Jeśli nadal funkcjonujesz w przeświadczeniu, że zaprojektowanie strony internetowej samoistnie przyniesie ci klientów – mamy złą wiadomość. To mit
Niezależnie czy swoją sprzedaż opierasz na indywidualnych konsumentach czy sektorze B2B mechanizm sprzedaży i reklamy przez internet wygląda bardzo podobnie. Olbrzymi potencjał kryjący się za własną stroną www wymaga jednak włożenia dużych nakładów pracy, przemyślenia strategii działania oraz konsekwentnego wdrożenia jej w życie.
Na dziesiątki tysięcy nowo powstałych witryn w internecie, zaledwie garstka realnie przynosi zyski swoim właścicielom. Dlaczego? Wiele osób nadal tkwi mentalnie w latach 2000-cznych gdzie konkurencja w sieci była mała, niewiele firm rozumiało specyfikę internetu i było dużo łatwiej o pozyskanie klienta. Dziś, 20 lat później konkurencja w internecie jest olbrzymia i jeśli naszym pomysłem na sukces w sieci jest po prosty “być” – stracimy na rzecz innych firm realnie wkładających wysiłek w pochwycenie uwagi konsumenta.
Wiele biznesów obwinia za swoje porażki projektantów stron www – podczas gdy realnie dostarczają oni jedynie narzędzie do dalszego działania. Paradoksalnie wiele z tych firm twierdzi, że kładzie bardzo duży nacisk na jakość obsługi klienta lecz zazwyczaj pierwsze miejsce gdzie ma on styczność z biznesem – jego strona www – pozostawia wiele do życzenia.
W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na pytanie – dlaczego nie masz klientów ze strony internetowej. Oczywiście kierując się ogólnymi i powszechnymi problemami oraz błędami w ramach obecności firmy w internecie. Każde przedsiębiorstwo jest inne – stąd poszukiwanie konkretnych rozwiązań powinno odbywać się na bazie spersonalizowanego i dogłębnego audytu.
Projektowanie stron www – sprawdź naszą ofertę!
1. Sprzedajesz wszystko czyli tak naprawdę nic
Jeśli twoja firma oferuje duży asortyment produktów skierowany do różnorodnych grup odbiorców – najbardziej poprawnym rozwiązaniem jest zbudowanie osobnych stron internetowych celujących w ich potrzeby.
Oczywiście wiąże się to ze znacznie większymi kosztami niż prowadzenie jednej firmowej witryny ale możliwość precyzyjnej optymalizacji i targetowania grup odbiorców daje znacząco lepsze efekty niż wrzucenie wszystkiego do przysłowiowego “jednego worka”. Zazwyczaj bowiem klient jest zainteresowany konkretnym produktem lub usługą i choć inne sekcje działalności mogą go zainteresować, realnie będzie to tylko mały % odwiedzających – zwłaszcza jeśli oferta nie jest ściśle powiązana ze sobą w konkretnych działach.
Taka filozofia sprzedaży przekłada się na dużo większa ilość informacji na stronie – co w rezultacie utrudnia nawigację i odnalezienie konkretnych treści / działów / kategorii. Im więcej wysiłku potencjalny klient musi włożyć w poszukiwania – tym mniej prawdopodobne jest, że realnie coś kupi.
2. Sprzedajesz wszystkim a nie konkretnej grupie klientów
Strona www powinna przemawiać do konkretnej grupy docelowej – budując relację i przekazując informacje niezbędne do podjęcia decyzji o zakupie. Jeśli sprzedajesz “wszystkim” – stworzenie wartościowej oferty i propozycji, która zadowoli każdego potencjalnego klienta jest w praktyce jeśli nie niemożliwe to z pewnością mało efektywne.
Strona internetowa o zbyt ogólnym komunikacie marketingowym nie zapadnie w pamięć oraz nie popchnie użytkownika do ostatecznej decyzji o zakupie. Będzie po prostu mdło – tak jak na wielu witrynach jakie możemy znaleźć w sieci, gdzie firmy skupiają się na prezentacji samych siebie a nie możliwościach i korzyściach jakie oferują w ramach współpracy.
3. Twoja strona była projektowana w 2015 roku
5 lat w internecie to jak 20 lat w realnym życiu – trendy, standardy oraz nowe możliwości kształtują obraz naszej cyfrowej rzeczywistości. Wygląd strony www odgrywa olbrzymią rolę w budowaniu zaufania do biznesu oraz ogólnym procesie sprzedaży przez internet.
