W procesie tworzenia strony internetowej firmy lub przedsiębiorstwa aspekt jej technicznej optymalizacji często zostaje całkowicie pominięty
Zamawiający zazwyczaj skupiają się na kwestiach dla nich najbardziej widocznych a więc wyglądzie oraz treściach. Strona musi jednak nie tylko się prezentować, lecz również możliwie spełniać pewne warunki techniczne – wyrażane najczęściej w postaci szybkich czasów ładowania.
Oszołomieni ilością możliwości i potencjału naszej strony internetowej – dodajemy nowe funkcje, więcej zdjęć, bardziej złożone efekty wizualne lub moduły wymagające zastosowania rozmaitych bibliotek skryptów. Wszystko to wpływa na techniczny aspekt funkcjonowania naszej witryny.
W tym artykule postaramy się przybliżyć dlaczego optymalizacja jest częścią profesjonalnych usług projektowania stron internetowych.
Dlaczego optymalizacja strony www jest tak istotna?
Odpowiedź jest prosta – ze względu na wyszukiwarki internetowe. Każda strona obecna w indeksie, konkuruje z milionami innych – często poświęconych tej samej tematyce lub oferujących bliźniacze usługi bądź produkty.
Wyszukiwarka musi więc ocenić, która witryna w lepszy sposób zaspokoi zapytanie użytkownika – analizowana jest m.in treść, ilość linków prowadzących do danej podstrony oraz aspekt jej technicznego działania.
Strony słabiej zoptymalizowane będą spychane niżej w wynikach, podczas gdy te dopracowane w tym aspekcie – premiowane wyższymi pozycjami na dane słowo kluczowe. Dla przykładu – witryny bez wersji mobilnej nie są wyświetlane w wynikach wyszukiwania Google na urządzeniach przenośnych. Po prostu algorytm uważa, że nie ma sensu zwracania witryny użytkownikowi, z której korzystanie będzie niekomfortowe lub niemożliwe na telefonie / tablecie.
Czym jest optymalizacja strony www?
Optymalizacja strony www jest złożonym procesem polegającym na identyfikacji elementów wpływających na spowolnienie jej działania i podjęcie próby redukcji tego czasu. Warto w tym miejscu nadmienić, że jest to proces indywidualny dla każdej witryny – wynikający ze specyfiki jej wykonania, designu wizualnego, systemu CMS oraz obecnych na witrynie mechanizmów / wtyczek / skryptów.
Oto przykłady najpowszechniejszych elementów wymagających optymalizacji:
Obrazy i zdjęcia
To zazwyczaj duże pliki graficzne, które pochłaniają znaczną porcję czasu ładowania strony. Optymalizuje się je poprzez kompresję (redukcję wielkości pliku), przeskalowanie obrazów (redukcję wymiarów pliku) oraz ładowanie progresywne – a więc wczytywanie kolejnych zdjęć / grafik wraz z przewijaniem strony w dół a nie wszystkich jednocześnie.
Elementy mobilne / desktopowe
Nie ma potrzeby aby skrypty lub moduły dostępne z myślą o urządzeniach przenośnych – ładowały się na wersji strony przeznaczonej na komputery stacjonarne i vice versa. Optymalizacja polega tu na wykluczeniu takich elementów i ich wybiórcze wczytywanie w zależności od urządzenia użytkownika.
Skrypty oraz wtyczki
Popularne systemy CMS open source jak WordPress posiadają potężną bibliotekę darmowych i płatnych rozszerzeń swojej funkcjonalności – zwanych po prostu “wtyczkami”.
Wtyczki nie są jednak tworzone z myślą o optymalizacji i bardzo często np. różne pluginy ładują te same skrypty na stronę ze względu iż każda wtyczka potrzebowałaby dostępu do zewnętrznych bibliotek aby działać samodzielnie. W praktyce im więcej wtyczek – tym wolniej działa strona.
Cachowanie treści strony
Każde wywołanie strony w przeglądarce inicjuje szereg procesów na serwerze – pobieranie treści z bazy danych, grafik itp. elementów. Cachowanie jest procesem pozwalającym przyspieszyć czas ładowania witryny poprzez wygenerowanie statycznych wersji podstron – odciążając serwer. Zamiast generować całą zawartość strony www dynamicznie – użytkownik otrzymuje “przygotowaną wcześniej” wersję, która aktualizowana jest tylko wtedy gdy zmienią się na niej treści.
Od strony użytkownika proces ten jest niezauważalny, natomiast pozwala znacząco ograniczyć obciążenie naszego hostingu.
Jak mogę sprawdzić optymalizację mojej strony?
Kondycję swojej strony www w obszarze optymalizacji prędkości możesz sprawdzić, dzięki narzędziu Speed Insight od Google.
Pamiętaj, że narzędzie to analizuje konkretną podstronę – a nie całość Twojego serwisu. Link do każdej podstrony musisz wprowadzić indywidualnie aby mieć pełny obraz sytuacji. Narzędzie przygotuje raport i wskaże obszary pozytywne i te, wymagające poświęcenia im uwagi.
Osiągnięcie w praktyce wyniku 100/100 jest niezwykle skomplikowane, zwłaszcza jeśli zależy nam nie tylko na zadowoleniu robotów wyszukiwarek – lecz również i prawdziwych ludzi. Niemniej jeśli osiągniemy bardzo niskie wartości a zależy nam na naszej witrynie internetowej – należy się tym problemem zająć.
Podsumowanie – projektowanie stron www a optymalizacja
Obszar optymalizacji jest dobrym polem do sprawdzenia profesjonalizmu wykonawcy, gdyż zakres wiedzy i umiejętności potrzebnych do przeprowadzenia takiego procesu ma bardzo wysoką poprzeczkę. Twórcy stron projektujący strony www w oparciu o kreatory lub gotowe szablony, nie będą zwykle w stanie przeprowadzić takiego procesu poprawnie i z dużym zyskiem dla witryny.
Niestety, jak pokazuje praktyka – większość właścicieli witryn całkowicie nie ma pojęcia o opisanej powyżej problematyce swoich stron.