Warning: Declaration of Menu_With_Description::start_el(&$output, $item, $depth, $args) should be compatible with Walker_Nav_Menu::start_el(&$output, $item, $depth = 0, $args = Array, $id = 0) in /home/pronetsys/ftp/strony/2016/grupapns/wp-content/themes/grupapns/functions.php on line 104
Dlaczego projektowanie dobrych stron www jest tak drogie? - GrupaPNS - kreatywność dla firm - projektowanie ulotek & strony www

Kreatywność dla małych i średnich firm

GrupaPNS sp. z o.o. / Roździeńskiego 9, 41-300 Dąbrowa Górnicza

notifications

Dlaczego projektowanie dobrych stron www jest tak drogie?

JJeśli lubisz nasze artykuły, pokochasz to co robimy dla klientów!

Styczeń 26, 2020

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Projektowanie stron www można zrealizować na wiele sposobów – dlaczego jednak różnice w cenach są tak znaczące?

Niezależnie jaki biznes prowadzisz lub planujesz otworzyć – firmowa strona internetowa będzie elementem niezbędnym dla jego optymalnego funkcjonowania. Zaprojektowanie strony www to dla wielu firm poważne wyzwanie – nie tylko na poziomie merytorycznym czy wizerunkowym lecz przede wszystkim ze względu związanych z tym kosztów – designu, utrzymania oraz rozbudowy w czasie.

dlaczego-projektowanie-strony-www-jest-tak-drogie

Finansowy aspekt procesu projektowania stron internetowych pozostaje często niezrozumiały przez zlecających a momentami skrajne różnice w proponowanych wycenach wprawiają w osłupienie niejednego zamawiającego.

W tym artykule postaramy się rzucić nieco światła na finansowe aspekty tworzenia witryn internetowych oraz odpowiedzieć na pytanie – dlaczego projektowanie dobrych stron www jest tak drogie?

Są dobre i złe strony www – po prostu

Strona internetowa istnieje w konkretnym celu – promocji produktu, przekazywania informacji, prezentowania katalogu usług czy chociażby lepszej komunikacji z klientem .Pozornie każda strona www jest w stanie te cele wypełniać – od darmowego szablonu w kreatorze witryn po wysokobudżetowy, autorski design.

Realizację większości z tych celów jesteśmy jednak w stanie współcześnie bardzo precyzyjnie mierzyć i gromadzone dane pokazują dobitnie, że samodzielnie stworzona strona www nie jest tak skuteczna jak jej profesjonały odpowiednik.

Dlaczego ma to znaczenie? To realne pieniądze jakie aktywnie traci Twój biznes przez okres wielu lat. To jak cieknący kran, który podbija w górę rachunki aż przekroczy sumę kosztów gruntownego remontu. Pozornie oszczędzamy ale w ostatecznym bilansie wychodzimy sporo pod kreską.

Co składa się na cenę profesjonalnej strony www?

Wbrew powszechnemu przekonaniu – strony internetowe nie są projektowane przez informatyków albowiem sens ich istnienia wynika zazwyczaj z potrzeb marketingowych i sprzedażowych. W uproszczeniu możemy wydzielić następujące główne etapy procesu:

1. Marketing i planowanie

Czyli określenie konkretnego celu istnienia witryny oraz opracowanie metod jego osiągnięcia. Planowanie długofalowej strategii promocji oraz pozyskiwania odwiedzających na witrynę. Przygotowanie treści, zdjęć, filmów oraz materiałów pomocniczych do publikacji na witrynie.

2. Design

Zaprojektowanie elementów wizualnych w sposób mający maksymalizować wykonanie celu. Nadanie unikalnego wyglądu oraz wzbudzenie konkretnych emocji w odwiedzającym stronę. Nadanie hierarchii wizualnej poszczególnym treściom i obmyślenie mechaniki poruszania się po witrynie.

3. Development

Wdrożenie przygotowanych we wcześniejszych etapach elementów w formie funkcjonującej, interaktywnej witryny. Kodowanie mechanizmów strony, optymalizacja szybkości lądowania, implementacja wersji mobilnej itp. zadania czysto programistyczne.