Konsumenci podejmują w zdecydowanej większości decyzję na bazie obietnicy i indywidualnych odczuć wobec biznesu – w kontrze do fachowej analizy i racjonalnych wyborów. Kupujemy na bazie emocji i to co widzimy, możemy dotknąć lub powąchać wpływa na nas w znacznie większym stopniu niż to co przeczytamy lub usłyszymy.
Oszczędzając na profesjonalnym web designie i nowoczesnym wyglądzie strony internetowej – naturalnie stracimy pewien % klientów. Może to być zaledwie 5 miesięcznie – co w rok daje nam już 60 potencjalnie utraconych transakcji. Przez 5 lat – 300 utraconych klientów i realne finansowe braki.
4. Nie generujesz dość ruchu na stronie
Aby sprzedawać potrzebujesz przedstawić ofertę odpowiedniej liczbie odbiorców.
Strony internetowe w 2019 roku nie będą działały same z siebie w internecie i wymagają podjęcia konkretnych działań aby zapewnić stały i wartościowy strumień odwiedzających. Można to osiągnąć wieloma metodami od pozycjonowania organicznego, przez płatne kampanie po reklamę tradycyjną jak projektowanie ulotek.
Sprzedaż skaluje się wraz z ekspozycją. Jeśli potencjalnie Twój produkt kupuje 10% odwiedzających – wartość sprzedaży dla strony www generującej 300 odwiedzin miesięcznie a 3.000 będzie naturalnie skrajnie inna.
Należy przy tym pamiętać, że raz wypracowana wysoka pozycja w Google nie jest nam dana na zawsze i brak troski o budowanie atrakcyjnego dla wyszukiwarki zaplecza treści oraz linków zwrotnych prędzej przy później wpłynie na spadek na niższe pozycje w indeksie. Dodajmy do tego silnie rosnącą popularność płatnych form reklam w wyszukiwarkach i nawet osiągnięcie TOP5 miejsc na dane frazy nie wygeneruje tak samo dużego ruchu jak 5-10 lat temu.
5. Nie prowadzisz bloga
W temacie generowania ruchu – blog firmowy jest dziś niezbędny jeśli chcesz się sensownie pozycjonować.
Możliwość postowania i tworzenia treści z nakierowaniem na różne słowa kluczowe znacząco zwiększa ilość potencjalnych klientów na witrynie. Zapewne dla wielu czytelników ten artykuł jest pierwszym elementem z jakim ma kontakt z naszą firmą – jeśli byśmy go nie napisali, po prostu nie pozyskalibyśmy tych wejść na stronę. Przemnóż to razy 100 tekstów i korzyść z prowadzenia bloga jest niezaprzeczalna.
Wraz z rozrostem bloga zyskujemy lepsze indeksowanie w Google (chociażby na poziomie większej liczby linków do naszej strony) jak również mamy możliwość marketingowego zaprezentowania naszego biznesu i “sprzedanie go” z pozycji eksperta.
Od strony technicznej potrzebujemy jednak systemu CMS oraz wdrożenia mechanizmów prezentacji treści na stronie www. Największym problemem jest jednak konieczność regularnego tworzenia nowych artykułów w taki sposób aby dostarczyły konsumentowi poszukiwaną przez niego wiedzę, doradziły w rozwiązaniu problemu lub omówiły nowości branżowe. W tym przypadku odrobina samodyscypliny przynosi wymierne korzyści.
6. Klient nie wie co od niego chcesz (CTA)
Wezwanie do działania (Call to Action) – to nic innego jak krótkie hasło mające na celu zmotywowanie potencjalnego klienta do działania. “Kup teraz!”, “Zadzwoń!”, “Napisz do nas!” – to tylko proste przykłady komend jakie kierujemy do konsumentów.
Strony internetowe bywają różne – lepiej i gorzej zaprojektowane z mniej i bardziej czytelną nawigacją, przekazem i metodami kontaktu. Przypadkowy użytkownik jaki trafi na Twoją witrynę jest na niej zapewne po raz pierwszy i musi zostać odpowiednio pokierowany w jaki sposób może zakupić dany produkt lub zlecić wykonanie usługi.
Badania pokazują, że stosowanie CTA zwiększa konwersję konsument – klient w praktycznie każdej formie reklamy od ulotek, plakatów, reklam telewizyjnych po omawiane strony www. Pomyśl o tym jak o puencie Twojego tekstu oferty – ot taka wisienka na torcie dobrze przygotowanej witryny sprzedażowej.
7. Strona nie jest zabezpieczona (SSL)
Szyfrowanie danych jest istotne zwłaszcza w czasie rosnącego zagrożenia cyberprzestępczości wymierzonej nie tylko w wielkie korporacje lecz również małe firmy, których z zasady nie stać na profesjonalną obsługę w tym zakresie.
