na pytanie zadane w tytule wydaje się z pozoru banalne – tak, oczywiście – przecież klientom zależy na dobrym produkcie! Rzeczywistość bywa jednak od tego poglądu dość zdystansowana.

Branża webdesignu podobnie jak każda inna gromadzi tysiące firm z często skrajnym podejściem do filozofii produkcji, obsługi klienta i wartości jakie chce promować. I jest to całkowicie normalne, te same elementy dotyczą zarówno producentów samochodów, ubrań, sprzętu elektronicznego czy nawet żywności.

profesjonalne-strony-czy-oplaca-min

Model biznesowy

Każda firma w trakcie swojej działalności wypracowuje ten czy inny model biznesowy.

Z jednej strony może to być nastawienie na produkcję lub usługę o niskiej cenie, z drugiej budowanie wysokiej jakości rozwiązań z górnej półki. W zależności od przyjętego modelu drastycznie zmieniają się cele, grupa docelowa oraz chociażby sposób reklamy. Słowem – każdy robi to nieco inaczej.

Nie jest również tajemnicą, że firma w głównej mierze dąży do zwiększania zysku – czasem gwałtownie, innym razem w sposób rozłożony w czasie.

W przypadku branży tworzenia stron internetowych mamy do czynienia z pewną mieszanką cech producenta z elementami usługi. Nie ma bowiem realnej możliwości sprzedaży przygotowanego wcześniej wyboru bez jakiejkolwiek ingerencji czy potrzeby modyfikacji dla docelowego klienta (poza pewnymi niszami). Produkt jest jednorazowy i unikalny – przeznaczony tylko pod konkretne zlecenie. I choć rozwiązania techniczne można oczywiście stosować w wielu projektach – rdzeń produktu (grafika, treści, identyfikacja firmy itd.) musi być traktowany  indywidualnie.

Sprawdź naszą ofertę projektowania stron www dla firm!

Klient kształtuje rynek

Im chcemy osiągnąć finalnie bardziej złożony i dopracowany projekt strony www – musimy poświęcić większą ilość czasu, często usuwając już gotowe elementy i opracowując je od podstaw w nowej, lepszej formie – tak wygląda praca twórcza.

Co technicznie sprowadza nas do dwóch głównych modeli sprzedaży:

Produkcji ilościowej – byle taniej

Polegającej na wytworzeniu w jednostce czasu maksymalnej ilości “produktu”, w tym wypadku strony www – za niską cenę.

Problem polega w tym wypadku na tym, że aby utrzymać się na rynku (lub kolokwialnie mówiąc wyżywić się z takiej formy) potrzebna jest duża ilość sprzedanych witryn. Aby tworzyć dużo – trzeba uproszczać proces produkcji lub stosować gotowe rozwiązania. Ciąć koszty aby z i tak małej kwoty był jeszcze zysk.

Produkcji o małej skali – stawiającej na jakość

Polegającej na wytworzeniu dobrej jakościowo strony www bez względu na czynnik czasowy.

Co oczywiście wiąże się z pokryciem przez zamawiającego znacznych kosztów “utrzymania” wykonawcy, kiedy ten skupia się na jego projekcie a nie szuka już kolejnego zlecenia. Dając mu tym samym potrzebny czas na stworzenie dopracowanego produktu.

profesjonalne-strony-czy-oplaca-1

Co się więc bardziej opłaca?

Kluczem do odpowiedzi jest konsument.

Strona www jest produktem, który większość firm kupuje/modernizuje zwykle raz na 3-5+ lat. Dla firmy zajmującej się tworzeniem stron internetowych, możliwość zarobku na jednostkowym kliencie jest więc dość ograniczona jeśli mówimy o sferze kreacji. Zamykamy sprzedaż, podpinamy witrynę i być może usłyszymy o sobie ponownie (lub nie) za te kilka lat.

Nie ma więc bezpośredniej potrzeby po podpisaniu umowy aby dbać o interes klienta i zaoferować mu “coś ekstra”. Nieważne ile pracy włoży się w realizację i jak zadowolony jest konsument, jeśli perspektywa ponownego zarobku jest tak daleko osadzona w przyszłości (nie mówimy tutaj o usługach dopełniających – pozycjonowanie, opieka itd.).

Prawdopodobieństwo, że zamawiający wróci do nas w przyszłym miesiącu z kolejną realizacją jest znikome.

Tworzy to specyficzny-negatywny model sprzedaży

Zdecydowana większość klientów nie ma tak kompleksowej wiedzy aby ocenić jakość finalnej realizacji. W sektorze MSP króluje wręcz przekonanie iż dobra i spełniająca swoją rolę strona www to wydatek rzędu kilkuset złotych.

Takie podejście do kupna strony internetowej powoduje:

  • nastawienie sprzedaży na głoszenie obietnic bez pokrycia,
  • maksymalną redukcję ceny do absurdalnych wartości,
  • realizację w oparciu gotowe rozwiązania w celu redukcji czasu pracy,
  • i inne…

Wszystko to aby “złapać klienta”, który już po realizacji zazwyczaj nie daje możliwości zarobku – więc jego opinia/odczucia/ocena usługi mają małe znaczenie dla wykonawcy, który już prowadzi rozmowy z nowym klientem aby utrzymać się na rynku. W momencie gdy klient zdaje sobie sprawę z problemów, jest już zazwyczaj za późno.

Profesjonalne strony internetowe – czy opłaca się je tworzyć?

W pewnym stopniu – nie. Ponieważ klient spodziewa się zazwyczaj dużo lepszego produktu w stosunku do budżetu jakim dysponuje. Od agencji/wykonawcy zależy teraz czy w ramach tej kwoty wykona produkt z wykorzystaniem wszystkich swoich możliwości, czy ograniczy się do średnio-zadowalającego poziomu.

Nagradza się jednak podejście masowe – “szybko i tanio”, w którym łatwiej pozyskać klienta, a przez efekt skali – fałszywe podejście do tematu webdesignu tworzy błędne stereotypy, którymi podążają inni.

Zamiast tworzyć coś wyjątkowego na wysokim poziomie, można więc spokojnie budować swój biznes w oparciu o tworzenie i sprzedaż “potworków”, których fakt istnienia potwierdza, że gdzieś tam są konsumenci, którzy taki produkt preferują.

Przez ten artykuł chcemy pokazać, że nie każdy wykonawca musi kierować się w swojej pracy kryterium jakości, gdyż może spokojnie funkcjonować oferując obiektywnie kiepskie rozwiązania. Oczywiście w ofercie nie będzie o tym ani słowa – co mało wprawnego kupującego, skutecznie wprowadza w błąd.


Zwiększaj swoją wiedzę...

Regularnie publikujemy artykuły z tematyki marketingu, projektowania stron www, ich zarządzania jak również i projektów graficznych i szeroko rozumianej reklamy.

Odwiedź naszego bloga
Blog firmowy - sprawdź

Wybrane realizacje

Wykonujemy szeroki zakres realizacji od firmowych stron www przez projeky graficzne dla firm - ulotek, plakatów, wizytówek, banerów reklamowych oraz innych materiałów wizualnych i wizerunkowych.

Zobacz portfolio


Realizacje dla klientów

Oferta usług