Jak w każdej branży, również w dziedzinie tworzenia stron internetowych można natknąć się na oszustów
Opierają oni swoje nieuczciwe praktyki przede-wszystkim na braku wiedzy dotyczącej procesu planowania, wdrożenia oraz oceny profesjonalnego web designu. Biznesy, które modernizują swoje witryny raz na kilka lat, często opierają swoje oczekiwania na już nieaktualnych trendach czy przestarzałych technologiach.
Brak zrozumienia tych aspektów tworzy pole do nadużyć – od nierzetelnego informowania, po obiecywanie nierealistycznych do osiągnięcia efektów, byle by zamknąć proces sprzedaży i pochwycić klienta.
W tym artykule postaramy się przyjrzeć istotnym aspektom procesu zamawiania strony internetowej, abyś mógł dokonać możliwie najlepszych wyborów i uniknąć stresujących komplikacji.
Spis treści
Kogo wybrać do stworzenia strony internetowej?
Poszukiwania wykonawcy dla naszej witryny powinniśmy rozpocząć od określenia z kim chcemy współpracować i w jakie formie.
Zatrudnienie dedykowanego projektanta w firmie
Jeśli nasz biznes może sobie na to pozwolić – warto zatrudnić na etacie osobę odpowiedzialną za stworzenie i zarządzanie firmową stroną internetową. Plusami takiego modelu jest zdecydowanie to, że jako pracownik firmy / część szerszego zespołu – osoby te podlegają pełnej kontroli i odpowiedzialności wobec pracodawcy.
Oczywiście musimy przeprowadzić proces rekrutacji – co jest wyzwaniem samym w sobie, lecz łatwo ocenić zakres działań i wymagań oraz podsumować ich wypełnianie.
Freelancer
Wolny strzelec oferuje zwykle najbardziej atrakcyjny wymiar cen, lecz wiąże się z nim pewien poziom ryzyka. Usługi web designu mogą być dla niego jedynie dorywczą pracą a brak powiązania z konkretną firmą / marką – sprawia, że stopień odpowiedzialności rozmywa się.
Freelancerów możemy spotkać najczęściej w serwisach ofertowych / zleceniowych.Niejednokrotnie głównym modelem konkurowania jest po prostu najniższa cena strony internetowej.
Agencja internetowa
Współpraca z profesjonalną i wyspecjalizowaną agencją z pewnością nie jest najtańszym rozwiązaniem. Poza aspektem cenowym, jednak daje naszemu biznesowi pewien poziom bezpieczeństwa, gwarancji jakości i odpowiedzialności prawnej gdy sprawy nie potoczą się tak jak należy.
Również tutaj odnaleźć możemy bardziej i mniej wyspecjalizowane podmioty, oferujące konkretne rozwiązania dla specyficznych branż, sektorów gospodarki lub form prowadzonej działalności.
Strony internetowe dla firm – sprawdź ofertę GrupaPNS
Jakie są najczęstsze próby oszustwa przy tworzeniu stron internetowych?
Przyjrzyjmy się zatem w jaki sposób mało rzetelni wykonawcy mogą próbować uzyskać korzyść naszym kosztem.
Nierealistyczne do spełnienia obietnice
Proces sprzedaży stron internetowych nie różni się specjalnie od reklamy każdego innego produktu – wskazuje się korzyści dla klienta, cechy usługi i składa pewną formę obietnicy kupującemu. Różnica polega na tym, że większość zamawiających nie jest w stanie obiektywnie ocenić wiarygodności oferty na etapie jej analizy.
O ile subiektywnie bardziej skłonimy się ku ofercie, która daje nam więcej za mniej – w praktyce nie musi to już wyglądać tak fantastycznie. Z naszego doświadczenia, bardzo często klienci dają się uwieźć wręcz populistycznym obietnicom w efekcie nawet czyniąc krzywdę firmowej witrynie, poprzez mało poprawną modernizację strony internetowej.
