Dziedzina projektowania stron www jest obszarem niezwykle złożonym, a co za tym idzie – wymagającym odpowiedniego poziomu wiedzy i umiejętności
Bariera wejścia na poziom profesjonalnego web designu i zarządzania obecnością firmy w sieci powoduje, że często utrwalane i powielane są liczne mity, stereotypy oraz błędne koncepcje już na etapie proponowania rozwiązań. Owe skróty myślowe, bezrefleksyjne powielanie działań konkurencji czy opieranie oceny na odczuciach, zamiast twardych danych – rzutują w olbrzymim stopniu na jakość i skuteczność witryny.
W tym artykule przyjrzymy się najczęściej funkcjonującym w świadomości przedsiębiorców, błędnym przekonaniom na temat projektowania firmowych stron internetowych.
Firmowe strony internetowe – oferta GrupaPNS
Spis treści
- Każda firma potrzebuje strony internetowej
- Social media w pełni zastępują stronę www firmy
- Informatycy tworzą strony internetowe
- Strony www na szablonie są równowartościowe autorskiemu designowi
- Strona www nie potrzebuje systemu CMS
- Stronę internetową wystarczy wrzucić do sieci aby przynosiła zysk
- Tańszy hosting jest tak samo dobry jak droższe opcje
- Nie ma powodu aby ktoś dokonywał cyberataku na naszą stronę www
- Dostawca hostingu odtworzy stronę firmy w przypadku awarii / cyberataku
- Strony wyświetlają się tak samo na wszystkich urządzeniach
1. Każda firma potrzebuje strony internetowej
Firmowa strona internetowa jest wizytówką biznesu od co najmniej dwóch dekad. Jak pokazują badania – niejednokrotnie jest to pierwsze miejsce, w którym potencjalni klienci mają styczność z daną marką i jej ofertą. Czy oznacza to, że każda firma musi mieć stronę internetową? Nie.
Witryna jest zdecydowanie dodatkowym atutem i filarem działań marketingowych, przez który można pozyskać klienta. Istnieją jednak branże i typy działalności, gdzie posiadanie własnej strony www nie jest niezbędne i może być substytuowane innymi formami promocji / przekazywania informacji. Social media są tego typu alternatywą, choć niosą ze sobą również szereg wyzwań i problemów do rozwiązania dla obecnych na nich firm.
Niezaprzeczalnym jest jednak fakt, że firmowa strona internetowa buduje wiarygodność firmy i o ile może być pominięta w pewnych przypadkach – pytanie czy powinna, w świetle działań konkurencji rynkowej, która taką witrynę prowadzi.
Czy firma musi mieć stronę internetową?
2. Social media w pełni zastępują stronę www firmy
Boom social-mediowy spowodował czasowy trend w rezygnacji z projektowania stron www firm na rzecz firmowych profili. Tworzyło się je szybko, łatwo obsługiwało i nie wymagało to specjalnej wiedzy. Platformy social-mediowe nie dają jednak pełnej swobody w kreowaniu doświadczeń klienta, mają ograniczoną funkcjonalność i ostatecznie – nie jesteśmy właścicielami naszych profili, które mogą być w każdym momencie wyłączone lub usunięte z serwisów.
Po wielu latach dominacji – Facebook wchodzi w fazę stagnacji i powolnego odpływu użytkowników. Wiele firm, stawiających na profil na FB jako alternatywę własnej strony www znajdzie się w sytuacji, gdzie brak potencjalnych klientów na platformie odciśnie się znacząco na zasięgi oferty i przekazu. Transfer na nową platformę (jak np. TikTok), będzie się wiązać z budową całej wartości od zera, gdyż treści czy followersi nie są transferowalni pomiędzy serwisami.
Upadek Facebooka i jego wpływ na obecność firmy w internecie
3. Informatycy tworzą strony internetowe
Firmowa strona internetowa może pełnić kilka funkcji dla firmy – od budowy wizerunku, przekazywania informacji, sprzedaży lub generowania leadów. Wszystkie te aspekty są elementami marketingu, nie informatyki. Koncepcja witryny, jej strategia rozwoju oraz ocena skuteczności, są obszarami znacznie oddalonymi od technicznych aspektów budowy witryny.
W hierarchii procesu projektowania, informatyka jest na samym końcu – jako technologia i narzędzie do realizacji konkretnego celu.
- Planowanie (marketing) – po co, dla kogo i w jaki sposób,
- Projektowanie (design) – jak ma wyglądać, jakie emocje wzbudzać,
- Wdrożenie (informatyka) – programowanie, implementacja.
4. Strony www na szablonie są równowartościowe autorskiemu designowi
Szablony stron to tania alternatywa dla firm, które nie chcą poświęcać czasu, zasobów i funduszy na przygotowanie autorskiej strony internetowej. W sieci dostępnych są setki tysięcy gotowych wzorów, które można w ekspresowy sposób dostosować i zapełnić naszymi treściami. Na czym polega więc haczyk i dlaczego w ogóle ktoś jeszcze zamawiaj autorski web design?
- Na poziomie wizerunkowym – szablony są sprzedawane masowo. Oznacza to, że potencjalnie tysiące firm, mogą mieć bliźniaczo podobną do nas witrynę.
- Na poziomie technicznym – szablony zwykle muszą być uniwersalne jeśli chodzi o umieszczane w nich treści. Od strony kodu witryny powoduje to często nagromadzenie niepotrzebnych danych, przez co witryny szablonowe są słabo optymalizowane pod kątem prędkości lądowania – osiągając gorsze wyniki SEO.
