Plakaty reklamowe podobnie jak inne formy promocji wiążą się z pewnymi kosztami a ich skuteczność warunkuje zwrot z inwestycji
Zainteresowanie projektowaniem plakatów reklamowych zdecydowanie ustępuje miejsca kampaniom ulotkowym – przypuszczalnie ze względu na mniejsze koszty, większe nakłady oraz psychologiczne nastawienie, że to fizyczna broszura jest fundamentem reklamy tradycyjnej.
Plakaty reklamowe wnoszą jednak wiele możliwości w zakresie reklamy i promocji biznesu lub konkretnych wydarzeń – inicjując unikatowe zachowania konsumentów i wpływając na ich decyzje. Umiejętnie stworzona kampania plakatowa nie tylko zapadnie w pamięć ale będzie swojego rodzaju artystycznym ambasadorem naszej marki.
W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na pytanie: czy plakaty reklamowe są skuteczne, co wpływa na ich sukces oraz jak możesz je wykorzystać w swojej firmie.
Projektowanie plakatów reklamowych – sprawdź ofertę.
Co wyróżnia plakaty spośród innych form reklamy?
Każdy produkt lub usługę można promować za pośrednictwem nośnika jakim jest plakat. Finansując kampanię kluczowe są dla nas czynniki jak ekspozycja, reakcja konsumenta oraz stosunek ceny do potencjalnie osiąganego zasięgu odbiorców.
1. Plakaty są efektywne kosztowo
Siła plakatu leży po części w tym, że oddziałuje on nieprzerwanie na potencjalnych klientów od momentu jego zawieszenia. Firma dociera więc mniejszym kosztem do niesamowicie większej liczby odbiorców niż w przypadku koniecznych do wytworzenia oraz dystrybucji tysięcy ulotek reklamowych.
Jeden plakat w dobrze eksponowanym miejscu może przynieść porównywalny jak wielonakładowa kampania ulotkowa.
2. Plakaty dodają wiarygodności firmie
Mała popularność plakatów reklamowych wśród firm sprawia, że tego typu reklama jest po prostu zauważalna przez konsumenta jako “coś innego”. Ponadto obecność w miejscach publicznych psychologicznie przekonuje nas, że dany biznes nie ukrywa swojej oferty a więc jest transparentny i godny zaufania -choć oczywiście mechanizm ten funkcjonuje podświadomie.
3. Plakaty rzucają się w oczy
Duży może po prostu więcej. Zawieszony w lokalu lub na ulicy plakat mimowolnie przyciągnie wzrok przechodniów. Plakaty nie wymagają w ten sensie wykonania dodatkowej pracy przez konsumenta – wystarczy na nie spojrzeć a przyswajany jest nasz komunikat reklamowy.
Im większy format – tym lepiej!
4. Plakaty można umieścić w miejscach niedostępnych dla innych form reklamy
Miejsca takie jak środki komunikacji publicznej, centra handlowe czy chociażby windy pozostają poza zasięgiem kampanii ulotkowych. Ich koszt w stosunku do ilości potencjalnych odbiorców były po prostu nieefektywny. Jednostkowy plakat umieszczony w miejskim autobusie dotrze z przekazem do odbiorców niedostępnych dla innych form reklamy po ekstremalnie niższym koszcie.
5. Plakaty nie są inwazyjne
Plakat reklamowy po prostu sobie wisi – nie wpycha się na siłę do naszego życia jak robią to często natrętne ulotki. To zmienia nastawienie konsumenta do oferty, nie czuje on presji i może zapoznać się z przekazem na swoich warunkach. Jeśli mija plakat codziennie np. w drodze do pracy lub szkoły – pełni on rolę reklamy przypominającej bez żadnych negatywnych emocji budowanych wobec danego biznesu jak w przypadku innych technik “przypominania”.
Skuteczność plakatów reklamowych – statystyki
Jak zawsze badania konsumenckie dostarczają nam bardzo interesujące dane dotyczące zachowań konsumentów po styczności z konkretną formą reklamy.
Zauważalność reklamy plakatowej
Wg. badania Nielsen z 2017 roku – średnio 51% badanych zauważyło kampanię plakatową w ciągu ostatniego miesiąca. Aż 38% badanych – w ciągu ostatniego tygodnia. W grupie wiekowej 25-34 lat wskaźnik ten osiągnął aż 71%. Analizę przedstawiono na próbie ponad 4000 respondentów.
Co ciekawe – zauważalność plakatów nie jest zależna od wielkości rynku / konkurencji i plasuje się na ok 47%. Oznacza to, że 47% osób będących odbiorcami reklamy było stanie sobie ją przypomnieć.