4. Monitoring

Ocena skuteczności realizacji celów oraz ogólna profilaktyka serwisowa. W razie potrzeb wprowadzanie modyfikacji i poprawek.

Warte zaznaczenia jest tu, że każdy z tych etapów wymaga innej,specjalistycznej wiedzy i umiejętności – to po prostu kosztuje. W praktyce niskobudżetowy web design omija etapy marketingu i projektowania, przechodząc często od razu do projektu co redukuje cenę ale w konsekwencji tworzy finalnie pół-produkt o niepełnej wartości.

Za co tak naprawdę płacisz?

Potrzebuję prostej strony www” – to jedna z najczęściej pojawiających się form zapytania jaką przysyłają nam potencjalni klienci. Prostej – w domyśle “taniej”, bez szczególnego nacisku na jej skuteczność. To błąd! O ile całkowity brak strony www firmy jest potencjalnie gorszy od nie posiadanie jej wcale – źle wykonana witryna może aktywie, negatywnie wpływać na nasz biznes.

Czy twoja strona www zatruwa ci biznes?

Doświadczenie

Web design jest dziedziną, której o ile można nauczyć się formalnie – niesamowite efekty osiąga się jedynie poprzez nabyte z czasem doświadczenie i biegłość w rozumieniu potrzeb klienta poszerzoną o zdolność do przełożenia tego w formę strony internetowej.

Pamiętaj! Specjalista z żadnej branży nie będzie wyceniał swoich usług poniżej pewnego poziomu.

Doradztwo i wiedzę jak efektywnie używać witryny w firmie

Wiedza w dzisiejszych czasach nie jest tania a jednokrotnie czyni olbrzymią różnicę na silnie konkurencyjnym rynku. Profesjonalne projektowanie stron www polega na doradzeniu klientowi optymalnej strategii działań i rozwoju w przyszłości.

Większość tanich ofert www działa na zasadzie “złap – zrób – zapomnij”. Utrwalane są często błędne stereotypy, które mało obeznany z tematem internetu klient po prostu przyjmuje jako pewnik. Praca nad stroną www nigdy się nie kończy.

strona-www-ile-kosztuje-2-min

Funkcjonalność

Każdy element strony internetowej powinien spełniać konkretną funkcję. Witryny o czysto informacyjnej roli mogą być dość oszczędne w swoim zapleczu technicznym lecz wraz ze wzrostem stopnia skomplikowania oraz oczekiwanych użytkownika – rosną również koszty.

Rozbudowane menu, wyszukiwarka, formularze kontaktowe, mechanizmy sprzedaży online czy panele logowania – to tylko niektóre elementy dostępne dla współczesnych stron www. Warto też nadmienić, że każdy z nich może być zaprojektowany na wiele sposobów. Rozbudowane menu z rozwijanymi sub-sekcjami oraz grafiką wymaga zdecydowanie większych nakładów pracy niż pozioma linia z linkami.

Im bardziej niestandardowa i złożona funkcjonalność – tym wyższa cena.

Unikalność i autorski design

Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz – jak pokazują liczne badania marketingowe, jakość materiałów wizualnych bezpośrednio koreluje z ich skutecznością w pozyskaniu klienta. Strona www jest elementem wizerunkowym marki i jako taki – powinna być traktowana z troską równą bezpośredniemu kontaktowi z klientem.

Korzystanie z szablonów i gotowców jest w stanie drastycznie obniżyć cenę strony internetowej. Ale nie miej złudzeń – żaden profesjonalista z tej branży nie korzysta z tego typu rzeczy. Indywidualny design i unikatowy wizerunek Twojej witryny to 70% siły jej przekazu.

Czas potrzebny na indywidualne wykonanie strony www tożsamej tylko Twojej marce – będzie po prostu kosztować. Nie jest to produkcja masowa.

UX – user experiance

Na początku – każda strona www jest czystą, białą kartką którą zapełniamy różnorodnymi elementami. UX skupia się na projektować elementów i systemów w taki sposób aby zapewnić możliwie najwyższy komfort użytkownikowi.