Prawa do domeny i hostingu
Niektóre firmy oferują w cenie rejestrację domeny i udostępnienie hostingu, gdzie nasza strona internetowa zostanie umieszczona. Pozornie – oszczędzamy kilkaset złotych rocznie. Gdzie tkwi haczyk?
Właścicielem domeny i serwera jest podmiot / osoba na które zostały te usługi zarejestrowane. Podobnie jak z kontem bankowym – nie uzyskamy do niego dostępu, nie będąc właścicielem. W praktyce oznacza to, że jesteśmy całkowicie zależni od podmiotu trzeciego.
Sytuacje gdy wykonawca nagle znika lub załamuje się z nim współpraca a firma nie może odzyskać swojej domeny / plików są niespodziewanie częste. Powyżej przytaczane koszty są ponoszone przez wszystkich właścicieli stron www i nie można ich uniknąć – ktoś może maskować je w ramach szerszego pakietu opłat, lecz zawsze ponosimy ich koszt.
Strona www na szablonie a strona www tworzona autorsko
Tworzenie strony internetowej od podstaw jest zdecydowanie bardziej skomplikowanym i czasochłonnym procesem niż ściągnięcie “gotowca” i podmiana treści. Wybierając wykonawce strony internetowej – warto zapytać w jakiej formie nasza witryna będzie tworzona.
Jest to jeden z głównych czynników wpływających na wycenę – rozwiązania szyte na miarę po prostu więcej kosztują, podczas gdy szablony są relatywnie tanie do zakupu i szybkie w implementacji.
Oba warianty mają swoje zastosowania, plusy i minusy – lecz możemy być wprowadzani w błąd, gdy wykonawca określa swój design jako autorski a w rzeczywistości to schemat, z którego korzysta kilkadziesiąt do kilkuset tysięcy innych firm.
Jak się zabezpieczyć przed oszustwem na stronę www?
Nawiązując współpracę / zlecając wykonanie strony internetowej możemy podjąć pewne kroki aby minimalizować poziom ryzyka.
Podpisz umowę
Tak oczywisty krok, często pomijany. W umowie powinniśmy zawrzeć zakres prac, ustalone wynagrodzenie oraz docelowy termin realizacji projektu. Kary umowne za niewywiązanie się z konkretnych zapisów są również dobrym pomysłem.
Formalizujemy w ten sposób naszą współpracę, a gdy coś pójdzie nie tak – mamy podkładkę do wszczęcia postępowania na drodze prawnej.
Sprawdź portfolio
Portfolio realizacji zazwyczaj dostarczy nam sporo informacji na temat poziomu prac i skali projektów z jakimi dany wykonawca miał do czynienia. Oczywiście należy pamiętać, że każdy projekt jest realizowany pod wytyczne zamawiającego i brak strony internetowej odpowiadającej naszym gustom, nie oznacza że firma / podmiot nie są w stanie takowej wykonać.
Poproś o referencje
Oceny i opinie byłych klientów są idealnym miejscem do sprawdzenia wiarygodności wykonawcy. Wszak jeśli inni mieli pozytywne doświadczenia – poziom niepewności z naszej strony z pewnością maleje.
Ustal terminy i formę komunikacji
W zależności od stopnia złożoności strony www, jej funkcjonalności, ilości podstron itp. – czas realizacji będzie się różnił pomiędzy projektami. Nie oznacza to jednak, że nie powinna być ona wykonana w pewnym racjonalnym przedziale czasowym.
Terminy można podzielić na poszczególne etapy: od prac projektowych i koncepcyjnych, przez etap kodowania, wdrożenia treści, budowy wersji mobile itp.
Zatrudnij doradcę
Jeszcze przed wyborem wykonawcy, możesz poradzić się opinii konsultanta – względem kierunku w jakim chciałbyś widzieć swoją stronę internetową i potencjalnymi cechami jakimi powinien odznaczać się jej wykonawca.
Podobnie jak w przypadku opiniowania umów prawnych – doradca sprawdzi poziom wiarygodności oferty i mozliwości spełnienia obietnic przez wykonawcę jeszcze przed podpisaniem formalnej umowy.