Trwająca obecnie pandemia koronawirusa odciska swoje piętno na gospodarkach wielu krajów
Jest to oczywiście duże uproszczenie, gdyż za spadkami na giełdach i snuciem ponurych prognoz przez ekonomistów – stoją realne decyzje i wyzwania zarządców firm, kierowników działów sprzedaży i samych konsumentów. Wszystko wskazuje, że sytuacja nie powróci do względnej normalności jeszcze przez wiele miesięcy i wymaga od przedsiębiorstw podejmowania szybkich acz wyważonych kroków w kierunku zapewnienia sobie ciągłości funkcjonowania w tym trudnym okresie.
Każda branża i każdy typ biznesu zostanie dotknięty przez wirusa w ten czy inny sposób – wybrane sektory bardziej niż inne. Co możemy więc zrobić już dziś aby minimalizować negatywne skutki?
Po pierwsze – chroń swoich pracowników i klientów
Wprowadzone w kraju restrykcje dotyczące zgromadzeń, eventów i przemieszczania się ludności z pewnością pozytywnie wpłyną na tempo wzrostu zachorowań. Jak jednak można przypuszczać – wraz z biegiem czasu powoli zaczniemy się oswajać z zagrożeniem i życie w niektórych obszarach zacznie stopniowo wracać do względnej normalności. Nie oznacza to jednak brak ryzyka zachorowań.
Jeśli jest to możliwe – przejdź na pracę zdalną
Nie jest to możliwe w przypadku każdego biznesu i typu działalności – ale jeśli tylko istnieje taka opcja, praca z domu znacząco obniży ryzyko infekcji przy zachowaniu działalności operacyjnej. Pracownicy, którzy nie muszą fizycznie znajdować się w biurze / oddziale firmy – powinni na ten czas zorganizować swoje życie zawodowe z zacisza własnego domu.
Ogranicz do minimum wizyty osobiste w firmie
Faktury, płatności, umowy oraz spotkania biznesowe mogą być realizowane zdalnie. Jeśli istnieje taka możliwość – przenieś sprzedaż do internetu lub znacząco ogranicz personel potencjalnie narażony na kontakt z osobą zainfekowaną wirusem, pamiętając przy tym, że osoby starsze – jak wskazują obecne dane – przechodzą zakażenie w cięższej formie niż osoby w młodym wieku.
Zwróć uwagę na higienę w miejscu pracy
Wdrożona powinna zostać polityka higieniczna – z uwzględnieniem pracowników / działów o najwyższym stopniu ryzyka. Dodatkowe środki ochronny osobistej, rękawiczki, maseczki oraz płyny dezynfekujące powinny być dostarczone i dostępne dla pracowników.
Jak pokazują doświadczenia z Chin – część przedsiębiorstw wprowadziła na przykład dodatkowo obowiązkowy pomiar temperatury przed wejściem na teren zakładu produkcyjnego.
Komunikuj klientom jak dbasz o ich bezpieczeństwo
Jeśli działasz w branży, w której kontakt z klientem jest niezbędny – jasno i czytelnie komunikuj podejmowane kroki w celu minimalizowania ryzyka. Zmniejszy to niepokój wśród obecnych klientów, jak również może mieć pozytywny efekt w przyciągnięciu konsumentów muszących skorzystać z danej usługi i szukających konkretnego wykonawcy. Odpowiedzialna postawa firmy i niebagatelizowanie ryzyka z pewnością będą mieć pozytywny efekt na wizerunek.
Nie działasz w sieci? Nie będzie lepszego momentu by zacząć
Nie można zaprzeczyć, że firmy inwestujące w obecność w internecie z pewnością są w lepszej sytuacji niż ich konkurencja, która stawiała do tej pory na tradycyjny model sprzedaży. W obawie przed wirusem – rośnie wartość zakupów online gdyż konsumenci chcą minimalizować ryzyko zakażenia.
Czy zaniedbania w tym obszarze będzie można szybko nadrobić? Niestety – nie. Zbudowanie silnej i funkcjonalnej witryny internetowej po prostu zajmuje wiele czasu, zasobów, prób i błędów. Lepiej jednak zacząć późno, niż nie zaczynać wcale – skazując swój biznes na uzależnienie od silnie ograniczonego w czasach pandemii kanału sprzedaży.