Sęk w tym, że świetny UX jest niezauważalny – ponieważ strona nie frustruje skomplikowaną nawigacją, trudnością w odnalezieniu interesujących treści lub zagmatwanym procesem zakupu. Aby jedna osiągnąć finalnie taki efekt – elementy te musiały zostać zaplanowane, zaprojektowane, testowane i modyfikowane do swoich ostatecznych form.

Proces projektowania nie jest zero-jedynkowy. To nie jest tak, że bloga na Twojej stronie nie było i nagle się pojawił. Po drodze jest 10-50-100 mini etapów które ten proces musiał przejść od zera do swojej finalnie oszlifowanej formy. Im mniejszy budżet na zaprojektowane strony www – ten proces dopieszczania musi zostać skrócony a efekt finalny nie realizuje swojego pełnego potencjału.

Rodzaj projektowanej witryny

Na koszt strony internetowej wpływa również jej typ – specyficzne rodzaje witryn stosuje się z zamysłem realizacji konkretnego celu lub formy promocji. Wyróżnić możemy między innymi:

Landing page

Czyli strony sprzedażowe przeznaczone głównie do kampanii promocyjnych. Układ takiego LP jest zwykle jedno-strony, aby użytkownik otrzymał wszelkie niezbędne informacje od razu i nie musiał ich poszukiwać na rozbudowanej witrynie.

Wyzwaniem staje się szybkie, atrakcyjne i wartościowe dla klienta przedstawienie oferty aby podjął interakcję – np. wysłał formularz lub zakupił produkt pod wpływem emocji.

Strony informacyjne

Zawierają zazwyczaj od kilku do kilkunastu podstron i prezentują szeroki zakres oferty swojej marki. Wiąże się to z koniecznością odróżniania poszczególnych sekcji witryny od siebie jak również mnogość form materiałów tekstowych, zdjęć i video często wymaga implementacji osobnych widoków dla tych treści.

Można oczywiście wrzucić “ścianę tekstu” i uznać to za ofertę – ale w praktyce takie podejście nie wygeneruje dla nas praktycznie żadne konwersji.

Katalogi produktów

Bardzo rozbudowane witryny zawierające kilkadziesiąt do kilku tysięcy indywidualnych produktów. Wyzwaniem staje się przejrzysta nawigacja i czytelność prezentacji indywidualnych kart produktu.  Olbrzymie ilości treści wymagają ręcznej obróbki i wydzielenia dedykowanych modułów.

Funkcjonalność jak wyszukiwarka stają się niezbędne dla optymalnego przeglądania zasobów strony.

Sklepy internetowe

Poszerzają katalog produktów o opcje e-commerce – koszyk, zamawianie, promocje, ustanawianie cen, kody rabatów itp. funkcjonalność. Sam stopień wdrożenia e-sklepu może być relatywnie prosty do bardzo złożonego – na przykład w wyniku potrzeb integracji z zewnętrznymi systemami jak porównywarki, programy fakturujące lub analityka.

strona-www-ile-kosztuje-min

Komponenty autorskie

Czas to pieniądz – im bardziej specyficznie ma działać nasza witryna, tym więcej czasu będzie wymagane na doprowadzenie jej do wymarzonej formy. Im bardziej indywidualnych rozwiązań oczekujemy – będziemy musieli liczyć się z wyższym kosztem.

O ile popularne systemy CMS oferują bogate biblioteki bezpłatnych wtyczek zapewniających rozszerzenie strony o nowe funkcje – zazwyczaj nigdy nie działają one w 100% tak, jakbyśmy tego oczekiwali i niezbędne stają się modyfikacje.

Wersja mobilna

Nasza strona www na urządzeniach mobilnych nie działa sama z siebie. Jeśli jej układ ma być responsywny (dopasowywać się do rozmiaru ekranu) – KAŻDY element witryny musi zostać odpowiednio zoptymalizowany stosownym zestawem reguł.

