Jakie korzyści zyskuje firma ze stosowania projektowania graficznego w swojej działalności?
Współczesny marketing jest medium w znacznej mierze wizualnym – elementy marki, strategia komunikacji wizualnej oraz formowania reklam opierają się o interakcję klienta na płaszczyźnie wzrokowej i emocjonalnej.
Wyrazisty wizerunek i charakter przekazu niesie ze sobą realne benefity w postaci lepszej rozpoznawalności, przykuwania uwagi konsumenta oraz satysfakcji z interakcji z daną marką. Wszystko to finalnie znajduje odzwierciedlenie w konwersji sprzedaży i realnym zysku biznesu – niezależnie od skali prowadzonej działalności.
W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na pytanie – jakie korzyści niosą ze sobą projekty graficzne dla działania biznesu.
Projekty graficzne – sprawdź ofertę
Dlaczego projekty graficzne są kluczową częścią Twojej firmy?
Jeśli należysz do tej grupy szczęśliwców, do których klienci zgłaszają się sami bez żadnej formy komunikacji “na zewnątrz” – gratulujemy! Zdecydowana większość firm musi jednak o klienta zawalczyć w otoczeniu zazwyczaj silnie konkurencyjnym z olbrzymią liczbą dostępnych opcji.
Jeśli Twój produkt lub usługa jest unikalna – musisz o tym klienta w jakiś sposób poinformować. Jeżeli oferta nie odbiega cechami od konkurentów – jej sposób podania konsumentowi wpłynie na decyzję zakupową.
Warto tutaj nadmienić, że profesjonalne usługi projektowania graficznego nie skupiają się tylko na tym, aby coś “ładnie wyglądało” – lecz realizowało konkretny cel: od wywołania specyficznych emocji, skojarzeń po skłonienie do wykonania konkretnej czynności. Funkcjonuje tu dużo większy fundament w postaci psychologii zachowań niż mogłoby się w pierwszym momencie wydawać.
Jaki jest cel projektów graficznych?
Celem jest komunikacja. Wizualne przekazywanie informacji za pośrednictwem różnego rodzaju nośników – od wizytówek, przez ulotki, plakaty po strony internetowe a nawet materiały video.
Komunikat ten może być wyrażany wprost w postaci aranżacji tekstu oferty lub w bardziej subtelnej formie w postaci “klimatu / nastroju” jaki wzbudza w kliencie na przykład – użyta kolorystyka. Część z tego komunikatu konsument przyjmie bowiem świadomie, część jednak wpłynie na jego podświadomość – czym zajmują się już zaawansowane dziedziny jak np. neuromarketing.
Wśród celów projektów graficznych możemy wymienić:
Wspieranie realizacji strategii marki
Od projektu logo, po projekt strony internetowej – grafika ma wpływać na konkretną grupę docelową odbiorców naszych produktów. Marki skierowane do młodszych konsumentów będą wyglądały inaczej niż te, oferujące usługi dla seniorów. Marka stawiająca na interakcje B2B kreuje się inaczej niż funkcjonująca w segmencie B2C.
Uatrakcyjnienie wizualne
Książki kupujemy niestety oceniając okładkę – co potwierdzają badania. W hierarchii marketingowej po pierwsze musimy pozyskać uwagę odbiorcy aby przekazać mu konkretny komunikat. Jeśli pominiemy znaczenie kroku #1 – mało kto się z nim zapozna, niezależnie jak fantastyczna byłaby to propozycja.
Projekty graficzne pomagają wyróżnić dany materiał i formatują komunikat w sposób łatwy do przyswojenia – znacząco zwiększając jego skuteczność.
Formowanie pierwszego wrażenia
W zaledwie kilka sekund klient będzie wiedział już o Twojej firmie wszystko – to co mu przekażesz wprost oraz to co dopowie samodzielnie w swojej wyobraźni. Raz uformowana opinię jest już ciężko zmienić i dlatego istotne jest zaprojektowanie pierwszej interakcji klienta z naszą firmą.
Czy wzbudza zaufanie? Czy pozycjonuje firmę jako nowoczesną? Czy odróżnia nas od konkurencji?