- Na poziomie zarządzania – szablon oferuje zazwyczaj konkretną funkcjonalność, której zmiana lub rozbudowa jest niezwykle skomplikowana, gdyż jest to rozwiązanie “na gotowo” a nie tworzone przez konkretnego wykonawcę, który musiałby wpierw rozpracować mechanizm działania szablonu aby móc nanieść zmiany – co niesamowicie komplikuje proces.
Strona internetowa firmy – co powinna zawierać
5. Strona www nie potrzebuje systemu CMS
System CMS jest silnikiem napędzającym działanie całej witryny – umożliwiającym edycję treści, dodawanie mediów itp. operacji bez konieczności znajomości języka programowania. Owy panel administracyjny, to jednak tylko jedna z funkcjonalności oferowanych przez CMS. Dla projektantów witryny, to również zestaw funkcji i modułów ułatwiających wdrożenie warstwy funkcjonalnej strony www.
Współcześnie, od wielu lat – jest to standard dla każdego typu witryny.
6. Stronę internetową wystarczy wrzucić do sieci aby przynosiła zysk
Filozofia naszej marki jest hasło: “Praca na stroną www nigdy się nie kończy”.
Po samym procesie kreacji jest jeszcze wiele zalecanych i wymaganych zadań oraz możliwości z jakimi powinien zapoznać się właściciel chcący maksymalnie wykorzystać jej potencjał. Strona www nie jest ulotką czy plakatem! Nie można jej przysłowiowo “przykleić” w sieci i oczekiwać niesamowitych efektów.
Internet, jako medium dla biznesu jest obszarem niezwykle konkurencyjnym. Jeśli nasza firma, nie podejmuje działań w obrębie witryny aby ta lepiej docierała i zadowalała klientów – liczna konkrecja w sieci wypełni ta lukę. Warto również pamiętać, że raz wypracowana wysoka pozycja w wyszukiwarce, nie jest dana na zawsze.
O co zapytać przy tworzeniu strony internetowej?
7. Tańszy hosting jest tak samo dobry jak droższe opcje
Hosting jest niezbędny do opublikowania strony w sieci. Cenowo, oferty rozmaitych dostawców mogą różnić się od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych w skali roku. W zależności od naszych potrzeb względem strony www – powinniśmy dobierać hosting o parametrach zapewniających optymalnie działanie witryny.
Tańsze opcje zazwyczaj ograniczają transfer danych (a więc m.in ilość wyświetleń strony) lub ilość baz danych, skrzynek pocztowych itp. dodatków. Droższe opcje jak np. nazwa.pl – posiadają w ofercie dodatkowe usługi jak kompresja danych, automatyczne przyspieszanie witryny lub kompresja obrazów do formatów nowej generacji jak WEBp.
Jakość hostingu przekłada się również na czas ładowania strony – ten ma istotny wpływ na ocenę witryny przez wyszukiwarkę Google. Różnica 1-2 sekund może diametralnie wpłynąć na ranking naszej strony internetowej.
Nie należy oczywiście przepłacać z kosztami i warto znaleźć złoty środek pośród dziesiątek potencjalnych ofert hostingowych.
8. Nie ma powodu aby ktoś dokonywał cyberataku na naszą stronę www
Mikro i małe firmy zwykle całkowicie ignorują temat niebezpieczeństwa swoich witryn, a co za tym idzie – klientów. Tego typu podmioty, są idealnym celem ataku hakerów, mającego na celu albo uszkodzenie strony – lub w częstszych przypadkach – kradzież danych lub zainfekowanie odwiedzających.
Większość z tych ataków ma charakter automatyczny, testujący witryny w poszukiwaniu popularnych luk w oprogramowaniu, zabezpieczaniach i różnego rodzaju pluginach / wtyczkach. Mało który biznes w Polsce dysponuje narzędziami, pozwalającymi stwierdzić czy jego strona www nie jest – nawet w tym momencie – poddawania próbom włamania. W rezultacie firmy te mogą jedynie reagować na skutki działań hakerów, nie prowadząc żadnej formy profilaktyki i przeciwdziałania.
Jak Twoja firmowa strona internetowa może posłużyć do cyberataku
9. Dostawca hostingu odtworzy stronę firmy w przypadku awarii / cyberataku
Firmy hostingowe wykonują regularne kopie zapasowe danych. Są one jednak zwykle przechowywane, przez bardzo krótki czas -kilku dni lub tygodni. Problem polega na fakcie, że od infekcji witryny do jej wykrycia mogą minąć miesiące – będący więc w posiadaniu dostawcy hostingu backup danych, zawiera w sobie złośliwy kod i jego przywrócenie nie rozwiąże problemu.
Zabezpieczenie strony i jej danych leży po stronie właściciela witryny. Dostawca serwera nie będzie prowadził, żadnych działań w celu usunięcia elementów cyberataku – co najwyżej w praktyce blokując cały serwis do momentu usunięcia problemu.
10. Strony wyświetlają się tak samo na wszystkich urządzeniach
Rewolucja mobilnego internetu trwa – obecnie ponad 50% ruchu w sieci, odbywa się za pośrednictwem urządzenia przenośnego. Projektanci stron www odpowiedzieli na ten trend wdrażając standardy stron mobilnych oraz responsywnego designu. W skrócie – nasza strona dostosowuje się dynamicznie do ekranu danego urządzenia, prezentując te same treści w odmiennej wizualnie i układowy formie.
Taka filozofia projektowania wymaga pewnych kompromisów w designie, optymalizacji oraz architekturze treści strony.
Co to jest responsywna strona internetowa