Obecnie wyszukiwarka Google promuje w indeksie strony zabezpieczone SSL a koszt takiego certyfikatu nie powinien nadmiernie nadwyrężać rocznego budżetu. Dziś jest to już konieczność – zwłaszcza w sektorze e-commerce.
A jaki wpływ ma to na pozyskiwanie klientów przez stronę www? Większość nowoczesnych przeglądarek poinformuje użytkownika, że dana strona nie jest zabezpieczona i podawane przez niego dane mogą zostać przechwycone przez osoby trzecie. Otrzymanie takiego komunikatu gdy wypełniasz formularz kontaktowy raczej nie zachęci cię do kliknięcia”wyślij” – a to oznacza,że firma traci z tego powodu potencjalnego leada.
8. Nie stosujesz landing page dla produktów i usług
Widziałeś to wielokrotnie – cała oferta firmy wrzucona w jedną podstronę bez wyraźnego podziału lub dodatkowych szczegółów. To mogło działać w 2009 roku ale już nie w 2019. Współcześnie do skutecznej sprzedaży w internecie stosujemy tzw. landing page’e – czyli dedykowane podstrony prezentujące jeden konkretny produkt lub usługę. Dlaczego to działa?
Po pierwsze konsument otrzymuje w jednym miejscu wszystkie interesujące go informacje i przekazy marketingowe dopasowane do konkretnej grupy odbiorców. Prowadzimy go “jak po sznurku” – przekonując do zalet oraz cech naszej oferty, finalizując to możliwością bezpośredniego zakupu lub kontaktu z obsługą klienta.
Użytkownik nie musi nic szukać po witrynie, nie ma czasu na rozproszenie uwagi a taki samodzielny “ekosystem” LP pozwala na podpinanie go pod dowolne kampanie marketingowe skierowane do precyzyjnie wyselekcjonowanej grupy odbiorców – od zwykłych ulotek po Google Ads.
Po drugie samodzielne landing page pozwalają a optymalizację skuteczności i konwersji bez konieczności gruntownego modernizowania całej witryny. Możemy łatwiej śledzić zachowania klientów i dokonywać zmian z oceną ich skuteczności. Służą do tego m.in testy A/B gdzie klientom prezentowane są na zmianę dwa różne LP z drobnymi modyfikacjami i ten osiągający lepsze wyniki jest zachowywany i udoskonalany dalej.
Porównaj to z filozofią zaprojektowania strony ywww raz na 5-10 lat i źródło braku efektów staje się oczywiste.
9. Stronę www traktujesz jako dodatek a nie filar działalności
W naszej wieloletniej praktyce obserwujemy pewien powtarzający się trend i błędne koło utrwalane przez wielu właścicieli firm oraz ich działy sprzedaży. Inwestują one w mało profesjonalne serwisy zamysłem “że strona musi być” lecz nie przykładają uwagi do długoterminowej strategii aby witryna zaczęła realnie zarabiać. I finalnie – nie zarabia.
To buduje w przedsiębiorcach przekonanie, że nie opłaca się inwestować w profesjonalny web design oraz marketing internetowy. Wydane w tym obszarze pieniądze ich zdaniem po prostu nigdy się nie zwrócą a myśl o comiesięcznym finansowaniu kampanii reklamowej firmowej strony www jest nadal abstrakcyjną koncepcją – wszak “strona działa sama”.
Dowodem na taki stan myślenia są setki tysięcy słabych, nieskutecznych i zaniedbanych stron www. Witryn, które nigdy nie osiągną swojego pełnego potencjału gdyż ich właściciele uważają, że zainwestowanie 1000 zł raz na 10 lat jest wystarczającym wkładem środków i zasobów dla tego filaru działania firmy.
Podsumowując – dlaczego nie masz klientów ze strony internetowej?
Nie wiemy. Jeśli ktoś oferuje Twojej firmie “złotą metodę” naprawy sytuacji bez dokonania szczegółowej analizy witryny, Twojego produktu oraz docelowej grupy klientów- zapewne próbuje cię po prostu oszukać.
Wymienione przez nas w artykule popularne obszary problemów nie muszą być głównymi źródłami kłopotów w generowaniu zapytań i zainteresowania Twoją ofertą. Niemniej każdy z nich wymaga Twojej uwagi gdyż zakładając, że z jego powodu tracisz zaledwie 5 klientów miesięcznie – w skali 5 lat finansowo sumuje się to nawet do 30.000 zł przy średnim zamówieniu wartym 100 zł. Taka kwota już rozbudza wyobraźnię i niestety narasta niesamowicie szybko im droższy jest nasz produkt i im więcej klientów tracimy przez zaniedbania w obszarze firmowej strony internetowej.