W pewnym sensie projektuje się więc drugi-raz tą samą witrynę z uwzględnieniem mniejszego ekranu. Im bardziej złożona wizualnie i modułowo witryna – tym wymaga większej dbałości o każdy szczegół. Tam gdzie web designerzy kończyli pracę jeszcze kilkanaście lat temu – dziś jesteśmy dopiero w połowie realizacji.

SEO i optymalizacja dla wyszukiwarek

To, że strona wygląda dla nas atrakcyjnie nie oznacza, że jest tak samo pozytywnie oceniana przez wyszukiwarki. Mniejsze i większe błędy popełnione przy projektowaniu ostatecznie kumulują się i urzeczywistniają w gorszej pozycji w wynikach wyszukiwania. Tyczy się to każdego elementu witryny – od dużej rozmiarów grafiki po błędnie sformatowane treści.

Profesjonalny web design wymaga czasu aby zrozumieć klienta, jego produkt i markę

Wyobraź sobie, że musisz napisać 1-stronną reklamę fikcyjnej firmy – Navo. W punkcie wyjścia – nie wiesz o tej marce nic. Czym się zajmuje? Co oferuje? Co wyróżnia ją spośród konkurencji? To wszystko wymaga czasu do odkrycia.

Oczywiście możesz również stworzyć bardzo ogólną reklamę – że to firma profesjonalna, że dba o klientów, że jakość produktów wysoka itd. Ale to piszą wszyscy – skuteczność jest marna.

Przekładając to na temat projektowania stron www – można wrzucić ofertę firmy na 1 podstronę i ogłosić sukces. Ale w kontraście do witryny gdzie każda sekcja oferty ma dedykowaną podstronę, z unikalnym wyglądem i komunikatem dla klienta – nasza pierwotna oferta nie zrobi pozytywnego wrażenia.

Profesjonalny web design wymaga czasu na poprawki

Projektowanie stron www to proces – nic nie powstaje od razu w swojej finalnej formie.

Dopracowanie elementów wymaga czasami wielu wersji tego samego modułu lub często skasowania wszystkiego i rozpoczęcia prac od nowa ze świeżym podejściem. Czynnik czasu jest tu kluczowy – klient płaci za konkretny czas pracy zespołu wykonującego witrynę. Wydłużenie więc czasu pracy o 100% za te same pieniądze – po prostu nie jest opłacalne ani też etyczne. A indywidualny charakter prac powoduje, że zamawiający realnie finansuje pensje osobom pracującym dla niego w tym okresie.

Dlaczego więc projektowanie dobrych stron www jest tak drogie?

Albowiem jest to usługa wymagająca czasu, precyzja i staranności aby wykonać ją poprawnie. I choć zawsze można iść na skróty – finalnie ukryte straty przewyższą sumę potencjalnych oszczędności.

Warto pamiętać, że budżet powinien odpowiadać celowi jaki chcemy finalnie osiągnąć. Niestety projektowanie stron www dla firm nadal jest uważane za tanią co gorsza – darmową formę reklamy. Bo przecież strona wrzucona w sieć działa sama – nic bardziej mylnego.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Powrót na górę
Projektujemy
pierwsze wrażenie

Projekty graficzne / Projektowanie stron wwww

GrupaPNS to wieloletnia i doświadczona agencja internetowa, która swoje działania opiera na silnych fundamentach autorskich projektów oraz programów opieki nad klientami. Tworzymy strony www na terenie całego kraju, w tym: Katowic, Sosnowca, Dąbrowy Górniczej.

biuro@grupapns.pl
Napisz do nas!
+48 516 359 012
Poniedziałek – piątek 10:00-15:00
GrupaPNS sp. z o.o.
Roździeńskiego 9
41-300 Dąbrowa Górnicza

Strony www

Projekty graficzne

O marce

Realizacje

Różności

Ciasteczka

Niniejsza strona www wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka) do rozszerzenia swojej funkcjonalności. Korzystając z witryny wyrażasz zgodę na ich stosowanie na swoim urządzeniu.

Jak Twoja strona www traci pieniądze

Dowiedz się i samodzielnie zdiagnozuj 7 najczęstszych błędów powodujących, że Twoja strona www mniej zarabia.

Kup teraz 15 pln