Wybór nazwy domeny strony internetowej jest jednym z pierwszych kroków, rozpoczynających proces tworzenia firmowej witryny
Domena – jako nasz internetowy adres, posłuży użytkownikom sieci na łatwe odnalezienie naszej strony www, odróżni nas od konkurencji oraz spełni rolę marketingową – reprezentując nas na szerokiej gamie klasycznych materiałów reklamowych.
Wybór odpowiedniej nazwy ma znaczenie więc nie tyle formalne, co niesie ze sobą pewne korzyści i ryzyka – jeśli popełnimy pozornie nieistotne błędy. W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na pytanie jak wybrać nazwę domeny dla firmowej strony internetowej.
Obsługa stron internetowych – oferta GrupaPNS
Spis treści
- Domena internetowa – co to właściwie jest?
- Co musisz wiedzieć o wyborze nazwy i rejestracji domeny?
- Skłaniaj się ku prostym, jednoczłonowym nazwom
- Krajowi klienci preferują domeny “.pl”
- Tekst w nazwie domeny nie ma dużego wpływu na pozycjonowanie
- Podpinanie kilku domen pod jedną stronę www to poważny błąd
- Domenę rejestruj samodzielnie – na własne dane
- Unikaj polskich znaków w nazwie domeny
- Domenę możesz zarejestrować u dowolnego dostawcy
Domena internetowa – co to właściwie jest?
Domena internetowa to nazwa, która identyfikuje dany zasób w rozległej sieci internetu. Jest to adres używany do odwiedzania stron internetowych, wysyłania poczty e-mail i korzystania z innych usług internetowych.
Gdyby nie domeny – łączylibyśmy się ze stronami www poprzez wpisywanie adresów IP ich serwerów, w formie podobnej do: “127.0.0.1”. Domeny pełnią więc niezwykle praktyczną funkcję.
Każda domena internetowa składa się z dwóch części
Nazwa domeny
Czyli nasza własna treść adresu – występująca przed kropką.
Rozszerzenie domeny
Czyli końcówka domeny występująca po kropce. Na ten moment, w internecie funkcjonuje ponad 1600 różnych rozszerzeń domen.
Lista domen najwyższego poziomu – Wikipedia
Na bazie naszej domeny – www.grupapns.pl: “grupapns” to nazwa, “pl” to rozszerzenie.
Co musisz wiedzieć o wyborze nazwy i rejestracji domeny?
Wybór nazwy domeny ma przede wszystkim wymiar marketingowy i praktyczny dla Twoich klientów. O ile najoczywistszym rozwiązaniem jest po prostu użycie nazwy firmy / marki – czasami może okazać się to niemożliwe do zrealizowania lub docelowa nazwa domeny będzie już zarejestrowana przez inny podmiot.
O co zapytać przy tworzeniu strony internetowej?
Skłaniaj się ku prostym, jednoczłonowym nazwom
Im prościej – tym lepiej. Im bardziej skomplikowane, złożone i wymyślne nazwy będziemy stosować – tym trudniej będzie je przekazać klientowi podczas komunikacji (np. podczas rozmowy telefonicznej), a jemu – je poprawnie zapamiętać.
Rozciągłe nazwy domen powodują również często problem z materiałami reklamowymi, gdy po stworzeniu adresów e-mail pracowników, często składających się z imienia i nazwiska, w połączeniu z długą nazwą domeny – otrzymujemy “kilometrowy” adres e-mail, którego żaden klient nie będzie chciał przepisywać do programu pocztowego.
Krajowi klienci preferują domeny “.pl”
Nasza krajowa domena pozwala łatwo zidentyfikować biznes, jako działający lokalnie. Klienci niejako spodziewają się, że nasza witryna właśnie korzysta z takiego rozszerzenia – jako standard. Identyfikuje to nasz biznes w oczach klienta, jeszcze zanim odwiedzi on stronę www w przeglądarce.
Oczywiście dostępne jest wiele innych rozszerzeń, z których możemy skorzystać – od “.net”, “.eu” po “.com”.
Tekst w nazwie domeny nie ma dużego wpływu na pozycjonowanie
Popularnym mitem jest to, że treść w nazwie domeny wpływa na jej pozycjonowanie. W praktyce ilość innych czynników wpływających na pozycję witryny jest tak ogromna, że aspekt samej nazwy adresu jest marginalny.
Nie musisz się więc stresować tym, że domena “meble.pl” jest już zajęta. Istotne są treści na witrynie, ich ilość, jakość oraz linkowanie zewnętrzne.
Najpopularniejsze mity na temat firmowych stron internetowych
Podpinanie kilku domen pod jedną stronę www to poważny błąd
Kolejnym popularnym błędem jest wykupowanie kilkunastu domen o tej samej nazwie, lecz z różnymi rozszerzeniami. Zabieg ten wykonywany jest zazwyczaj w celu przekierowania kilku adresów do jednej strony www.
W praktyce jednak Google traktuje każdy adres internetowy jak osobną witrynę. Nie poprawia więc to zasięgów w wyszukiwarce, a może być błędnie postrzegane przez algorytm jako próba plagiatu – z czym wiążą się konkretne konsekwencje / kary dla witryny w indeksie.
Co wpływa na wartość Twojej strony internetowej?
Domenę rejestruj samodzielnie – na własne dane
Dane rejestrowe określają właściciela domeny, który może nią zarządzać. Wiele firm projektujących strony www oferuje klientom możliwość wykupienia w ich imieniu adresu strony – w praktyce oznacza to jednak, że w sytuacji kryzysowej nie mamy żadnych praw do danego adresu, gdyż operuje nim inny podmiot.
Nie jest rzadkością sytuacja, gdy wykonawca nagle znika / likwiduje działalność – a firma nie może odzyskać / odnowić domeny www.
Zamawianie strony internetowej – jak nie dać się oszukać?
Unikaj polskich znaków w nazwie domeny
Domeny z polskimi znakami jak “ą” czy “ę” są relatywną nowością w ofercie rejestratorów. Znacząco zwiększają one pulę dostępnych adresów, jednak są całkowicie niepraktyczne i mało intuicyjne dla klientów, którzy od dekad przywykli, że adresy stron www są tych znaków pozbawione.
Domenę możesz zarejestrować u dowolnego dostawcy
Niektórzy rejestratorzy oferują lepsze ceny od innych, lub rozszerzają ofertę o dodatkowe funkcje typu certyfikat SSL lub pakiety hostingowe. Spora grupa kusi klientów rejestracją 1 domeny w cenie 0 zł na pierwszy rok użytkowania.
Przed podjęciem współpracy z rejestratorem warto sprawdzić koszt przedłużenia domy – gdyż jest on zwykle znacznie większy, niż utworzenie nowego adresu.