Nadanie wartości dodanej
Jeśli moglibyśmy przypisać do materiału “siłę sprzedażową” – zwykła kartka papieru zadrukowana czarnym tuszem osiągnęłaby zapewne wartość – 10/100 punktów. Poddając tą samą treść obróbce graficznej jesteśmy w stanie drastycznie zwiększyć ten poziom do 50/70/90 punktów na 100.
Warto podkreślić, że sama treść komunikatu nie ulega zmianie – jest identyczna. Zmienia się jedynie sposób jego podania klientowi. W pewnej przyziemnej metaforze – to jak zaserwowanie tego samego dania na plastikowym talerzu vs. ekskluzywnej zastawie. O ile fizycznie jedzenie jest to to samo – w opcji #2 będzie smakować odrobinę lepiej.
Korzyści z projektów graficznych
Projekty graficzne nie są sztuką dla sztuki, lecz niosą ze sobą konkretne benefity dla umiejętnie stosującej je firmy.
Zwiększenie sprzedaży
Wszystkie badania marketingowe wskazują na silną korelację pomiędzy jakością materiałów wizualnych a notowanym poziomem sprzedaży. Trend ten wzmacnia również fakt iż zakupów dokonujemy w dużej mierze na poziomie emocjonalnym a nie racjonalnym.
O ile koszt prac graficznych jest rozpatrywany jako przykra konieczność – w ostatecznym rozrachunku powinien on się zawrócić z nawiązką.
Budowa zaufania do firmy
Konsument wchodzący po raz pierwszy w interakcję z naszą marką nie wie o niej nic. Zaufanie i bezpieczeństwo są jednymi z głównych czynników wpływających na decyzję zakupową. Firmy nie budzące zaufania w sposób naturalny będą traciły pewien procent swojej sprzedaży.
Na wstępnym etapie – klient ocenia nas jedynie po wyglądzie. Firma nie dbająca o własny wizerunek raczej nie dba specjalnie o klienta.
Redukcja kosztów
W przypadku kampanii masowych – jakość wizualna odgrywa olbrzymie znaczenie, gdyż projekt jest powielany wielokrotnie np,. w formie ulotek reklamowych. Każda sztuka wydruku jest obarczona realnym kosztem dla firmy. Błędy popełnione na etapie projektu bardzo szybko się kumulują.
Wydruk 10 tys. sztuk materiałów, które nie zostały profesjonalnie obrobione graficznie może wiązać się z koniecznością korekt i ponownego wydruku – wszak wydajemy środki na materiały reklamowe, które nie działają. Pozorna oszczędność kilkuset złotych na prace graficzne, może generować spore koszty na dalszych etapach promocji.
Indywidualność marki
Projekty graficzne to idealne narzędzie do wytworzenia w odbiorcy przekonania iż oferujemy coś unikalnego, podczas gdy rzeczywistość może być całkowicie inna.
Posługując się prostym przykładem punktu fast-food – pomimo iż lokalnie działa ich 30, komunikujemy klientowi iż to nasze burgery są najsmaczniejsze, my mamy monopol na burgery w mieście i tu, właśnie u nas warto złożyć zamówienie. Sektorów gospodarki gdzie realnie dana firma ma pozycję lidera, bez wyrazistej konkurencji jest bardzo mało – stąd potrzeba wyróżnienia się z grona licznych, bliźniaczych biznesów.
Podsumowanie – projekty graficzne
Paradoksalnie im mniejsza firma – tym większą uwagę powinna zwracać na wizerunkowy aspekt swojej działalności. W praktyce jednak kwestie wizerunku, indywidualności marki oraz komunikacji wizualnej są traktowane jako coś, czym zajmują się jedynie duże przedsiębiorstwa.
Projekty graficzne stały się powszechnym narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej – oferując biznesom możliwość wzniesienia na wyższy poziom komunikacji z klientem oraz nadania marce indywidualności. O ile trudno jest zmierzyć wpływ grafiki na działalność biznesu bez szczegółowej analizy porównawczej – pewne aspekty zaniedbań w tej dziedzinie są odczuwalne w firmach bezpośrednio.