Prawie każdy właściciel strony internetowej słyszał o zasadzie “trzech kliknięć”
Jest to bardzo popularna i rozpowszechniona praktyka, która zakłada, że użytkownik powinien móc dotrzeć do praktycznie każdej podstrony witryny w przeciągu zaledwie trzech klików. Ten model funkcjonuje od lat i po dziś dzień jest przez wielu projektantów stawiany jako złota zasada profesjonalnie wykonanego serwisu internetowego.
W tej serii artykułów staramy się przybliżać i ukazywać błędy w popularnych przekonaniach w obrębie tworzenia i zarządzania stronami www. Kwestionując i ścierając z twardymi danymi pewne przyzwyczajenia i błędne twierdzenia wpływające na postrzeganie witryn i zachowań w ich obrębie.
Projektowanie stron www w ofercie GrupyPNS – sprawdź, zmień, skorzystaj!
Zasada trzech kliknięć – to przecież logiczne!
Na pierwszy rzut oka, wszystko brzmi bardzo spójnie – chcemy aby użytkownik miał łatwy dostęp do najważniejszych treści i nie musiał przeszukiwać serwisu aby dotrzeć do swojego celu. Im dłuższą drogę konsument ma do przebycia powoduje ona u niego:
- frustrację,
- niezadowolenie,
- zwiększa chęć wyjścia z witryny,
- zmniejsza szansę na sprzedaż,
- zmniejsza szansę na kontakt.
W rzeczywistości są to jednak twierdzenia całkowicie błędne
Internet w ciągu ostatnich 10 lat bardzo się zmienił, jak również i zmieniliśmy się my jako internauci. Dzisiejszy konsument nie przeszukuje sieci w taki sam sposób jak jego odpowiednik z ostatniej dekady. Zasada trzech klików zrodziła się bardzo dawno temu i dziś dzięki odpowiednim narzędziom jesteśmy w stanie oszacować korzyści ze stosowania tego typu filozofii we współczesnym webdesignie.
W ostatnim czasie przeprowadzono wiele miarodajnych badań obalających mit trzech kliknięć na stronie www. O ile metodologia badań jest różna – w tym artykule przytoczymy rezultat analiz, które najlepiej oddają pozorność stosowania tego prawa.
Co mówią twarde dane? Przestań liczyć kliki!
Badania przeprowadzone przez Joshua Porter’a – renomowanego konsultanta oraz inżyniera interfejsów – zakładały analizę zachowań użytkownika w porównaniu do ilości kliknięć jakie musi pokonać aby wykonać powierzone mu zadanie. Grupa 44 użytkowników otrzymała 640 zadań do wykonania, podczas których zgromadzono bazę danych liczącą ponad 8.000 kliknięć. Jakie wnioski wyciągnięto z tego eksperymentu?
MIT: Im użytkownik musi więcej klikać, tym szybciej opuści stronę
FAKT: Nie ma relacji pomiędzy ilością 3-kliknięć a porzuceniem witryny
Część badanych była skłonna pozostać na witrynie nawet do 24 kliknięć aby dotrzeć po interesujących ich informacji. Badacze nie odnotowali żadnego wyraźnego i gwałtownego odpływu użytkowników w okolicach progu magicznych trzech klików – oni po prostu klikali dalej.
Problem jaki próbuje rozwiązać zasada trzech kliknięć w tym aspekcie – jest pozorny i realnie nie istnieje. Wynika to główniej mierze z obawy iż konsument ma do dyspozycji pod ręką setki witryn oferujących podobne usługi jak nasza – ale w praktyce dużo trudniej utracić uwagę odwiedzającego serwis niż się wielu osobom wydaje.
MIT: Im użytkownik musi więcej klikać, tym spada jego satysfakcja
FAKT: Nie ma istotnej relacji pomiędzy ilością kliknięć a satysfakcją konsumenta.
Pomimo drobnej fluktuacji wykresu nie następuje żaden dramatyczny spadek poziomu satysfakcji w stosunku do przebytej przez niego drogi. Co istotne – klienci nie byli bardziej zadowoleni z witryn, gdzie te kluczowe informacje były dostępne w ciągu 3-ch kliknięć.
Paradoksalnie istnieją przypadki, gdzie wydłużenie ścieżki dla klienta spowodowało wzrost zadowolenia i ułatwiło nawigację -poprzez lepszą architekturę treści serwisu i sposób prezentacji danych.
Źle interpretujemy feedback od konsumentów
Jeśli zapytamy użytkownika czy frustruje go konieczność wielokrotnego klikania – praktycznie każdy odpowie – że tak. Ta informacja zwrotna jest jednak niekompletna i źle interpretowana przez projektantów i zarządzających stronami internetowymi.
Konsumenta nie frustruje ilość klików – lecz zmarnowany czasy gdy informacja do której ostatecznie dotarł nie jest satysfakcjonująca. Podobnie jak w życiu – jeśli odbywamy długą wędrówkę aby zobaczyć panoramę gór, lecz na miejscu odkrywamy że z powodu mgły nic nie widać – rodzi to frustrację. W przeciwnym wypadku jednak cała przebyta droga była by warta naszej “nagrody” za wysiłek.
Sedno problemu więc nie tkwi długości ścieżki – lecz braku satysfakcji klienta z tego, co znalazł na jej końcu.
Podsumowując zasadę trzech kliknięć
Sama idea tej reguły jest słuszna, aczkolwiek jak pokazuje powyższy przykład rzeczywistość bywa całkiem odmienna od utartych schematów. Bezrefleksyjne powielanie wzorców może przynieść więcej szkody i pożytku – ograniczając kreatywność i praktyczne rozwiązania celem osiągnięcia wyimaginowanych korzyści.
Źródło badań: https://articles.uie.com/three_click_rule/