Jak wygląda to z podziałem na branże?
- Usługi prawne – 86%,
- Usługi edukacyjne – 57%,
- Restauracje – 47%,
- Lokalne eventy – 44%,
- Finanse – 33%,
- Projekty rządowe i polityka – 33%.
Blisko 6 na 10 konsumentów (59%) twierdzi, że reklamy plakatowe są bardziej rzucają się w oczy niż reklama w prasie, internecie, urządzeniach mobilnych, radiu i telewizji.
Jak zachowują się konsumenci?
Badanie Oaaa opublikowane w 2017 roku – “Zachodnia konsumenckie po zobaczeniu plakatu reklamowego w Stanach Zjednoczonych Sierpień – Listopad 2016“. (Źródło).
- 40% badanych – odwiedziło reklamowany na plakacie biznes,
- 40% badanych – rozmawiało o treści plakatu z przyjaciółmi / rodziną,
- 24% badanych – zakupiło produkt / usługę,
- 19% badanych – obejrzało program w TV reklamowany na plakacie,
- 18% badanych – wzięło udział w reklamowanym evencie,
- 13% badanych – poleciło firmę innym.
Warty zauważenia jest tutaj bardzo wysoka – 24% konwersja sprzedaży, która jest 5x większa niż średnio przyjmowane wyniki dla kanałów internetowych. Oczywiście musimy założyć, że tak wysoki wskaźnik nie rozkłada się jednakowo pomiędzy wszystkie analizowane w badaniu kampanie.
Co to znaczy? Zapewne część plakatów konwertowała powyżej 25% (ekstremalnie dobry wynik) jak również poniżej tego wskaźnika – niemniej ze względu na czynniki jak jakość designu, miejsce ekspozycji oraz ilość plakatów jakimi styczność miał konsument – trzeba do tej wartości podejść z lekką dozą ostrożności.
Reklama zewnętrzna dociera do nas głównie w trakcie podróży i wpływa na nasze decyzje:
- 65% badanych zauważyło plakaty kierujące ich do konkretnego miejsca / sklepu / punktu sprzedaży.
- 55% badanych zmieniło swoje plany aby udać się w reklamowane miejsce.
Wpływ reklamy plakatowej na zachowania online
Plakaty reklamowe oddziałową również na marketing internetowy – wspierając działania firm w tym zakresie.
Urządzania przenośne:
- 14% konsumentów zeskanowało kupon promocyjny z plakatu na urządzenie,
- 12% pobrało aplikację związaną z ofertą,
- 12% zrobiło zdjęcie reklamy aby zachować ją na później.
Internet:
- 30% konsumentów wyszukiwało dodatkowych informacji o ofercie z plakatu,
- 29% odwiedziło stronę www reklamodawcy,
- 24% szukało informacji o firmie,
- 8% opublikowało reklamę online / socjal media.
Zaufanie i poczucie bezpieczeństwa
Ponad połowa (55%) badanych konsumentów stwierdza, że fizycznie drukowane reklamy są bardziej godne zaufania niż inne formy promocji. (Źródło). Źródeł takiej reakcji możemy doszukiwać się w podświadomym przekonaniu o “bliskości” biznesu, który w jakiś sposób musiał do nas te materiały reklamowe dostarczyć.
Przekłada się to również na kampanie plakatowe – zwykle przeprowadzane w bliskości lokalnego biznesu. Buduje to pewną więź z konsumentem, poczucie bezpieczeństwa (firma upublicznia swoją ofertę) oraz włożyła subiektywnie więcej wysiłku niż stworzenie internetowego baneru – a tych atakuje nas cała masa podczas przeglądania sieci.
Podsumowanie – skuteczność plakatów reklamowych
Plakaty reklamowe pod względem skuteczności dotarcia do konsumenta są na równi lub nawet przewyższają miejscami inne formy reklamy drukowanej i form internetowych. Im mniejszy (lokalny) rynek – tym siła ich oddziaływania wzrasta.
Planując zainwestowanie w tą formę reklamy – musimy pamiętać o jakości projektu plakatu reklamowego– gdyż jest to medium wizualne, co potwierdzają statystyki (47% respondentów zapamiętuje kreatywny wizualnie przekaz). Szeroka grupa odbiorców o wysokiej skuteczności (18-44 lat) daje sporo swobody w promocji szerokiej gamy produktów.
O ile trendy skłaniają firmy do reklamy internetowej – konsumenci niezaprzeczanie doceniają wkład włożony w “fizyczną” formę reklamy jaką są plakaty.