W perspektywie szacowanego okresu 12 -18 miesięcy do momentu wynalezienia szczepionki – to sporo czasu na podjęcie kroków w celu przeniesienia choć ułamka realizowanej sprzedaży i promocji do internetu.
Rozważ stworzenie lub rozbudowę strony internetowej
Posłuży jako podstawowe narzędzie do kontaktu z klientem przez internet. Nie jest to rozwiązanie “na tu i teraz” lecz bardziej długofalowa strategia obecności firmy w sieci. Jeśli już posiadasz własną witrynę – pomyśl o rozbudowie o dodatkowe elementy jak e-sklep czy możliwość prezentacji katalogu produktów z opcją kontaktu zdalnego.
Przeanalizuj jakie produkty i usługi możesz sprzedawać zdalnie
Naturalnie nie wszystko można i powinno się sprzedawać w sieci. Stosując metodę małych kroków – skup się wpierw na produktach / usługach najbardziej kluczowych pod względem rentowności, których forma zezwala na sensowną sprzedaż w internecie.
Próbując wszystko zrobić na raz – będziesz musiał poświęcić bardzo dużo czasu i uwagi takiemu procesowi. Nie sprzyja to dokładności.
Rozważ internetowe kampanie reklamowe
Czas kryzysu jest paradoksalnie okresem największych inwestycji w reklamę. Dlaczego? Firmy potrzebują maksymalizować zyski i utrzymywać poziom sprzedaży przy malejącej liczbie kupujących. Co należy więc zrobić? Docierać do większej liczby potencjalnych klientów.
O ile cięcie kosztów promocji w tym okresie wydaje się czymś naturalnym – w rzeczywistości nakłady te należ zwiększać aby nie wpaść w spiralę malejących przychodów.
Skorzystaj z serwisów ofertowych i handlowych
Jeśli nie możesz przeznaczyć dodatkowych środków – wykorzystaj dostępne w sieci serwisy ofertowe. Oczywiście w sytuacji w jakiej się znajdujemy – konkurencja na tego typu portalach będzie wzmożona i niekoniecznie musi przełożyć się na realną sprzedaż. Jest to jednak często bezpłatna alternatywa, z której warto skorzystać jeśli wyczerpano inne opcje.
Potrzebujesz strony internetowej? Sprawdź naszą ofertę.
Obecna sytuacja to nie tylko problemy – to również szanse
Jeśli sytuacja epidemiologiczna (na co wszystko wskazuje) przeciągnie się w czasie – znaczna część firm będzie zmuszona redukować zatrudnienie lub całkowicie zniknie z rynku. Przetrwają jak zawsze najlepsi.
Dla części firm będzie to okazja do przejęcia wykwalifikowanych pracowników lub uzyskania przewagi na rynku ze zmniejszającą się liczbą konkurentów. Im lepiej biznes dostosuje się do nowych realiów – tym z większym prawdopodobieństwem przetrwa kryzys, który prędzej czy później nieuchronnie minie.
Jest to również okazja do wspólnej pomocy i zawiązywania nowych relacji biznesowych – wzajemnego wsparcia w obszarach, w których dany biznes radzi sobie lepiej od partnerów.
Planuj długoterminowo
Trudno na tą chwilę oszacować ile potrwa globalna pandemia – musimy więc zakładać mało pozytywny scenariusz aby maksymalizować stopień przygotowania do jego ewentualnego urzeczywistnienia.
Czy Twój biznes przetrwa 2 – 3 -5 miesięcy w przypadku kwarantanny? Jak bardzo narażeni są Twoi główni odbiorcy, dostawcy, kontrahenci? Jakie koszty jesteś w stanie redukować z biegiem czasu? Te i wiele innych istotnych pytań należy zadać sobie już dziś.
Być może warto będzie przemyśleć model biznesowy Twojej firmy lub stworzyć dodatkowe kanały sprzedaży wspierające dotychczasowe metody. Im wcześniej podejmiesz działanie – tym więcej czasu zyskasz na wybór racjonalnych decyzji. Pochopne działania w sytuacji kryzysowej mogą przynieść więcej szkody niż korzyści.